karel schreef:Citroenbx schreef:Blauwe rook is idd meestal olie, maar het kan ook aan een slechte verbranding liggen… Ik dacht dat met een kapotte gloeibougie de motor wel sneller goed zou (gaan) draaien maar het kan gerust zijn dat ie na effe rijden nog raar doet hebben ze me gezegd, dus… Dit weekend waarschijnlijk zal het (hopelijk) duidelijker worden…
Mwah, als de pomp af en toe lucht hapt krijg je ook prachtige blauwe wolken zonder dat er ook maar 1 druppel olie mee verbrandt.
En motorolie moet wel in héél érg grote hoeveelheden mee verbranden wil je het bij een diesel gaan zien, het vermengt nl prima met de dieselolie. De kleur die je dan ziet is dan doorgaans zwart. Ik heb al aardig wat olie verbrand in mijn diesel-historie maar nog nooit dáár een blauwe wolk aan overgehouden (wel aan lucht etc.).
Blauwe rook door meeverbrandende olie is meer een typisch benzine-auto verschijnsel, zonder katalysator wel te verstaan.
Ik heb wel eens diesels blauw zien roken, maar dat waren altijd turbodiesels die sterk op de motor aan het afremmen zijn (op een lange berghelling naar beneden). Dan staat de turbo bijna stil en kan ie olie uit de turbo gaan aanzuigen.
Mijn oude motor rookte nooit blauw en toch stookte deze ruim een liter op de 1000 km. JE rook wel degelijk dat ie olie verbrandde als je er achter reed.
Och, mijn eigen diesel doet een klein blauw pluimpje bij ‘t starten, eerst blauw / dan zwart. Een diesel met slechte gloeiers doet er lang over om aan te slaan en rookt tussendoor wit. Ook een lucht aanzuigende diesel zal (als hij nog iets verbrand) wit roken volgens mij. Ik heb al redelijk wat aan dieselmotoren uit tractoren gewerkt en heb er nog nooit één blauw zien roken (alleen wit en zwart)... Verder—> zo’n oud opvoerpompje werkt soms niet goed door uitdroging v/d rubbers…
Totaal aantal Berichten: 2791
Geregistreerd: 17-10-2004
- BX 19 TRS Break Automaat
- BX 19 RD break
- BX 19 TRS 4x4
- CX 25 GTi Turbo2
- CX 20 Break Turbo2
- ID/DS 23 Borg Warner
- Ami 8 Break
- BX GTi 4wd
- BX 1.9 4x4 Break
- BX 19 TRi Break
voge schreef:een auto met slechte gloeiers geeft tijdens het starten bij koud weer en koude motor toch juist onder het gestotter veel witte rook??
Witte rook ligt hierbij gewoon aan het weer, heb je bij normaal draaiende diesel dan ook.
BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller
La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
voge schreef:..... en heb er nog nooit één blauw zien roken (alleen wit en zwart)...
Dan heb je mijn Turbodiesel nog niet aan het werk gezien. Uiteraard bij koude motor witte rook, maar da’s normaal. Maar bij een koude start, ook na 2 keer voorgloeien, legt ze een fraaie blauwe rookdeken op straat. Desondanks is het olieverbruik belachelijk laag (en nee: ik rij niet alleen maar korte ritjes), ik hoef nooit bij te vullen. Tegen de tijd dat dat nodig is is de BX toch al toe aan een verse plas olie, dus het verbruik zal rond de 1 liter op 10.000 km zijn. Maar toch die blauwe rook…. Dat is overigens wel verdwenen als ze warm is.
mpostma schreef:...Ik heb wel eens diesels blauw zien roken, maar dat waren altijd turbodiesels die sterk op de motor aan het afremmen zijn (op een lange berghelling naar beneden). Dan staat de turbo bijna stil en kan ie olie uit de turbo gaan aanzuigen.
Mijn oude motor rookte nooit blauw en toch stookte deze ruim een liter op de 1000 km. JE rook wel degelijk dat ie olie verbrandde als je er achter reed.
Het door Marten beschreven verschijnsel herken ik. Ik dacht altijd dat het klepsteelrubbers waren of zoiets, maar blijkbaar is het normaal bij een turbodiesel.
winnetou schreef:
Het door Marten beschreven verschijnsel herken ik. Ik dacht altijd dat het klepsteelrubbers waren of zoiets, maar blijkbaar is het normaal bij een turbodiesel.
