bobines 2.0 16V
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 04 februari 2006 02:35 PM

Heeft iemand al ooit de bobines die de bougies van stroom voorzien dienen te vervangen en zoja, welke symptonen gingen hier aan vooraf ?

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 05 februari 2006 03:07 PM
  [ # 1 ]

Yep, zij het bij een Xantia. Motor reageerde slecht op gaspedaal en meer als 80 reed ie niet meer. Motor liep omregelmatig en op 3 poten.

Bobine vervangen en probleem was over.

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 05 februari 2006 03:22 PM
  [ # 2 ]

niet bij een XM, maar bij mijn Xsara coupé 1.4i (8v) is aantal maanden geleden de bobine vervangen.

bij mij was dit 1 geheel dat op de bougies staat.

symtonen waren:
als je bijvoorbeeld voor een stoplicht moest stoppen en de koppeling intrapt dan kon de motor hem niet meer op het stationair nivo houden, oftewel viel direct helemaal uit. (starten daarna geen probleem)

soms viel die net niet helemaal uit en zakte het toerental terug naar rond de 250 rpm daarna weer naar 1250 rpm en na wat schommelen kwam het dan netjes op de 750.

als je vanuit stationair gas gaf (in ze vrij) dan voelde je ook dat de motor eerst even tegen hield en kwam daarna op toeren.

verder is na het vervangen de auto beter op het gas gaan reageren.

overigens kon de dealer dit gewoon uitlezen en er kwam een permanente storing naar boven.
na het wissen van de storing en het starten van de auto was de permanente storing direct weer terug.
(uiteraard na het vervangen van de bobine was de storing weg)

het is geen XM, maar wel gewoon een injectie motor dus misschien heb je er wat aan Smile

suc6 Smile

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 05 februari 2006 04:20 PM
  [ # 3 ]

Als zich op het niveau van de bobines een (tijdelijke) storting zou voordoen is die dan uitleesbaar als je hem laat uitlezen ? Het oranje motorblokje licht slechts zeer uitzonderlijk op. Het probleem is dat wanneer ik nieuwe bougies plaats de auto goed rijdt. Maar na +/- 1500 km. begint de auto af en toe in te houden in lagere versnellingen (schokjes) en ook af en toe durft ie stil te vallen. Als je de zaak z’n beloop laat krijg je uiteraard steeds slechter werkende bougies die op hun beurt de lambasonde een slechte (deels onverbrande) gassensamenstelling doorgeven waardoor alles nog meer verstoort raakt.
Dus wat kan naast de bobines nog de oorzaak zijn van slecht werkende bougies ?

Profiel  
 
Willem
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2329
Geregistreerd: 13-11-2003

- C5 V6 Exclusive BVM5
Gepost: 05 februari 2006 05:43 PM
  [ # 4 ]

vuile BDP-sensor, vacuumlekkages richting de MAP-sensor

Weer wat eigenzinnigs: Saab 9-5 3.0t uit 2002

Profiel  
 
voge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3508
Geregistreerd: 16-02-2005

Gepost: 05 februari 2006 07:08 PM
  [ # 5 ]
xm_addict schreef:

Als zich op het niveau van de bobines een (tijdelijke) storting zou voordoen is die dan uitleesbaar als je hem laat uitlezen ? Het oranje motorblokje licht slechts zeer uitzonderlijk op.

storing wordt opgeslagen!

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 06 februari 2006 01:59 AM
  [ # 6 ]
Willem schreef:

vuile BDP-sensor, vacuumlekkages richting de MAP-sensor

Kan ik hier als bescheiden sleutelaar zelf iets aan doen ? Waar bevinden zich deze sensoren ?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27931
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 06 februari 2006 11:18 AM
  [ # 7 ]

ik zou hem eerst even bij de dealer laten uitlezezen, ook tijdelijke storingen worden opgeslagen.

dan kan je altijd nog kiezen om het zelf te verhelpen Smile

Profiel  
 
xm_addict
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 195
Geregistreerd: 19-01-2006

Gepost: 06 februari 2006 11:58 PM
  [ # 8 ]

De paar keer dat ik hem heb laten uitlezen gaf steeds hetzelfde : tijdelijke storing in lambdasonde. De laatste keer dat ie uitgelezen werd was er helemaal geen foutmelding. Ik zal de zaak nog een tijdje laten ‘verergeren’ zodat de fout(en) zich misschien duidelijker aftekenen.
Maar ik zit nog met een ander scenario in m’n hoofd. Stel dat de distributieriem 1 tandje verkeerd zou liggen…. ?

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook