2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
   
Komt de 2.2 HDI weer terug in de C5?
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 27 januari 2006 01:22 PM
  [ # 16 ]

misschien een stomme vraag? maar wat moet je nou met 177 pk?

ik vind de 110 pk die ik heb meer dan voldoende maarja dat zal wel aan mij liggen Wink

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 27 januari 2006 01:37 PM
  [ # 17 ]
M&M schreef:

Je hebt nooit genoeg PK’s Surprisedops:  ... m’n vorige Citroën had er 194 en die mis ik soms best Wink

ja als je er 194 had kan ik me er wat bij voorstellen, maar ik zie er het nut toch niet van in.
met mijn 60 pk diesel destijds reed ik netzolang naar mijn werk als nu met mijn 110 pk diesel.
en dit dankzij tig verkeeslichten,rotondes en 70 km/h snelheidsbeperkingen. Wink

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 januari 2006 02:22 PM
  [ # 18 ]
ronama schreef:

misschien een stomme vraag? maar wat moet je nou met 177 pk?

ik vind de 110 pk die ik heb meer dan voldoende maarja dat zal wel aan mij liggen Wink

Natuurlijk kan je ook met een Saxo 1.0 naar je werk.

Vraag zou moeten zijn: wat moet je niet met 177pk?

@eviltwin: Eens t.a.v. het specifieke vermogen van de PSA motoren. Het lijkt erop dat ze de kat uit de boom blijven kijken, net als met de introductie van de 1st gen HDi.

BMW levert haar diesels al rond de 80pk per liter (Alpina D3 al 100!!) voor de single turbo’s, terwijl de biturbo 535d al op 90 zit. Voor de 2.2 HDi BiT zou een vermogen tussen 190 en 200pk geen rare insteek zijn. (volgens mij hebben we deze discussie al eens gevoerd?).

BTW: Rino = Renault?

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 27 januari 2006 02:23 PM
  [ # 19 ]
rb schreef:

Vraag zou moeten zijn: wat moet je niet met 177pk?


geflitst worden?? Wink

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7098
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 27 januari 2006 02:27 PM
  [ # 20 ]

Mwa, de enige reden dat ik deze auto heb gekocht is omdat ik dan 160 paardjes en HP vering heb dat nog te verzekeren is voor een 18 jarige ook Wink

BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 27 januari 2006 03:16 PM
  [ # 21 ]

Een dikke motor is per definitie alleen interessant voor de bovenste paar procent van de markt. Een groot ontwerper (Issigonis?) heeft ooit gezegd dat een 2CV 90% doet wat van een auto verwacht mag worden, maar dat wil niet zeggen dat 90% van de mensen 2CV rijdt.

Voor de C5 is misschien meer dan de heflt van de kopers tevreden met 110pk, maar dat wil niet zeggen dat er geen markt is voor ~200pk. Aangezien de C3 tot 110pk gaat (als HDi) de C4 tot 138 en de C6 tot 208 is het niet meer dan logisch dat de C5 i.e.g. tot 170pk gaat.

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 januari 2006 04:17 PM
  [ # 22 ]

Ja, de 2.2 benzine met 160pk was ook een mooie middenweg tussen de 138pk 2.0 en de 210pk 3.0.

Die kwam ook niet.  Sad

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 27 januari 2006 05:30 PM
  [ # 23 ]

de huidige 2.2 is eenvoudig te chippen tot 170 pk als je zo nodig moet Laughing

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 27 januari 2006 06:03 PM
  [ # 24 ]
c5willem schreef:

de huidige 2.2 is eenvoudig te chippen tot 170 pk als je zo nodig moet Laughing

krijg je er dan ook een nieuwe koppeling bij? Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
c5willem
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 184
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 27 januari 2006 06:31 PM
  [ # 25 ]

er staat ook als je zonodig moet :photo
dat je koppelingsplaten sneller slijten komt door je rij gedrag.
of gebruik je nu ook constant het hoogste vermogen en koppel.
volgens de berichten wordt de motor iets soepeler, pakt wat beter op e.d.
en gaat wat zuiniger om met de brandstof.

