Totaal aantal Berichten: 367
Geregistreerd: 20-10-2005
- LN/LNA 11 RE Cannelle
- Xantia Turbo CT VSX break
Ik heb net afgelopen weekend mijn bumper vervangen.
Direct in de wielkasten waar de bumper ophoudt zitten twee boutjes die eenmaal los, eruit geschoven kunnen worden.
De bumpersteuntjes links en recht van de kentekenplaat zijn ff lastig bereikbaar maar goed te doen.
Ik heb nu trouwens een mooie, witte, type 1 Plaisir voorbumper liggen met 1 bumpersteun, linksvoor. (Past altijd, alleen de vorm is anders tov type 2)
Gratis af te halen in Delft of Gouda, zeer waarschijnlijk zie ik Marc / q01z as. zondag, dus misschien…
Groet, Rogier
He das balen. Heb net 2 koplampen naar iemand anders opgestuurd, die had je kunnen krijgen.
Ok, hierbij wat giswerk van mijn kant
Er loopt een draadje (2 polige connector/gele draden) onder de ECU naar de injector, persoonlijk vind ik dit een fragiele constructie. Aangezien de auto aan die kant enige schade heeft, zou het kunnen dat dat het probleem is. Dat draadje is ooit bij het klussen aan een AX losgeraakt en rara, de AX wilde niet meer starten tot we alles gingen uitmeten en de boosdoener vonden.
Ik zou zeggen controleer eerst de basis, vonk? benzine inspuiting?
Verder is het uitlezen van de ECU makkelijk zelf te doen, een schakelaartje en een paar meter snoer van de Gamma is voldoende, in de vraagbaak staat hoe.
ZX1.4i schreef:Verder is het uitlezen van de ECU makkelijk zelf te doen, een schakelaartje en een paar meter snoer van de Gamma is voldoende, in de vraagbaak staat hoe.
Marc kan ook motoren vervangen, dus ik ga er vanuit dat hij ook ECU’s kan uitlezen. En dat kun je idd gewoon op locatie doen. En met langsrijden bedoel ik natuurlijk dat jij met de BX Marc ophaalt
nou heb ik ff suf zitten/liggen fantaseren in bad, wat in hemelsnaam zoiets kan veroorzaken.
mn eindconclusie is deze….
controleer alle stekkertjes of ze nog op hun plek zitten en deugdelijk contact maken.
want iets anders lijkt me sterk, al kan je natuurlijk niks uitsluiten.
mvgr wupke
Even gekeken: wel vonk, geen brandstof.. Onder de achterbank twee stekkers. 1 voor niveaumeter, 1 voor pomp? Pomp wordt niet aangestuurd..
Verder klinkt ‘t een beetje apart als je ‘t contact aanzet.. Eerst hoor je een relais, daarna een beetje gepruttel uit ‘t injectiehuis.
Maar goed, in ‘t instructieboek staat dus dat er wel zo’n ‘botsknop’ op zit, achter de ECU. In ‘t echt is ‘t kreng onvindbaar!
alle f00geltjes in het land!! wat is er hier toch allemaal aan de hand?
ik dacht dat je zei dat dat vrouwke van jou kon rijden?? tis toch wat.. als ik dit geweten had had ik dr wel een slopel aangepraat!
maar goed, bumpert heeft rogier al voor je uitgelegt, het is echt niet lastiger dan dat.. alleen moet je voor de rechterkant ff je koplamp eruit halen voor handig, dan kan je dr met een miniratel + dopje10 + verlengstokje wat makkelijker bij.
niet starten, tsja benzine/vonk idee dus idd uiteraard.. geen benzine is geen signaal naar pomp, dat kan idd door de botsknop komen.. ik zal zo ff in mn documentatie zoeken waar die zit.
uitlezen kan ik vast wel als ik het lees, maar nog nooit gedaan, ik heb geen injectierommel.. ik rij nog puur met benzine/lucht in ongeveer en teveel en daar een vonkje bij! (met zo’n benzinetank direct op de carb..)
ik heb hier trouwens nog wel een ECU liggen, maar das volgens mij niet voor DIS, moet ik ff over nadenken (wel een aluminium folie versie).
ik gaat ff documentatie induiken!
tot nader bericht
q01z schreef:botsknop
En kon ik die nou maar vinden.. Volgens ‘t instructieboekje moet ‘ie net achter de ECU zitten maar daar is ‘ie echt niet te vinden hoor! Heb ook van verschillende kanten gehoord dat zo’n autootje nog geen botsknop heeft. Wel bijzonder dat ‘ie inderdaad het signaal naar de brandstofpomp afsluit. Op de stekker naar de brandstofpomp moet toch gewoon spanning te meten zijn als je de startmotor rond laat gaan?
Zelf uitlezen heb jij dus ook nog nooit gedaan? Weet je toevallig ergens een mooie nederlandse beschrijving te staan?
Ik ben benieuwd naar een volgend antwoord!
Ohja—> die rechterkoplamp kan je er ongeveer uit blazen, dat komt dus wel goed.
ZX1.4i schreef:Verder is het uitlezen van de ECU makkelijk zelf te doen, een schakelaartje en een paar meter snoer van de Gamma is voldoende, in de vraagbaak staat hoe.
Niet digitaal of per PB een link van te ontvangen neem ik aan?? :
handige link!!! Alleen voordat ‘k hieraan begin eens even zeker weten dat de foutcodes ‘t zelfde zijn, dat zal haast wel niet…
‘t is trouwens een Mag… mag…. ECU. (Geen Bosch, hoe heet dan merk ook alweer?)
voge schreef:handige link!!! Alleen voordat ‘k hieraan begin eens even zeker weten dat de foutcodes ‘t zelfde zijn, dat zal haast wel niet…
‘t is trouwens een Mag… mag…. ECU. (Geen Bosch, hoe heet dan merk ook alweer?)
Magnetti euh Marelli
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
fuel injector system relay unit.
die zit dus onder je ecu, op de foto lijkt het een zwart kastje te zijn
maar ik geloof niet dat je die zocht, al doet het wel ongeveer dat natuurlijk..
had je de ecu al wel gereset trwns?
q01z schreef:had je de ecu al wel gereset trwns?
Spanning is er een kwartier vanaf geweest ja.. Maar die relais van ‘t injectiesysteem hoor je inderdaad klikken. Maar die stuurt toch niet de brandstofpomp aan? Want die krijgt al geen spanning.
Edit: Heeft iemand de uitleescodes van zo’n magnetti ding voor me?? Op http://www.axclub.net staat dat ze anders zijn als van Bosch, ik kan alleen echt niet vinden waar ze van Magdinges nou wel staan!!!
Het uitlezen zie ik na de omschrijving op http://www.zx16V.nl wel zitten geloof ik!
voge schreef:Heeft iemand de uitleescodes van zo’n magnetti ding voor me?? Op http://www.axclub.net staat dat ze anders zijn als van Bosch, ik kan alleen echt niet vinden waar ze van Magdinges nou wel staan!!!
Het uitlezen zie ik na de omschrijving op http://www.zx16V.nl wel zitten geloof ik!
Dit heb ik gekopieerd en geplakt uit de ATH (vraagbaak).
Citroën AX 1991-1995 5. Brandstofsysteem benzinemotoren
5.3 Mono-Motronic-inspuitsystemen (Magneti Marelli G6 en Bosch MA3.0)
Het Mono-Motronic-inspuitsysteem van Magneti Marelli (type G6) en de MA3.0 van Bosch zijn, op enkele details na, nagenoeg gelijk aan elkaar. Het Mono-Motronic-inspuitsysteem is een volledig elektronisch systeem waarin zowel de benzine-inspuiting als de ontsteking (kenveld-ontsteking) zijn ondergebracht. Zowel het stationair toerental als het ontstekingstijdstip worden elektronisch geregeld en zijn niet afstelbaar. De Motronic is uitgerust met een zogenaamd zelfdiagnose-systeem dat ervoor zorgt dat storingen in een geheugen worden opgeslagen. Met een speciaal diagnoseapparaat kunt u dit geheugen via bepaalde codes weer uitlezen.
Citroën AX 1991-1995 5. Brandstofsysteem benzinemotoren
5.3.2 Diagnose, storingscodes bepalen en geheugen wissen
Het activeren en uitlezen van het storingsgeheugen gebeurt op dezelfde wijze als reeds beschreven in paragraaf 5.2.2.
Tabel 5.3: Storingscodes en mogelijk defect
Code Aanduiding of onderdeel Opmerking
11 Einde programma A
12 Begin programma B
13 Inlaatluchttemperatuursensor C
14 Koelvloeistoftemperatuursensor D
21 Gaskleppotentiometer E
22 Stappenmotor F
31 Automatische aanpassing mengselverhouding G
33 Absolute-druksensor H
41 Toerentalsensor D
42 Inspuitventiel H
45 Bobine 1-4 H
52 Mengselregeling I
54 Elektronische regeleenheid (ECU) J
57 Bobine 2-3 H
Opmerking: mogelijk defect en oplossing
A Einde programma: géén of niet meer storingen aanwezig. Nadat het defecte onderdeel is vervangen, moet het geheugen nogmaals worden uitgelezen. Wis het geheugen door de schakelaar 20 seconden te sluiten (er wordt een verbinding gemaakt naar massa).
B Begin programma. Sluit hiervoor de schakelaar 3-4 seconden (er wordt een verbinding gemaakt naar massa).
C Kleine storing: de controlelamp zal niet branden. Controleer de weerstand van het onderdeel. Vervang het onderdeel indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
D Grote storing: de regeleenheid voorziet in een noodfunctie zodat er verder gereden kan worden. Controleer de weerstand van het onderdeel. Vervang het onderdeel indien niet aan de voorwaarden wordt voldaan.
E Controleer de voeding en de weerstand van het onderdeel. Dit wordt aangemerkt als een grote storing.
F Controleer de bedrading en de voedingsspanningen. Controleer het onderdeel door de signalen te simuleren. Dit wordt aangemerkt als een grote storing.
G Herhalingscorrectie van de regeleenheid in verband met het aanzuigen van ‘valse lucht’, wordt aangemerkt als een kleine storing: controleer het aanzuigsysteem op lekkage.
H Controleer het onderdeel en de bedrading. Dit wordt aangemerkt als een kleine storing.
I Extra correctie van de regeleenheid in verband met lekkage van het uitlaatsysteem, wordt aangemerkt als een kleine storing: controleer het uitlaatsysteem op lekkage.
J Grote storing: vervang de elektronische regeleenheid. Let op! Losnemen en aansluiten van de steker moet altijd met uitgeschakeld contact gebeuren.
Sorry, had ‘t zelf ondertussen ook op m’n PC staan! Maar ‘t uitlezen gaat dus morgen wel lukken denk ik (als ik tijd heb, anders zaterdag…)
Ben benieuwd of hier iets uitkomt! kan me eigenlijk alleen 42, 52, 54 voorstellen. De rest lijkt me niet veel met het brandstofsysteem van doen te hebben..