De 2.0l 180Pk VTS heeft op papier een gecombineerd verbruik van 8,4.
Als ik dit bekijk , dan valt het verbruik van 9,4 nog wel mee, slechts één liter meer op de 100 km. Dit is te verklaren door:
1. niet ideale omstandigheden zoals de fabrieksmeting;
2. vermoedelijk een sportieve (minder zuinige) rijstijl.
C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG
ja ben nu met m’n tweede gevulde tank aan het rijden en de eerste die eerst op 10,5 stond is door wat meer autostrade gezakt naar 9,5.
Bij de tweede tank begon ik goed rond 8,5 maar met een file op de autostrade (15min) stond ie daarna op 9,7.
Uiteindelijk vind ik het comfort en rijplezier nog het voornaamste en dien ik enkel af en toe wat autostrade te nemen om hem rond de 9,5 te krijgen.
Je blijft uitgaan van de indicatie van de tripcompu’, dit is niet nauwkeurig. Je kunt beter je verbruik controleren door over een langere periode je tankbeurten en de dagteller standen bij te houden. Daarmee zou je eventueel je tripcompu’ kunnen ijken. Vooral met een Diesel is het niet eenvoudig om je auto echt af te tanken, in de vulpijp blijft veel schuim staan (en die pijp alleen houdt al >2L)
Het verbruik wijkt flink af van het ECE doordat je de airco en andere accessoires gebruikt, en doordat je de motor op kortere stukjes iedere keer opnieuw warm moet rijden.
Pomphouders klagen nu al dat ze voor temperatuurwisselingen gecompenseerd moeten worden door de oliemaatschappijen. Dit effect kun je zelf ook merken, al zal je tank ook uitzetten afhankelijk van de temperatuur.
Het wordt bij het inrijden overigens afgeraden om lang op een gelijk toerental te rijden, de cruisecontrol hoor je dus nog niet te gebruiken.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:Het wordt bij het inrijden overigens afgeraden om lang op een gelijk toerental te rijden, de cruisecontrol hoor je dus nog niet te gebruiken.
Wat versta je onder lang? Een uurtje achter elkaar of nog korter? en tot welke kilometerstand?
Over 2 weken ga ik op wintersport, dan start ik met circa 1000km op de teller. Een beetje doorrijden met 175km/uur kan toch wel in Duitsland dan? Met 2500km schakel ik dan voor het eerst over op LPG.
eviltwin schreef:Je blijft uitgaan van de indicatie van de tripcompu’, dit is niet nauwkeurig. .
Als je op deze tankbeurten registratie kijkt van onze duitse buurman, dan zie je ook wat de boordcomputer aangeeft bij de desbetreffende tankbeurt. In de meest rechter kolom krijg je een “mouse-over” tekst te zien van b.v. “BC = 8,5”. Ik denk dat dit de info van de boordcomputer is.
Zelf maak ik gebruik van een Multi Tank Card en via deze link kun je als MTC gebruiker ook een online tank en verbruiksrapport samenstellen.
C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG
met een 1.6 draait je motor bij 175km/h ~5200tpm, dat is rijkelijk veel bij het inrijden, de eerste 3000km (tot de check-up) zou ik niet meer dan 60% van de motor aanspreken (3600tpm) De tussen 3000-10000 zou ik dat langzaam opvoeren tot je ook af het toe het maximum gaat rijden.
Die motor is gemaakt voor 200.000km en de eerste echte beurt is pas bij 30.000 dus eigenlijk is de eerste 20.000km nog pas inrijden Maar als de motor warm is, kan het vast geen kwaad om in de eerste 10.000 km af en toe even het rode gebied op te zoeken.
Met een constanste snelheid rijden is idd wat vaag, ik zou zelf zeggen iedere minuut een ander tempo, als je in normaal verkeer rijdt, inhaalt en geen CC gebruikt dan gaat dit vanzelf. Zeker niet langer dan 10minuten.
