Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Autobranche wil oude diesels van de weg
AMSTERDAM - De autobranche probeert opnieuw het kabinet ervan te overtuigen geld te steken in een slooppremie voor oude, vervuilende dieselauto's. De importeurs hebben er ook geld voor over, maar het kabinet zou het voortouw moeten nemen.
(...)
Naar zijn zeggen heeft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) aangetoond dat een slooppremie voor oude diesels het meest effectief is. Ze rijden vooral in de steden rond. Studenten rijden er veel mee. Hij schat de omvang van het wagenpark op grofweg ruim een half miljoen auto's.
De Rai Vereniging wil „desnoods” ook geld bijpassen voor een inruilkorting, tot 1000 euro voor een dure dieselwagen.
Euh, op zich prima initiatief, maar het heeft twee nadelen:
- Hoe moeten die studenten dan die duurdere dieselwagen gaan betalen? Volgens mij snapt de politiek er niks van: studenten willen niet perse diesel, maar gewoon de goedkoopste manier van transport.
- Krijgen we dan, net als in Frankrijk en Italie in de jaren 80 meen ik, de situatie dat allerlei klassiekers en youngtimers in de shredder belanden die verder prima zijn (voor onderdelen bijv.)?
Simpele oplossing:
maak benzine goedkoper en diesel duurder.
DUH
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
een goed plan.
word tijd dat die oude dieselstampers van de weg verdwijnen.
why?
nou kijk naar de BX diesel, de nozzels laten testen gebeurd zelden of nooit.
de pomp is zwaar verouderd na 16 jr en 3 ton op de knikkert.
geld mag het al helemaal niet kosten, dus laat staan het brandstofsysteem…
ik zou zelfs neigen naar een verplichte apk keuring specifiek naar de staat van onderhoud van de oudere dieselmotoren.
maar ja, ik wil dan ook nog een beetje groen overhouden voor mijn kinderen..
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:de nozzels laten testen gebeurd zelden of nooit.
de pomp is zwaar verouderd na 16 jr en 3 ton op de knikkert.
geld mag het al helemaal niet kosten, dus laat staan het brandstofsysteem…ik zou zelfs neigen naar een verplichte apk keuring specifiek naar de staat van onderhoud van de oudere dieselmotoren.
mvgr wupke
Dit lijkt mij een beter plan.
Oja, roet meten onder belasting en niet onbelast. Oude diesels kunnen bovendien flink olie verbruiken en dat maakt ze er ook niet echt frisser op.
Meja, ik laat me voorlopig echt niet uit mijn “oude” diesel jagen.. Trouwens, oud?? Deze motor heeft pas net 2 ton!
mpostma schreef:kreazyV8wuppo schreef:de nozzels laten testen gebeurd zelden of nooit.
de pomp is zwaar verouderd na 16 jr en 3 ton op de knikkert.
geld mag het al helemaal niet kosten, dus laat staan het brandstofsysteem…ik zou zelfs neigen naar een verplichte apk keuring specifiek naar de staat van onderhoud van de oudere dieselmotoren.
mvgr wupkeDit lijkt mij een beter plan.
Oja, roet meten onder belasting en niet onbelast. Oude diesels kunnen bovendien flink olie verbruiken en dat maakt ze er ook niet echt frisser op.
Meja, ik laat me voorlopig echt niet uit mijn “oude” diesel jagen.. Trouwens, oud?? Deze motor heeft pas net 2 ton!
Net ingereden
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Handjes schreef:Krijgen we dan, net als in Frankrijk en Italie in de jaren 80 meen ik, de situatie dat allerlei klassiekers en youngtimers in de shredder belanden die verder prima zijn (voor onderdelen bijv.)?
Diesel-klassiekers?
Overigens is ‘brandstof’ en ‘goedkoper’ een niet-bestaande oplossing. Waarschijnlijk eerder benzine duurder (om het OV te betalen) en de diesel veel duurder (zodat studenten niet met diesels gaan rijden en benzine al helemaal niet kunnen betalen).
rb schreef:Handjes schreef:Krijgen we dan, net als in Frankrijk en Italie in de jaren 80 meen ik, de situatie dat allerlei klassiekers en youngtimers in de shredder belanden die verder prima zijn (voor onderdelen bijv.)?