Ik neem aan dat je doelt op het blauw roken bij langdurig afremmen op de motor? Dat komt soms voor bij turbodiesels. Bij Roel (bxtrdturbo) op vakantie heb ik het gezien bij de afdaling vanaf de Mont Ventoux. Een langdurige afdaling waarbij voortdurend op de motor werd afgeremd. Ook later zag ik het verschijnsel soms terug en dan waren het altijd turbodiesels (als het ging om diesels). In dat geval is het wel verbranden van olie die uit de turbo wordt aangezogen, waarschijnlijk door teveel ruimte op het lager. Op zich niks om je echt zorgen over te maken, zolang het olieverbruik verder nihil is. Normaal heb je hier ook geen last van, want meestal rem je nooit zo lang op de motor af dat je dit verschijnsel gaat zien.
Bij een matige koude start kan een diesel idd ook blauwe of dikke witte rook geven. Andere diesels geven weer een stevige zwarte rookpluim (bijv. de VW LT van Mike). Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
mpostma schreef:Ik neem aan dat je doelt op het blauw roken bij langdurig afremmen op de motor?
Inderdaad. Ik had er vooral erg last van toen ik 2 jaar geleden in Tsjechie op wintersport was, mijn hotel lag toen boven op de berg. Dus afdalen naar het dorp betekende veel afremmen op de motor terwijl deze nog koud was. Bedankt voor je uitleg.
Citroenbx schreef:voge schreef:een auto met slechte gloeiers geeft tijdens het starten bij koud weer en koude motor toch juist onder het gestotter veel witte rook??
Witte rook ligt hierbij gewoon aan het weer, heb je bij normaal draaiende diesel dan ook.
Mwah, er zijn wel een paar soorten witte rook. Als dit gebeurt als de dieselmotor niet goed loopt kan het betekenen dat je een wolkje vernevelde diesel ziet, en dat ziet er ook wit uit. Dat kan komen door slechte gloeiers bijvoorbeeld.
Witte rook bij een dieselmotor is normaal gesproken betrekkelijk zeldzaam (ik zie het eigenlijk nooit zelf), hooguit verdampende condens uit de uitlaat. Benzinemotoren hebben dat veel sterker, ook als de uitlaat droog is (en daar zie ik het wel zelf).
Ich bin ein Breaker
rook
en is je koppakking nog goed? Welke kleur heeft de olie? Zit er mss vuil in je dieseltank? Verbruikt hij water?
BX 1.6i ‘93 verkocht
XM 2.1 ‘91 verkocht
BMW 525 2.5D ‘00 verkocht
C5 2.2HDI FAP AUT ‘05 verkocht
Berlingo 1.6 HDI 75pk gekocht
BMW 525 2.5DA ‘06 gekocht
karel schreef:Citroenbx schreef:voge schreef:een auto met slechte gloeiers geeft tijdens het starten bij koud weer en koude motor toch juist onder het gestotter veel witte rook??
Witte rook ligt hierbij gewoon aan het weer, heb je bij normaal draaiende diesel dan ook.
Mwah, er zijn wel een paar soorten witte rook. Als dit gebeurt als de dieselmotor niet goed loopt kan het betekenen dat je een wolkje vernevelde diesel ziet, en dat ziet er ook wit uit. Dat kan komen door slechte gloeiers bijvoorbeeld.
Dat bedoelde ik dus ook, het verschil tussen condens en vernevelde diesel is wel te zien hoor
Bij koude motor (flink) op de motor afremmen kan wit/blauwe rook veroorzaken omdat de passing van zuigers/cylinders nog niet optimaal is.
Hierdoor heb je vrij veel carterdamp die via de pcv weer in de verbrandingsruimte terecht komt. Tijdens afremmen op de motor werken de zuigerveren ook niet optimaal omdat ze geconstrueerd zijn om bij hoge druk boven de zuiger goed af te dichten.
Hierdoor krijg je ook wat meer olie tegen de cyl.wanden( vanuit het carter). Je hebt dus wat meer olie te verbranden en omdat er op dat moment minimaal brandstof ingespoten wordt, wordt het niet meeverbrandt en valt het op als wit/blauwe rook.
Trouwens, bij een diesel is er nooit onderdruk in het inlaatspruitstuk.
Indien eerder vermelde adviezen geen effect hebben zou ik toch naar de klepspeling kijken. Komt vrij vaak voor bij DW8 motoren en ook bij XUD’s met een hoge km. stand.
Meestal is het nodig om de inlaatkleppen te stellen( te weinig speling).