Die Duitser van je tankt 95 is dat normaal? Niet helemaal mijn smaak, vooral niet als je ook super 99 kunt krijgen…
als BC idd de tripcompu’ is dan geeft de tripcompu’ minder aan dan het echte verbruik! Dat kan nooit de bedoeling zijn, met Xm en C5 heb ik altijd het omgekeerde gehad, de tripcompu’ geeft 5% tot 10% meer verbruik aan dan er werkelijk is.
Ook vreemd: de garage heeft hem laten betalen voor de 3000km check-up : bij 1500km heft hij ook al een check-up staan :
Nog vreemder, bij 5000 1115EUR aan banden 18’’ en in December nogmaals 500EUR (17’’ winterbanden) terwijl de auto net 13.000 heeft gereden…
en als klap op de vuurpijl, met 10.000 twee rondjes Nurburgring Dat is niet echt slim inrijden…op dat stuk was z’n tripcompu’ trouwens wel nauwkeurig…
met 13.000 “Sneeuwrallye” Dat zijn allemaal dingen die mijn verzekering verbiedt, maar hij doett het met z’n nieuwe C4. tja
Jammer tenslotte dat hij niet aangeeft wat volgens de tripcompu’ zijn gemiddelde snelheid was over ieder stuk, dat is zinvoller dan die stads/snelweg ikoontjes.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Eviltwin, erg bedankt voor je uitgebreide antwoord !
Het zal wel erg moeilijk zijn om je als berijder van een schitterende C4 in te houden op de Duitse autobaan maar goed ik ga het proberen.
C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG
Beetje extra info…
Met mijn 1.6 HDi (92pk) blijf ik vlotjes onder de vijf liter. Ik haal dan ook 1200 km zonder probleem.
De winter kost me overigens bijna een liter. Dat los ik dan weer op door 110 ter rijden ipv 125. Is het trouwens normaal dat ik nu zoveel meer verbruik?
Overigens zit ook bij mij de boordcomputer er gegarandeerd 10% naast… Verbruil ligt stevast een halve liter hoger dan wat hij aangeeft. Er klopt trouwens wel meer niet. Als ik hem laat ‘trekken’, waarbij je in 5de toch 40km/h haalt, geeft hij 0l/100km aan!
Was het maar waar!
Als je zo netjes rijdt dan zie je de verschillen in gebruiksomstandigheden beter, dan mensen zoals ik (die flink doortrappen )
Iedere keer je auto warmrijden in de winter, of in de zomer een hard werkende airco hebben een veel grotere invloed bij een relatief laag gebruik. Maar een liter is wel een groot verschil.
Toch vreemd dat de C4 tripcompu’ 10% optimistisch is.
Om 125km/h ipv 110km/h te rijden heb theoretisch ~50% meer vermogen nodig (tegen de luchtweerstand)
stel 80kW (110pk) = 194km/h (1.6 16v)
dan is 125km/h = 24kW (33pk, waarvan ~6pk rolweerstand)
en 110km/h = 17kW (23pk, waarvan ~5pk rolweerstand)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Ja, ik dacht ook dat het om het warmlopen gaat, maar ik ben er 100% zeker van dat hij ook een flinke slok extra verbruikt als ie al een tijdje warm staat
bedankt voor de info Eviltwin
bij mij is ie net de 1000km gepasseerd en ik moet rond 1500km voor m’n eerste (gratis) onderhoudsbeurt. Volgende (betalend) zou rond 20000-25000km zijn.
wel vind ik het verbruik nog wat aan de hoge kant (volgens de computer 9,8l en dat kan kloppen of nog wat meer want met m’n volle tank (gewone benzine 95 - 92kw) kan ik nu amper 490km doen (heb gisteren wel 0,5 file gereden op de E19 (5-15km/h) en in het weekend m’n vrouw leren rijden (20-35km/h). Ook laat ik steeds m’n airco opstaan.
Wel raar dat ik op m’n automaat geen 5e versnelling lijk te krijgen.
Het toerental lijkt normaal (net boven de 3000 aan 120km/h).
Is het misschien voordeliger (prijs/actieradius) om 98 te tanken ?
