ik heb al een fiets, doe mij maar een paard
Doe mij maar gratis OV. Maar dan wel Citroen Bussen…
Test
Of een ultra-zuinig en pittig motorfietsje met een ubermodern turbodieselblokje erin.
600 cc, 60 pk, 150 Nm ofzo.. Gewoon een kwestie van een beetje dikke turbo erop schroeven.
Als die brandstofprijzen niet in het algemeen zo hoog zouden zijn, dan zouden ‘de studenten’ zich ook niet in allerlei milieuonvriendelijke bochten hoeven wringen om van A naar B te komen.
Maargoed, als uit betrouwbaar en gedegen onderzoek blijkt dat die oude diesels de wereld om zeep helpen, dan moet je niet halfslachtig lopen neuzelen als overheid, maar die krengen gewoon verbieden. Een goed alternatief is dan natuurlijk wel een vereiste!
Animal triste post coitum
Thijsvandebles schreef:
Waarom in veel gevallen geen optie? Ikzelf woon midden in een bos, een paar kilometer van mijn buren af. Die op hun beurt ook niet in de bewoonde wereld wonen. Toch ga ik regelmatig met het OV. Waarom? Omdat het kan, en omdat het (voor mij) gratis is. Terwijl ik de sschuur vol met auto’s heb staan. Mijn vader heeft geen rijbewijs, hij is dus aangewezen op het OV. Die man rijst heel Nederland af per OV. Goed, je doet er wat langer over als met de auto, maar het is een heel milieuvriendelijk en goed altenatief. En argumenten van: Met de auto ben ik in een half uur op mijn werk, en met de bus/trein in 3 kwartier, vind ik onzin. Anders wordt het als je een baan hebt waarbij het simpelweg niet te halen is. Als je om 5 uur moet beginnen kan het dus niet. Dan begint het OV net een beetje op gang te komen. En wat valt te denken van het OV personeel zelf? Ik ben dus zelf buschauffeur bij Connexxion, en kan als ik de eerste bus moet besturen dus niet met het OV naar mijn werk. Maar zou het wel willen. Laatst had ik een tussendienst, van 10:54 tot 17:58. Ben toen heen en terug gegaan met de bus. Doe ik bijna anderahlf uur over, terwijl het met de auto nog geen 3 kwartier is.
Vroeger had je de zgn. POD service. (Personeel Ophaal Dienst). Dan reed er s’morgens in alle vroegte een bus langs de huizen van de chauffeurs, en die hadden op die manier dus vervoer naar de zaak. Dit bestaat op sommige plaatsen, niet alleen bij het OV, nog steeds. Maar je snapt het al, kost te veel geld he?!
En het OV kan gewoon gratis. Het wordt nu ook al door de overheid betaald. Alleen de losse kaartverkoop levert een beetje geld op. Maar lang niet genoeg om alles van te betalen. In Hasselt Belgie is het al jaren gratis, en het werkt!! Meer mensen met het OV, minder gezeur op de weg.
De bus staat anders net zo hard in de file
en bij mij is het reisverschil geen kwartier maar bijna een uur. En dat vind ik toch teveel van het goede. Bovendien kan ik dan niet op tijd op mijn werk zijn want de bus rijdt maar 1 keer per uur, en net op een tijdstip dat ik óf enorm vroeg ben óf enorm te laat.
Bovendien is OV lang niet zo milieuvriendelijk als iedereen denkt. Wat denk je dat het stroomverbruik van een gemiddelde trein is? en waar denk je dat dat mee opgewekt wordt?
TUurlijk zal het in de spits enigszins efficient zijn, maar buiten de spit rijdt er 50.000 kilo aan trein met een flinke hoeveelheid megawatts voor 5 passagiers. Dat kan nooit milieuvriendelijk zijn.
Bussen ed rijden ook op diesel, ook hier geldt weer: voor die paar passagiers buiten de spits totaal niet rendabel.
Komt nog bij dat ik het OV gewoon ontzettend oncomfortabel reizen vind.
Keiharde stoelen die zo dicht op elkaar staan dat je met je benen in je nek zit (metro) of je moet als een stel sardientjes in blik in de trein of bus staan. Heb zelf jarenlang met het OV gereisd maar ik vind het in geen opzicht een alternatief voor rijden in de spits.
Buiten de spits wordt het denk ik een ander verhaal, maarja. dan kan je weer net zo goed de auto pakken, dat is in bijna alle gevallen sneller en makkelijker.
Ik kan me echter wel voorstellen dat het op sommige plekken best een optie is maar niet voor mij.
Even ontopic: dit is wederom zo’n ‘geweldig’ plan om een ‘beter milieu’ te bewerkstelligen.
Als de overheid echt met het milieu begaan is dan verbieden ze morgen de verkoop van alle benzine of diesel auto’s en geven ze iedereen een jaar ofzo de tijd om electrisch aangedreven of waterstof auto’s (beiden niet echt een superalternatief maarja je moet wat) aan te schaffen.
Na dat jaar gaat het wagenpark in de recyceling. Paar oldtimers (bx!) uitgezonderd natuurlijk
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Thijs, je moet natuurlijk zelf weten of je bus chauffeur wilt zijn en met de bus gaat, maar als ik ergens een hekel aan heb, dan is het wel aan met de bus gaan!! Met de trein vind ik ok, maar bussen haat ik gewoon!
EvelienBX schreef:M&M schreef:EvelienBX schreef:die diesel sterven vanzelf wel een keer uit…
Benzine ook ....
mooi toch….
waarom gaan we niet gewoon weer net als vroeger te paard naar werk, ik zou er geen problemen mee hebben
oeps… beetje offtopic.. ops:
per paard is ook geen optie zijn toch ook grote vervuilers
zonne energie?
greets wupke:die aan waterstofcellen enzo denkt..
citroenc2 schreef:EvelienBX schreef:M&M schreef:EvelienBX schreef:die diesel sterven vanzelf wel een keer uit…
Benzine ook ....
mooi toch….
waarom gaan we niet gewoon weer net als vroeger te paard naar werk, ik zou er geen problemen mee hebben
oeps… beetje offtopic.. ops:
per paard is ook geen optie zijn toch ook grote vervuilers
Ze moeten eens een paardestrontvergasser uitvinden, dan reed ik het hele jaar gratis!
GRG :fijnsturen
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Mijn mening? dit plan in de shredder gooien…
Weer zo’n typisch milieu plan wat nergens op slaat..
Ik kan hier tig goede redenen neerzetten waarom het belachelijk is.
Maar de simpelst te begrijpen is nog wel: zolang er in de oostblok landen nog miljoenen klassieke(zelfs nog 2 tact) auto’s rondrijden hebben wij er weinig aan om het kleine groepje van de 6 miljoen auto’s…(haal de diesels eruit, haal de diesel van 12 jaar en ouder eruit) extra zwaar aan te pakken…
vergeet niet…de meeste XM diesels en Xantia Diesels vervuilen net zo…Om maar niet te spreken over alle andere Auto’s die het XUD blok gebruiken…die ook maar gelijk dumpen?
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Simpele Ziel schreef:Mijn mening? dit plan in de shredder gooien…
Weer zo’n typisch milieu plan wat nergens op slaat..
Ik kan hier tig goede redenen neerzetten waarom het belachelijk is.Maar de simpelst te begrijpen is nog wel: zolang er in de oostblok landen nog miljoenen klassieke(zelfs nog 2 tact) auto’s rondrijden hebben wij er weinig aan om het kleine groepje van de 6 miljoen auto’s…(haal de diesels eruit, haal de diesel van 12 jaar en ouder eruit) extra zwaar aan te pakken…
vergeet niet…de meeste XM diesels en Xantia Diesels vervuilen net zo…Om maar niet te spreken over alle andere Auto’s die het XUD blok gebruiken…die ook maar gelijk dumpen?
Qua CO2 heb je wel een punt. Maar roetuitstoot dwarrelt binnen enkele tientallen meters neer. Smeer hier met je vinger maar eens over het balkon: pikzwart van de uitlaatroet. Dat komt niet overwaaien uit Oost-Europa…
Handjes schreef:Simpele Ziel schreef:Mijn mening? dit plan in de shredder gooien…
Weer zo’n typisch milieu plan wat nergens op slaat..
Ik kan hier tig goede redenen neerzetten waarom het belachelijk is.Maar de simpelst te begrijpen is nog wel: zolang er in de oostblok landen nog miljoenen klassieke(zelfs nog 2 tact) auto’s rondrijden hebben wij er weinig aan om het kleine groepje van de 6 miljoen auto’s…(haal de diesels eruit, haal de diesel van 12 jaar en ouder eruit) extra zwaar aan te pakken…
vergeet niet…de meeste XM diesels en Xantia Diesels vervuilen net zo…Om maar niet te spreken over alle andere Auto’s die het XUD blok gebruiken…die ook maar gelijk dumpen?Qua CO2 heb je wel een punt. Maar roetuitstoot dwarrelt binnen enkele tientallen meters neer. Smeer hier met je vinger maar eens over het balkon: pikzwart van de uitlaatroet. Dat komt niet overwaaien uit Oost-Europa…
en toch wil ik ff de keerzijde van de medallie aangeven.
niet iedereen kan zich om de 4 jr een auto van ongeveer 20,000 euro veroorloven.
daarnaast dan het technische aspect.
een BX is een recht toe recht aan auto, de Xantia type 1 en 1b ook.
daarna zijn ze begonnen met het inbouwen van bv die regensensor,,,leuk speelgoed wat dus werd getest in die Xantia’s.
maar gein is wel dat nu in de C5 zoveel electrische reut zit, dat het kreng om de haverklap naar de garage zal moeten, voor electrische ellende.
en dat geld ook voor de ander C serie auto’s in meer of mindere mate…
de G3 LPi heeft Vialle zowat falliet doen gaan, 1 vanwege weinig afzet, anderzijds vanwege de matige betrouwbaarheid.
dus ik reken FF…
in de toekomst dure electrisch onbetrouwbare auto’s.
zowel in aanschaf alsook gebruik.
tevens duur bij de 2e en 3e verbruiker.(zo niet nog duurder)
en dan gaan we nu zitten neuzelen over Co2 en roet?
wie gaat dat betalen??
euhm, laat ze in Den Haag en Luxembourgh ff de zaak over een ander boegje gooien, want dit leid nergens toe…
mvgr wupke
Bovendien vergeet men vaak dat de meeste vervuiling van een auto wordt veroorzaakt bij de fabricage en demontage.
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
De bouwsector is in Nederland nog altijd verantwoordelijk voor 50% van ons afval en voor 40% van de CO2-uitstoot. Ik zou zeggen: regering, waar is de grote winst te halen?
heb je al eens gezien wat een scheepsdiesel er durft uit braken?
alles ouder dan 10 jaar de shredder in?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017