Helaas. Hij heeft een tijd heerlijk gereden, maar de laatste tijd wilde hij wel eens afslaan als ik de koppeling in trapte om bijv. terug te schakelen van 3 naar 2. Dat leek steeds erger te worden.
Op een gegeven moment reed ik naar de winkel. Hij leek iets in te houden bij het optrekken. Toen ik op een gegeven moment op wilde trekken bij een kruising: BOK BOK BOK! Inhouden, bijna afslaan… Shit. Choke te ver ingeduwd? Nee, hij is echt wel al warm. Choke dan toch maar wat uittrekken: Hee, daar gaat ‘ie. Kruising daarna: Motor uit. Komt wellicht omdat de choke nog aan stond? Nog eens proberen. Starten, wegrijden.. Bok Bok bok! Choke weer uit, choke gelijk weer in (als ‘ie eenmaal rolt is er niks aan de hand). Eerstvolgende kruising: Prutprut… Uit.
Enzovoorts. Nouja, met veel lawaai (als je ‘m op toeren houdt is er niks aan de hand, boven de 1500 toeren gaat alles goed, je kunt er in feite zo mee naar Amsterdam rijden) naar huis gereden. Daar aan gekomen wilde ik de motor af laten slaan… Bleef ‘ie lopen! Dus ik een blokje rijden. Niks aan de hand. Vreemde zaak. Vuiltje?
Dag erna naar de winkel… Zelfde verhaal. Tijdje gereden en weer was het verdwenen. En zo is het consequent.
Toen heeft m’n vader e.e.a. schoongemaakt, wat niet meer beste slangen wat ingekort en omgedraaid, zodat ze beter zouden kunnen werken en inderdaad, er is vooruitgang. Het duurt langer vóórdat ‘ie problemen gaat geven, het ‘bokken’ is voorbij, hij slaat wel als ‘ie op een bepaalde temperatuur is nog af. Als hij wat langer rijdt, rijdt hij weer perfect. Ook de tijd die het duurt voordat hij weer goed gaat rijden, is véél korter. Er is dus vooruitgang.
Morgen doe ik even navraag wàt mijn vader precies heeft gedaan, hopelijk kunnen jullie me dan helpen. Wil m’n Visa namelijk nog een hele tijd rijden! Hij heeft nu 99400 op de teller. Een veel lulligere tellerstand om hem weg te doen kun je niet hebben!
Ik hoor’t graag!
Stijn.
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Is het een 2 cylinder of een 4 cylinder?
Bij een 2 cylinder zou het kunnen zijn dat de sensoren smerig zijn, of dat ze kapot zijn. Maar dan zou je niet meteen weer kunnen starten, dan moet de motor eerst wat afkoelen. Het kunnen slechte contactpunten zijn bij een 4 cylinder, waardoor je bij lage toerentallen niet lekker meer rijdt en het zou ook heel goed een deeltje kunnen zijn in de stationaire sproeier van je carburateur waardoor hij afslaat. Ik denk zelf dat het laatste het geval bij je is. Heb je een haynes manual oid? Dan moet je even uitzoeken welke de stationaire sproeier is, en daar even met perslucht doorheen blazen, of wat ik wel eens doe, ik haal het luchtfilter los zodat de carburateur open ligt, dan start ik de motor en geef bij de motor flink gas, dan druk ik mijn hand op de carburateur zodat hij gesmoort wordt, maar ik laat hem niet niet afslaan! Dan geef ik weer flink gas bij en doe het nog eens. Pas wel op voor vlamterugslag, er kan een steekvlam ontstaan! maar dat is niet erg, als je maar gas blijft geven dan is het zo weer weg. Ik heb op deze manier regelmatig deeltjes uit mijn carburateur gekregen en je hoeft niet alles uit elkaar te halen.
succes
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: M’n Visa heeft ‘iets’
Hoe is het gesteld met de bougies, bougiekabels, verdeelkap+rotor (en evt. kleppen)? Bekende oorzaak voor dit soort problemen bij Visa’s (achterstallig onderhoud).
je moet even 2 dingen doen/controleren.
maak je car eens schoon, en controleer het vlotterniveau.
en je Ontstekingsmodule.
is dat een Bosch of duccelier?
