Afgelopen zondag een rit van ongeveer 500 km met de bx gemaakt, zonder problemen. Ik heb hem pas een paar maanden en was nog niet verder dan 50 km per dag geweest met hem. Maandag ook niks geks gemerkt maar toen ik dinsdag van mijn werk afkwam en even stopte om te tanken merkte ik dat het staionaire toerental constant ergens rond de 1500 toeren zat.
Dat doet hij sindsdien dus steeds Als ik voor een stoplicht sta en zet de motor uit om daarna weer te starten, zit het ergens rond de 1100 toeren wat nog te hoog is want hiervoor stond ie altijd netjes op 900 á 950.
Motor wordt prima warm, verwarming doet het ook dus een thermostaat die open blijft staan lijkt me uitgesloten. Verder kon ik geen losse kabels of slangetjes ontdekken onde de kap. Verder ook geen motorstoringen terwijl dat lampje echt wel werkt.
Het lijkt dus alsof de automatische choke blijft “hangen”. Maar de Bix rijdt prima, geen horten of stoten, alleen lijkt het soms of ik cruise-control heb. Ik ruik ook geen benzine enz…...hij rijdt normaal.
Het is een 1.6 TGI uit ‘91…...wie o wie?
De stappenmotor?.....lambdasonde denk ik niet want als ik me niet vergis zou dat een motorstoring moeten veroorzaken toch?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: toerental
marx-7 schreef:Het is een 1.6 TGI uit ‘91…...wie o wie?
De stappenmotor?.....lambdasonde denk ik niet want als ik me niet vergis zou dat een motorstoring moeten veroorzaken toch?
Stappenmotor kan idd vast zitten. Deze motor heeft idd een losse stappenmotor om het stationaire toerental te regelen. Deze motor heeft niet echt een choke, hooguit een koudestartvoorziening. Maar het lijkt me dat je dan wel foutcodes moet krijgen als je ECU continu denkt dat de motor koud is.
Re: toerental
mpostma schreef:marx-7 schreef:Het is een 1.6 TGI uit ‘91…...wie o wie?
De stappenmotor?.....lambdasonde denk ik niet want als ik me niet vergis zou dat een motorstoring moeten veroorzaken toch?
Stappenmotor kan idd vast zitten. Deze motor heeft idd een losse stappenmotor om het stationaire toerental te regelen. Deze motor heeft niet echt een choke, hooguit een koudestartvoorziening. Maar het lijkt me dat je dan wel foutcodes moet krijgen als je ECU continu denkt dat de motor koud is.
Nou Maarten, ik krijg dus helemaal geen meldingen, dus die ecu zal het wel niet zijn.
Maar dan zal ik komend weekend die stappenmotor ook maar eens reinigen, kan nooit kwaad in elk geval. Vrijdag staat ie toch al op bokken voor zijn ADALS. Als ik dan toch bezig ben
Van de andere kant, ik ben er niet vies van om onder de kap te duiken maar het moet langzamerhand wel eens gedaan zijn, wil nu wel eens een paar maanden gewoon “rijen” met dat ding…. Het is nooit veel wat ie mankeert en altijd kleine dingetjes, maar toch….
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Totaal aantal Berichten: 3455
Geregistreerd: 19-08-2005
- BX 16 Soupapes
- HY HY camper
- XM 2.0i 16V VSX Break
stappenmotor kan indedaar zeker bij deze auto, en je kun ter heel makkelijk achter komen of dat het ook is (meestal dan) toen ik mijn TGi nog reed had hij ook iedere keer dat probleem, zowel bij koude motor als bij warme motor, en zelfs na afzetten herstarten liep ie te hoog stationair. als je auto nou warm is, en het toerental te hoog, open dan de motorkap ff, en geef met het handvat van een schoevendraaier ofzo ff een licht tikje op de stappenmotor, bij mij ging ie dan meteen netjes lopen tot de volgende keer dat ik hem moest starten. dan weet je iigf of het aan de stappenmotor ligt, en kun je hem altijd nog vervangen.
suc6!
http://www.mechuccio.nl
Mijn auto’s: XM 2.0i 16V break VSX, HY Camper DA-11-30, BX 16Valve MKII 10-GB-RX
Ex: 7 BX, 1 XM, 1 ZX
Re: toerental
marx-7 schreef:Nou Maarten, ik krijg dus helemaal geen meldingen, dus die ecu zal het wel niet zijn.
