Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Mijn CX heeft al enige tijd last van kraken bij het inveren aan de voorzijde. Of liever: ik heb er last van…
Bij de APK in november is bij Citroville een kapotte bovenste draagarm geconstateerd en vervangen, maar hiermee is het gekraak niet verdwenen. Volgens Dibert zou het een ontbrekend rubbertje kunnen zijn (als ik het me goed herinner) en zat er nergens speling op dus kon het weinig kwaad.
Toch wil ik er vanaf, het doet toch afbreuk aan het rijgenot (en aan mijn gemoedsrust…). Hij gaf aan dat het moeilijk te zeggen was wat het zou kunnen zijn en dus ook dat het niet te zeggen was hoe snel en eenvoudig de oorzaak gevonden zou zijn (en dus wat het zou kunnen gaan kosten om het te verhelpen).
Iemand hier een idee?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Alleen als je rijdt, of ook stilstaand? Maakt het uit in de gewone of iets verhoogde stand?
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Als ik in- of uitstap (in slaap- of rijstand maakt niet uit) hoor ik het niet.
Ik heb het in de allerhoogste stand niet geprobeerd, in de hoogste rijstand heb ik haar nog nooit gehad. Het valt me in ieder geval alleen op als ik rijd. Ga daar dus maar van uit. Het is alleen als ik een drempel op- of afrijd of door een goeie kuil ga.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
zou er stilstand ook eens flink op duwen, scheelt in het de mogelijke problemen.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Ik zal vrijdagmiddag of zaterdag de stalling eens induiken en de groene dame tot leven wekken. Dan kan ik daarna wat meer vertellen.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Nou ik heb even gekeken en proefgereden. De dame liet zich na twee maanden stilstand zonder moeite weer tot leven wekken, op zich al een fijne gewaarwording.
Bij het instappen hoor je niets, zowel bij links als rechts instappen blijft het keurig stil. Ook flink naar beneden duwen van de voorzijde leidt niet tot gekraak.
Proefritje gemaakt, knarsen was er wel bij nemen van een drempel.
Over een tijdje, als ze weer uit de stalling komt, toch maar even naar laten kijken. Ik wil best geloven dat het geen kwaad kan maar het is wel irritant… Ik las ooit ergens iets over het smeren van de veerpoten door er wat LHM in te gieten. Is dit een beproefde methode/heeft het zin?
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Totaal aantal Berichten: 1745
Geregistreerd: 18-09-2004
- C1 Ambiance
- CX Gti
Bij BXen heb ik er ook van gehoord. Daar heeft het zin vanwege de McPherson ophanging. Ik kan me niet voorstellen dat de CX er veel last van heeft door de dubbele draagarmen voor, zie:
De BX heeft maar 1 draagarm onder, boven worden de krachten volledig opgevangen door de veercilinder. Bij de CX hoeft de cilinder alleen maar de inveerkrachten op te vangen.
Sterker nog, bij de BX zit boven op de poot een dopje waar hje het in kunt doen, bij de CX zit dat er niet door de andere constructie…
Mulder schreef:—-CUT—- Ik las ooit ergens iets over het smeren van de veerpoten door er wat LHM in te gieten. Is dit een beproefde methode/heeft het zin?
Ernst http://members.ziggo.nl/ernst23/
“Toen puntje bij paaltje kwam werd de speer uitgevonden…”
vanwege het feit dat je kraak geluid optreed bij drempels,zou ik de torsiestangrubber cups eens nader besnuffelen.
inspuiten met teflonspray oid is al een makkelijke test.
los hiervan,is het knap lastig om een mogenlijke dader aan te wijzen,dus word het een beetje trail and error werk.
mischien dat je enkele CX eigenaars (meeting )eens ernaar kunt laten luisteren.
vaak rolt er dan wel een oplossing uit.
je kunt ook naar een of meerdere CX specialisten gaan,,die zouden in staat geacht mogen worden om piepjes en kraakjes snel thuis te brengen.
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
Bedankt voor de reacties.
Ik begreep van Dibert ook al dat het best zo gevonden kon zijn, maar dat het ook een aardige zoektocht zou kunnen worden. Misschien iets voor dde eerstvolgende technische meetiung van de CX Club (in mei…).
@wup: ik krik met alle liefde mijn CX omhoog, maar op een tienpuntsschaal van autotechnische kennis scoor ik vreselijk laag. Wat zijn in vredesnaam torsiestangrubber cups…? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul waar ik die zoeken moet… ops: Kun je dit ook in Jip en janneke-taal uitleggen…
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Dat systeem van de cx ziet er veel degelijker uit dan die gare mcpherson poten van de bx
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Mulder schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik begreep van Dibert ook al dat het best zo gevonden kon zijn, maar dat het ook een aardige zoektocht zou kunnen worden. Misschien iets voor dde eerstvolgende technische meetiung van de CX Club (in mei…).@wup: ik krik met alle liefde mijn CX omhoog, maar op een tienpuntsschaal van autotechnische kennis scoor ik vreselijk laag. Wat zijn in vredesnaam torsiestangrubber cups…? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul waar ik die zoeken moet… ops: Kun je dit ook in Jip en janneke-taal uitleggen…
in jip en janneke taal dan..
als je die dikke arm volgt vanaf de remschijf naar je auto nummer 3 op de foto (ri de motor/bak) dan zie je er een kleine arm aan gemonteerd, die op zijn beurd weer is vastgemaakt aan een dikke stang.
die stang is je torsiestang.nummer 7 op de foto
als je die nu volgt kom je op de plek uit alwaar hij vastgemaakt zit aan de auto….daar zitten je torsiestang rubbers in..
spuit daar ietwat driftig met teflonspray siliconenspray GEEN WD 40 of kruipolie gebruiken, die kunnen je rubbers aantasten…
je kunt ook cockpit spray gebruiken,,al wil dat maar tijdelijk werken als er echt wat piepend zit.
maar je kan dus wel constateren ermee of daar het geluid vandaan komt.
mvgr wupke
kreazyV8wuppo schreef:Mulder schreef:Bedankt voor de reacties.
Ik begreep van Dibert ook al dat het best zo gevonden kon zijn, maar dat het ook een aardige zoektocht zou kunnen worden. Misschien iets voor dde eerstvolgende technische meetiung van de CX Club (in mei…).@wup: ik krik met alle liefde mijn CX omhoog, maar op een tienpuntsschaal van autotechnische kennis scoor ik vreselijk laag. Wat zijn in vredesnaam torsiestangrubber cups…? Ik heb eerlijk gezegd geen flauw benul waar ik die zoeken moet… ops: Kun je dit ook in Jip en janneke-taal uitleggen…
in jip en janneke taal dan..
als je die dikke arm volgt vanaf de remschijf naar je auto nummer 3 op de foto (ri de motor/bak) dan zie je er een kleine arm aan gemonteerd, die op zijn beurd weer is vastgemaakt aan een dikke stang.
die stang is je torsiestang.nummer 7 op de foto
als je die nu volgt kom je op de plek uit alwaar hij vastgemaakt zit aan de auto….daar zitten je torsiestang rubbers in..
spuit daar ietwat driftig met teflonspray siliconenspray GEEN WD 40 of kruipolie gebruiken, die kunnen je rubbers aantasten…
je kunt ook cockpit spray gebruiken,,al wil dat maar tijdelijk werken als er echt wat piepend zit.
maar je kan dus wel constateren ermee of daar het geluid vandaan komt.mvgr wupke
Volgens mij zitten daar geen rubbers maar lagers Wupke!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Ds23man schreef:
Volgens mij zitten daar geen rubbers maar lagers Wupke!
GRG
volgens mij kunnen die ook kraken.
mvgr wupke.
kreazyV8wuppo schreef:Ds23man schreef:
Volgens mij zitten daar geen rubbers maar lagers Wupke!
GRG
volgens mij kunnen die ook kraken.
mvgr wupke.
Als die kraken zijn ze meestal stuk!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 6490
Geregistreerd: 10-02-2005
- CX 2000 Pallas
- DS 3 1.2 So Chic
@wup: bedankt voor de heldere uitleg! Ik snap waar ik zoeken moet, je had kleuterleider moeten worden…
V.w.b. die lagers (niet gehinderd door enige kennis van zaken): hebben we het dan over de o zo beruchte draagarmlagers of over iets anders? In het eerste geval: die zijn al bekeken bij het vervangen van de draagarm en die zijn OK.
“Het zijn gewoon supergoeie auto’s!”
Mulder schreef:@wup: bedankt voor de heldere uitleg! Ik snap waar ik zoeken moet, je had kleuterleider moeten worden…
V.w.b. die lagers (niet gehinderd door enige kennis van zaken): hebben we het dan over de o zo beruchte draagarmlagers of over iets anders? In het eerste geval: die zijn al bekeken bij het vervangen van de draagarm en die zijn OK.
nee er is hier sprake van een babelonische spraakverwarring.
in 90% van alle voertuigen zijn de torsieassen gehuisd in rubbers.
laat nu net de CX de afwijking zijn,en ze in lagers hebben zitten.
edoch truuk blijft gelijk in jou geval.
alleen kan je nu ook gebruik maken van WD 40 kruipolie oid, daar het dus lagers zijn en geen rubbers.
mvgr wupke