Totaal aantal Berichten: 1120
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Jippie! We hebben een Xantia gekocht.
De gegevens volgens de RDW:
Voertuigsoort Personenauto
Merk CITROEN
Handelsbenaming XANTIA 1.8I 16V X
Kleur(en) Blauw
Brandstof Benzine
Aantal cilinders 4
Cilinderinhoud 1761 cm3
Aantal zitplaatsen 0
Aantal staanplaatsen N.v.t.
Massa ledig voertuig 1.234 kg
Maximum massa voertuig 1.825 kg
Massa rijklaar 0 kg
Laadvermogen N.v.t.
Maximum massa te trekken indien aanhangwagen:
- ongeremd 667 kg
- geremd 1.200 kg
Datum eerste afgifte Nederland 21 januari 1997
Datum eerste toelating 21 januari 1997
Datum aanvang tenaamstelling 16 maart 2004
De km stand is 108.000 km aantoonbaar en rijd als een zonnetje! Alle onderhoudsrapporten en rekeningen waren zelfs uit de doos gehaald.
Maandag kunnen we de auto ophalen, dan zal ik er ook een paar foto’s van maken.
We hebben ook een rit gemaakt in een SX met 86.000 km uit eind ‘95 maar daar was iets mis met de ophanging voor, veerde voor geen meter (stuiterde) achterwielen stonden scheef en had ook wat beschadigingen op het achterportier en de achterbumper.
Kan niet wachten tot maandag
My other car is a broomstick.
Totaal aantal Berichten: 8156
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Van harte! Dat wordt genieten, die voorspelling kan ik wel doen.
Benieuwd naar de :photo
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Lang zal die zweven, lang zal die zweven, lang zal die zweven in de gloria.
In de glooooriieeeeaaaa…In de glooooriieeeeaaaa…
:partytime
Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst :partytime
Xantia 19 TD 1997
BX 16 TZI 1990
http://klokjerond.prit.biz/xanemo/xanspring.gif
http://www.xantiaclub.net
Totaal aantal Berichten: 1902
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
van Harte!
Xantia’s zijn hele fijne zwevers!
Gefeliciteerd!
Is het aantal Xantia’s hier in Enschede op het forum in ieder geval gelijk gebleven!
feli en veel plezier met de xantia
Gefeliciteerd
Re: Xantia gekocht!!!
mathijs schreef:Aantal zitplaatsen 0
Ik zou toch vragen of je voor dat geld wat zitplaatsen krijgt
Re: Xantia gekocht!!!
mathijs schreef:Massa rijklaar 0 kg
Ach joh, hij hoeft ook geen wegenbelasting te betalen!!!
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ik zet er gewoon een paar tuinstoelen in, heb ik toch nog een beetje eend gevoel
Het enige wat nog mist is de chevron op de grille. Zijn er ook adressen waar je die dingen kan bestellen?
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Zo even dit topic opgezocht voor een paar vragen.
Vraagje 1: om de hoeveel km’s moet de multiriem vervangen worden? Kan het vast ergens in op zoeken maar ben er nu even te lui voor. Ik keek tijdens de ski vakantie een paar keer onder de motorkap en het viel me op dat deze er niet helemaal mooi uit ziet. Zit er ongeveer 30.000 om nu.
Vraag 2: al vanaf aankoop verbruikt de Xantia aardig wat olie. Ongeveer 1 liter op de 2000 km’s. Tegenwoordig is het toch wel ongeveer 1 op 750/1000 km’s. De auto heeft nu 137.000 op de teller staan en het is een 1.8 16V. Ik weet dat de klepseals vaak de boosdoener zijn maar hoe kom ik er achter dat het dat ook echt is. In het voorjaar of zomer wil ik die dan zelf vervangen of als het niet te duur is wil ik ze laten vervangen. Tijdens afremmen of optrekken geen blauwe rook te zien trouwens.
De auto heeft zich keurig gedragen de vakantie. In totaal hebben we er ongeveer 2500 mee gereden zonder enig probleempje. Voornamelijk snelweg. Wat me wel op viel is dat tijdens het tolbetalen of kaartje trekken dat het toerental even rond de 1300 toren blijft voordat het weer zakt. Zal wel zijn doordat de auto 300 km onafgebroken tussen de 100 en 140 heeft gereden ofzo. Het optrekken is dan weer helemaal geweldig. Lekker soepel en snel. Wel komt er dan een lichtelijk zwarte pluim uit de uitlaat Wel heb ik kramp in mijn derriere van het lange zitten wat ik in de GSA niet heb… Ik heb geen steun in mijn onderbenen van de stoel, dus ik moet de hele weg redelijk gespannen zitten.
:Edit: Goed lezen helpt soms .
C4 Cactus 1.2
Multiriem = vergelijkbaar met de oude v-snaar, niet de distributieriem. HD-pomp, dynamo en airco staan op de multiriem. Er staat voor zover ik weet geen exacte vervangings-eis in het boekje. Ik heb ‘m mee laten nemen bij de distributie-beurt.
Dat olieverbruik is abnormaal, echt nooit last van blauwe rook (bij starten, gas los bij hoge toeren) of van olielekkage voor de deur? Ik wist niet dat de 16v uitvoeringen last hadden van het klepsealprobleem, nog niet eerder van gehoord.
Blijven hangen van het toerental kan de stappenmotor zijn en de zwarte rook is een rijk mengsel (dus zeker de voet vol op de plank?).
- Ami 8 Break
- CX Athéna
Ongeveer 30.000 terug is er groot onderhoud gedaan waaronder ook de distributie, waterpomp, multiriem en de nodige rollen. Misschien horen die riemen er gewoon niet uit te zien na 30.000 kilometers.
Nu je het zegt, bij de vorige keuring had de monteur het er wel over dat er een kering lekte. Die eerst maar (laten) vervangen dus. Er liggen wel wat druppels op de parkeerplaats maar geen liters. Erg smerig is het niet. Blauwe rook heb ik nog niet kunnen ontdekken. Ik heb er zelfs een hele poos achter gereden om te kijken of ik iets zag.
Ja ik heb wel even de voet op de plank gehad. Is zo af en toe wel erg leuk. De toeren laat ik niet hoger dan 4500 gaan hoor.
Dat hoog in de toeren is tot nu toe alleen gebeurd op vakantie. Daarvoor en daarna heb ik er nog geen last van gehad. Stappenmotor schoonmaken kan natuurlijk geen kwaad en zal ik eens gaan doen.