ik heb m’“n C4 berline automaat nu twee weken.
Ik ben wel geschrokken van het verbruik : volgens de boordcomputer 10,5 liter op gewone wegen (max 70km).
Ik doe zo 80km per dag en ben gezien het verbruik sinds enkele dagen dan maar autosnelweg gaan opzoeken zodat het verbruik daalde naar 9,8 liter.
De actieradius (max af te leggen afstand verandert ook steeds op de boordcomputer maar lijkt ergens vast ingesteld op 560km).
Gisteren kreeg ik met nog 50km resterend op m’n actieradius en een biep en het oranje tanklampje aan (ik had toen nog twee streepjes).
Wat me echter verontrust heeft is dat toen ik op 35km stond en ik bijna thuis was de 35 km actieradius van het ene moment op het andere verdween en ineens—- werd en ineens nog maar één streepje had (terwijl ik sinds het 35 werd amper 2km had gereden).
Weet er iemand :
* hoeveel km je nog kan doen als hij op—- staat ? of moet je dan onmiddellijk tanken ? Heb ik vanmorgen maar gedaan uit veiligheid
* of je 600km ermee kan doen (ik heb wel altijd m’n airco aanstaan)
* of het gemiddeld gebruik na 10000km zakt zoals de mecanieker van citroen beweerde
* maakt het veel verschil of je 95 dan wel 98 gebruikt ?
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Niet om je boordcomputer te beledigen… maar is het niet een idee hem een keer vol te gooien… een stuk te rijden, en hem dan weer vol te gooien. Dan weet je wat ie echt verbruikt, en met hoeveel je normaal tankt kan je dan makkelijk uitrekenen hoe ver je zowiezo in de echte wereld kan komen.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
ik weet niet met welke motor dat jij rondrijdt…?
Ik rij met een 1.6HDI 110pk coupe (manueel geschakeld)
Maar ik heb een gemiddeld verbruik van 6 liter
Ik rijdt ongeveer 900 km met 1 volle tank alhoewel hij soms als ik hem pas heb volgegooid meer dan 1000km aanduidt op de boordcomputer.
Overlaatst ging hij ook van nog 35 km te rijden naar—-
Ik heb toen nog zeker 25 km gereden voor ik ben gaan tanken.
Ik hoop dat dit jou vraag een beetje antwoordt.
Citroen C4
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
die actie radius wordt berekend over de laatste x aantal minuten dat je rijdt.
als ik met mijn c2 bijv. naar rotterdam rijdt waar ik niet harder kan dan 100 km/ u rij ik dus heel zuinig en vertrek ik bijv. dat ik nog 200 km kan rijden en kom dan aan in r’dam (70 km) en kan nog 210 km rijden.
als je veel korte stukjes rijdt schiet de boardcomputer onevenredig aan het aantal km dat je rijdt omlaag.
als er—- staat kun je minder dan 30 km rijden, tanken dus…
Het brandstofverbruik van mijn C4 viel me eerlijk gezegd ook een beetje tegen. Maar dat komt omdat die verbruikscijfers van de fabrikant uit het laboratorium komen onder ideale omstandigheden. Ik praktijk hebben ze maar een beperkte waarde. Het hangt helemaal van het gebruik van de auto af.
Persoonlijk rijdt ik met de 1.6i een verbruik van 13.8km/l waarbij de boordcomputer een gemiddelde snelheid aangeeft van 57km/h. Die 13.8 is wat ik zelf met mijn benzinebonnetjes bepaald heb: de computer geeft slechts 12.8 weer. Mijn werkelijke verbruik is dus lager dan aangegeven wordt. Ik rijd normaal 85km/u op de teller, en dan staat de verbruiksmeter op 1:16,9. Op de snelweg bij 125km/h, is dat rond de 1:12. (cijfer weet ik even niet uit mijn hoofd)
Ook die actieradius moet je met een korrel zout nemen. Ik tank de auto altijd op dezelfde wijze vol. Nu geeft de meter een radius van 620km aan. Met een verbruik van 1:14 en een 60l tank is dat dus onzin, ik kan wel 800km rijden. Afhankelijk hoe leeg je de tank rijdt, wordt er na het tanken steeds een andere waarde berekend. Ik heb ook wel eens een berekende waarde in de 700km gehad. Mijn werkelijke verbruik is zeer constant per tankbeurt, dus daar ligt het niet aan. Leuk dus die actie radius, maar persoonlijk reset ik altijd de dagteller na het tanken. Daar heb ik zelf meer vertrouwen in.
Ik heb bij mijn auto niet kunnen constateren dat het verbruik zakte na 10000km. Een goed ingelopen motor zou inderdaad een lager verbruik moeten geven. Alleen wat scheelt het? Zie je dat terug in de verbruikscijfers die toch al van tankbeurt tot tankbeurt zullen verschillen?
Ik weet wel dat de totaalteller van de boordcomputer niet verder gaat dan 9999km. Ik vraag me af of daarna nog steeds het gemiddelde verbruik en snelheid berekend wordt, of dat dit stopt. Techneut in de zaal?
Wanneer je echt het verbruik wilt weten, zal je die zelf moeten bijhouden. Dus na iedere tankbeurt de hoeveelheid brandstof en het aantal kilometers registreren. Je moet het wel consequent bijhouden, maar dan weet je het echt.
hey!
de toerenteller van de boordcomputer gaat idd niet verder dan 9999km.
maar die teller dient enkel om een gemaakte trip te registreren, als je het knopje op het bedieningspookje van de ruitenwisser ingedrukt houd dan word die teller gereset, alsook het gemiddeld verbruik en de gemiddelde snelheid, zo kan je na iedere tankbeurt alles netjes bijhouden.
groetjes
niels
hey!
de toerenteller van de boordcomputer gaat idd niet verder dan 9999km.
maar die teller dient enkel om een gemaakte trip te registreren, als je het knopje op het bedieningspookje van de ruitenwisser ingedrukt houd dan word die teller gereset, alsook het gemiddeld verbruik en de gemiddelde snelheid, zo kan je na iedere tankbeurt alles netjes bijhouden.
groetjes
niels
Het verbruik van de 1.6 16v is ook heel sterk afhankelijk van de rechtervoet.
Als je probeert je snelheid vast te houden door constant met het gas te spelen zul je een hoger verbruik hebben dan wanneer je je snelheid vasthoudt door ook het pedaal vast te houden (of mbv de cruise control)
In Noorwegen kon ik door de maximum snelheid van 80 km per uur overla mbv de cruise control circa 1000 km rijden. Zodra je echter weer thuiskomt en op de snelweg 120 8met cruise control) gaat rijden dan kom je weer uit op ± 600 km
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg
bedankt voor de antwoorden.
Belangrijkste voor mij was hoeveel km ik nog kan rijden als ie—- staat.
Mijn tank is dacht ik 50l en nu is het gemiddeld verbruik al 8,5 ipv 10 omdat ik wat andere wegen heb gekozen waar ik 70 en 120 kan doen.
Die verhalen van 1000km lijken mij echter wel sterk, tenzij je misschien veel op autosnelwegen of banen van 70km zit.
Mijn ouders rijden met een C4 berline 1.6 HDI pack aan 4.3 liter per 100 km.
Als ik met de wagen rijdt verbruikt hij 5.3 L/100km.
De benzines zijn natuurlijk wel gulziger maar rond de 8 liter lijkt me aanvaardbaar de C4 is tenslotte geen lichte wagen.
Die streepjes op de boordcomputer heb ik nog nooit gezien Ik breng hem steeds terug naar m’n pa voor hij leeg is
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
die streepjes betekenen dat je minder dan 30 km nog kunt rijden
Sep schreef:die streepjes betekenen dat je minder dan 30 km nog kunt rijden
Hmmm, streepjes of niet, er gaat volgens het instructieboekje (pag. 15) toch ook een oranje tank lampje branden links van de actieradius als je minder dan 7 liter brandstof hebt? “Bij het doven van het laatste ledje bevindt zich nog maar 2 liter in de tank”, oftewel binnen 15 kilometer tanken als je niet stil wilt komen te staan . Ik zal dit ledje zelf niet snel zien branden i.v.m. de LPG installatie.
C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG
Totaal aantal Berichten: 719
Geregistreerd: 03-01-2005
- C3 1.4i Difference
- C5 2.0 16v Break Difference
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
ja daar mag je wel vanuit gaan dat het lampje brandt. en er moet toch ook zon melding in het info display komen,—>
De “actieradius” zoals vermeldt in diverse antwoorden hierboven is niet afhankelijk van wanneer je tankt of iets dergelijks.
Deze wordt constant berekent afhankelijk van het verbruik op dat moment en de tankinhoud op dat moment.
Dus als je flink gas geeft en je houdt dit even aan zal je actieradius direct zakken.
@robantwerp: in principe wordt RON 98 aangeraden (zie instructieboekje).
RON 98 ontbrandt makkelijker en het verbruik zal dus ook enigzins dalen daardoor. Iets duurder bij de pomp, maar uiteindelijk zal het verschil dus vrij weinig uitmaken.
in een 16V motor is het altijd aangeraden om 98 te tanken, dit om het pingelen van de motor te voorkomen!!!
<=Proud Black C2 16V owner =>
robantwerp schreef:
Die verhalen van 1000km lijken mij echter wel sterk, tenzij je misschien veel op autosnelwegen of banen van 70km zit.
Ga maar eens die kant op. Rondom Oslo is een stuk waar je 110 km mag rijden en verder is heel Noorwegen maximaal 80 km. Dan kom je gauw op die 1000 km gemiddeld.
ex: Saxo 1.1 gris aluminium
ex: Xsara PHII 1.6i 16v vert hurlevent
ex: C4 1.6i 16v gris aluminium
nu: Saxo 1.4 VTS Zwart
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/43386BE3-5AB5-413A-948A-96B54FB42281/69034/natuurlijk_citroen.jpg