voge schreef:Airco is inderdaad heerlijk, ga de mijne binnenkort toch maar eens laten vullen. Met deze temperaturen krijgt ‘ie ‘t nog net koud in de auto, ben toch bang dat ‘ie in de zomer tekort gaat schieten.
Staat ook al op de planning.
Alleen eerst afwachten tot na de beurt. Ik bouw nl een spaarpotje op voor onderhoud en afschrijving, maar daar zit nog maar 400 euro in (hoewel ik dat eigenlijk best knap van mezelf vind: vorig jaar nog moeite met rondkomen en nu gewoon in 3 maanden al 400 euro gespaard en ook nog aan het aflossen op de aanschaf: leve de maatregelen van het huidige kabinet!)
Zo, vanmorgen bij Lubbers geweest: schade: niets buiten de normale kosten
Ze vonden hem er goed uitzien en hadden dus zeker niet de indruk dat ik een miskoop had gedaan.
Alleen jammer dat in mijn excelsheet de onderhoudskosten niet meer afgerond 0,00 zijn maar inmiddels zijn opgelopen naar 0,01 (met 5 ct/km geraamd, maar daar moeten ook distririemwissels van gedaan worden).
Even wat stof afblazen (zaterdag trouwens in de auto geloof ik ook voor het eerst gedaan: stofzuigen).
Net even naar twee irritante dingen gekeken.
1: slot van de kofferklep blijft hangen. Conclusie (behalve dat die stangen van de CV en het slot zelf best rottig zitten als je het slot wilt demonteren): slot schrankt door slijtage.
Ga ik dus (voorlopig) niets aan doen.
2: achterwisser deed het alleen als ie er zin in had.
Had de boel toch open liggen. dus achterwisser aan en gelukkig deed ie het niet (anders is het veel lastiger zoeken).
Alleen al naar het relais kijken (aantikken met wijsvinger) was genoeg om de wisser in gang te brengen. Dus maar even losgehaald, paar keer bewogen en nu hopen dat ie het blijft doen.
Verder maakt de auto (die nu 35.000 probleemloze km verder is dan toen ik dit draadje startte) inmiddels een stuk minder kilometers. Mijn zakelijke en woonwerk kilometers gaan sinds het toto-en van de 205 met OV en auto’s van de zaak (huur- of leenauto’s). Zoals het er nu naar uitziet komen we nu op 18.000 per jaar uit.
Zo, winterbandjes liggen er weer op. Meteen even gelegenheid om naar een paar dingen te kijken.
Schijven en blokken voor zien er goed uit. Verder geen rare dingen gezien, tot ik de zomerband rechtsvoor (was natuurlijk linksvoor begonnen, was dus het laatste wiel) demonteerde.
Lag op een steun onder de aandrijfashoes aan de binnenzijde iets wat mij erg bekend voorkwam van het strand: leek wel op teer.
Ben dus bang dat er een aandrijfas(hoes) distrizijde aan zit te komen voor de volgende grote beurt.
Verder was het me nog niet eerder opgevallen, maar het lijkt erop dat de uitlaat die er onder zit nog maar weinig mee heeft gemaakt. Dat is dan dus weer een meevaller.
Totaal aantal Berichten: 1656
Geregistreerd: 10-01-2006
- Xantia Ambulance, GiFa
Een as verslijt ongeveer 2 hoezen, mits je er optijd bij bent.
Doneer elke maand een biertje (of twee)! Rekeningnummer 62.65.26.620 - T.a.v. Stichting citroen-forum.nl - te Heerhugowaard
Zoals al gemeld in het klaag- en vreugdetopic:
Af en toe viel ons al op dat de aanjager niet altijd even scherp bij de les was. Soms ging ie spontaan wat harder of hadden we het idee (ik zet hem altijd af voor ik de motor aan doe, mijn vrouw niet) dat ie spontaan aanging.
Op weg naar de sinterklaasviering bij mijn ouders haperde de aanjager een aantal keer tot ie uiteindelijk definitief de geest gaf.
