Bing17 schreef:het kost wel wat, maar daar krijg je wat voor ook.maar goed dat het niet spotgoedkoop is anders zou iedereen er een willen.
Waar hebben jullie het in godsnaam over ??!! Elke oudere auto kost geld om die goed rijdende te houden, daar is een XM geen uitzondering op, maar met een beetje goede wil, wat werk en de nodige bezoeken aan sloperijen is het heel goed mogelijk om het budget dat je uitgeeft binnen de perken te houden.
Tja; ga je voor elk wissewasje naar de garage en laat je het repareren met orginele nieuwe onderdelen dan wordt een XM al snel een duur kostenplaatje.
Hoe denken jullie dat ik het me kan permiteren om met een Jaguar te rijden ?? Ik doe ook bijna alles zelf aan reparaties (en vaak met hulp van vrienden, bekenden en forum-genoten); de onderdelen komen van de sloop of zitten niet in het orginele groene doosje van de dealer.
Zo deed ik het ook met de XM; het kost wat tijd maar het scheelt klauwen vol met geld.
Lang leve het Citroen-Forum want de keren dat de info die ik hier kreeg me (veel) centen bespaard heeft zijn niet te tellen.
Kijk je een beetje uit en heb je een beetje geluk dan kun je een XM rijden die je nog geen € 200,= per jaar kost aan reparaties en onderhoud (zelfs een 3.0 V6).
Mijn ervaring met een serie 1 XM is dat je stalen zenuwen moet hebben en dient te weten welke zogenaamde storingen wel of niet bedreigend zijn voor het welzijn van de auto. Voor de rest…klasse bak….je rijdt ermee naar Zuid-Frankrijk en stapt uitgeruster uit dan dat je ingestapt was. Maar vraag me niet een XM te parkeren met 1 meter over voor me en hetzelfde achter me, want dan was ik aan het hannesen als een beginner, heb nooit de exacte maten van de wagen onder controle gekregen.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
ik weet niet wat voor banden jij eronder had liggen.en met een beetje schade zit je zo over die 200 euro heen.als je hem voor alles weg moet brengen is het vrij duur ja.maar een setje nieuwe boegie’s paar banden litertje olie, hd circuit een keer spoelen, wat nieuwe bollen.paar liter groene olie.dat ga je toch wel voelen in je portomoinee.en dan is er nog niks kapot gegaan, zoals uitlaat of iets dergelijks.
beter langharig als kortzichtig
laten we ontopic blijven en de type 1 objectief beoordelen, want anders wordt er geen xm gekocht, en dat zou toch verdomd zonde zijn!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Laatste grote beurt…€ 85,=...dat waren 6 nieuwe Bougies, 10 liter motor-olie, oliefilter, luchtfilter, 10 liter koelvloeistof, 5 liter transmissie-olie, benzine filter; LHM was goed en dus niet bijgevuld.
De banden waren OK…zou alleen z`n remblokken nog moeten vervangen; geen idee wat dat kost.
Maar banden vervangen op zo een type auto is altijd kostbaar. Nieuwe banden op m`n Jag 225x65x15 (GoodYear) € 460,=; dat zal ongeveer hetzelfde zijn voor een XM.
Een auto rijden kost nu eenmaal altijd geld; mijn punt, houd de kosten beheersbaar door veel zelf te doen en niet altijd nieuwe orginele delen te monteren. Dan kan een oudere tweedehands goed uitvallen.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
malle pietje schreef:laten we ontopic blijven en de type 1 objectief beoordelen, want anders wordt er geen xm gekocht, en dat zou toch verdomd zonde zijn!
Gelijk heb je Pietje….........de XM serie 1 is een fijne wagen als je het geduld en de tijd kunt opbrengen (alsmede een gedegen electronische kennis) om hem in ere te houden. Het is een auto voor liefhebbers; zo niet, tja… dan heb je een probleem.
