naderhand ben ik via deze wegen (met mijn toenmalige auto) naar huis gegaan en zelfs mijn vrouw (die auto’s helemaal niet boeien) viel op dat er opeens veel meer kuilen en gaten in de weg waren.
omdat ze ineens de kuilen voelde?
of omdat je het verkeerd omschrijft?
als je nog nooit in een ID/DS of CX of GS hebt gereden, heb je geen vergelijk met de C5.
de C5 is voor zijn doen soepel geveerd met als vergelijk een BMW /Mercedes / of een Golf oid.
maar als je hem langs de oude generatie Citroëns zet, is het imo een puinbak, en een hopeloze truttenschudder.
de eerste de beste zakjap veert idem .
eenheidsworstje dus,voor de grote markt gemaakt.
mvgr wupke:die dus pertinent in de oudere generatie zal blijven rijden, en nooit in de electronica bakken van de C serie zal gaan rijden.
elukkig veert een C5 niet als een DS e/o CX of iets dergelijks , koopt geen hond namelijk , ook Citroën moet met z’n tijd mee namelijk Wink
euhh word ik nu vergeleken met een hond?
brr, zal maar ff mn slof aanhouden,, al zit hij nu erg los…
wupke
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Modernere citroens, ook de HP’s zijn zeker wat stugger afgeveerd. Niettemin vind ik dat er een fundamenteel verschil is tussen HP en conventionele schroefveren. Zelfs een Activa V6, die zeker hard is afgeveerd gaat gewoon anders met hobbels om dan een conventioneel geveerde auto… het is gewoon… ja hoe moet je het omschrijven… natuurlijker ofzo…
Even los hiervan, en wat wat meer met het originele onderwerp te maken heeft… het is jammer dat je niet weer een citroen neemt. Het zijn, zeker als je een lekker compleze hebt, absoluut probleem auto’s. Maar ja, mijn visie is ongeveer zo. Elke keer dat mijn CX weer een of ‘t andere euvel ontwikkelt, dan kijk ik er even naar op een afstandje naar, en naar de andere auto’s in de omgeving, en dan kom ik weer tot dezelfde conclusie. Zelfs al doet ie ‘t niet, hij blijft duizend keer gaver dan de concurrentie .
Al die euvels neem ik dan maar weet voor lief, en ik ga dan maar weer eens verzinnen hoe ik hem naar mijn specialist krijg. Er is toch geen alternatief.
Wat is Citroen rijden toch formidabel .
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
kreazyV8wuppo schreef:naderhand ben ik via deze wegen (met mijn toenmalige auto) naar huis gegaan en zelfs mijn vrouw (die auto’s helemaal niet boeien) viel op dat er opeens veel meer kuilen en gaten in de weg waren.
omdat ze ineens de kuilen voelde?
of omdat je het verkeerd omschrijft?
als je nog nooit in een ID/DS of CX of GS hebt gereden, heb je geen vergelijk met de C5.
de C5 is voor zijn doen soepel geveerd met als vergelijk een BMW /Mercedes / of een Golf oid.
maar als je hem langs de oude generatie Citroëns zet, is het imo een puinbak, en een hopeloze truttenschudder.
de eerste de beste zakjap veert idem .
eenheidsworstje dus,voor de grote markt gemaakt.mvgr wupke:die dus pertinent in de oudere generatie zal blijven rijden, en nooit in de electronica bakken van de C serie zal gaan rijden.
waarschijnlijk gewoon omdat je verkeerd leest.
en hoe kun je een C5 nu vergelijken met een zakjap als je er nooit in zal gaan rijden???????
D’r gaat op dit moment nog altijd niks boven een C5 (ja een C6, maar goed…) D’r is absoluut geen vergelijking mogelijk met Jappen of Duitsers.
Voor mijn ervaring met andere en oudere verwijs ik Wuppo naar mijn onderschrift en het register. Het grote voordeel van DS, CX en Xm tov de C5 is een 10cm grotere wielbasis, en McPherson vs dubbele draagarmen. Maar d’r is niks echt mis met McPherson mits goed utigevoerd (de 911, BM3,5 en 7 hebben het ook , bijv.)
D’r is geen enkele auto in dit segment met een geregelde “lucht"vering, zelfs de Duitsers zijn er inmiddels 100% van overtuigd dat dit het summum aan wegligging en comfort biedt. Het is niet voor niks dat de MB S-klasse (en de E met V 8 ) standaard voorzien zijn van airmatic DC. Hetzelfde geldt voor een VW foetus, incontinente bentley of de A8 (A6 vanaf V 8 ) Wil je bij Ford een elektronisch veersyteem hebben dan moet je doorpsparen voor een s60R
Ik denk ook dat André Citroën zelf trots was geweest op de C5, omdat deze alle elektronische gemakken vrijwel standaard biedt, qua motoren veiligheid en vormgeving voldoet hij perfect aan de algemene eisen voor een grote middenklasser. Dat er mensen in de knoop raken met zoiets simpels als een automatische ruitenwiser is in 90% van de gevallen onkunde of slecht lezen. Zodra ik mijn Xantia (zonder ESP, Hydractief, automatische lichten/wisser, parkeerhulp etcetc) kon inruilen voor een C5 heb ik dat gedaan. Dat heet vooruitgang
Dat er mensen hun Citroën inruilen voor iets vreemds is niet meer dan logisch, als je als merk meer dan 60% van je klanten vasthoudt doe je het al erg goed, het spreekt wel voor de Citrofilie, dat sommigen van deze chauffeurs de moeite nemen om hun keuze uit te komen leggen voor een groep van verstokte Citrofielen.
Tenslotte vraag ik me af waarom het wel ok is dat mensen hun keuze maken louter op basis van traditie (resultaten uit het verleden) voor een bepaald merk, bijv. MB (omdat ze denken dat Benz de eerste auto kluste) of Porsche (omdat die al 50jaar “dezelfde” auto bouwen) of Aston Martin, (omdat die ooit Le Mans hebben gewonnen), maar dat het niet ok is om een Citroën te rijden puur om de traditie. het feit dat de verschillen met andere merken zo klein zouden zijn geworden, doet toch niks af aan het glorierijke verleden?
Door met de dubbele chevron te pronken, verbind je jezelf nog steeeds met de heroische Croisières Jaune, met de verlichte Eiffeltoren, met de Monte Carlo overwinning van de DS (of Loeb’s 3x ) met De Gaulle’s ontsnapping aan een moordaanslag, met de auto’s van het jaar 70, 72 (*), 74 en 90 en talloze andere Citroën mijlpalen.
Rijd je Ford dan schaar je je achter iemand die de politie en zijn eigen ordediensten liet schieten op stakers, rijd je BM of MB dan rijd je trots rond als voormalig sponsor van het derde rijk. Rijd je slOpel dan ben je blijkbaar bereid om een bedrijf te steunen dat de pensioenfondsen van zijn werknemers plundert, 40.000man op straat zet, en bereid is zichzelf failliet te laten verklaren, alleen maar on z’n schuldeisers af te kunnen wimpelen.
Zelfs al zou een Citroën exact gelijk zijn aan een Peug, VW, Fiat etc. dan nog wil ik me liever met de Citroën-bedrijfstraditie verbinden dan met wat dan ook.
(*) De Sm was Motor Trend’s Car of the Year, de eerste en laatste keer dat een Europese auto deze amerikaanse titel won.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Netjes gesproken.