Eerst nog geïnformeerd of de dealer daar in de buurt er misschien een had liggen. Helaas (of beter gelukkig) niet. Bleek 371 Ex BTW te kosten .
Zaterdagavond na de aircomeet van XCNL de aanjager eruit geplukt (mede aangemoedigd door de opmerkingen van ZX1.4i en zijn foto’s in een desbetreffend draadje) en uitelkaar gehaald.
En inderdaad (na wat zoeken hoe die nou dicht zat, blijkt met rubbers in het huis geklemd te zitten): binnen de kortste keren alle onderdelen gevonden. Daarnaast ontdekt dat de regelmodule bij mijn exemplaar met airco in het huis van de aanjager zit.
Toen was snel de plek gevonden waar je de koolborstels zou verwachten.
Deze bleken al bijna op te zijn (en de aanjager bleek ook niet origineel meer te zijn: productiedatum uit 98 met een 97er ZX). Gelukkig slijten ze scheef af, dus na ze te hebben opgemeten met de schuifmaat (voor de liefhebbers: 8,0x9,0 mm) heb ik ze omgedraaid weer gemonteerd zodat ze het voorlopig weer even doen.
Nu nog op zoek naar nieuwe koolborstels. Bleken bij Handyman (enige onderdelenboer die ik vandaag kon vinden die open was (koopzondag)) niet in het assortiment te zitten.
Zit op het moment te zenuwen: auto is bij de keurmeester cq onderhoudsmonteur voor apk en grote beurt [-o<
En jawel: afkeur.
iets met de remmen aan de achterzijde (rembegrenzer? lek) en draagarmen voor te veel speling.
Nouja, geschat circa 375 euro aan reparaties bovenop de beurt zakt mijn broek nou ook niet echt van af.
Wel jammer dat ik hem morgen pas weer kan ophalen. Moeten de kinderen met de fiets naar het kinderdagverblijf worden gebracht.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Dat valt inderdaad wel mee. Het afgelopen jaar heb je toch buiten de ventilator toch geen kosten gehad met de ZX?
Jeroen
Nope.
Overigens heb ik de kosten aan de fan wel gehad, maar nog niet gemaakt. Zit nog met de noodreparatie (koolborstels waren scheef afgesleten en ik heb ze dus gedraaid).
Dus: kleine beurt en straks een grote met genoemde reparatie. Komen totaal voor dit jaar de reparatiekosten (let wel, reparatie, geen onderhoud) op 1,25 ct/km.
Nou, totale schade komt overeen met de verwachting van de beurt en de raming van de reparatie: EUR 755 inclusief 2 liter olie om op te stoken.
:-k Pfff.. Hoop geld! En dat in deze maand…
Jos van der Voort
Ik reed hiervoor in een Xantia 1.9D. Die heeft me ook weleens flink wat gekost. Ik schrik er dus ook niet van. Ze voerden trouwens (en dat is minder dan volgens masterbase) 7,5 uur arbeid op op de rekening.
Bovendien: als je een grote beurt laat uitvoeren inclusief APK reken ik standaard al op (vind ik goedkoop!!) 300 euro.
Als daar dan nog een reparatie van geraamd 375 bijkomt en ik nog een paar reparatieverzoekjes had….
en december: de 205 moest altijd voor begin januari. In december krijgt mijn vrouw altijd extra salaris en staat de auto in principe twee weken vrijwel stil. Ik weet dus dat ie dan komt en houd er dus rekening mee (als ik niet een schuld aan het aflossen was, had ik het op een spaarrekening gehad).
Kee dan: morgen ben ik aan de beurt. Hoop voor alleen de onderdelen klaar te zijn…. (plus een beetje).
Jos van der Voort
Ik zit nu inclusief afschrijving (geschat) op 16,8 ct/km. Dat is dus echt inclusief alles: wegenbelasting, verzekering, afschrijving, brandstof, onderhoud etc.