Citroën XM-V6 (1990) - Citroën Xantia Break-1.9TD (1998) - Fiat Ducato LMC-camper (1987) - Jaguar XJ6L (1974) Jaguar XJ6-S3 (1985)- Jaguar X40 (1990) - Jaguar X40 (1993) - Jaguar XJ8 (2000) - Jaguar S-type (2004) - Lancia Flavia 2000i-coupé (1970) - Renault Fuego 2.0-automatic (1983)
malle pietje schreef:laten we ontopic blijven en de type 1 objectief beoordelen, want anders wordt er geen xm gekocht, en dat zou toch verdomd zonde zijn!
om eerlijk te zijn is een xm een geweldigge auto maar je om ook eerlijk kunnen zeggen dat ze duur zijn in het onderhoud ik heb er in totaal 5 gehad dus ik weet een beetje wat je kan verwachten
als je zelf technisch bent kan je de kosten betaalbaar houden maar zogouw je de dealer moet opzoeken voor onderhoud ga er dan maar vanuit dat het flink wat gaat kosten
JustShootMe schreef:de XM serie 1 is een fijne wagen als je het geduld en de tijd kunt opbrengen (alsmede een gedegen electronische kennis) om hem in ere te houden. Het is een auto voor liefhebbers; zo niet, tja… dan heb je een probleem.
valt wel mee, onze 92’er xm is dan wel een beetje een ‘ragbak’ in de betekenis van: rijden zonder veel onderhoud (wel rustig rijden),
en dat houdt ze al lang vol!
ze is in goede staat, de vering kon iets beter en de lak lijdt onder het 3-keer-per-jaar-een-emmer-regenwater-regime, maar rijden doet ze goed!
zonder dat we er naar moeten omkijken.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
Negen van de tien keer is een “elektrisch” probleem een gecorrodeerd massa-contact. 2 Liter blokken zijn erg betrouwbaar. Essentiëel is de onderhoudshistorie, maar ja, das eigenlijk bij elke auto. Even LHM controleren, zakdoekje in reservoir en kijken of de kleur mooi groen is.
Voor de rest merk je tijdens een uitgebreide proefrit. Elektrische problemen komen dan snel boven drijven. Vaak is het befaamde ABS probleem óók gewoon een rot contact.
Karruh met die hap! En roest…mwah, de XM is géén CX wat dát betreft
Suc6!
Groets Ruben
Rijdt ook bijna 3 jaar “bijna probleemloos” TCT ‘93.
See, buy, fly C5 V6
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
malle pietje schreef:laten we ontopic blijven en de type 1 objectief beoordelen, want anders wordt er geen xm gekocht, en dat zou toch verdomd zonde zijn!
Die XM komt er wel. dat is een feit. Het is voor mij puur hobby ik heb haar niet nodig echt. Daarom wil ik hem ook perfect hebben. Zowel type 1 als type 2 vallen bij mij in de smaak. Waar deze topic over was begonnen valt af ze is helemaal zwart, geen metallic. Noem het op alle slakken zout leggen maar wat ik zeg zoeken is al leuk en als het resultaat naar mijn zin is dan ben ik echt tevreden. De zoektoch gaat zeker verder. Ik heb een CX gehad en die was ook niet echt goedkoop in onderhoud . Maar als ik zelf een garage zou hebben komt er gewoon weer een CX. Ik wil iets betrouwbaarders en dan is een XM een mooie optie. Ze worden al wat zeldzamer en dan het je een redelijk exclusieve auto.
Als ik binnenkort weer eens tijd heb wil ik nog twee type 2 bekijken beide 2.0-16v met schuifdak. Een rooie en een groene. Dus ik houd jullie op de hoogte.
xm_turbo schreef:Negen van de tien keer is een “elektrisch” probleem een gecorrodeerd massa-contact. 2 Liter blokken zijn erg betrouwbaar. Essentiëel is de onderhoudshistorie, maar ja, das eigenlijk bij elke auto. Even LHM controleren, zakdoekje in reservoir en kijken of de kleur mooi groen is.
Voor de rest merk je tijdens een uitgebreide proefrit. Elektrische problemen komen dan snel boven drijven. Vaak is het befaamde ABS probleem óók gewoon een rot contact.
Karruh met die hap! En roest…mwah, de XM is géén CX wat dát betreftSuc6!
Groets Ruben
klopt de xm is geen cx maar roesten doet het eerste type dus wel vooral bij de voordeuren
maar je moet gewoon geluk hebben ik heb er een gehad waar ik een jaar mee kon rijden zonder kosten maar heb er ook een gehad waar de eerste 2 maande veel geld is in gestoken maar dat is in feite met elke auto
Rijdt ook bijna 3 jaar “bijna probleemloos” TCT ‘93.
Totaal aantal Berichten: 841
Geregistreerd: 08-04-2005
- XM Turbo C.T. Ambiance "Musketier"
citroenc2 schreef:xm_turbo schreef:Negen van de tien keer is een “elektrisch” probleem een gecorrodeerd massa-contact. 2 Liter blokken zijn erg betrouwbaar. Essentiëel is de onderhoudshistorie, maar ja, das eigenlijk bij elke auto. Even LHM controleren, zakdoekje in reservoir en kijken of de kleur mooi groen is.
