Saxo-kwaal?
rf
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 712

- Overig Panhard Dyna Alu
Gepost: 11 januari 2006 02:22 PM

Hallo

Nu een andere vraag: Ik las ergens op het forum dat een lekke koppakking een bekend verschijnsel is bij de TU-motoren. Betreft dit alle, of is bv de 1.4 hiervoor gevoeliger dan de 1.0 of 1.1?
Heeft het eigenlijk ook niet te maken met de rijstijl? Na de koude start flink het gas erop?

Ruud.

Dyna Z1: Tout alu.

Profiel  

stan
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1865

Gepost: 11 januari 2006 02:47 PM
  [ # 1 ]

Geplaatst: 11 Jan 2006 13:22   Onderwerp: Saxo-kwaal?Heeft het eigenlijk ook niet te maken met de rijstijl? Na de koude start flink het gas erop?

Ruud.

Dat is erg fout Evil or Very Mad elke motor moet je gewoon eerst lekker warm rijden daarna pas gaan planken voorkomt veel olie gebruik en onnedige slijttage

Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere

Profiel  

rf
> 700 berichten

Gepost: 11 januari 2006 02:58 PM
  [ # 2 ]

Saxo-kwaal?

Mee eens. ‘s-Morgens na de koude start even de motor rustig een seconde of 20 laten draaien, doe ik altijd. Daarnaast heb ik door het bezit van mijn Panhard mezelf wel een uiterst behouden rijstijl aangemeten. Maar kun je hiermee het eventuele zwakke punt (de koppakking dus) omzeilen?

Profiel  

mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231

Gepost: 11 januari 2006 03:19 PM
  [ # 3 ]

Re: Saxo-kwaal?

rf schreef:

Hallo

Nu een andere vraag: Ik las ergens op het forum dat een lekke koppakking een bekend verschijnsel is bij de TU-motoren. Betreft dit alle, of is bv de 1.4 hiervoor gevoeliger dan de 1.0 of 1.1?
Heeft het eigenlijk ook niet te maken met de rijstijl? Na de koude start flink het gas erop?

Ruud.

Typisch TU probleeempje ja (dus ook BX,ZX,AX, 106,306,etc). Is al veel over geschreven. Vaak begint er olie in het koelwater te lekken of naar buiten. Dat zijn dus dingen die je makkelijk ziet aankomen. Zelden gebeurt het dat de verbrandingsgassen naar het koelwater gaan lekken waardoor het koelsysteem druk begint op te bouwen.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12518

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2006 02:27 AM
  [ # 4 ]

Lekkage naar buiten begint bijna altijd linksvoor op het hoekje (als je ervoor staat).

Voor meer info zie : http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=164180&start=0

Voor de fotosessie van dat klusje, zie pagina 2 van dat draadje.

Lekt je Saxo? Dan roep je dat gewoon hier op het forum en dan is er altijd wel iemand die dit soort klusjes leuk vind (zoals ikke) Wink

Profiel  

rf
> 700 berichten

Gepost: 17 januari 2006 12:24 PM
  [ # 5 ]

Saxo-kwaal

Nee, de Saxo lekt gelukkig niet. Ik vroeg me alleen af of bv een 1.4 hiervoor gevoeliger was als een 1.1 Ik vind overigens de link die je erbij hebt gestuurd interessant en nuttig. Bedankt overigens voor het aanbieden van de hulp voor het geval dat…Ik hoop dat m’n Saxootje er lang van verstoken mag blijven.

Groeten,
Ruud.

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 17 januari 2006 02:54 PM
  [ # 6 ]

Re: Saxo-kwaal

rf schreef:

Ik hoop dat m’n Saxootje er lang van verstoken mag blijven.

Over het algemeen is dat c.a. 10 jaar of 100.000km Confused

Profiel  

rf
> 700 berichten

Gepost: 17 januari 2006 04:16 PM
  [ # 7 ]

Saxo-kwaal

Bedankt voor dit duidelijke verhaal. Ben redelijk nieuw hier op het forum en moet zeggen dat iedereen erg behulpzaam is. Dat doet goed.
Heb inmiddels wat aanvaringen met de dealer gehad, waar ik m’n Saxo in 11-2002 kocht. Hier vind je meer oor. En zoals het nu lijkt spring ik er met een multipoint-1100 niet gek uit!

Groeten,
Ruud.

PS. Mooi he dat Panhard (m’n andere dame) 50 jaar geleden helemaal geen cylinderkop had. Dus geen pakking en lekkageprobleem.
Maar deze heeft weer andere aandachtspunten….

Profiel  

rf
> 700 berichten

Gepost: 17 januari 2006 05:04 PM
  [ # 8 ]

Saxo-kwaal

Ik dacht toch echt dat de 1100 een multi-point is. Misschien kan iemand anders het bevestigen.
De Panhard heeft een luchtgekoelde 2-cylinder boxer. Tot zover de overeenkomst met een 2CV. Er zitten geen aparte cylinderkoppen op (monoblok). Een cylinder zit met 4 pennen op het middenblok vast Daartussen zitten ringen. Bij een eventuele reparatie aan de kleppen, zul je de gehele cylinder moeten loshalen. Dat is bij mij al eens nodig geweest. Daarnaast heeft de Panhardmotor geen gewone klepveren, maar torsiestaven.
En de krukas rol- ipv glijlagers. Aluminium koets (tot einde 1955) en een cw waarde van 0,28. Reken dus maar dat deze dame vertroeteld wordt!
Wie op de Citromobile 2000 was, zag een flink aantal Panhards staan in de middenhal. Ik mocht een gelukkige deelnemer zijn. Maar nu genoeg over de Panhard. Het hoort eigenlijk niet thuis in deze discussie.

Profiel  

gremlin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 30 april 2006 01:54 PM
  [ # 9 ]

Ik ga binnenkort de koppakking van mijn 1.4 Saxo vervangen.
De temperatuur loopt gigantisch op, en de bekende linksvoor lekkage is ook aanwezig.
KM-stand = 106.000 km
Kortom, een leuk klusje!
Wat me niet duidelijk wordt: Hoe moet de kop eraf?
Naar achteren of naar voren kantelen?
Zijn er nog adeertjes onder het gras, of volstaat de vraagbaak?

Ik heb veel gelezen in dit forum, en mijn dank is groot
aan een ieder die er iets over geschreven heeft!

Saxo Sport
C4 Berline Caractere

Profiel  

ZX1.4i
> 12000 berichten

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 30 april 2006 02:52 PM
  [ # 10 ]
gremlin schreef:

Wat me niet duidelijk wordt: Hoe moet de kop eraf?
Naar achteren of naar voren kantelen?
Zijn er nog adeertjes onder het gras, of volstaat de vraagbaak?

Heel klein beetje naar achteren kantelen en dan omhoog.
Bij de Saxo hoef je niet bang te zijn dat je de natte cylinderbussen lostrekt, want die heeft de Saxo niet meer, het is een gietijzer motorblok.

Verder zeg ik, scoor een Haynes of vraag iemand om hulp een vraagbaak is veel te gebrekking aan info, want er zitten genoeg addertjes onder het gras voor iemand die het de eerste keer alleen gaat doen. Het is enkel een handig boek om effe snel de technische gegevens als aandraaimomenten enzo op te zoeken. De vraagbaak vertelt je in 10 regels de procedure voor de koppakkingwissel, waar de Haynes 10 pagina’s met plaatjes over doet.

Profiel  

gremlin
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8

Gepost: 04 mei 2006 12:13 AM
  [ # 11 ]

Mede dankzij ZX is het klusje geklaard!
Mijn dank aan het forum is groot.

cheerioh

Saxo Sport
C4 Berline Caractere