1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Twee sterren Eend Euro NCAP
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 18 januari 2006 07:25 PM

Over de veiligheid, of onveiligheid van de 2CV is al veel geschreven. Volgens mij zit het met de actieve veiligheid wel snor: goede remmen, niet van de weg te branden en een relaxte, defensieve rijstijl. Passief is het wat minder. Om toch onze kroost in de ‘schijn van veiligheid’ te vervoeren heb ik het Eendje voorzien van driepunt rolgordels achterin en de deurklink binnen onbedienbaar gemaakt.

Het gordelpunt heb ik van een dikke plaat gemaakt en aan de achterste dubbele plaat van de C-stijl gelast. Even een verfje erover en het lijkt wel origineel. Ik weet dat het officieel niet mag, maar lijkt me veel en veel beter dan de starre tweepunts op de achterste tuinstoelen. De gordels komen uit een oude Mexico-Kever en rollen en sluiten prima.

Moet ik ze voor de APK verwijderen of…

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 januari 2006 07:36 PM
  [ # 1 ]

Re: Twee sterren Eend Euro NCAP

GeraldDSuper schreef:

Over de veiligheid, of onveiligheid van de 2CV is al veel geschreven. Volgens mij zit het met de actieve veiligheid wel snor: goede remmen, niet van de weg te branden en een relaxte, defensieve rijstijl. Passief is het wat minder. Om toch onze kroost in de ‘schijn van veiligheid’ te vervoeren heb ik het Eendje voorzien van driepunt rolgordels achterin en de deurklink binnen onbedienbaar gemaakt.

Het gordelpunt heb ik van een dikke plaat gemaakt en aan de achterste dubbele plaat van de C-stijl gelast. Even een verfje erover en het lijkt wel origineel. Ik weet dat het officieel niet mag, maar lijkt me veel en veel beter dan de starre tweepunts op de achterste tuinstoelen. De gordels komen uit een oude Mexico-Kever en rollen en sluiten prima.

Moet ik ze voor de APK verwijderen of…

Als de gordels goed zijn bevestigd volgens de mening van de keurmeester, en de gordel zelf is niet beschadigd lekker laten zitten!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 18 januari 2006 10:46 PM
  [ # 2 ]

Bel je APK keuringsstation en vraag het. Of stel je vraag bij de RDW (http://www.rdw.nl).

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 17 februari 2006 11:08 AM
  [ # 3 ]

En dan de plaatjes van al dit veiligheidsgeweld…

Profiel  
 
Mach2
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 461
Geregistreerd: 04-05-2005

- Ami 8
- GS/GSA Spécial
- XM 3.0 24V Exclusive
Gepost: 17 februari 2006 10:04 PM
  [ # 4 ]

Die gorderbevestiging ziet er keurig uit! Wat is dat tweede plaatje? Het slot van de achterdeur…?

Ami 8 berline (1978) — Gspécial (1974) — XM V6 24v (1998)

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 17 februari 2006 11:35 PM
  [ # 5 ]

Ziet er keurig uit. Jammer dat je het niet kunt uittesten of het ook echt werkt bij een ‘boem’....

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 20 februari 2006 01:57 PM
  [ # 6 ]

Foto achterdeur: plaatje onder deurklink zodat de kroost de deur niet kan openen onderweg. Een soort pre-historisch kinderslot.

Testen bij BOEM? Nee, liever niet. Misschien is de trekkracht in Newton te testen?

Het werkt, ook ongetest eigenlijk prima.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 februari 2006 02:31 PM
  [ # 7 ]

Als je em met een rukje kan blokkeren werkt het!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
verkuilm
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2063
Geregistreerd: 05-12-2004

Gepost: 21 februari 2006 10:41 PM
  [ # 8 ]

voor de apk lekker laten zitten en voorla niks over zeggen of vragen.
De kans dat iemand ziet dat het niet orgineel is, is erg klein.
Denk dat ze het bij de rdw ook niet zouden zien.

Maar volgens mij werkt het rol gedeelte zo niet goed. Moet op de grond zitten volgens mij. Ook moet ie rechtop staan.

Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 februari 2006 12:32 PM
  [ # 9 ]

Ik ben niet lyrisch van die constructie. Helemaal niet eigenlijk. Het oprolmehanisme moet in een andere hoek staan en wanneer het spul wel blokkeert en er komt iets aan te hangen, tordeert het plaatje waar het oprolmechanisme aan zit. En als het echt bij een ongeluk is, kan het nog wel eens afscheuren en iemand achterop het hoofd treffen. Mijn onsubtiele mening: haal er maar weer uit.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 22 februari 2006 12:48 PM
  [ # 10 ]
Lelijke Eend schreef:

Ik ben niet lyrisch van die constructie. Helemaal niet eigenlijk. Het oprolmehanisme moet in een andere hoek staan en wanneer het spul wel blokkeert en er komt iets aan te hangen, tordeert het plaatje waar het oprolmechanisme aan zit. En als het echt bij een ongeluk is, kan het nog wel eens afscheuren en iemand achterop het hoofd treffen. Mijn onsubtiele mening: haal er maar weer uit.

eigenlijk ben ik dat ook al een hele tijd aan het denken, beter was om binnenin nog een 2é plaatje te zetten en wel een stuk groter zodat het op een grotere basis kan vastgelast worden

nog beter was om het plaatje in de rijrichting te zetten want dan heb je bij een eventuele botsing geen (of veel minder) hefboomkracht op dat plaatje waardoor bij de huidige constructie het zo goed als zeker uit het chassis wordt getrokken

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 februari 2006 01:04 PM
  [ # 11 ]

Of je neemt een gare koets en je slijpt uit de middenstijlen de gordelbevestigingspunten. De oprolmechanismen zet je dan op de vloer vast (al weet ik niet hoe).

Ik weet in ieder geval dat er een manier is om veilig en verantwoord een 3-punts gordel achterin een Eend te maken. Het kan dan best zijn dat er dan geen oprolmechanismen gebruikt worden ...

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
GeraldDSuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 586
Geregistreerd: 24-06-2005

- ID/DS DSuper
- 2CV 6 Club
- C4 (2004-heden) Ë C4
Gepost: 22 februari 2006 01:12 PM
  [ # 12 ]

Bedankt voor jullie meedenken.

De rol zit, t.o.v. de originele montage iets voorover gekanteld. Hij rolt goed op en blokkeert direct bij een korte ruk. Ik denk inderdaad dat bij een heftige klap de gordelrol kan torderen. Uitscheuren lijkt me (correct me if I’am wrong) overdreven. De lip is vastgelast aan de zijkant van het vierkante buisprofiel en de onderkant van de afwerkplaat boven op het profiel. Dit is naar mijn mening zelfs steviger dan de gordelbevestiging op de fragiele B-stijl bij de voordeur. De bevestiging is daar slechts een blikken plaatje met enkele puntlassen en de B-stijl zelf knikt volgens mij ook zomaar bij een ferme klap.

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 februari 2006 01:27 PM
  [ # 13 ]

Het zal torderen omdat de krachten er totaal anders op komen. Vergelijking: met een draadje kan je wel trekkrachten opnemen mar geen drukkrachten. Door de andere richting van de kracht zal in jouw geval het plaatje torderen. Daardoor komt een groot gedeelte van de kracht op de uiteinden van het plaatje te staan (het midden doet niet meer mee zegmaar) en de hele rotzooi breekt af.

Maar je kan het wel testen. Gewoon met je volle gewicht er aan gaan hangen (desnoods een voet tegen de binnenkant van de achterste deurstijl parkeren). Dan tordeert het wel en dan weet jij dat het niet goed is. Want zo’n gordel moet zeker jouw gewicht kunnen houden.

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
patje74
> 15000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004

- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Gepost: 22 februari 2006 01:29 PM
  [ # 14 ]

Klikkerdeklik!

PS Let niet op de verdere inhoud van de site, ik ben nog aan het inrichten…

Profiel  
 
Lelijke Eend
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9801
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 22 februari 2006 01:40 PM
  [ # 15 ]

Ja, dat bedoelde ik !

Schijt aan originaliteit.

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook