Hoi, ik rij sinds kort een CX 25 TRD.
De auto heeft ongeveer 150.000km gelopen.
Toen ik hem vorige week kocht was er bijna niet mee te rijden. De vorige eigenaar heeft er vorig jaar 10.000km mee gereden en totaal niets aan onderhoud gedaan. Het oliepeil stond op minimaal en de LHM stond onder niveau.
De koppeling stond zo afgesteld dat je hem niet in z’n achteruit kon schakelen zonder flink de tanden te knarsen. Die koppelingkabel had ik vrij snel afgesteld en na een carwash zag de auto er ook nog een stuk beter uit.
Nu staat het stuur nog scheef als je rechtuit rijd. Je moet dus constant tegensturen.
Maar ook valt heel soms de stuurbekrachting weg bij lage snelheden :
Wel zie ik dat het rubberen stuurstang hoesje van de diravi los is!!
Ik ga eerst de auto laten uitlijnen en als het stuur dan nog scheef staat dan ga ik de diravi afstellen.
Weet iemand waaraan je moeten draaien om de diravi af te stellen?
En waardoor zal mijn stuurbekrachtiging soms uitvallen bij lage snelheden?
groeten
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Staat je stuur alleen uit het lood of trekt ie naar een kant? Met het eerste is wel te leven lijkt me (mijn stuur staat ook iets scheef, stoort me verder niet).
De DIRAVI doet het inderdaad weleens niet bij de snelheden waarbij je hem het meeste nodig hebt… CX-kwaaltje als je het mij vraagt, bij mijn CX valt ie ook zo nu en dan weg bij het in- of uitparkeren en ik heb wel van meer mensen gehoord dat dit vaker voorkomt. Geen idee of het een ‘echt’ probleem is.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja je zou dat even aan een andere cx rijder moeten laten voelen. Een rondje hydrorincage kan echter zo te horen zowiezo geen kwaad denk, even LHM systeem spoelen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
In aanvulling op sans pareils antwoord:Na het spoelen (3000km)met hydraurincage en reinigen van de twee filters in het lhm vat was bij mijn CX het probleem van wegvallende bekrachtiging voorgoed verdwenen.
Dus…
En over je banden/stuur check eerst bandenspanning en slijtage en laat in geval van uitlijnen het doen door iemand die weet hoe een CX met Diravi af te stellen! Voorkomt een hoop vervolg ellende.
succes
Totaal aantal Berichten: 25603
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Verder een matige HD bol of remaccu of slechte pomp…. Heeft de SM ook last van…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1355
Geregistreerd: 08-01-2005
- CX 25 GTi Turbo
- CX Prestige IE 5-bak
- CX 22 RS (break)
- C5 2.0i 16v break Athena
- Xantia Break 2.0i Turbo CT
- C5 2.0i 16v Exclusive break
bogaard77 schreef:Verder een matige HD bol of remaccu of slechte pomp…. Heeft de SM ook last van…
Inderdaad als de diravi uitvalt bij het parkeren en/of bij stapvoets sterke stuurbewegingen, dan is er veel kans dat je voorraadbol het begeven heeft.
De remaccu doet niets aan het slecht funtioneren van de diravi ,een pomp met onvoldoende debiet wel.
De hoes die los zit op je tandreep vervang je best zo snel mogelijk, als er water in de hoes geraakt duurt het niet lang of je tandreep begint te lekken…
De regelschroef zit op de verbinding tussen het stuurcomando en de tandreep.
Citroën CX er is geen alternatief.
Citroën geeft je vleugels.
stuur
Bedankt voor de reakties!
Staat je stuur alleen uit het lood of trekt ie naar een kant? Met het eerste is wel te leven lijkt me (mijn stuur staat ook iets scheef, stoort me verder niet).
Hoi Mulder,
Hij trekt ook naar één kant en dat rijdt echt vervelend op de snelweg, je moet continu tegensturen anders gaat de cx vanzelf linksaf. Moet ik dan beter eerst uitlijnen voordat ik aan de diravi ga afstellen?
Aangezien ik iedere dag naar van Eindhoven naar Genk(België) rij wil ik wel lekker kunnen cruisen op de snelweg.
Groeten Jules
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
even langs van Gompel of zoiemand.
je Diravi kan namelijk rechtgestelt worden.
dit moet wel door iemand gebeuren die er verstand van heeft.
Cor Scheepers is Helmond bv kan dat ook voor je doen.
uitlijnen pas laten doen NADAT de Diravi goed gezet is.
mvgr wupke
Diravi afstellen
Oke dan ga ik eerst de diravi afstellen.
Sommige zeggen dat je het zelf ook makkelijk kan.
De regelschroef zit op de verbinding tussen het stuurcomando en de tandreep.
Nu kijk ik in de manuel en zie ik niet duidelijk welke regelschroef bedoeld wordt.
[img]Hoe kan ik het plaatje uit de manual hiein plakken :
groeten Jules
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)
kreazyV8wuppo schreef:
uitlijnen pas laten doen NADAT de Diravi goed gezet is.
Van de CCCN site.
Een van stuurbekrachtiging (Diravi) voorziene en goed uitgelijnde CX met in goede staat verkerende onderdelen van besturing en (voor)wielophanging vertoont dit gedrag niet. Het slechte stuurgedrag kan verschillende oorzaken hebben:
* De uitlijning is niet correct.
Let op: uitlijnen van een CX met stuurbekrachtiging kan door de ongewone werking van de besturing niet aan ieder willekeurig uitlijnbedrijf worden uitbesteed. Zo MOET uitlijning plaatsvinden met draaiende motor.
* Kapotte onderdelen van wielophanging en besturing zijn vaak de oorzaak van verlopen van de uitlijning. Uitlijnen heeft alleen zin als er geen gebreken zijn in de diverse draaipunten en gewrichten.
* Kunststof lagers onderdraagarmen (voortrein) versleten.
* Rubbers in spoorstangeinden kapot / slap door veroudering.
* Kapotte stuurkogels en/of fuseekogels en/of kogels in spoorstangeinden.
* De regelaar voor het snelheidsafhankelijke karakter van de stuurbekrachtiging wordt niet aangedreven via de aandrijfkabel vanaf de versnellingsbak of functioneert niet.
* Bandenspanning te laag / verkeerd type banden, dit alles echter doorgaans in combinatie met problemen in de mechanische delen van de stuurinrichting.
Voor zover ik weet moet je dit eerst checken voordat je DiRaVi af gaat stellen.
It’s nice to be important but it is more important to be nice.
http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!
Scheef trekken opgelost!
Echt geweldig zo’n technisch forum!
De oplossing voor het naar links sturen was vrij simpel.
Het lag niet aan de bandenspanning!
Maar de vorige eigenaar had de Michelin banden achterop gelegd en de banden die achteraan meehobbelden voorop gelegd!
Ik was gisterenavond laat thuis vanuit het werk, maar ik moest en zou die banden omwisselen om te onderzoeken of het vermoeden wat ik had dankzij forummers klopte.
Gelukkig had de buurman pas zijn stoeptegels eruit gehaald! Even de auto in de hoogste stand tegels onder de steunpunten. Moeren losdraaien auto in de laagste stand! Wielen wisselen en moeren aandraaien. Weer de auto in de hoogste stand en tegels eronder uit halen!
Pitstop klaar in een uurtje en wat blijkt; het vermoeden klopt en de auto rijd weer perfect recht zonder continu tegensturen!
Dat is lache!
Het stuur staat nog een klein beetje scheef, maar ik denk dat ik dat voor lief neem en anders het stuur even los gooi en één tandje verder vast draai!!
Citroen CX2200 Diesel 1979
Triumph TR6 (1972)