persoonelijk rijd ik meestal op 70% van het koppel en vermogen.
ik had hiervoor een turbo ct en was erg gecharmeerd van het vlakke koppel.

c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.

mazda mx5 1.8 16v

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 27 januari 2006 06:41 PM
  [ # 26 ]

Een gechipte 2.2 komt afhankelijk van de aanbieder tot 160 / 170 pk (daar is niet mis mee) en tot 360 / 380 Nm (daar is wel iets mis mee, versnellingsbaktechnisch gezien).

De standaard ML-bak heeft in de 2.2 HDi maximaal 314Nm te verwerken en er is geen enkel motortype dat daar OEM overheen gaat.
Nu misschien, met de ML6 aan de 2.0 HDi16 ph2 (OK die heeft ook aan de 2.2 gehangen..). Ben sowieso benieuwd wat de max is voor de ML5 en 6?

Heb je het niet eens over de 4-traps Zahnradfabrik Friedrichshaven automatik die aan de 2.2 hangt.

Bij een 2.0 110 zit er reserve in (die chip je naar 2.2 waarden). De 2.2 bakken daarentegen?

Natuurlijk maak je niet constant van die hogere waarde gebruik en kan het in die zin geen kwaad. Het is echter wel iets om in het achterhoofd te houden in het gebruik.

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 27 januari 2006 10:24 PM
  [ # 27 ]
eviltwin schreef:

Ik zie er niet veel Ford in behalve dat de motor in een aantal Ford producten zit (s40, C-MAX etc.) Wat haalt Citroen dus uit deze samenwerking? In ieder geval een grotere afzet voor de motoren (schaalvoordelen? nee leveringsproblemen Wink )

Wat er wel uit een Ford fabriek komt? De V6HDi biturbo wordt gemaakt in Dagenham (het vroeger huis van de Dagenham Dustbin) dat wil zeggen die worden daar in elkaar geschroeft, bijv. het speciale blok(van compacted graphite iron) komt van een toeleverancier. De Dieseltechnologie komt van Ricardo (die al in de jaren 30 voor Citroen de Dieseltechnologie leverden)

De overboost-functie is wel een inbreng van Ford.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 28 januari 2006 01:42 PM
  [ # 28 ]

De vraag is of dat op de 2.2 komt, met overboost zou hij de V6 naar de kroon steken, en die kan er geen hebben ivm de limiet van de automaat.

En het is maar een simpel turbo trucje, dat deed men 20 jaar geleden ook al, alleen toevallig niet bij Citroen. Rolling Eyes

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
exuserpb
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1328
Geregistreerd: 15-04-2005

Gepost: 28 januari 2006 05:41 PM
  [ # 29 ]

ik denk dat ze dan maar is met een nieuwe/andere versnellings bak moeten komen…

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 29 januari 2006 02:00 PM
  [ # 30 ]
PjotrBlom schreef:

ik denk dat ze dan maar is met een nieuwe/andere versnellings bak moeten komen…

die Aisin 6bak is anders pas 3jaar oud en speciaal ontwikkeld voor dit soort toepassingen (Dwarsgeplaatste voorwielaandrijvers) qua koppel zit de limiet op 440NM, maar vermogen kan hij wat meer hebben dan de V6HDi levert. De Volvo/Yamaha V8 levert ~320pk en heeft dezelfde bak. Die bak is dus ontworpen als een mooi compromis, klein genoeg om in een C4 te passen , sterk genoeg voor een XC90.

440Nm is ook gewoon erg veel, bij 2000tpm komt dit overeen met ~92kW, bij 2200tpm levert de V6 dus al net zoveel vermogen als de oude 2.2HDi bij 4000tpm

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
 
2 van de 3
 < Vorige 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook