Als ik mijn eend koud start, dan heb ik een korte tijd wat last van een kuchende motor, Niet als deze onbelast loopt, maar op het moment dat je wegrijdt. Wel is dit euvel snel verdwenen.
Daarnaast heeft de auto wat last van inhouden bij half gas. Dit duurt ook maar even waarna hij goed oppakt.
Mogelijk het moment waarop de 2e trap gebruikt wordt? en deze sproeier wat verstopt?
De auto heeft ongeveer een jaar stil gestaan. (of het probleem daarvoor ook al bestond weet ik niet, omdat ik de auto pas sinds kort gebruik.
Zelf zit ik te denken aan het schoonmaken van de carburateur en het controleren van de vlotterafstelling
Alle ervaringen en tips zijn welkom.
Gebruik je de choke wel? Houden eenden van…
En niet zomaar aan de vlotterafstelling komen, alleen doen indien echt nodig.
gr
eng bo
Heb je al verse benzine getankt? Oude benzine is ook niet bevorderlijk voor goed lopen!
Groet, Jan
euhh??? puntjes? of 1-2-3 electronische ontsteking?
carb even schoon laten maken en af laten stellen (door een deskundige((en die zijn zeldzaam)).
mvgr wupke..
Bedankt voor de reakties,
Even wat aanvullingen. Het kuchen duurt niet zolang, maar een paar minuten, vooral bij het wegrijden en overschakelen naar een hogere versnelling en dus het toerental laag is. Als het toerental hoger is is het kuchen voorbij.
Er is verse benzine getankt.
niet oppakken bij verhogen van je toeren cq doortrekken komt door verstopte sproeiers, en of je acceleratiesproeier doet moeilijk.
je ontsteking staat niet zuiver lijkt me te lezen uit de rest van je verhaal.
een rondje kleppenstellen/carb reinigen afstellen/en je puntjes op tijd zetten zal wonderen doen.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1613
Geregistreerd: 04-12-2003
- 2CV 2cv6 Special
- DS 3 1.2 Vti
- C3 Pluriel 1.6 16V Sensodrive
- DS 5 1.6 BlueHDI Business Executive
Er van uitgaande dat je ontsteking en bougies goed zijn (=10.000 km-beurt), kan de carburateurafstelling inderdaad een oorzaak zijn. Misschien bij een Eendenspecialist deze eens laten schoonmaken, vlotter stellen, vlotternaald controleren, en sproeiers afstellen. Het zou ook nog kunnen zijn dat je gasklepas wat versleten is (kun je zelf controleren door te kijken of je deze flink naar voor-achter kunt bewegen), waardoor er wat valse lucht mee naar binnen komt. Idem voor de aansluitingen van het spruitstuk op de cilinders; soms lekt er daar wat lucht.
Maar met temperaturen vlak boven nul en vochtigheid hebben 2cv’s over het algemeen wat ‘verkoudheids’problemen.
ook vaak gehad, een niesende eend.
Vlotterstand nakijken helpt volgens mij weinig, maar kwaad kan dat nooit.
Zou het tijdstip bijstellen van de ontstekking, staat volgens mij dan te vroeg. Caberateur schoon maken geloof ik niet in. In ieder geval niet zomaar doen, want wat hier gezegd wordt klopt, voor je het weet zit ie verstopt.
Maar dat niezen hoort niet hoor, ik heb nu een eend rijden en een mehari, beide niezen niet. Wat wel op valt met die elctronische onsteking (mehari), loopt erg rustig.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Heb hetzelfde probleem, puntjes stellen (tot 2x toe), nieuwe bougie’s, kleppen gesteld, carbu schoongemaakt (voorzover dat echt zin heeft, verstopte sproeier is zeldzaam) en een andere carbu gemonteerd (je moet toch wat) is het probleem nog steeds hetzelfde. Slecht starten en oppakken (dacht ook aan de tweede trap), prachtige stationaire loop. E.e.a. is gekomen na een redelijke klapper op een trekhaak. Oliekoeler, vulpijp en koelhuisommanteling heb ik moeten vervangen (evenals chassis). Kan het zijn dat die gewichtjes aan het eind van de nokkenas zo’n klap hebben gehad dat ze uit balans zijn?
zo door je historie heen te lezen zou dat nog ongeveer het enigste zijn wat kan.
persoonlijk zou ik dus gaan nadenken over de 123 ontsteking.
met die gewichtjes gaan friemelen is een crime.
maar je verhaal lijkt wel te wijzen op de ontsteking, al zou het ook aan de acceleratiesproeier kunnen wezen,, die veroorzaakt ook dergelijke klachten als die mankementen heeft.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Nu ben ik niet zo’n carburateurenkoning; waar zit dat ding? (acceleratiesproeier). Is de bobine misschien nog een optie? Al heb ik in mijn 19 jaar dat ik nu rondcross in A-types nog nooit malheur gehad aan een bobine…
Zal eens de 123 proberen, die zit nog op een blok dat ik heb staan (in de Ami werkt ie feilloos).
Prestige2400 schreef:Nu ben ik niet zo’n carburateurenkoning; waar zit dat ding? (acceleratiesproeier). Is de bobine misschien nog een optie? Al heb ik in mijn 19 jaar dat ik nu rondcross in A-types nog nooit malheur gehad aan een bobine…
Zal eens de 123 proberen, die zit nog op een blok dat ik heb staan (in de Ami werkt ie feilloos).
acceleratie sproeier is dat plassertje bovenin je carb, wat een puur straalstje benzine in je 1e trap spuit als je gas geeft.
het dekseltje met 4 schroefjes en hefboompje tegen de vlinderas(wat beweegt als je gas geeft)is het pompje ervoor.
controleer het rubbertje, en of de injector(plassertje) niet verstopt zit of een schuin straaltje heeft.
het moet nagenoeg direct naar beneden op de vlinderklep spuiten.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Oke, dank je. Ga eens koekeloeren in de carbu. Vanochtend was het weer zwaar klote.
En, is de invloed van de condensator groot? (die heb ik nl. maar 1 keer vervangen). Ik dacht eigenlijk dat deze alleen het vroegtijdig inbranden van je puntjes helpt te voorkomen.
Groet,
Erik
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Zonder condensator zou ik nooit een ontsteking monteren.
Maar, wanneer weet je of je condensator goed is? Door te meten? En heeft die condensator direct invloed op je vonk? Volgens mij helpt zo’n ding te voorkomen dat je te hoge stroom op je puntjes krijgt. Zou dus kunnen dat een kapotte condensator je hele vonkenboel in de war stuurt.
Inhouden opgelost
Een deel van mijn probleem is opgelost. Het inhouden bij ongeveer half gas (wanneer volgens mij de 2e trap opengaat) had als oorzaak dat er valse lucht werd aangezogen. Dit kwam omdat de inlaatbocht tussen luchtfilter en carburateur net boven de slangklem bij de carburateur was gescheurd over een lengte van zo’n 5 cm. Omdat dit, als je voor de motor staat aan de achterkant van de bocht was gebeurd, viel dit in eerste instantie niet op. Doordat dit vlak boven de venturi van de 2e trap was, kreeg deze als de gasklep openging eerst een stoot valse lucht doordat de buitenlucht minder weerstand had dan de lucht via het luchtfilter. Het gevolg was even kort inhouden. De sproeier van de tweede trap kon dit waarschijnlijk zo snel niet bijhouden. Hierdoor duurde het even voordat er bij deze hoeveelheid lucht voldoende benzine werd aangevoerd.
Mijn probleem met kuchende motor als deze koud was en je wilde wegrijden, is nog niet opgelost. Eerst maar eens kleppen stellen en onststeking controleren.
Bedankt voor de reakties.
Totaal aantal Berichten: 205
Geregistreerd: 18-08-2004
- CX 2400 GTi '79
- CX 2400 Prestige '76
- Ami 6 Berline '62
- Ami 8 berline '71
- CX 2400 ambulance normalisee '78
- 2CV Special '86
- ID/DS ID20 Prefecture
- XM V6 ESJ9 BVM berline
Gisteren bougiekabels verwisselt. Helpt niks. Wat wel opviel was dat op het moment dat ik het licht inschakelde de motor uitviel. Dat wijst op iets met de vonk. Accu is nieuw. Op het moment dat ie een beetje loopt kan ‘t licht gewoon aan. Rare wagen…