als duccelier direct vervangen door een Bosch.
en bij twijfel toch vervangen.
mvgr wupke
FLYING DUCKMAN schreef:bij een 4 cylinder, waardoor je bij lage toerentallen niet lekker meer rijdt en het zou ook heel goed een deeltje kunnen zijn in de stationaire sproeier van je carburateur waardoor hij afslaat. Ik denk zelf dat het laatste het geval bij je is. Heb je een haynes manual oid? Dan moet je even uitzoeken welke de stationaire sproeier is, en daar even met perslucht doorheen blazen, of wat ik wel eens doe, ik haal het luchtfilter los zodat de carburateur open ligt, dan start ik de motor en geef bij de motor flink gas, dan druk ik mijn hand op de carburateur zodat hij gesmoort wordt, maar ik laat hem niet niet afslaan! Dan geef ik weer flink gas bij en doe het nog eens. Pas wel op voor vlamterugslag, er kan een steekvlam ontstaan! maar dat is niet erg, als je maar gas blijft geven dan is het zo weer weg. Ik heb op deze manier regelmatig deeltjes uit mijn carburateur gekregen en je hoeft niet alles uit elkaar te halen.
succes
Dat was het énige war m’n vader nog niet naar had gekeken. Dus an sich zou dat goed kunnen. Het is erg koud nog om lang achter elkaar aan een auto te werken. Maar dit gaan we zeker doen! Zonde om hem voor zoiets relatiefs simpels naar de garage te brengen.
Kan me best voorstellen dat er her en der wat vuil in zit. Als dit e.e.a. blijkt op te lossen ga ik naar Brezan (Sittard) en bestel ik àl het rubberwerk dat er in die motor zit opnieuw . Mag wel eens vervangen (volgens mij nog nooit gebeurd. Ze zijn nog buigbaar, maar de meeste leidingen zijn bagger)
Re: M’n Visa heeft ‘iets’
Handjes schreef:Hoe is het gesteld met de bougies, bougiekabels, verdeelkap+rotor (en evt. kleppen)? Bekende oorzaak voor dit soort problemen bij Visa’s (achterstallig onderhoud).
Bekeken. Allemaal goed, bougies lijken zelfs nieuw. Heb hem sinds mei, dus weet niet wat er daarvoor mee gebeurd is. Hij is in elk geval niet best onderhouden, dat is één ding dat zeker is!
s_k schreef:FLYING DUCKMAN schreef:bij een 4 cylinder, waardoor je bij lage toerentallen niet lekker meer rijdt en het zou ook heel goed een deeltje kunnen zijn in de stationaire sproeier van je carburateur waardoor hij afslaat. Ik denk zelf dat het laatste het geval bij je is. Heb je een haynes manual oid? Dan moet je even uitzoeken welke de stationaire sproeier is, en daar even met perslucht doorheen blazen, of wat ik wel eens doe, ik haal het luchtfilter los zodat de carburateur open ligt, dan start ik de motor en geef bij de motor flink gas, dan druk ik mijn hand op de carburateur zodat hij gesmoort wordt, maar ik laat hem niet niet afslaan! Dan geef ik weer flink gas bij en doe het nog eens. Pas wel op voor vlamterugslag, er kan een steekvlam ontstaan! maar dat is niet erg, als je maar gas blijft geven dan is het zo weer weg. Ik heb op deze manier regelmatig deeltjes uit mijn carburateur gekregen en je hoeft niet alles uit elkaar te halen.
succes
met die HANDOPLEGGING zou ik voorral met oudere auto’s voorzichtig zijn.
in je carb zitten namelijk pluggen die kanalen afdichten.
als die handoplegging doet kan je een of meerdere van die plugjes eruit (zuigen).
dan is je carb dus slooprijp, en kan je hem weggooien.tevens kan je daardoor juist vuil in een kaliberkanaal trekken, en dan is je carb ontregelt.
met overmatig ondoordacht rondgaan met perslucht kan je hem ook onherstelbaar beschadigen.
dus let een beetje op hoe en wat je aan je carb doet.de enigste goede manier is :netjes demonteren, en schoonmaken,evt met speciale reiniger.
netjes in elkaar monteren en terug zetten.klooien met carbs kan ze onherstelbaar beschadigen.
