1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Sturen gaat ZWAAR! was: interne lekkage
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 03 februari 2006 11:48 AM

Ik ben van de week bij CHyparse geweest om de opbrengstverdeler te laten vervangen ivm slecht werkende stuurbekrachtiging.

Dit probleem is ‘redelijk’ weg, de stuurbekrachtiging doet het op zich goed al heb ik het idee dat ie nog steeds niet helemaal goed bekrachtigd.

Wel is het zo dat sinds dat verdeelblok vervangen is dat de pomp ongeveer constant staat te pompen dus ik vermoed dat er ergens een onderdeel en enorm retourstroom produceert.  Als ik bv voor een verkeerslicht staat slaat de pomp om de 5(!) seconden aan en blijft dan een seconde of 10-15 pompen.  De voorraadbol is nieuw en ook nog gecontroleerd door chyparse dus daar kan het niet aan liggen, LHM is ong 4 maanden oud.

Als ik het stuur draai of een klein beetje gas geef stopt het sissen trouwens en hoor je gewoon tssssTK. en dan stopt het gesis. Het is echt alleen bij stationair draaien.


Hoe zou ik daar achter kunnen komen wat er precies verkeerd gaat?

help Surprisedops:

en nog een klein vraagje over de veerpootjes: ze zijn nog niet helemaal gaar maar ze kraken soms wel, ik wil deze graag vervangen, is dat goed zelf te doen en zouden xantia veerpootjes ook passen? of moet ik op zoek naar type 1 veerpoten? (die schijnen beter te zijn Confused: ) en ik twijfel een beetje aan het vervangen vd hoogteregelaar voor. Door de stramme veerpoten kan de hoogteregelaar kleine correcties (bv als ik instap, ik weeg niet zoveel Razz) niet goed doen, waardoor je soms het effect krijgt dat als je uitstapt dat de auto omhoog schiet (letterlijk) . Komt dat door de hoogteregelaar of door de veerpoten Confused

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
dennis van der ven
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
Gepost: 04 februari 2006 11:50 PM
  [ # 1 ]

Ik ben van de week bij CHyparse geweest om de opbrengstverdeler te laten vervangen ivm slecht werkende stuurbekrachtiging

was het vervangen een verzoek van jou,of was dan hun conclusie??

Dit probleem is ‘redelijk’ weg, de stuurbekrachtiging doet het op zich goed al heb ik het idee dat ie nog steeds niet helemaal goed bekrachtigd.

Wel is het zo dat sinds dat verdeelblok vervangen is dat de pomp ongeveer constant staat te pompen dus ik vermoed dat er ergens een onderdeel en enorm retourstroom produceert.  Als ik bv voor een verkeerslicht staat slaat de pomp om de 5(!) seconden aan en blijft dan een seconde of 10-15 pompen.  De voorraadbol is nieuw en ook nog gecontroleerd door chyparse dus daar kan het niet aan liggen, LHM is ong 4 maanden oud.

hebben ze dit dan niet gecontroleerd voor dat je wegreed(bv proefrit)
zij zijn toch expert dit zou toch opmoeten vallen tijdens een rit????

het zou kunnen dat als de pompdruk (zie ander draadje http://www.citroen-forum.nl/viewtopic.php?t=168376 ) te laag zou zijn werkt de st.bekr. niet zo als het hoort en slaat de pomp ook veelvaker in.

alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 06 februari 2006 10:41 AM
  [ # 2 ]

Ik heb ze gevraagd om dat onderdeel te vervangen met daarbij vermeld waarom ik dat wilde, hun vertelden me toen dat dat inderdaad zo ongeveer het enige kon zijn dat dit probleem veroorzaakte.

En blijkbaar was het onderdeel ook niet erg jofel meer, sinds dat blok vervangen is zakt de auto ‘s nachts niet meer helemaal naar de grond, dus dat blok had sowieso ergens drukverlies (naar mijn idee)

Wat is wel zat te denken, misschien is het een mechanisch probleem, een kruiskoppeling oid die niet goed en soepel meer werkt. Zou dat evt kunnen?

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 06 februari 2006 05:45 PM
  [ # 3 ]
V2 schreef:

Interne lekkage kan je traceren door (retour)slangetjes los te halen van de LHM-pot. Het slangetje waar een grote stroom LHM uit komt is van de ‘schuldige’. Ergens moet je wel kunnen vinden welk slangetje waarheen leidt (Haynes?).

Als je wil weten welk slangetje waarheen leidt, kijk dan op
  , onder het kopje “Fast ticking” bijna onderaan de pagina. Is Engelstalig, maar een makkelijkere beschrijving ben ik nog niet tegengekomen. Is overigens ook een handige website voor XM-eigenaren. Wink

Profiel  
 
1800es
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 06 februari 2006 06:02 PM
  [ # 4 ]

kijk eens op de site citroenbx.nl ,dan bx techniek en dan onderhoud en dan leidingschema.

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 februari 2006 10:56 AM
  [ # 5 ]

Ik word ondertussen helemaal GEK van de stuurbekrachtiging en ik hoop dat iemand me kan helpen, heb bijna de neiging de bx naar de sloop te brengen intussen Evil or Very Mad

reeds gedaan:

- nieuwe debietregelaar
- nieuwe riem vd hydropomp
- LHM olie ververst (nu ong. 9 maanden oud )
- kruiskoppelingen ingevet
- nieuwe voorraadbol
- 4 hoekbollen op druk laten brengen (tevens klein beetje uitgeboord)
- voorveerpoten gesmeerd
- enooorm veel gegymnastiekt met de bx omdat de voorste hoogteregelaar klemde, deze is nu weer gangbaar.

en ALLES werkt prima, remmen, veren, stijgen, dalen.
Hij lekt nergens olie, lhm is op peil (ja gemeten in hoogste stand)
Geen enorme retourstromen wat ik dus eerder vermoedde

Ik weet het intussen niet meer. Het enige wat ik me nog kan voorstellen is dat de pomp dood aan het gaan is of dat er misschien vuil is losgekomen vanuit de hoogteregelaar.
Zou het helpen om nogmaals de LHM te verversen? of moet ik misschien met hydraunicage gaan rijden, of moet het bekrachtigde stuurhuis vervangen worden soms
Shocked

bx rijden is leuk maar het moet geen bodemloze put worden. Dat ding heeft me al meer gekost dan me lief is intussen.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 februari 2006 12:11 PM
  [ # 6 ]
metro2005 schreef:

bx rijden is leuk maar het moet geen bodemloze put worden. Dat ding heeft me al meer gekost dan me lief is intussen.

Ik weet dat Richard de Reus (BX Clublid) met zijn BX 16v al tijden kampte met een haperige stuurbekrachtiging. Die ging soms met rukjes ineens heel zwaar en dan weer heel licht. Leuk als je (ik spreek uit ervaring) over een Frans bergweggetje rijdt. Je compenseert je kracht als ie ineens zwaar stuurt en als ie dan weer ineens over gaat op licht moet je razendsnel aanpassen, anders stuur je de sloot in. Beangstigend zowel als bestuurder als als bijrijder. H

ij heeft ook al zowat alles vervangen (ik geloof zelfs een keer een nieuwe pomp erop gezet) en die acties hielpen dan telkens weer even. Op het laatst heeft ie er een ander stuurhuis (het ging om het rondselgedeelte) erin gezet. Hij had die al eens gereviseerd, maar blijkbaar was dat niet afdoende. Een ander stuurhuis van de sloop heeft het probleem vooralsnog opgelost (tenminste, dat hoorde ik met de nieuwjaarsborrel). Wel vervelend was, dat door dat gesodemieter die nieuwe pomp ook de geest had gegeven. Gelukkig kon ie nog wel aan een goede gebruikte komen (die is weer apart voor de BX 16V). Mocht je nog mee info nodig hebben, PB ff dan kan ik je wel met hem in contact brengen.

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 februari 2006 12:22 PM
  [ # 7 ]
mpostma schreef:
metro2005 schreef:

bx rijden is leuk maar het moet geen bodemloze put worden. Dat ding heeft me al meer gekost dan me lief is intussen.

Ik weet dat Richard de Reus (BX Clublid) met zijn BX 16v al tijden kampte met een haperige stuurbekrachtiging. Die ging soms met rukjes ineens heel zwaar en dan weer heel licht. Leuk als je (ik spreek uit ervaring) over een Frans bergweggetje rijdt. Je compenseert je kracht als ie ineens zwaar stuurt en als ie dan weer ineens over gaat op licht moet je razendsnel aanpassen, anders stuur je de sloot in. Beangstigend zowel als bestuurder als als bijrijder. H

ij heeft ook al zowat alles vervangen (ik geloof zelfs een keer een nieuwe pomp erop gezet) en die acties hielpen dan telkens weer even. Op het laatst heeft ie er een ander stuurhuis (het ging om het rondselgedeelte) erin gezet. Hij had die al eens gereviseerd, maar blijkbaar was dat niet afdoende. Een ander stuurhuis van de sloop heeft het probleem vooralsnog opgelost (tenminste, dat hoorde ik met de nieuwjaarsborrel). Wel vervelend was, dat door dat gesodemieter die nieuwe pomp ook de geest had gegeven. Gelukkig kon ie nog wel aan een goede gebruikte komen (die is weer apart voor de BX 16V). Mocht je nog mee info nodig hebben, PB ff dan kan ik je wel met hem in contact brengen.

Dat met die rukjes heb ik dus exact hetzelfde. Je zet kracht en halverwege een bocht schiet ineens de stuurbekrachtiging erin. Heb al diverse malen bijna een vangrail gekust daardoor, ging gelukkig elke keer net goed.

Het probleem zit hem dus waarschijnlijk in het stuurhuis zelf, lekker is dat Rolling Eyes  en hoe kan het dat het probleem zich pas voordoet nu het koud is buiten? Vlak na de LHM wissel tot het moment dat het kouder werd buiten (zeg , rond de 5 graden en daaronder) heeft ie het probleem niet gehad.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43331
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 februari 2006 12:37 PM
  [ # 8 ]

Als eerste een andere, goede hydropomp gaan monteren. Ik wil er bijna een krat pils om verwedden dat je auto dan weer lekker zal sturen.
Ik heb deze problemen heel vaak gehad met auto’s van klanten, en na het vervangen van het verdeelblokje, was dit de meest voorkomende oplossing van de problemen!
Dus zoek een goede pomp, bij voorkeur van een auto ZONDER stuurbekrachtiging, en zet die in BX!!!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 februari 2006 12:41 PM
  [ # 9 ]
waterman771 schreef:

Als eerste een andere, goede hydropomp gaan monteren. Ik wil er bijna een krat pils om verwedden dat je auto dan weer lekker zal sturen.
Ik heb deze problemen heel vaak gehad met auto’s van klanten, en na het vervangen van het verdeelblokje, was dit de meest voorkomende oplossing van de problemen!
Dus zoek een goede pomp, bij voorkeur van een auto ZONDER stuurbekrachtiging, en zet die in BX!!!

Is dat zelf een beetje te doen, hij zit echt op een onmogelijke plek.
Ik heb nog een hydopomp liggen van een 1.9TZI, past die?

Moet zeggen dat de pomp ook wel verdacht is bij mij, hij maakt best wel wat lawaai (ratelen ed)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 08 februari 2006 12:49 PM
  [ # 10 ]

Weet je zeker dat de pomp ratelt, en niet de dynamo? Bij mij komt ook een versleten-lager geluid onder de motorkap vandaan, ik denk niet dat het de pomp is (zowel bij mij als bij jou).

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 februari 2006 01:18 PM
  [ # 11 ]
deur63 schreef:

Weet je zeker dat de pomp ratelt, en niet de dynamo? Bij mij komt ook een versleten-lager geluid onder de motorkap vandaan, ik denk niet dat het de pomp is (zowel bij mij als bij jou).

Ik weet wel zeker dat het de pomp is, als de pomp moet werken hoor je het namelijk pas.  En als je het stuur draait hoor je hem ook keihard ratelen.

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
deur63
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2121
Geregistreerd: 11-11-2004

- BX Chic
Gepost: 08 februari 2006 01:28 PM
  [ # 12 ]

Owkeej, duidelijk (ik probeer jezelf alleen maar te overtuigen van je gelijk, aangezien het niet correct is om zo maar onderdelen te gaan vervangen).
Als ik bij mij aan het stuur draai hoor je bij mij overigens voornamelijk de HD/debiet regelaar. Een constante ‘sshhhh’ totdat je stopt met aan het stuur te draaien.

BX Chic (1991 / 1992) DP-JP-60 - ontschorst, verse APK! - topic
Fiat Grande Punto (2007) 27-TP-XJ - dagelijks vervoer van mijn vriendinnetje
Pontiac Trans Am (1986) foto 1 - foto 2

Check ook eens mijn site!

Profiel  
 
metro2005
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2294
Geregistreerd: 14-08-2004

Gepost: 08 februari 2006 01:37 PM
  [ # 13 ]
deur63 schreef:

Owkeej, duidelijk (ik probeer jezelf alleen maar te overtuigen van je gelijk, aangezien het niet correct is om zo maar onderdelen te gaan vervangen).
Als ik bij mij aan het stuur draai hoor je bij mij overigens voornamelijk de HD/debiet regelaar. Een constante ‘sshhhh’ totdat je stopt met aan het stuur te draaien.

Bij mij hoor je juist constant sssshhh tot je gaat sturen, dan hoor je: frrrrr frrrr frrrrrrrrrrrr tak, frrrrrrrrrrr en als je stopt met sturen sssssh

Is een pomp wisselen moeilijk? en past een TZI pomp op een GTI?
(is er ergens een howto van te vinden)

Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 februari 2006 01:44 PM
  [ # 14 ]
metro2005 schreef:
deur63 schreef:

Owkeej, duidelijk (ik probeer jezelf alleen maar te overtuigen van je gelijk, aangezien het niet correct is om zo maar onderdelen te gaan vervangen).
Als ik bij mij aan het stuur draai hoor je bij mij overigens voornamelijk de HD/debiet regelaar. Een constante ‘sshhhh’ totdat je stopt met aan het stuur te draaien.

Bij mij hoor je juist constant sssshhh tot je gaat sturen, dan hoor je: frrrrr frrrr frrrrrrrrrrrr tak, frrrrrrrrrrr en als je stopt met sturen sssssh

Is een pomp wisselen moeilijk? en past een TZI pomp op een GTI?
(is er ergens een howto van te vinden)

Dat ligt eraan hoe goed je kan sleutelen (ok inkoppertje). Ik vind t een makkie, meja…..

Let op bovenstaande, ik vind het leuk wat Waterman zegt (uiteraard uit de praktijk) maar wat ik van Richard hoorde was dat ie 2 keer een nieuwe HD pomp (althans, 1 x 2e hands en daarna nieuwe) heeft gemonteerd en dat dat maar korte tijd werkte. Uiteindelijk na het vervangen van dat stuurronsel heeft ie weer een andere (dus 3e) pomp kunnen monteren, omdat dat ronsel blijkbaar de pomp sloopt.

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 08 februari 2006 01:58 PM
  [ # 15 ]

Ben ik het wel mee eens. Wat niet wil zeggen dat het vervangen van die pomp niet zou kunnen helpen, ik ben alleen wel bang dat het symptoombestrijding is. Wel typisch dat er geen sprake is van flinke lekstromen, dat is het eerste waar ik aan zou denken. Ik had hetzelfde probleem, had ook van alles laten vervangen, maar pas nadat ik mijn remdrukregelaar had (laten) vervangen was het probleem echt opgelost. Het kan in ieder geval niet echt kwaad om een tijdje met Hydraurincage te rijden en daarna de filters te reinigen icm (wederom) verse LHM, als je dat nog niet had gedaan.
Als de hydrauliek echt niet de oorzaak lijkt te zijn, zit er volgens mij niets anders op dan Marten’s advies te volgen. Ik wens je veel sterkte, ik weet hoe vervelend het is om zo te moeten rijden.  Wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook