Even een vraagje over de distributieriem van mijn bx, ik kan helaas nergens achterhalen wanneer dat ding vervangen is. Alleen bij welke kmstand die vervangen moet worden (over 2 jaar met mijn rijtempo). Echter als ik even ga rekenen dan zit die riem die er nu inzit er al ongeveer 6 jaar in (en ongeveer 84.000km)
Vervangen dus maar? Of door blijven bollen en hopen dat ie niet breekt…
Aangezien ik het antwoord zelf ook al weet heb ik alvast even gebeld met Hesselink in dirksland wat hun vragen voor het vervangen van de riem.
De riem, spanrol en waterpomp bij elkaar (ze begonnen alleen over de riem, ik zeg ik wil de spanrol en waterpomp ook maar gelijk meenemen) kost ongeveer 300 euro en de klepseals koste nog eens 200 euro extra.
Is dat duur? ik vond het zelf eigenlijk 100% meevallen. Kon zelfs een leenauto krijgen, iets wat wel fijn is aangezien dirksland nou niet echt in de buurt ligt zeg maar.
Dus 3 vragen:
- Vinden jullie het al nodig?
- Is de prijs te hoog of valt het juist mee?
- Zijn er nog meer zaken die ik gelijk mee kan pakken als ik de distributieriem laat vervangen? (bv kleppenstellen, gebeurt dat automatisch als je de klepseals laat doen of niet?)
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Waterpomp + distririem bij de hegru: 175 euro.
En.. bij twijfel: VERVANGEN dat ding!
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Re: Distributieriem BX
metro2005 schreef:Even een vraagje over de distributieriem van mijn bx, ik kan helaas nergens achterhalen wanneer dat ding vervangen is. Alleen bij welke kmstand die vervangen moet worden (over 2 jaar met mijn rijtempo). Echter als ik even ga rekenen dan zit die riem die er nu inzit er al ongeveer 6 jaar in (en ongeveer 84.000km)
Vervangen dus maar? Of door blijven bollen en hopen dat ie niet breekt…
Ik zou het risico niet nemen en hem z.s.m. laten vervangen.
Toen ik in November deze TZI kocht en het onderhoudsboekje inkeek (wat er gelukkig bij zat)...bleek hij ongeveer 9 jaar geleden te zijn vervangen bij 60.000 km…en de stand toen ik hem kocht was 128.000.
Ik was (zonder waterpomp) incl spanrol tegen de 270 euro kwijt….en dat was bij een Citroen-specialist, niet bij een dealer.
Een D riem mag er een X-aantal jaren inzitten heb ik eens gehoord….5 jaar of zo ? (Marten?)
Het aantal jaar weet ik niet precies, maar langer dan een jaar of 3 kan nooit goed zijn. Het rubber wordt poreus en gaat scheuren enz. enz.
Ikzelf vervang de riem altijd om de 60.000 of om de 3 jaar. En waterpompje en spanrollen na 120.000.
Maar hier zijn idd. al verschillende draadjes over. Zoekt en gij zult vinden.
Test
Dacht iets van 5 of 6 jaar. Maar ik vind de prijs inderdaad meevallen, als je klepsealtjes ook direct laat doen!! En je krijgt daar wel een echte leenBX! (Weet je ook direct hoe zo’n 1.4i rijdt )
Goede garage hoor!
Robin schreef:Waterpomp + distririem bij de hegru: 175 euro.
En.. bij twijfel: VERVANGEN dat ding!
En bezuinig ook niet op de rollen; mijn laatste d-riem werd vervangen vanwege zuinigheid bij de vorige d-riem-vervanging: de rollen hadden speling waardoor de riem van de rollen af liep en tegen de beplating aan schuurde.
Ich bin ein Breaker
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Rank](/themes/forum_themes/citroenforum/images/rank.gif)
![Avatar](/images/avatars/uploads/avatar_325.jpg)
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
metro2005 schreef:...- Zijn er nog meer zaken die ik gelijk mee kan pakken als ik de distributieriem laat vervangen? (bv kleppenstellen, gebeurt dat automatisch als je de klepseals laat doen of niet?)
Ik denk dat die kleppen automatisch meegenomen worden met de klepseals, maar in ieder geval is het vernieuwen van de distributieriem wel een goede gelegenheid om je klepspeling ook direct te laten checken. Het afstellen daarvan gebeurt met stelplaatjes (behalve bij de 1400’s), waarvoor de nokkenas verwijderd moet worden, en automatisch daarmee ook de distributieriem.
Bij een 1400 maakt het niet uit, daarbij gebeurt het stellen van de kleppen met behulp van een stelbout, is goed zelf te doen, zeker bij de latere TU’s waarbij het kleppendeksel makkelijk bovenop het blok is te vinden.