Zojuist in Bussum deze schitterende (gerestaureerde?) Dyane Commerciale gezien. Hij is in februari 1968 op kenteken gezet en zal dus wel gebouwd zijn in 1967. Hiermee is het neem ik aan een van de alleroudste nog rijdende Dyanes in Nederland:
PS: Hoe kun je nu zien of die een 4’tje of een 6’je is??
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Wat een liefie… staat wel hoog op de pootjes.
Je kan aan de buitenkant niet zien of het een “4” of een “6” is. In januari 1968 is de Dyane6 AYA3 geïntroduceerd, met AMI6 techniek en diens M4 motor. Deze kwam in verschillende varianten op de markt: Luxe, Confort en Commerciale. De andere variant van de Dyane was de Dyane4 AYA met de A79 motor, ook als Luxe, Confort en Commerciale.
Uiterlijk verschillen ze niet van elkaar, hoewel het zou kunnen dat de 6 het logo D6 op de koffer had.
Kijk anders eens op mijn site onder Evolutie jaren ‘60.
Paar opmerkingen: in Nederland zijn de schuifruiten achter nooit geleverd en op een Commerciale horen wieldoppen te zitten.
AYA-2 ‘69 | AYA-3 ‘68 | AY-CB ‘83 | MANB ‘85 | BX 15 TGE ‘91 | BX 19 TZI ‘93
Ik zie die achterste schuifruiten nu pas…
Die had mijn Dyane niet.
Kortom: wie kan zeggen of de 72-76-EP een 4 of 6 is?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 29-05-2006
- Dyane 6 Commerciale
Het is een AYA-AM, ofwel een 425cc 21 pk exemplaar. Officiele benaming is Dyane, zonder nummer. Ook is het origineel dat er géén logo op de klep zit, de D6 had dit, vanaf de 435 en 602 werd het standaard. Auto is niet geheel gerestaureerd, deelrestauratie. én origineel NL. erg zeldzaam dus. Die achterdeuren komen inderdaad uit een spaans exemplaar, daar werden de omhoog staande klinkjes tot ver in de jaren 70 geleverd.
Ik kan me niet echt storen aan die niet-originele achterdeuren en vind het verder echt een fantastische Dyane!! Hoog kwijlgehalte…
En dank voor de uitleg van de diverse types, Michiel.
Via de RDW had ik ook al de code AYA-AM achterhaald, maar wist zo snel niet wat dat betekende.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 849
Geregistreerd: 18-07-2005
- 2CV 6 Spécial S6 '90
- 2CV Acadiane
- Saxo 1.1 Ben
Gisteren stond er aan de Nieuwe Achtergracht in Amsterdam een beige
Dyane 6 uit 1979 met kenteken 85-SK-ZN. Er zaten nog Franse stickers
op de achterklep die verwezen naar een eerder leven in de Pyreneeën.
[ http://www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990) - Acadiane (1985) - 2CV Spécial (1976)
Totaal aantal Berichten: 25594
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gisteren rond een uur of 5 op de weg tussen h’sum en bussum, ik in mn break, jij in een witte dyane. Geen kenteken kunnen zien…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Gisteren rond een uur of 5 op de weg tussen h’sum en bussum, ik in mn break, jij in een witte dyane. Geen kenteken kunnen zien…
Wellicht die witte Commerciale uit 1968 die ik enkele posts hierboven spotte in Bussum?
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Vandaag een witte Acadiane gespot in Arkel (helaas al jaren geen APK meer… ):
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Zucht.. ik krijg nou echt zin om weer een acadiane te kopen.. Ik heb er al over gedacht om mijn TGI te gaan verkopen binnenkort, er komt beslist een acadiane….
BMW E38 735i 1998
Citroën C6 2.7HdiF 2007
Acadiane 1984
XM 2.1turboD12 1992
ZX Sport 1.8 1993
Feiko van Zon schreef:Rijd je 500 kilometer op een dag in de stromende regen via een rondje om de kans op spotten te verhogen wordt je nog niet eens gespot!!! En wel uitgemaakt gespot te zijn!!!!
De rit van afgelopen zondag leek meer op varen dan rijden. Water hozen was nog net niet nodig, maar een ruitenwissermotor die in bedrijf moest blijven om te drogen zegt genoeg, lijkt me. Hihihi. Met de quote ‘Citroen rijden is roest bestrijden’ is menig berijder van een auto met double chevron thuis gebleven. Heel verstandig.
Gelukkig rijden er meer porsches in Nederland rond dan Dyane’s en zijn we nog steeds een zeldzaam zo niet uitstervend ras.
Ik zie toch liever een Dyane dan een Porsche.
Yvar.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
een zwarte Dyane zonder bumpers: ....Revi
Met bumpers vind ik een Dyane toch mooier. Deze Dyane in 2005 een keer in Zoetermeer gespot toen ik mij nog in het toenmalig lease-gebakje van Duitsche makelij verplaatste. ops: Nu al weer ruim een jaar dagelijks per Dyane van A naar B
Yvar.
XBXG schreef:Ik kan me niet echt storen aan die niet-originele achterdeuren en vind het verder echt een fantastische Dyane!! Hoog kwijlgehalte…
En dank voor de uitleg van de diverse types, Michiel.
Via de RDW had ik ook al de code AYA-AM achterhaald, maar wist zo snel niet wat dat betekende.
Kijk eens onder mijn avatar Kent iemand soms deze Dyane? Aangezien zijn origineel Nederlandse origine kan hij weleens in Vorst gebouwd zijn en dan had ik toch graag geweten of de mijne nog overlevende zusjes heeft die ook in ‘67 in België gebouwd zijn.
http://home.scarlet.be/clukkers/clukkers/
Belgische Dyane Confort ‘67.
Ik ken één oudere Dyane: te koop bij Brons Automobielen (http://www.bronsautomobielen.nl).
Dit moet bijna wel een Dyane zijn van de allereerste serie die naar de dealers werd gestuurd. Ze is namelijk op 19 september 1967 op kenteken gezet, op 22 september was de introductie bij de dealers.
Dit soort dingen weet ik voor alle duidelijkheid NIET uit mijn hoofd (John Vernooijs’ Dyanehandboek)!
Trouwens, ook de afgehoekte klinkjes op de achterdeuren zijn niet origineel. Maar evengoed, schitterende auto.
- liberté, toujours