Vanmorgen op weg naar mijn werk in Sneek ben ik gestrand op de rondweg om 7:30, de tzd turbo hield er abrupt mee op, echt rampzalig omdat de rondweg teringdruk is, ik heb de auto in de berm laten uitrollen en de alarmlichten aangezet, een aantal keren geprobeerd te starten mar de turbodiesel sloeg niet meer aan, heel soms gaf ie een hikje…
Wegenwacht maar gebeld en die zou snel aanwezig zijn, dus heb ik me maar voorbereid op een aantal domme opmerkingen over mijn bx.
Opeens kreeg ik een helder moment, ik had namelijk een multitool gekregen van onze lieve sinterklaas (zelf gekocht bij automaterialenzaak en erg verbaasd gekeken bij het openmaken…)
Bij die multitool zat een zaklampje, dus ik dacht de wegenwacht die bekijkt het maar even, ik ga zelf even kijken, dus de motorkap open en eerst maar eens de bedrading van de afsluiter op de pomp controleren, en ja hoor, een rukje en het draadje van de afsluiter lag los, gelukkig, oorzaak gevonden, m’n multitool uigevouwen, draadje gestript, en moertje losgedraaid van de afsluiter, gestripte draadje eronder geprutst en vastgedraaid.
Opeens stond de wegenwachter achter mij: “lukt het??” ik zei het is al klaar, heb alleen even een hulpstartje nodig, de accu is bijna leeg, en de wegenwacht heeft hem overgestart en het was starten-lopen….
Zegt de wegenwacht: “we hadden het vanmorgen nog over bx-en in de kantine…” ik denk dat voorspelt niets goeds…, maar de wegenwachter zei: “het was positief, ik heb een bx-sport gehad, prima auto’s…” kijk eens aan dat werd even een leuk gesprekje langs de kant van de rondweg, ik heb hem een hand gegeven en ben daarna naar mijn werk gereden, en heb daar in de pauze nieuwe stekkertjes op de pomp gezet, en hij rijdt weer als tevoren…
Emiel
toen ik bij jou weg kwam met wat bx-sport onderdelen kwam ik bij heerenveen te staan met de sport ( PD-39-JT ), die anwb kerel had ook een sport gehad, waarschijnlijk dezelfde
had alleen niet de juiste onderdelen bij me
Groet Roy
:cevr
Groet Roy
Neem ook eens een kijkje op http://www.citroy.nl
Totaal aantal Berichten: 7072
- BX Sport MK2
- AX GT chic
wel geluk bij een ongeluk gehad
Bx, its not just a car! its a lifestyle!!!!
Gelukkig dat je die bij je had en het valt me op dat de anwb nooit zo negatief over bxen is. Kreeg van de laatste nog de opmerking dat ie er nog zo goed uitzag
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Gelukkig dat je die bij je had en het valt me op dat de anwb nooit zo negatief over bxen is. Kreeg van de laatste nog de opmerking dat ie er nog zo goed uitzag
Roep dat maar niet te hard… de wegenwacht heeft zat vooroordelen over de BX. Ik heb ze vaak genoeg moeten aanhoren
Eric Vertogen schreef:metro2005 schreef:Gelukkig dat je die bij je had en het valt me op dat de anwb nooit zo negatief over bxen is. Kreeg van de laatste nog de opmerking dat ie er nog zo goed uitzag
Roep dat maar niet te hard… de wegenwacht heeft zat vooroordelen over de BX. Ik heb ze vaak genoeg moeten aanhoren
beetje jammer als je dat overkomt ja.
Gelukkig nog geen rotervaringen met de anwb gehad en ik wou ze eigenlijk ook maar zo min mogelijk zien.
Maar de score is nog redelijk positief bij mij:
- 1x pech met een mitsubishi colt (olie werd ineens meeverbrand)
- 2x pech met een nissan primera :kots (koelproblemen en nog een keer koelproblemen)
- 1x pech met een suzuki alto (accu dood)
- 1x pech met de citroën zx (veertje vd gaskabel losgeschoten waardoor ie plankgas gaf)
- 1x pech met de citroën bx gti die ik nu heb, Chyparse had een rubber afdichtringetje van een veerbol niet goed vastgedraaid.
en ik heb toch echt meer kilometers afgelegd in citroëns dan in jappen.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Eric Vertogen schreef:Roep dat maar niet te hard… de wegenwacht heeft zat vooroordelen over de BX. Ik heb ze vaak genoeg moeten aanhoren
Maar goed, hoe vaak was je ook alweer op weg geholpen door de ANWB??
ach, mijn moeder is lang geleden (k denk 1989 ofzo) een keer gestrand met haar bx 1400 type 1, maar de wegenwacht wilde de auto niet naar huis brengen, omdat “dat meer kostte dan de dagwaarde”.
Vind k toch vrij lullig, je betaald evenveel als iemand met een dure auto.
