Hallo Citrofielen en BX-liefhebbers,
Naar aanleiding van dit topic over een blauwe BX 14 uit 1985 in basisuitvoering (4 versnellingen), ben ik vandaag even bij het slachtoffer wezen kijken.
Hij staat bij:
Citroëngarage Gert de Jong
Lakenblekerstraat 33
1431 GE Aalsmeer
www.citroen-aalsmeer.nl
Het gaat hier om een BX van 1e eigenaar die in 2003 in de Autoweek heeft gestaan. Ook staat hij in de huidige editie van CitroExpert (nummer 54).
Op zich is het een heel erg leuke auto met nog best wat bruikbare onderdelen. Zo zijn de meeste hydraulische leidingen NIEUW
Vandaag werd ik geholpen door een van de verkopers (Fred Hellinga), die me vertelde dat er ongelooflijk veel moet worden gedaan, wil deze BX ooit nog door een APK-keuring komen. Zo kun je bijvoorbeeld met de hand de achterdraagarmen heen en weer bewegen…
Fred bood zelfs aan om de BX even op de brug te zetten om de onderkant van de BX te bekijken. Helaas was de accu een beetje leeg, want de startmotor draaide rond maar de BX wilde niet aanslaan. De BX staat bij Gert de Jong sinds december en heeft vorige week nog even gereden.
Ik heb even in de auto gezeten en heb overal wat foto’s van gemaakt.
Het zijn voornamelijk foto’s van minder leuke punten die ik op de foto heb gezet, en dan druk ik me nog licht uit.
Allereerst 3 foto’s van de auto in z’n geheel:
Roest op het linker voorscherm, verborgen achter een groot stuk wit tape…
De roest boven aan het voorraam is op een ‘leuke’ manier bewerkt:
Behandelde roest op de rechter voordeur:
Roest aan het linker achterscherm:
De linkerspiegel is beplakt met een 2e spiegel:
Roest aan de linker voordeur:
Het open dakje lekt:
Goed, dan gaan we naar het interieur.
De voorstoelen en achterbank zijn vervangen door die uit een later type:
De kilometerstand:
De eco-meter en watertemperatuurmeter:
De lichten zijn enkel aan te doen door met je nagel te prutsen, want het knopje is afgebroken van de satelliet:
Stelbeugel van de linker spiegel is afgebroken:
Het afdekklepje van de rechter speaker is op meerdere plaatsen gebroken en het dopje op de rechter spiegelbeugel is niet origineel:
Veel krassen onderaan het dashboardkastje:
De originele 145’er “fietsbandjes” liggen achterin. Ook nog 2 deuren, een knipperlichtje en wat kleine rommel zoals ook een reserve achterruitenwissermotor:
Dan duiken we even onder motorkap, en zien we voornamelijk veel LHM bovenop het 150-blokje liggen. Verder is het ongelooflijk zwart in de motorruimte:
Close-upje:
De motorkap is van staal en er zit overal vieze dikke zwarte smurrie op:
Na het maken van de foto’s ben ik weer naar binnen gegaan, alwaar ik alle onderhoudspapieren ter inzage kreeg.
Ook zaten daar de originele papieren bij. Zo is deze BX dus in 1985 op kenteken gezet. Een jaar later is de eigenaar de papieren kwijtgeraakt en heeft dus een nieuw kenteken moeten aanvragen. Het huidige kenteken is dus niet het originele kenteken van de BX. Later is de eigenaar nog eens de papieren kwijt geraakt. Hierdoor staat er nu een duplicaatcode 1 op het kenteken, alsook op de kentekenplaten:
Behoorlijk wat onderhoudspapieren:
Op dit papier is onder andere geschreven wat er zoal mankeert aan de BX:
Op de rechter voorstoel van de BX lag een Autoweek uit 2003, waar een artikel in stond over deze BX in de rubriek “Klokje rond”:
En zo staat ie nu in de CitroExpert:
Een kort lijstje met de gebreken:
- koppeling moet worden vervangen
- achterdraagarmlagers (adals) moeten worden vervangen
- hogedrukregelaar hydraulisch systeem lekt over de motor heen
- open dakje lekt
- benzinelek
- 2 deursloten defect
- lekzak rechtsachter is lek
- uitlaatspruitstuk moet vervangen worden (een schroef is afgebroken!!)
- stuurhoes linksvoor is kapot
- onderste draagarmlager linksvoor kapot
Dit lijstje is redelijk, al zijn er wel wat meerdere mankementjes, zoals de linker satelliet waar de lichtschakelaar zit.
Wat recent nog vervangen is:
- uitlaat
- veerbollen
- voorremschijven
Verdere positieve puntje:
De dorpels en onderkant van de BX zijn zo goed als roestvrij, wat toch opmerkelijk is
De vraagprijs voor deze BX is € 199, maar er werd mij verteld dat dit een symbolische prijs is.
Ik kan de BX helaas niet kopen voor onderdelen, want ik heb even geen geld en ik heb al veel onderdelen.
Het gaat er echter om dat deze BX volgens de wil van de verkoper een nieuwe liefhebber vindt. Al vraag ik me af wie nog een BX type 1 wilt in basisuitvoering met zo’n hoge kilometerstand
Over anderhalve week zal de BX naar sloop gaan.
Wie dus onderdelen wil hebben van deze BX, zal de gehele BX moeten komen ophalen, om daarna wellicht met anderen de BX te demonteren.
Op zich is het een heel leuk wagentje, met een verhaal erbij.
Om ‘m nou meteen op de sloop te gooien is ook zo zonde.
Dus ik zou zeggen, organiseer een sloopmeeting
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
V2 schreef:De kleur vind ik heel erg mooi!
Ben ik met je eens. Bleu Iris is mooi en zeldzaam.
V2 schreef:Verder zie ik er weinig positiefs in
Ben ik wederom met je eens.
Maar om zo’n BX type 1 “met verhaal” nou meteen op de sloop te gooien is ook zoiets….
Ik wil wel de hydraulische leidingen hebben en het dashboard, maar kan het me niet veroorloven de BX in z’n geheel mee te nemen…
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
wouter, weet je ook precies welk nummer autoweek?
dan kan ik die op zolder even zoeken en het hele stuk inscannen voor de liefhebber
Ik vind het gewoon een vieze oude bak
Ook al staat ie voor een symbolisch bedrag te koop voor iemand die er erg in geloofd, het is een auto met heel veel afkeurpunten, overal roestig ik zou er totaal geen heil in zien, zo’n auto wegzetten is ook geen otie, hij rot gewoon verder….
Jammer voor een type 1 maarja er staan mooieren te koop.
Emiel
BX19trs schreef:Ik vind het gewoon een vieze oude bak
Ook al staat ie voor een symbolisch bedrag te koop voor iemand die er erg in geloofd, het is een auto met heel veel afkeurpunten, overal roestig ik zou er totaal geen heil in zien, zo’n auto wegzetten is ook geen otie, hij rot gewoon verder….
Jammer voor een type 1 maarja er staan mooieren te koop.Emiel
Deze BX is absoluut ten dode opgeschreven.
Daarom ben ik even een sloopmeeting aan het regelen.
Er zijn gewoon een paar onderdelen die ik wil hebben.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Maar de LHM is nog groen!!!
XBXG schreef:V2 schreef:De kleur vind ik heel erg mooi!
Ben ik met je eens. Bleu Iris is mooi en zeldzaam.
V2 schreef:Verder zie ik er weinig positiefs in
Ben ik wederom met je eens.