Maar dan zal ik komend weekend die stappenmotor ook maar eens reinigen, kan nooit kwaad in elk geval. Vrijdag staat ie toch al op bokken voor zijn ADALS. Als ik dan toch bezig ben
Van de andere kant, ik ben er niet vies van om onder de kap te duiken maar het moet langzamerhand wel eens gedaan zijn, wil nu wel eens een paar maanden gewoon “rijen” met dat ding…. Het is nooit veel wat ie mankeert en altijd kleine dingetjes, maar toch….
Maarten? Wie is dat?
Nja, helemaal probleemloos willen rijden in een BX van 14 jaar oud? Ik wens je dan meer succces in een C1.
Stappenmotor is het waarschijnlijk niet.
Maak even je carburatiehuis goed schoon met carburantcleaner van motip ofzo en leg gelijk even de massa er af als je daar mee bezig bent. Waarschijnlijk is het probleem dan al verholpen.
Het carburatiehuis wil soms nog wel eens wat koolafzetting hebben bij de monopointmotoren, waardoor de gasklep niet goed meer sluit.
Dat heb ik met mijn vorige bx ook een keer gehad. wat toen werkte was gewoon de accu er een poosje vanaf halen, sindsdien nooit meer last van gehad.
Re: toerental
mpostma schreef:marx-7 schreef:Nou Maarten, ik krijg dus helemaal geen meldingen, dus die ecu zal het wel niet zijn.
Maar dan zal ik komend weekend die stappenmotor ook maar eens reinigen, kan nooit kwaad in elk geval. Vrijdag staat ie toch al op bokken voor zijn ADALS. Als ik dan toch bezig ben
Van de andere kant, ik ben er niet vies van om onder de kap te duiken maar het moet langzamerhand wel eens gedaan zijn, wil nu wel eens een paar maanden gewoon “rijen” met dat ding…. Het is nooit veel wat ie mankeert en altijd kleine dingetjes, maar toch….
Maarten? Wie is dat?
Nja, helemaal probleemloos willen rijden in een BX van 14 jaar oud?
Ik wens je dan meer succces in een C1.
Ma(a)rten…...tsja, sorry
Maar wat wil nu het geval…..vanochtend naar werk, blijft ie op 1500 toeren doorzingen. Kom ik net thuis en de hele weg nergens geen last van gehad Bij elk stoplicht netjes terug naar de 900 toeren.
Wie het weet mag het zeggen Zal toch de hierboven staande tips maar eens opvolgen en het 1 en ander schoon maken, kan nooit kwaad denk ik zo…
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: toerental
kakanox schreef:
Nja, helemaal probleemloos willen rijden in een BX van 14 jaar oud? Ik wens je dan meer succces in een C1.
C1? eerder een Mazda 626
Mazda 626?? wat moet ik daar mee?
Wel heb ik een RX-7
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Re: toerental
marx-7 schreef:
Wie het weet mag het zeggen Zal toch de hierboven staande tips maar eens opvolgen en het 1 en ander schoon maken, kan nooit kwaad denk ik zo…
Gewoon karakter: niks bijzonders voor een 14 jaar oude BX dus
Gr,
Marten
tja…die fransen hebben wel meer van dat soort geintjes.
ik heb ook wel eens, geeft ie uit zich zelf een paar keer gas als de motor s’ochtends niet lekker wil lopen. dacht voor het eerst : “Wat gaan we nou krijgen ???? leeft die auto nou ???? :klunck ” telkens effe naar gassen tot 2500 toeren precies, paar seconden vast houden en weer los, en dat dan varierend van 2 tot 4 keer achter elkaar. tot ie netjes 1100 toeren loopt.
als het vriest heeft ie al helemaal geen zin, loopt ie gewoon beroerd. tot ie het een beetje warmer heeft gekregen, dan loopt ie perfect.
ik zeg altijd maar, zijn gewoon de franse trekjes..karakter
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Die van mij wil ook niet wakker worden als het koud is geweest, de eerste minuut loopt ie dan echt bagger. Ach dat heb ik ook wel eens
Ik heb maar eens een ouder topic van mezelf opgediept….
Deze week 2 dagen vrij gehad om de belastingpapieren eens in te vullen. Daar ik geen held ben in het verzamelen van de benodigde gegevens en ik wist dat die door het hele huis lagen dacht ik 2 dagen nodig te hebben…..niet dus, was binnen 1 middag gepiept .
Dus nog 1 dag over. Was al een hele tijd van plan om de stappenmotor eens grondig schoon te maken om van dat eeuwige gezeur van de motor eens af te komen want die bleef bij tijd en wijle stationair tussen de 1300 en 1500 draaien. Dan gaat het weer een paar dagen goed, dan weer een paar dagen niet. Het weer is niet van invloed heb ik gemerkt.
Zo gezegd zo gedaan, de stappenmotor eruit geschroefd, volledig met remmenreiniger schoongespoelt en even laten weken. Tevens de bougies eens bekeken en schoon gemaakt maar die zijn nog vrij nieuw en waren mooi droog. Slangen nagekeken die op de stappenmotor uit komen en die in het traject zitten waar die sludgevrming voorkomt maar die zijn mooi schoon. Vorig weekend al alle mosterd-aanslag verwijderd en schoon gemaakt. Daarna weer alles terug gemonteerd.
Die handel gestart en onmiddelijk viel me op dat de motor soepeler door de toeren ging en lekker “oppakte”. Geen hoge stationaire toeren (tussen de 900 ‘a 1000) meer dus ik dacht probleem opgelost…...NOT
Sinds gisteren weer 1500 toeren stationair. Als ik hem dan eens uitzet en weer start is het wat minder maar na ‘n kort ritje weer 1500…..Wel valt me op dat de motor dan iets onregelmatiger loopt.
Geen foutmeldingen of lampjes die gaan branden…..
Wie o wie? is het die bdp-sensor waar ik wel eens iets over lees? en waar zit die in de bx?
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Ik denk dat er een vacuumslang niet helemaal meer vacuum is. Had ik met de 205 van m’n zusje ook. Viel me toen op doordat de auto onzuinig ging lopen en af en toe iets naar benzine stonk. Kon het toen niet aan de toerenteller zien, want die zit er niet in en de motor kun je ook niet horen bij zo’n 1.1
WYD schreef:Ik denk dat er een vacuumslang niet helemaal meer vacuum is. Had ik met de 205 van m’n zusje ook. Viel me toen op doordat de auto onzuinig ging lopen en af en toe iets naar benzine stonk. Kon het toen niet aan de toerenteller zien, want die zit er niet in en de motor kun je ook niet horen bij zo’n 1.1
Hmm klinkt plausibel, al zou die het altijd moeten doen dan denk ik…...zal morgen eens alle slangen nalopen..
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Heeft iemand een fotootje van waar zo’n vacuumslangetje zit? Ik heb namelijk geen idee waar die zitten.
Mijn Bx heeft ook beetje last van dat hij sinds december ofzo beetje moeilijk door zijn toeren heen loopt en loopt een stuk onzuiniger sindsdien.
Kon altijd 1:13 wel redden, nu ben ik blij als ik 1:11 haal, als ik dit zo de reactie van WYD lees, is het misschien wel waard om die slangetjes eens te controleren.
.Prutselaar.