Totaal aantal Berichten: 425
Geregistreerd: 13-12-2005
- GS/GSA X3
- Overig Mercedes benz E220CDI Kombi Avantgarde
edotax schreef:Het brandstofverbruik van mijn C4 viel me eerlijk
Ik weet wel dat de totaalteller van de boordcomputer niet verder gaat dan 9999km. Ik vraag me af of daarna nog steeds het gemiddelde verbruik en snelheid berekend wordt, of dat dit stopt. Techneut in de zaal?
Dat was mij ook al opgevallen bij mijn 1.6HDI VTR+ Berline. Maar het verbruik telt wel door, in tegenstelling tot de kilometer stand. Mijn gemiddeld verbuik is overigen 5.6l op 100km. 1:17 dus en daarbij rijd ik meestal vlot door, de auto is ook al enigzins ingereden (29k km).
Edit by M&M : je BBcode staat uitgeschakeld in je profiel waardoor de quote’s niet werken , kun je dus in het profiel aanpassen ... ik heb het nu even aangezet ivm fixen van de gebruikte quote !
Met vriendelijke groet,
Mattijs http://www.citroen-gs.nl
Gisteren getankt (Euro 98 ) en de tank tot de allerlaatste druppel gevuld, er kon werkelijk geen druppel meer bij. De benzinemeter geeft zelfs nu aan dat de tank nog niet vol is. Het bovenste streepje blijft gewoon uit/transparant. Actieradius bij een overvolle tank is volgens de BC 530 Km.
C4 Coupé VTS, 1.6 16v, Noir Obsidien, Panorama dak, LPG
aangezien ik weinig of geen autostrade doe zit mijn verbruik rond de 12 liter
even raar vind ik
ok ik heb een sportief voetje
mijn verbruik zat
met rechte lijn en sportuitlaat en luchtkelk op 10.5 a11 liter
wat wel ongeveer kan kloppen
nu heb ik gewoon alles terug vervangen op het originele
dus geen rechte lijn maar standaard lijn met knalpot enzo
nu zit ik dus 12.5 Liter
wat is hier nu de reden van?
is het omdat alles ingehouden word terwijl ik hetzelfde wil bereiken of hoe zit dat nu?
wat ik wel weet is dat de rechte lijn er terug ondervliegt
lekkere sound en sneller accelereren
ook al schakel ik nooit in het rood
koud staan max +/-3500 tpm
warm staan gewone rijgedrag +/-4000 tpm
bij het inhalen +/- 5500 toertjes
ok sportief weet ik
dat is wel de fout van de garage
ze hadden me maar geen sportieve auto moeten verkopen
1.6 16v
maeseelek schreef:warm gewoon rijgedrag 4000rpm ? Hopelijk niet constant, vind dat behoorlijk hoog
als je diesels gewend bent…
4000/7000tpm = ~ 2500/4400tpm
niks vreemds aan dus
maar als je een laag verbruik wilt, moet je gewoon 80 op de cruise doen in top.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1093
Geregistreerd: 28-11-2006
- C4 (2004-heden) Berline 2.0 HDI Exclusive
prutser schreef:De tankinhoud is 60 liter al is het al een paar keer voorgekomen dat ik meer dan 60 liter heb getankt en er nog geen—- op de dash stonden. :
Alle auto’s hebben een net iets grotere tank dan wordt opgegeven. Hoeveel meer… dat varieert per merk en model. Dus als je tot het randje vult, met de slang er nog net in, en je hebt de auto (goed) leeg gereden… dan kom je idd boven de aangegeven hoeveelheid in het boekje. Bij VW/Audi had je voeger ook nog een zo genaamde ontluchtingspijp in de diesel versies. Die kon je ook vaak met een paar liter vullen. Ik weet niet hoe dit bij de huidige modellen is.
Maar om terug te komen op de mededeling van prutser:
Het is dus mogelijk om meer dan 60 liter te tanken. Maar dat je op dat moment nog steeds geen “—-” ziet, roept vragen op Als ik jou was dan zou ik zeker bij de dealer langs gaan en even het sensoortje laten testen. Waarchuwing komt meestal als er 5 tot 7 liter nog in de tank zitten.