Tijd om me even voor te stellen. Verleden jaar zou ik met de laatste sleuteldag meedoen, maar dat ging helaas niet door. Sindsdien niet zo veel tijd gehad, maar nu zal ik me toch even netjes voorstellen.
Ik ben KMvrtr. IRL reageer ik vrij goed als je Antoine roept.
Ben getrouwd met Maartje :love
We hebben een dochtertje, Kira :cheer1, en de tweede is onderweg :kroon
Dan over naar de voor jullie meer interessante zaken, namelijk Citroën :cevr .
Ik heb een Citroën AX 1.1 RE . Daarmee maak ik met enige onregelmaat circuits onveilig :fijnsturen .
Dat is een paar jaar geleden begonnen met een AX GT. Een echte, dus met 1.4 carb motor.
Circuit rijden was al jaren een droom van me en ik had besloten dat het er maar eens echt van moest komen. Dus gezocht naar een goedkope en lichte auto, die gevonden, en vervolgens trackdays gereden op Zolder
Conclusie was dat ik het inderdaad geweldig vond. En ook dat mijn standaard AXje daar eigenlijk niet tegen bestand was. Forse verbeteringen op gebied van veiligheid, onderstel en power waren een vereist. In die volgorde ben ik er ook mee aan de slag gegaan.
Niet wetend dat die dingen in Nederland al aardig zeldzaam aan het worden zijn heb ik het interieur eruit gesnokt, er een kooi in laten lassen:
goeie kuipstoelen (Sparco Rev’s) en gordels (Securon 4 punts met draaisluiting) erin:
en ben ik met het onderstel aan de slag gegaan.
Op dat moment was mijn technische bagage beperkt tot het demonteren van stekkers en stopcontacten, maar goed, als je er niet aan begint leer je nooit wat. Dankzij internet had ik ontdekt dat het onderstel van een Saxo en 106 zou moeten passen. Da’s natuurlijk een leuke upgrade voor een circuit AX. Dus toen ik een 106GTI vond
Heb ik nog wat knappe remmen gekocht (ATE powerdisks + Textar blokken)
ben ik aan de slag gegaan.
De hele klus kostte me ruim twee weken (nu zou ik het in een dag of twee kunnen. ), en ik deed alles fout wat je maar fout kan doen in het begin. Wel erg leerzaam! Maar uiteindelijk is het allemaal goed gekomen.
Gewapend met mijn geupgrade AX en een paar dikke wielen (van ET waardes had ik nog nooit gehoord)
ben ik aan het racen gegaan.
Daarna bedacht dat het met slicks vast nog beter gaat
Zolder (helaas geen foto’s van)
Helaas bleek dat behalve de motor ook de carrosserie toch wel zijn beste tijd gehad had. Gezien het gebrek aan technische kennis en geschikte stallings- en sleutelruimte was het daarmee na lang zuchten, steunen, kreunen en aarzelen toch einde oefening voor mijn geliefde zwarte racertje.
Maar hij mocht pas weg als ik een waardig opvolger had gevonden. Dat is uiteindelijk deze geworden:
Een paar foto’s:
Rechterkant (De knappe velgen zitten er niet meer onder, veel te zwaar!)
Deep dish stuur (overgezet uit de zwarte)
Meubilair voor de piloot gevonden(de kuip in de witte bleef bij de verkoper)
De fraaie, maar veel te zware velgen bleven overigens bij de verkoper achter.
Wat een geweldig bommetje! :headbang Het is een AX 1.1 RE, maar de vorige eigenaar heeft hem helemaal omgebouwd tot racer. :partytime
Hij was monteur in een raceteam, en het leek hem leuk om zelf ook te gaan racen in de beginnerscup op Zolder. Net toen de AX af was viel het team uit elkaar, en daarmee knakte ook zijn race carriere in de dop. De AX heeft toen een paar jaar bij hem voor de deur gestaan, want zoiets doe je natuurlijk niet graag van de hand.
Wat is er allemaal gedaan aan deze racer?
Carrosserie
- doorgelaste carrosserie
- OMP ChroMo 8 punts schroefkooi
- Devil AX Cup veerpootbrug
- bonnet pins voor en achter
Binnen
- interieur gestript
- pilot: OMP record kuipstoel + OMP 3” 6 punts gordel met draaisluiting
- co-pilot: AX GT stoel of merkloze kuip (afhankelijk van kontformaat van de passagier )
+ Securon 2” 4 punts gordel met draaisluiting
- deep dish stuur
Onderstel
- AX diesel veerpoten + 205 naven
- 106 Rallye stabilisatorstang voorzijde
- 106 GTi achteras met dikke Saxo Cup torsiestaven en stabilisatorstang
- Koni geel schokdempers
- 106 Rallye velgen
- stalen 405 velgen
- Yokohama A539 als straatband
- diverse slicks
Remmerij
- voor: 106 GTi remklauwen + ATE Powerdisks + Textar remblokken
- achter: Saxo VTS remklauwen + schijven + Ferodo DS200 remblokken
- Voorzijde en remleidingen naar achterkant staalgevlochten Goodridge.