mvgr wupke
die speciale carburatorreiniger bestaat in hoofdzaak uit aceton dus is een goedkopere manier om gewoon aceton te gebruiken
vermits het aceton is moet je wel oppassen voor rubber dus je co schroef bvb kan je maar beter verwijderen (o-ring)
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
paso schreef:die speciale carburatorreiniger bestaat in hoofdzaak uit aceton dus is een goedkopere manier om gewoon aceton te gebruiken
vermits het aceton is moet je wel oppassen voor rubber dus je co schroef bvb kan je maar beter verwijderen (o-ring)
da’s nou net het verschil.
die carbclean spuitbus heeft welliswaar acceton in zich, echter is het NIET agressief voor RUBBER.
waar de nagelakreiniger (acceton) dat dus wel is.
beter een busje van die reiniger, of domweg remmenreiniger gebruiken.
en er zitten meer dan 1 rubbers in een carb, echt niet alleen op de Co schroef.
de asjes zijn vaak gelagerd in nylon,dus ook niet bestand tegen acceton.
greets wupke:die al eerder stelde:klooien met carbs is desastreus.
kreazyV8wuppo schreef:s_k schreef:FLYING DUCKMAN schreef:bij een 4 cylinder, waardoor je bij lage toerentallen niet lekker meer rijdt en het zou ook heel goed een deeltje kunnen zijn in de stationaire sproeier van je carburateur waardoor hij afslaat. Ik denk zelf dat het laatste het geval bij je is. Heb je een haynes manual oid? Dan moet je even uitzoeken welke de stationaire sproeier is, en daar even met perslucht doorheen blazen, of wat ik wel eens doe, ik haal het luchtfilter los zodat de carburateur open ligt, dan start ik de motor en geef bij de motor flink gas, dan druk ik mijn hand op de carburateur zodat hij gesmoort wordt, maar ik laat hem niet niet afslaan! Dan geef ik weer flink gas bij en doe het nog eens. Pas wel op voor vlamterugslag, er kan een steekvlam ontstaan! maar dat is niet erg, als je maar gas blijft geven dan is het zo weer weg. Ik heb op deze manier regelmatig deeltjes uit mijn carburateur gekregen en je hoeft niet alles uit elkaar te halen.
succes
met die HANDOPLEGGING zou ik voorral met oudere auto’s voorzichtig zijn.
in je carb zitten namelijk pluggen die kanalen afdichten.
als die handoplegging doet kan je een of meerdere van die plugjes eruit (zuigen).
dan is je carb dus slooprijp, en kan je hem weggooien.tevens kan je daardoor juist vuil in een kaliberkanaal trekken, en dan is je carb ontregelt.
met overmatig ondoordacht rondgaan met perslucht kan je hem ook onherstelbaar beschadigen.
dus let een beetje op hoe en wat je aan je carb doet.de enigste goede manier is :netjes demonteren, en schoonmaken,evt met speciale reiniger.
netjes in elkaar monteren en terug zetten.klooien met carbs kan ze onherstelbaar beschadigen.
mvgr wupke
M’n vader had al besloten om ‘t niet zo te doen, just for sure. Dus dat komt goed
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: M’n Visa heeft ‘iets’
s_k schreef:Handjes schreef:Hoe is het gesteld met de bougies, bougiekabels, verdeelkap+rotor (en evt. kleppen)? Bekende oorzaak voor dit soort problemen bij Visa’s (achterstallig onderhoud).
Bekeken. Allemaal goed, bougies lijken zelfs nieuw. Heb hem sinds mei, dus weet niet wat er daarvoor mee gebeurd is. Hij is in elk geval niet best onderhouden, dat is één ding dat zeker is!
Ook versleten bougies kunnen er goed uit zien. En ik zou voor de grap gewoon de verdeelkap+rotor ververvangen (25 euro).
kreazyV8wuppo schreef:paso schreef:die speciale carburatorreiniger bestaat in hoofdzaak uit aceton dus is een goedkopere manier om gewoon aceton te gebruiken
vermits het aceton is moet je wel oppassen voor rubber dus je co schroef bvb kan je maar beter verwijderen (o-ring)da’s nou net het verschil.
die carbclean spuitbus heeft welliswaar acceton in zich, echter is het NIET agressief voor RUBBER.
waar de nagelakreiniger (acceton) dat dus wel is.beter een busje van die reiniger, of domweg remmenreiniger gebruiken.
en er zitten meer dan 1 rubbers in een carb, echt niet alleen op de Co schroef.
de asjes zijn vaak gelagerd in nylon,dus ook niet bestand tegen acceton.greets wupke:die al eerder stelde:klooien met carbs is desastreus.