Maar om zo’n BX type 1 “met verhaal” nou meteen op de sloop te gooien is ook zoiets….Ik wil wel de hydraulische leidingen hebben en het dashboard, maar kan het me niet veroorloven de BX in z’n geheel mee te nemen…
Tranentrekkend allemaal, maar het lijkt me een zeer terechte keuze; dit is een prototypische “direct-de-pers-in” auto. Wat moet je met zo’n bonk versleten roest?
Ennuh, volgens mij heb je zelf ook niet helemaal schone handen waar het gaat om het ter sloop brengen van een nog best wel goed te redden auto, maar daar ga ik verder maar niet over uitwijden….
Ich bin ein Breaker
Samenvattend is deze BX inderdaad één bonk roest, al is de onderkant + dorpels zeer goed.
Ik heb inderdaad wel eens betere BX’en naar de eeuwige snelwegen geholpen, maar bij deze is het anders omdat het een type 1 is.
Er zitten best wat bruikbare onderdelen op voor de type 1 eigenaars onder ons (waaronder ondergetekende).
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Nou, ik wil deze BX direct hebben, mits ik plaats had om hem neer te zetten. Lekker basis + restauratieobject.. lijkt me echt en uitdaging deze weer op de weg te krijgen. helaas geen plaats
edit:
NRC verhaal:
Lijkt me inderdaad een duidelijk geval van een auto die gebruikt is tot ie op was….....
Laat hem niet langer lijden, maar geef hem de kans om andere T1’s op de weg te houden!
Suc6 met slopen!
deur63 schreef:Nou, ik wil deze BX direct hebben, mits ik plaats had om hem neer te zetten. Lekker basis + restauratieobject.. lijkt me echt en uitdaging deze weer op de weg te krijgen. helaas geen plaats
edit:
NRC verhaal:
Mark, ik had eerst hetzelfde. Dat elke type 1 moet blijven rijden, maar dat is bij dit geval toch echt lastig…. Tenzij je wil om met heel veel geld deze BX over de 500.000 km heen wil hebben…
Ik zou ook heel graag willen dat dit BXje redbaar is, maar ik zie de onderdelen inderdaad liever in andere types 1 (lees: mijn BX’en) belanden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
ik vind het een briljant opknapproject! Gooi er een andere motor in, haal m kaal, fris interieur erin, a en vdals vervangen, remmerij doorlopen en natuurlijk de roest flexen en opnieuw behandelen! Wat een schitterende kleur is het toch! (denk even terug aan mn eigen bx ) Ik zie er best hoop in, maar ga toch zeker mn vingers er niet aan branden. Maar let wel, het is een type 1 in een zeldzame en zeldzaam mooie kleur, met, ok, best veel werk, maar wat een genot als je deze auto op de weg zet met een nieuw fris blokje!
Mijn excuus:
verhuizing
afstuderen
student=geen geld
geen tijd
geen ruimte
moet ik verder gaan
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Ongeloofelijk wat ziet dat ding eruit zeg 1 bonk roest en tot op de draad versleten. Dit is zelfs geen leuk restauratieobject meer.
Bruikbare delen (if any) eraf slopen en dat ding uit zijn lijden verlossen zou ik zeggen.
en dan nog 199 euro voor vragen ook
10 euro lijkt me een betere prijs voor zo’n stuk schroot
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Nou, zie je wel.. meerdere mensen zijn het met me eens. ik blijf het een uitdaging vinden. waarschijnlijk DE grootste uitdaging
tja
Het is en blijft een roestbak waar je nog wel eens tegen andere zaken kunt aanlopen die je niet verwacht.
Ik denk dat als iemand hem echt wil hebben hij voor minder mee kan.
Maar dan moet je en veel geld hebben en veel tijd, wil je hem in nieuwstaat krijgen ben je ettelijke duizende euro’s kwijt.
het zou een project kunnen zijn voor mark evans, echter die heb ik al tijden niet meer gezien op discovery channel.
Of misschien iets voor huub stapel?
Bij Mark Evans, in het programma “A junkyard is born” ?