- DOT 5.1 remvloeistof
Motor
- Saxo 1.6 8v blok met 106 Super groep N chip
- AX diesel radiateur
- rechte uitlaat van dunwandig RVS, Remus einddemper
- 106 rallye 1.3 versnellingsbak
- Sachs Sport race sinterkoppeling
Hiermee natuurlijk direct weer de baan op gegaan:
Zandvoort
En afgelopen zomer weer een droom uitgekomen. Rijden op Spa Francorchamps!
Eau Rouge @ SpaFrancorchamps
En daarmee ben ik weer in het heden beland. Ik zal jullie in dit draadje op de hoogte houden van verdere avonturen van mij en mijn racertje.
Groet,
Antoine
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
wow wat een leuk verhaal!
ik ben wel benieuwd wat het in seconden nou opgeleverd heeft per ronde in de eerste ax na de verbeteringen..
zeker welkom
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Welkom hier!
Welkom hier !
Ik heb weinig verstand van het tunen (als dat in dit geval het juiste woord is) van auto’s, maar zo te zien is dat allemaal aardig professioneel gebeurd (complimenten dus). Heb je in het AX-gedeelte al een eigen topic over je AX gemaakt ?
Schijt aan originaliteit.
Dank!
Rondetijden? Ehmm, ik was zeker in het begin zo druk bezig met de sturen dat ik die niet bij heb gehouden.
Maar ik kan je wel vertellen dat de handling van de zwarte AX met sprongen vooruit is gegaan naar de suspension swap.
Maarreh, waarom worden bijna alle foto’s automatisch veranderd in een link? Vind ik wel jammer eigenlijk…
Antoine
@Lelijke Eend
Volgens mij als ouwe l*l komt ‘tunen’ vroeger van het opvoeren van de motor. Maar de laatste 5 a 10 jaar is het meer verschoven naar iets wat ik meestal Tupperware Tuning noem. Niet mijn ding, al heb ik veel respect voor iedereen die daar serieus mee bezig is hoor.
Maar begrijp ik nu goed dat ik mijn verder AX avonturen beter in de AX sectie kan vermelden?
Antoine
De reden dat foto’s die op bepaalde servers staan als link weergegeven worden is dat het nogal lang duurt om die foto’s te laden. Daarom worden de foto’s van imageshack en photobucket als link weergegeven.
Niemand vond het leuk 3 dagen te wachten voor een pagina zichtbaar was
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003
- ID/DS D-Super
KMvrtr schreef:Dank!
Maarreh, waarom worden bijna alle foto’s automatisch veranderd in een link? Vind ik wel jammer eigenlijk…
Antoine
omdat alles wat op servers zoal photobucket gehost word het forum ernstig vertraagt. vandaar dat er bij die servers automatisch links van worden gemaakt.
KMvrtr schreef:@Lelijke Eend
Volgens mij als ouwe l*l komt ‘tunen’ vroeger van het opvoeren van de motor. Maar de laatste 5 a 10 jaar is het meer verschoven naar iets wat ik meestal Tupperware Tuning noem. Niet mijn ding, al heb ik veel respect voor iedereen die daar serieus mee bezig is hoor.
Maar begrijp ik nu goed dat ik mijn verder AX avonturen beter in de AX sectie kan vermelden?
Antoine
Juist !
Schijt aan originaliteit.
Ah, oké. Duidelijk.
Tips waar ik mijn foto’s dan beter kan hosten?
En als ik wat traag reageer vandaag, ik zit even lekker het hele forum door te lezen!
Als je Patje74 tegenkomt op het forum moet je hem even vragen of hij je foto’s host, das onze fotomanager.
Schijt aan originaliteit.
WELKOM een bekende.
C3 SITE Kijk ook voor jou foto’s
Bergen en dalen ontmoeten elkaar
niet maar mensen wel!!
Gr Jan en Annie.
Welkom
gaaf hoor, die AX
Niet half zo gaaf als die SM in jouw avatar Pjotr!
En hallo Jan. Hoe gaat ie?
maar die is niet van mij hoor
was het maar waar