Dat stelde je al eerder .
Enneuh… Ja, we kunnen wel een busje van ‘t ‘echte’ spul kopen. Er staat hier ook nog een GSA. Komt ongetwijfeld nogw el van pas.
rataplan schreef:Vraagje
Wat is trouwens de afstand naar de winkel?
En was i al warm toen je vertrok of was i koud?
Benzine filter is deze ook schoon?
Verder denk ik ook aan de vlotterstand (maar dan moet je wel wat benzine lucht ruiken) Of afstelling Choke
Afstand naar de winkel is ongeveer 2,5 kilometer.
Hij was koud, Benzinefilter is schoon, benzinelucht is niet te ruiken en de Choke heeft in principe nooit kuren gegeven, dus kan het me niet voorstellen?
Re: M’n Visa heeft ‘iets’
Handjes schreef:s_k schreef:Handjes schreef:Hoe is het gesteld met de bougies, bougiekabels, verdeelkap+rotor (en evt. kleppen)? Bekende oorzaak voor dit soort problemen bij Visa’s (achterstallig onderhoud).
Bekeken. Allemaal goed, bougies lijken zelfs nieuw. Heb hem sinds mei, dus weet niet wat er daarvoor mee gebeurd is. Hij is in elk geval niet best onderhouden, dat is één ding dat zeker is!
Ook versleten bougies kunnen er goed uit zien. En ik zou voor de grap gewoon de verdeelkap+rotor ververvangen (25 euro).
Is misschien de moeite waard, maar het geld groeit me bepaald niet op de rug (25 euro is overigens 1/8e van wat ik voor de Visa heb betaald, gek is dat!). Dus ik doe eerst even de dingen die het het allerwaarschijnlijkst zijn. Als dat niet werkt, dàn de verdelerkap.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Re: M’n Visa heeft ‘iets’
s_k schreef:Is misschien de moeite waard, maar het geld groeit me bepaald niet op de rug (25 euro is overigens 1/8e van wat ik voor de Visa heb betaald, gek is dat!). Dus ik doe eerst even de dingen die het het allerwaarschijnlijkst zijn. Als dat niet werkt, dàn de verdelerkap.
Nou, volgens mij is dat het allerwaarschijnlijkst . Maar als je 25 euro al niet kunt betalen, hoe wil je dan je tank (60 euro) vol krijgen?
Dat is de reden dat ik die 25 euro niet kan betalen .
Nee, even serieus. Ik leef van een uitkering en heb nog een hobby (audiotechniek). Ik kan goed rondkomen, maar moet m’n uitgaven een beetje verdelen. M.a.w.: Bezint eer ghy begint! Eerst eens zien of dit iets oplost. Als hij dan goed rijdt is het goed. Dan geef ik liever geld uit aan de slangen, die ècht vervangen moeten.
Trouwens, ik zit me af te vragen wat mijn Visa nu eigenlijk waard is. Niet dat ik plan hem te verkopen, maar stel dat ik hem ooit weg doe?
Visa 1.1RE uit 1986. Nu nog net geen ton op de teller, maar tegen de tijd dat hij weg gaat (zeg dat dat over ‘n jaar of 2 is) rond de 125000. Van buiten en qua bodem als nieuw (echt HEEL mooi. Een paar kleine bijgewerkte plekjes, maar in z’n geheel strak en roestvrij). Interieur matig. Kunststof is wat verweerd, dak is gaar en voorstoelen zijn gaar. Achterbank is goed.
Inclusief nieuwe uitlaat, nieuwe accu, nieuwe startmotor, nieuwe koppeling, nieuwe remschoenen (voor en achter), alle leidingen vernieuwd en vier nieuwe banden?
(mijn god ik heb al het dubbele van de aanschafprijs aan ‘m uitgegeven, maar hij is dan ook wel fantastisch!)