Voor de rest merk je tijdens een uitgebreide proefrit. Elektrische problemen komen dan snel boven drijven. Vaak is het befaamde ABS probleem óók gewoon een rot contact.
Karruh met die hap! En roest…mwah, de XM is géén CX wat dát betreftSuc6!
Groets Ruben
klopt de xm is geen cx maar roesten doet het eerste type dus wel vooral bij de voordeuren
maar je moet gewoon geluk hebben ik heb er een gehad waar ik een jaar mee kon rijden zonder kosten maar heb er ook een gehad waar de eerste 2 maande veel geld is in gestoken maar dat is in feite met elke auto
Rijdt ook bijna 3 jaar “bijna probleemloos” TCT ‘93.
Is idd waar…je moet ook wel mazzel hebben.
Maar roest bij de deuren? Bij de afwatering ofzo? Eerlijk gezegd nog niet gezien. Veerschotels zijn wel bekend.
Groet Ruben
See, buy, fly C5 V6
xm_turbo schreef:citroenc2 schreef:xm_turbo schreef:Negen van de tien keer is een “elektrisch” probleem een gecorrodeerd massa-contact. 2 Liter blokken zijn erg betrouwbaar. Essentiëel is de onderhoudshistorie, maar ja, das eigenlijk bij elke auto. Even LHM controleren, zakdoekje in reservoir en kijken of de kleur mooi groen is.
Voor de rest merk je tijdens een uitgebreide proefrit. Elektrische problemen komen dan snel boven drijven. Vaak is het befaamde ABS probleem óók gewoon een rot contact.
Karruh met die hap! En roest…mwah, de XM is géén CX wat dát betreftSuc6!
Groets Ruben
klopt de xm is geen cx maar roesten doet het eerste type dus wel vooral bij de voordeuren
maar je moet gewoon geluk hebben ik heb er een gehad waar ik een jaar mee kon rijden zonder kosten maar heb er ook een gehad waar de eerste 2 maande veel geld is in gestoken maar dat is in feite met elke auto
Rijdt ook bijna 3 jaar “bijna probleemloos” TCT ‘93.
Is idd waar…je moet ook wel mazzel hebben.
Maar roest bij de deuren? Bij de afwatering ofzo? Eerlijk gezegd nog niet gezien. Veerschotels zijn wel bekend.Groet Ruben
klopt bij de rubberen strip op de deuren wil het nog wel eens roesten
en je krijgt er ontzttend veel voor terug.het is 1 van de lekkerte auto’s die ik ooit gehad heb, en iedere keer als ik ermee rijd zit ik intens te genieten, dus zo duur is het ook weer niet. en pijn in de portomoinee slijt snel.
beter langharig als kortzichtig
-
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
xm_turbo schreef:citroenc2 schreef:xm_turbo schreef:Negen van de tien keer is een “elektrisch” probleem een gecorrodeerd massa-contact. 2 Liter blokken zijn erg betrouwbaar. Essentiëel is de onderhoudshistorie, maar ja, das eigenlijk bij elke auto. Even LHM controleren, zakdoekje in reservoir en kijken of de kleur mooi groen is.
Voor de rest merk je tijdens een uitgebreide proefrit. Elektrische problemen komen dan snel boven drijven. Vaak is het befaamde ABS probleem óók gewoon een rot contact.
Karruh met die hap! En roest…mwah, de XM is géén CX wat dát betreftSuc6!
Groets Ruben
klopt de xm is geen cx maar roesten doet het eerste type dus wel vooral bij de voordeuren
maar je moet gewoon geluk hebben ik heb er een gehad waar ik een jaar mee kon rijden zonder kosten maar heb er ook een gehad waar de eerste 2 maande veel geld is in gestoken maar dat is in feite met elke auto
Rijdt ook bijna 3 jaar “bijna probleemloos” TCT ‘93.
Is idd waar…je moet ook wel mazzel hebben.
Maar roest bij de deuren? Bij de afwatering ofzo? Eerlijk gezegd nog niet gezien. Veerschotels zijn wel bekend.Groet Ruben
heb ik! In de rechtervoordeur zit onderop een flinke roestplek door slechte afwatering. Maar dat is op zich wel prima te herstellen met een dremel, een plaatje lassen, voorbehandelen en afspuiten. Maar ik weet niet of het typisch type 1 probleem is, het is het controleren iig waard!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!