Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
iek wil mét ieksEmmu de bocht door…
lukt me maar niet de achterkant uit te laten breken of is daar zo’n cursus niet voor
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Achterkant uit laten breken is nogal moeilijk bij de Grande Routieres…. de wielgeometrie zit zo in elkaar dat dat echt nogal tegengewerkt wordt. Op zo’n cursus kan het met handrem op voorwiel auto’s alleen met zo’n plaat in de weg. Maar ja… kennen we eigenlijk iemand die een XM, CX of DS ofzo in een achterwielslip heeft gehad anders dan op een slipcursus?
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
sans-pareil schreef:Achterkant uit laten breken is nogal moeilijk bij de Grande Routieres…. de wielgeometrie zit zo in elkaar dat dat echt nogal tegengewerkt wordt. Op zo’n cursus kan het met handrem op voorwiel auto’s alleen met zo’n plaat in de weg. Maar ja… kennen we eigenlijk iemand die een XM, CX of DS ofzo in een achterwielslip heeft gehad anders dan op een slipcursus?
Jawel. Vooral breaks kunnen best staartlastig reageren als het erop aan komt. En ik reken de BX ook ff mee trouwens.
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Ja, vooral een beladen break kan ik me dat eigenlijk wel voorstellen. Een beladen berline misschien ook wel…
Maar goed. Ik zal na de 8 April meeting wat knopen doorhakken over de dag. Als ik het zo zie hebben we rond de 150,- eur niveau een aardige groep.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Ik heb het voorelkaar gekregen om m’n Eend aan de achterkant uit te laten breken, dus waarom zou het bij een XM niet kunnen ?
Schijt aan originaliteit.
Het is mij nog nooit gelukt, en ik heb de grenzen toch vaak genoeg opgezocht, CX, Xm (zelfs niet op ijzel, en ook niet met een PhII met meesturende achteras)
Wel is het met een AX gelukt, maar dat was op een heel glad wegdek.
Ik heb wel eens gelezen dat een CX een sliphoek heeft van meer dan 80graden, dwz. dat wannneer je de achterkant een zo harde zwieper geeft dat de achterkant uitbreekt, dat de CX zelfs van bijna dwars gaan stabiel terugkomt (zonder bestuurdersingreep)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 27927
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
eviltwin schreef:Ik heb wel eens gelezen dat een CX een sliphoek heeft van meer dan 80graden, dwz. dat wannneer je de achterkant een zo harde zwieper geeft dat de achterkant uitbreekt, dat de CX zelfs van bijna dwars gaan stabiel terugkomt (zonder bestuurdersingreep)
dit moet getest worden
(uiteraard wel onder veilige omstandigheden!)
Totaal aantal Berichten: 7800
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Na één Xsara tegen een boom geprakt te hebben kan ik uit ervaring zeggen dat die passief meesturende achteras nog wel eens voor verassingen kan zorgen, zeker in combinatie met oude en versleten banden…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004
- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
eviltwin schreef:Het is mij nog nooit gelukt, en ik heb de grenzen toch vaak genoeg opgezocht, CX, Xm (zelfs niet op ijzel, en ook niet met een PhII met meesturende achteras)
Wel is het met een AX gelukt, maar dat was op een heel glad wegdek.Ik heb wel eens gelezen dat een CX een sliphoek heeft van meer dan 80graden, dwz. dat wannneer je de achterkant een zo harde zwieper geeft dat de achterkant uitbreekt, dat de CX zelfs van bijna dwars gaan stabiel terugkomt (zonder bestuurdersingreep)
Mij ook niet… achter gebeurt er nooit wat… zou me niet verbazen als dit gegeven idd ongeveer klopt… en hoe je hem ooit op 80 graden van de rijrichting moet krijgen, ik heb echt geen idee.
“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Mij is het wel eens gelukt met de GtiT. Vereist een hoge naderingssnelheid en een vrijwel haakse bocht met bijbehorende stuurbeweging. Het geeft wel een beetje een ja/nee effect. Oftewel of haaks of niet. Het is goed corrigeerbaar, maar moeilijk controleerbaar.
Met een XM heb ik het met de handgeschakelde V6 wel eens geprobeerd op een parkeerplaats waar een flink pak ijs lag, maar dat wilde niet.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003
- C5 V6 Exclusive BVM5
Lucas Unger schreef:
Met een XM heb ik het met de handgeschakelde V6 wel eens geprobeerd op een parkeerplaats waar een flink pak ijs lag, maar dat wilde niet.
Groet,
L
Die wil alleen maar rechtdoor, ben benieuwd of de TCT dat minder heeft omdat er minder gewicht op de vooras rust
Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
motor heeft zeker niet voldoende pk’s om flink gas te geven en met links de rem aan te tippen zodat ie voor door de remmen heen gaat en achter wel blokkeert?
(hoe sloop ik mn XM…)
Het blijft moeilijk om met HP citroens de achterwielen te laten blokkeren (als de remkrachtbegrenzer/verdeler goed functioneert.
ieksEmmu schreef:motor heeft zeker niet voldoende pk’s om flink gas te geven en met links de rem aan te tippen zodat ie voor door de remmen heen gaat en achter wel blokkeert?
(hoe sloop ik mn XM…)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Rijvaardigheidstraining lijkt mij ook super!
Maatje van me in zijn DS heeft al meerdere malen een uitbrekende achterkant gehad!!
Over het algemeen willen die groter citroens graag rechtdoor in de bocht, maar bij gas-los (lastwisseling) wil de achterkant wel eens uitbreken.
Dit heb ik nog niet geprobeert met de Xsara…(daar ben ik te zuinig voor ops: )
Is er al iets meer bekend over dit initiatief?
Ben wel benieuwd of dit nog wat ga worden. Ga zelf zeer binnenkort deel 1 doen en zou het leuk vinden om een keer met korting een vervolg te kunnen doen…
Xsara_Coupe