Diesel-klassiekers?
Overigens is ‘brandstof’ en ‘goedkoper’ een niet-bestaande oplossing. Waarschijnlijk eerder benzine duurder (om het OV te betalen) en de diesel veel duurder (zodat studenten niet met diesels gaan rijden en benzine al helemaal niet kunnen betalen).
en dan op LPG gaan rijden,, is gelijk een stuk schoner.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:
en dan op LPG gaan rijden,, is gelijk een stuk schoner.
mvgr wupke
Ja, maar LPG-stations mogen ook niet meer vanwege gevaar voor de omgeving.
Volgens mij wil de autobranche alle oude auto’s van de weg hebben. Zodat wij weer wat nieuws zullen moeten kopen.
Ikzelf ben verschrikkelijk voor GRATIS openbaar vervoer. Dat kan, en dat moet.
Ik ga over een paar weken een auto in Veenendaal ophalen (GTi ex-WYD), ik ga vanuit Friesland daar met de bus naartoe. Kost me wel 4,5 uur ofzo, maar het kan. Dus waarom niet? Meespeeld dat ik zelf buschauffeur bij Connexxion ben en dus gratis vervoer heb
En dat bedoel ik, als het gratis is, gaan er echt wel veel meer mensen met het OV. Al was het maar omdat ze er dan belasting voor betaald hebben (wat nu ook gebeurt).
Test
Thijsvandebles schreef:Volgens mij wil de autobranche alle oude auto’s van de weg hebben. Zodat wij weer wat nieuws zullen moeten kopen.
Ikzelf ben verschrikkelijk voor GRATIS openbaar vervoer. Dat kan, en dat moet.
Ik ga over een paar weken een auto in Veenendaal ophalen (GTi ex-WYD), ik ga vanuit Friesland daar met de bus naartoe. Kost me wel 4,5 uur ofzo, maar het kan. Dus waarom niet? Meespeeld dat ik zelf buschauffeur bij Connexxion ben en dus gratis vervoer heb
En dat bedoel ik, als het gratis is, gaan er echt wel veel meer mensen met het OV. Al was het maar omdat ze er dan belasting voor betaald hebben (wat nu ook gebeurt).
Ik denk dat het ten eerste financieel niet haalbaar is (OV draait nu al jaren met verlies, wordt gecompenseerd door automobilisten uit te knijpen)
en ten tweede zullen de mensen die normaal lopen of fietsen het meer gaan gebruiken dan mensen die nu autorijden.
OV is namelijk lang geen optie in een hoop gevallen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Thijsvandebles schreef:Volgens mij wil de autobranche alle oude auto’s van de weg hebben. Zodat wij weer wat nieuws zullen moeten kopen.
Ikzelf ben verschrikkelijk voor GRATIS openbaar vervoer. Dat kan, en dat moet.
Ik ga over een paar weken een auto in Veenendaal ophalen (GTi ex-WYD), ik ga vanuit Friesland daar met de bus naartoe. Kost me wel 4,5 uur ofzo, maar het kan. Dus waarom niet? Meespeeld dat ik zelf buschauffeur bij Connexxion ben en dus gratis vervoer heb
En dat bedoel ik, als het gratis is, gaan er echt wel veel meer mensen met het OV. Al was het maar omdat ze er dan belasting voor betaald hebben (wat nu ook gebeurt).Ik denk dat het ten eerste financieel niet haalbaar is (OV draait nu al jaren met verlies, wordt gecompenseerd door automobilisten uit te knijpen)
en ten tweede zullen de mensen die normaal lopen of fietsen het meer gaan gebruiken dan mensen die nu autorijden.OV is namelijk lang geen optie in een hoop gevallen.
Waarom in veel gevallen geen optie? Ikzelf woon midden in een bos, een paar kilometer van mijn buren af. Die op hun beurt ook niet in de bewoonde wereld wonen. Toch ga ik regelmatig met het OV. Waarom? Omdat het kan, en omdat het (voor mij) gratis is. Terwijl ik de sschuur vol met auto’s heb staan. Mijn vader heeft geen rijbewijs, hij is dus aangewezen op het OV. Die man rijst heel Nederland af per OV. Goed, je doet er wat langer over als met de auto, maar het is een heel milieuvriendelijk en goed altenatief. En argumenten van: Met de auto ben ik in een half uur op mijn werk, en met de bus/trein in 3 kwartier, vind ik onzin. Anders wordt het als je een baan hebt waarbij het simpelweg niet te halen is. Als je om 5 uur moet beginnen kan het dus niet. Dan begint het OV net een beetje op gang te komen. En wat valt te denken van het OV personeel zelf? Ik ben dus zelf buschauffeur bij Connexxion, en kan als ik de eerste bus moet besturen dus niet met het OV naar mijn werk. Maar zou het wel willen. Laatst had ik een tussendienst, van 10:54 tot 17:58. Ben toen heen en terug gegaan met de bus. Doe ik bijna anderahlf uur over, terwijl het met de auto nog geen 3 kwartier is.
Vroeger had je de zgn. POD service. (Personeel Ophaal Dienst). Dan reed er s’morgens in alle vroegte een bus langs de huizen van de chauffeurs, en die hadden op die manier dus vervoer naar de zaak. Dit bestaat op sommige plaatsen, niet alleen bij het OV, nog steeds. Maar je snapt het al, kost te veel geld he?!
En het OV kan gewoon gratis. Het wordt nu ook al door de overheid betaald. Alleen de losse kaartverkoop levert een beetje geld op. Maar lang niet genoeg om alles van te betalen. In Hasselt Belgie is het al jaren gratis, en het werkt!! Meer mensen met het OV, minder gezeur op de weg.
Test
Leuke discussie, gratis OV.. Maar dat was niet de stelling he.
Komt toch uiteindelijk neer op ontmoedigen. Verbieden lukt ze toch nooit.
Maar goed, in de regel zijn idd de meest vervuilende voertuigen wel de oude verrotte stinkdiesels.. wslk niet eens zo zeer omdat het principe van de techniek oud is, maar geowon omdat de mateiralen oud en versleten zijn. Een nieuwe BX zal in bijv. 1992 toen ie geleved werd een stuk minder vervuilend geweest zijn dan dat ie nu is na 13 jaar en mogelijk al jaren crisis onderhoud.
Je zou ook wagens veel strenger kunnen controleren op uitstoot (met een goede roetmeting).. En dan bedoel ik ook busjes en vrachwagens, want wat daar uitkomt is soms echt niet te harden.
als je weet dat de 3 liter wagen al een hele tijd op de markt is maar dat er geen degelijke ondersteuning voor is, dan heb ik toch mijn bedenkingen over alle andere regeltjes in het kader van een beter milieu
in België hebben we nu het autosalon en wat blijkt er worden niet veel meer milieuvriendelijke wagens verkocht dan anders ook al geeft de overheid nu subsidies, waarom? om dat de milieuvriendelijke wagens nog steeds te duur zijn in aankoop in vegelijking met de (standaard) wagens
beter zorgen dat er een alternatief is voor de oudere wagens zoals de roetfilter, dit heeft direct effect
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
de overheid heeft atlijd wat te zeuren, en van die ‘geweldige’ ideeen….
laten ze zich maar eens met belangrijkere dingen bezig houden. die diesel sterven vanzelf wel een keer uit…
M&M schreef:EvelienBX schreef:die diesel sterven vanzelf wel een keer uit…
Benzine ook ....
mooi toch….
waarom gaan we niet gewoon weer net als vroeger te paard naar werk, ik zou er geen problemen mee hebben
oeps… beetje offtopic.. ops:
EvelienBX schreef:
waarom gaan we niet gewoon weer net als vroeger te paard naar werk, ik zou er geen problemen mee hebben
oeps… beetje offtopic.. ops:
Het klootjesvolk (zeg maar 95 % van de mensen) moest vroeger gewoon lopen hoor Doe mij dan maar een fiets ipv een paard: stuk makkelijker.