Totaal aantal Berichten: 3830
Geregistreerd: 08-05-2005
- CX 2200
- CX 2200
Misschien heb ik het mis maar met originele gecoate leidingen heb je wel last van een veel hogere stijfheid dan met de messing legering rolleidingen. Die buigen namelijk heerlijk soepel. Tenzij je de achterbrug losmaakt lijken de laatste me makkelijker ivm het tussen achtersub en bodem doorfrutten van de leidingen.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
De bx veerde weer eens niet zoals het hoort. Laatst al eens de voorraadbol vervangen, en nu was het tijd voor 4 verse bollen rondom. Besteld bij TDO en keurig met de post thuis bezorgd.
Met m’n bollentool had ik ze in een handomdraai los. De bol bij de uitlaat was een lastige. Uiteindelijk maar even de einddemper eraf geschroefd om zo met de steenbeitel de bol te lijf te kunnen gaan.
Ook de leiding geinspecteerd maar daar moet echt asap een andere op. Rechtsachter is al vervangen na een geplofte leiding paar weken terug. Heb nu vast de wartels goed ingespoten met kruip olie, nu ik er toch bij kon.
Ook de kofferbak eens uitgemest, resultaat 9 oude bollen
Hij rijdt weer als een vliegend tapijt. Wat een verschil.
Wat ik me afvroeg, als afzender staat er op de doos Ruygrok Abbenes. Kun je daar als particulier ook terecht of levert hij alleen aan tussenhandelaren?
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
En wat is het inzak gedrag van jou BX nu, na een bollenwissel?
Blijft die langer omhoog staan, etc?
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ja dat viel me meteen al op. hij staat bijna een dag omhoog nu.
dat veergedrag is echt weer een verademing.
volgende actie wordt de leiding.
daarna de koppeling, want die is nu toch echt bijna op. als ik hem flink op de staart trap lijkt het net een automaat, van twee naar drie gaan eerst de toeren omhoog, dan naar beneden en dan langzaam weer omhoog.
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
De achteruitgang van de koppeling heeft een versnelling gekregen en op sinterklaasavond viel er niet fatsoenlijk meer mee te rijden. Balen natuurlijk, want dat soort dingen komen altijd op het verkeerde moment.
Ik heb meteen besloten om dit weekend een andere koppeling erin te gaan plaatsen. Enig probleem was dat dit een behoorlijke first-timer zou gaan worden. Ik heb zaterdagochtend vroeg nog even snel op citroenbx.nl gekeken, en ben toen maar meteen naar de Brezan gereden. Daar een koppelingsetje gekocht, en meteen naar de ijzerboer voor een dop 36. Het verloopstuk 1/2 naar 3/4 was natuurlijk nergens te krijgen, dus uiteindelijk naar Brezan Binckhorst gesjeest om er daar een te halen. Pinautomaat stuk. Kak, heb ik weer.
Uiteindelijk pas om 12.00 op locatie (openlucht, parkeerterrein, niet fijn). Bx op steunen gezet, kroonmoeren eraf, wielen eraf. Fuseekogels uit de onderste draagarm gekregen met m’n fuseekogel-splitter. Dit onder een hoek van 90 graden, omdat er een of andere beschermplaat tussen zat! De linkeraandrijfas kwam makkelijk vrij. Paar tikjes gegeven met een drevel om hem uit het fuseestuk te krijgen. De andere kant was een ander verhaal. Heel lang lopen frunnikken aan die tussenlager boutjes, omdat je geen slag kan maken met je ratel. Uiteindelijk wilde hij ook niet echt lekker uit dat tussenlagerhuis komen. maar met een hefboompje van de streenbeitel floepte hij er zo uit.
Daarna boven alles losgetrokken. Accu eruit, alle stekker en snoeren uit de weg, luchtinlaar ding met filter weggehaald. Toen de Krik onder het blok geplaatst. De achterste motorsteun losgehaald, en meteen de bevestiging van de HD leiding, die om de carterpan heen loopt en met een krul aan de dwarsbalk vast zit. Ook de HD leiding losgemaakt uit de voorraadbol unit.
Toen werd het donker dus hup naar huis en zondag weer verder. Zondag stond ik 11.00 weer in de overall, ready for some action!
Vervolgens de motorsteun los, en ook de motorsteun bracket van de bak gehaald. Een “open-ended-spanner” tot een banaan gebogen om de versnelling stangetjes los te krijgen van de kogel. Een baco werkt wat beter dan. Daarna met de imbus-8 op m’n ratel alle bouten losgedraaid die de bak met het blok verbinden (4 stuks) en ook de startmotor losgehaald. Die heb ik aan de bedrading laten zitten en op het stuurhuis gebeuren gelegd.
Toen de krik iets laten zakken en de bak los gewurmd van het blok. Ik had een autoband onder de autogelegd om de bak op te kunnen leggen zodra deze los zou komen. Niet heel zwaar, maar als je helemaal voorover gebogen staat tilt het niet heel prettig.
Daarna druklager in de bak vervangen. De oude ratelde helemaal als je hem rondddraaide. Drooggelopen?? Of gewoon oud natuurlijk. Vervolgens realiseerde ik me dat ik geen centreer gereedschap had. Even scharrelen in de gereedschap doos, en uiteindelijk van twee doppen en een oude fiets-as een mooie tool gemaakt.
Drukgroep en koppelingsplaat op het vliegwiel geplakt en toen kon het zaakje weer in elkaar. Dat ging gelukkig zonder veel problemen. Nog even de bak gevuld met nieuwe olie.
Superspannend natuurlijk, doet ie het of doet het niet. Om 16.00 reed ik de proefrit en dat ging probleemloos…....
.......totdat ik na 1500 meter ineens een enorm kabaal hoorde en er van alles over de straat sleepte. Meteen gestopt, bleek dat de uitlaat op de verbinding van katalysatorpijp naar de achterpijp uit elkaar was geraakt. Vage shit, daar had ik namelijk niet aangezeten. Anyway, de hulptroepen gebeld die nog bij de klusplek stonden en gevraagd of er even een doosje doppen kon komen. Na 5 minuten reed de Saab 99 voor met de tools en nog 5 minuten later reed ik weer verder.
Hieronder nog wat foto’s. Niet alles staat op de foto, maar heb er toch een aantal gemaakt.
Ik heb nu dus een dop 36 met verlooptstuk. Als iemand dat een keer wil lenen voor z’n kroonmoeren, laat maar even weten dan.
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Voor mij ben je een absolute held! Met dit weer (brrrr ) “even” voor het eerst een koppeling doen…
Vraagje, wat kostte die dop? Ben k even benieuwd naar. Vriendelijk trouwens dat je de jouwe te leen aanbied, maar ik heb er over een paar maanden een in Frankrijk nodig. En dan heb ik die liever van mezelf
Nogmaals, goed bezig!
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
22,50 voor die dop, en nog 12 voor dat koppelstukje. Ook had ik een imbus dop 8 nodig voor op de ratel om de bak los te krijgen. Die hadden ze ook bij Brezan voor 8 euro ofzo.
Ik gebruik die dop 36 niet dagelijks hoor kan hem wel even missen als je hem nodig hebt.
Hilko16TZI schreef:Voor mij ben je een absolute held! Met dit weer (brrrr ) “even” voor het eerst een koppeling doen…
Nogmaals, goed bezig!
Als het een leger reclame zou zijn was zeker het vakje ‘‘geschikt’’ ingekeurd
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
respect!
Er zit trouwens een doe het zelf garage op de Binkhorst.
Citroen Bx Deauville 1993
Netjes voor de eerste keer, in de zomer moet het in een dag kunnen (daarom heb ik die van m’n deauville in juli preventief vervangen).
Welk merk koppeling heb je er nu onder hangen? Ik kreeg bij Brezan een “hazet” koppeling T’is net een race-koppeling, pakt ineens met een lichte kloenk en de auto is weg.
Xsara 2 berline 1.6 16v 22-GF-KS
Xsara 2 berline 1.6 16v 24-GF-KS
BX Gti 16v MK2 ZB-88-DH
BX Chic DS-NG-21 van moeders (te koop)
Totaal aantal Berichten: 1136
Geregistreerd: 10-02-2005
- GS/GSA 1220 Club
ik moet zeggen dat het ook wel een opluchting was zondagmiddag, dat ie het weer deed.
Eigenlijk is het een vlag op een modderschip. Wie zet er nog een nieuwe koppeling op een BX van 75 euro aankoop, en 246000 km op de klok?
Aan de andere kant was het natuurlijk ook wel weer leuk en leerzaam. Uitbesteden aan een garage zou ik niet gedaan hebben, dus dan maar een dappere poging ondernemen om het zelf te doen.
Er zit trouwens een set op van het merk LUK. Volgens hBase zijn er dan nog 18 en 20 spie uitvoeringen. Gelukkig kreeg ik meteen de goede mee, 18 spiebanen.
De eerste 100km testrit heeft ie overleeft, dus als er nog iets af zou lazeren dan zou dat nu wel moeten zijn gebeurd…
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
bx-cannes schreef:ik moet zeggen dat het ook wel een opluchting was zondagmiddag, dat ie het weer deed.
Eigenlijk is het een vlag op een modderschip. Wie zet er nog een nieuwe koppeling op een BX van 75 euro aankoop, en 246000 km op de klok?
Wie dat doet? Nou, jij…..
Aan de andere kant: wat is nu € 180,- aan technisch spul voor een jaartje sturen….?
Totaal aantal Berichten: 7072
Geregistreerd: 21-04-2005
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wat is zoon 1400tje TU toch heerlijk werken in een bx he!?
goed werk!
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
bx-cannes schreef:
Wat ik me afvroeg, als afzender staat er op de doos Ruygrok Abbenes. Kun je daar als particulier ook terecht of levert hij alleen aan tussenhandelaren?
Leo Ruygrok levert alleen aan autobedrijven en automateriaalzaken.
De BX club levert ook spullen van Leo. Maar dan alleen voor BXen*, en alleen als je lid bent van de BX club.
[*=levert ook spullen voor niet BX als dit in een BX gebruikt wordt. Distributieriem voor een 2.9 V6 van een Xantia bijvoorbeeld die in een BX ligt]
Test
Thijsvandebles schreef:bx-cannes schreef:
Wat ik me afvroeg, als afzender staat er op de doos Ruygrok Abbenes. Kun je daar als particulier ook terecht of levert hij alleen aan tussenhandelaren?
Leo Ruygrok levert alleen aan autobedrijven en automateriaalzaken.
De BX club levert ook spullen van Leo. Maar dan alleen voor BXen*, en alleen als je lid bent van de BX club.
[*=levert ook spullen voor niet BX als dit in een BX gebruikt wordt. Distributieriem voor een 2.9 V6 van een Xantia bijvoorbeeld die in een BX ligt]
Ik heb er anders in een ver verleden een keer met mijn vader een eerste uitlaatbocht gehaald voor een Saxo 1400 en kwamen niet namens een bedrijf. De andere keren dat ik er kwam was wel voor een bedrijf. Maar als je vooraf belt lijkt mij dat het mogelijk is dat je er wel dingen kunt halen.