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
ach, mijn moeder is lang geleden (k denk 1989 ofzo) een keer gestrand met haar bx 1400 type 1, maar de wegenwacht wilde de auto niet naar huis brengen, omdat “dat meer kostte dan de dagwaarde”.
Vind k toch vrij lullig, je betaald evenveel als iemand met een dure auto.
Die had aan mij een slechte gehad…
mvbbx schreef:ach, mijn moeder is lang geleden (k denk 1989 ofzo) een keer gestrand met haar bx 1400 type 1, maar de wegenwacht wilde de auto niet naar huis brengen, omdat “dat meer kostte dan de dagwaarde”.
Vind k toch vrij lullig, je betaald evenveel als iemand met een dure auto.Die had aan mij een slechte gehad…
dat is inderdaad wel heel erg slap ja, wat een gelul, dus iedereen zou met nieuwe auto`s moeten gaan rijden?
hebben ze nog meer werk, de meeste auto`s op de vluchtstrook zijn relatief nieuwe
gelukkig ook wel uitzonderingswerk natuurlijk! Mijn vriendin heeft laatst de hulp van de ANWB nodig gehad na een kleine aanrijding, die is echt uitstekend geholpen! Auto is netjes voor de deur afgezet! (ze hadden beter een draadje aan elkaar kunnen maken, dan had ‘ie gewoon kunnen rijden, maar goed, een sleepauto zal wel goedkoper zijn )
wupke:sinds 1986 Citroën.
begonnen met een GS 1130 uit 1976.
tot vandaag.
met de Citroën nooit langs de weg stil gestaan, of ik kreeg hem direct weer aan de hobbel.
met een volvo 480 wel stil gestaan, geen vonk meer.
sleep charlie bba.
met een BX 16 TZI thuis voor de deur idem,, geen vonk meer, 3 dagen gezocht ,geen oorzaak, dus andere bix gekocht.
als ik langer dan 3 dagen moet zoeken pleur ik hem op de sloop ongeacht de dagwaarde.
laatste bix, bak overleden, wel mee thuis gekomen, al liggen er her en der wat bakonderdelen over de weg verspreid.
heden een xant.. en stil going strong.
mvgr wupke
mvbbx schreef:ach, mijn moeder is lang geleden (k denk 1989 ofzo) een keer gestrand met haar bx 1400 type 1, maar de wegenwacht wilde de auto niet naar huis brengen, omdat “dat meer kostte dan de dagwaarde”.
Vind k toch vrij lullig, je betaald evenveel als iemand met een dure auto.Die had aan mij een slechte gehad…
Anders aan MIJ wel.
Maar gelukkig heb ik in die 15 jaar BX (diesels) maar 1X een beroep op ze moeten doen….was in 1994, toen ik een RD-break had die tussen Den Bosch en Utrecht er opeens mee stopte….de WW ‘zag’ meteen waar het aan lag, het filterhuis (met daarop de nood-opvoerpomp) zoog valse lucht.
De 2 dieselslangen aan elkaar verbonden, dus om het filterhuis heen en hij deed het weer.
Achja, ik weet wel dat de wegenwacht klaar voor je staat ook al is het een bx, het is vaak een pre voor mij dat ikzelf bij een garage werk, dat praat altijd makkelijker en de drie keer in 8 jaar dat ik pech heb gehad ben ik altijd heel erg goed behandeld, ik betaal graag die 55 euro voor het lid-zijn, kan alweer prima uit dit jaar…
Emiel
bij mij nog niet gelukkig, maar ik betaal ‘t ook graag hoor!
Totaal aantal Berichten: 786
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
bij mij nog niet gelukkig, maar ik betaal ‘t ook graag hoor!
Nee dat heb ik nou niet. We zijn ook geen lid van de ANWB. er zal vast een moment komen dat ik er spijt van heb dat ik het niet ben, maar de enkele keer dat ik langs de kant stond en dat ik de ANWB erbij had was het m’n eigen fout. Geen brandstof meer in de tank. volgens de meter kon het nog, maar het kon helaas niet meer. Reken maar dat ik de brandstof weer terugbetalen moest, ook al was het maar 5 liter. Belachelijk, betaal je al zoveel en dan moet je ook nog betalen als je geholpen wordt.
De andere keren dat ik stil heb gestaan heb ik mijzelf altijd kunnen redden, maar bij alle auto’s die ik heb gehad (die ook betrouwbaar waren) heb ik maar 3x echt pech gehad, 2x bij mijn oude visa, 1x was een stekker los, en heb ik zelf kunnen repareren, 1x was er een bougie uitgeknalt, maar dat was in Monaco, heb ik ook zelf kunnen repareren. Verder als derde keer ..... eh….is me al weer ontschoten…affijn, ik heb eigenlijk nooit pech, dus ik neem het risico wel….
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)