1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
C5 90pk HDi Berline
henri_wolf
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 09-01-2004

Gepost: 08 februari 2006 01:44 AM

Als huidig bezitter van een Xantia diesel, ben ik me rustig aan het orienteren op mogelijk nog een Xantia danwel een C5.

In vrijwel alle draadjes over de C5 zie ik vooral de Break met 110 pk HDi dieselmotor terugkomen. Echter, de Break vind ik als model niet geslaagd en de 110 pk HDi vind ik enigszins overbodig (ik ben een rustige rijder die geniet van het comfort van een Citroen). Welnu, ik ben dus op zoek naar ervaringen van berijders van een 90pk HDi hatchback uitvoering van de C5.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over de combinatie motor / carrosserie variant en welk uitrustingsnivo te preferen is ? Alvast bedankt.

Citroën Xantia 1.9 SD, donkerblauw, 10-1997, 222.162 km., Chyparse comfort vering.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 februari 2006 12:33 PM
  [ # 1 ]

Re: C5 90pk HDi Berline

henri_wolf schreef:

Als huidig bezitter van een Xantia diesel, ben ik me rustig aan het orienteren op mogelijk nog een Xantia danwel een C5.

In vrijwel alle draadjes over de C5 zie ik vooral de Break met 110 pk HDi dieselmotor terugkomen. Echter, de Break vind ik als model niet geslaagd en de 110 pk HDi vind ik enigszins overbodig (ik ben een rustige rijder die geniet van het comfort van een Citroen). Welnu, ik ben dus op zoek naar ervaringen van berijders van een 90pk HDi hatchback uitvoering van de C5.

Is er iemand die mij meer kan vertellen over de combinatie motor / carrosserie variant en welk uitrustingsnivo te preferen is ? Alvast bedankt.

Die 90pk HDi rijdt voor geen meter. Geen koppel, geen vermogen maar wel een auto van ca. 1350 kilo te verslepen. Ook is de 110 pk zuiniger, hij hoeft immers veel minder hard te werken om de wagen vooruit te brengen.
Ik heb 3 dagen proefgereden met de 90 pk Hdi, en uiteindelijk gekozen voor een 406 met 110pk Hdi! Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 februari 2006 01:09 PM
  [ # 2 ]

Is die 90pk echt zo traag?

 

Profiel  
 
c5breakhdi
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1168
Geregistreerd: 28-03-2005

Gepost: 08 februari 2006 01:37 PM
  [ # 3 ]

Hier in België heeft de C5 HDi met 90 pk zelfs nooit in de catalogus van Citroën gestaan.

J’ai vu une déesse au volant d’une Citroën

Huidige auto: DS 5 Hybrid 4x4 Sport Chic (2018)

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 februari 2006 01:52 PM
  [ # 4 ]
M&M schreef:

Volgens de cijfers valt dat allemaal wel mee , praktijk kan heel anders uitvallen natuurlijk , het is ook wat je van een auto verwacht en bijbehorende rijstijl , Henri geeft aan niet snel te willen gaan ...

Inderdaad, cijfers zeggen niets. Het verschil tussen 90 en 110 is dag en nacht. 90pk is echt een straf. Een 110 is nauwelijks duurder, verbruikt hetzelfde, zoniet minder, en is luxer.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 februari 2006 01:54 PM
  [ # 5 ]

Nou, ik zoek een picasso, en de 110 zie ik weinig binnen mijn budget Confused

 

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 februari 2006 01:59 PM
  [ # 6 ]
René van Maren schreef:

Nou, ik zoek een picasso, en de 110 zie ik weinig binnen mijn budget Confused

we hebben het hier toch over een C5? Confused

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
René
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27724
Geregistreerd: 27-04-2004

Gepost: 08 februari 2006 02:04 PM
  [ # 7 ]

Weet ik, maar ik gaf effe aan dat nauwelijks duurder hier dus niet op gaat.
Ik hoop voor de c5 weer wel..

 

Profiel  
 
oldenhage
> 1700 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005

- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Gepost: 08 februari 2006 02:19 PM
  [ # 8 ]

k vind het wel een beetje een overtrokken bericht door te zeggen dat de 90 PK Hdi voor geen meter rijdt. Hele volksstammen rijden zo’n auto en die zijn allemaal tevreden. Inderdaad als je een 110 gereden hebt valt zo’n 90 even tegen, rijdt je daar weer eens een week mee en weet je niet beter dan is het een hele fijne auto

Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 08 februari 2006 02:37 PM
  [ # 9 ]

Ik heb nooit zelf met een C5 HDI gereden, wel heb ik een beetje ervaring met een 90 pk HDI in een Berlingo en natuurlijk de 110 pk Xantia van Renz.
Als ik de 90 pk HDI mag vergelijken met de 1.9 TD motor…..kan ik zeggen dat de TD even wat feller is dan de 90 pk HDI.

Zal wel te maken hebben met de turbo van de TD die meer doet dan die van de 90 pk HDI (die ook een turbo heeft, maar volgens mij te vergelijken is met de 1.9 SD van de Xantia)

En inderdaad….het verbruik van die Xantia HDI (110) van Renz was zeker zuinig te noemen, hij kwam regelmatig op 1 op 19 Exclamation
Plus dat er natuurlijk veel *pit* in zit. Wink

Je zou eens moeten vragen wat het verbruik is van een C5 90 pk HDI t.o.v. een 110 pk Confused:

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43352
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 08 februari 2006 03:01 PM
  [ # 10 ]
oldenhage schreef:

k vind het wel een beetje een overtrokken bericht door te zeggen dat de 90 PK Hdi voor geen meter rijdt. Hele volksstammen rijden zo’n auto en die zijn allemaal tevreden. Inderdaad als je een 110 gereden hebt valt zo’n 90 even tegen, rijdt je daar weer eens een week mee en weet je niet beter dan is het een hele fijne auto

Het is natuurlijk ook maar mijn menig. Ik kwam uit een Xsara Coupe 1.9TD, en wilde graag een C5 als leasebak. Dat moest dan wel een 90pk zijn, ivm budget. Ik vond dat ding zo traag in vergelijking met mijn xsara, dat ik persé een 110pk wilde, maar dat ging weer niet met het leasebedrag. Met mijn budget is het toen dus een 406 110Pk HDi geworden. En die reed wel heel erg lekker, maar net niet zo comfortabel als de C5. Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
eviltwin
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2937
Geregistreerd: 17-03-2005

Gepost: 08 februari 2006 03:04 PM
  [ # 11 ]

@M&M op papier…ik kom daar met mijn rijstijl niet echt aan, maar met mijn Xantia HDi110 was 6L/100 geen probleem.

Feit blijft, de C5 is wat zwaarder en minder gestroomlijnd dan een Xantia dus mijn 136pk 2.2HDi is nauwelijks sneller dan mijn Xantia was (behalve de topsnelheid). Dit was voor mij ook vooral de reden om voor de dikste Diesel te gaan (voor de Xantia reed ik o.a. Xm V6 en CX GTi) Ik wilde gewoon makkelijk 180km/h kunnen rijden. De 2.2 loopt zelfs makkelijk 200, met nog steeds een acceptabel verbruik.

Maar voor wie hard rijden niet zo hoeft, is de 90pk denk ik wel voldoende, ik heb alleen wat ervaring met de p406 90 vs 110 en op de snelweg tot ~130km/h mis je niet veel. Daarboven gaat het wel hard tellen.

Ga je met een 90pk net zo hard rijden als met een 110pk dan is het verbruik gewoon hoger, maar zelfs al rijd je 2.2 dan nog hebben we het over minder dan 1Ect per km Idea

Ik zou bij een tweedehands C5 altijd voor de Exclusive (liefst 2.2) gaan. Niet alleen heb je dan Xenon, H3+ (en soms ESP), tal van ander leuk spul is ook standaard, parkeerhulp, 16’’ wielen, betere bekleding,  etc. En niet te vergeten een roetfilter op de 2.2HDi16v Exclamation

De extra kosten die je daar nu voor maakt staan in geen verhouding tot de oorspronkelijke waarde, en schrijf je dat verschil over een jaar of 3-5 af, dan is het helemaal niks, stel er komt een belasting voordeeel voor roetfilters Confused: dan maak je in een keer het verschil in wegenbelasting goed.

De kans is ook iets groter dat er netter mee omgesprongen is, ht ging tenslotte oorspronkelijk om een auto van >35kEUR. Wink

C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002

in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 08 februari 2006 03:06 PM
  [ # 12 ]
Bram schreef:

Zal wel te maken hebben met de turbo van de TD die meer doet dan die van de 90 pk HDI (die ook een turbo heeft, maar volgens mij te vergelijken is met de 1.9 SD van de Xantia)

Beetje offtopic vergelijking, maar wel interessant. Een HDI heeft meer koppel en evenveel vermogen als een TD. Een SD heeft maar net iets meer kracht dan een 1.9 D. Dat de HDI wat smeuiger en dus minder explosief reageert zegt in dit geval weinig over het koppel.

Back ontopic. Ik zou eens een proefrit maken met een 90 pk C5 om voor jezelf te kijken of het acceptabel is.

Profiel  
 
rb
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1162
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 februari 2006 07:28 PM
  [ # 13 ]
c5breakhdi schreef:

Hier in België heeft de C5 HDi met 90 pk zelfs nooit in de catalogus van Citroën gestaan.

Da’s dan raar, ik heb er wel een keurige test van in een Belgisch autoblad.

Bram schreef:

..als ik de 90 pk HDI mag vergelijken met de 1.9 TD motor…..kan ik zeggen dat de TD even wat feller is dan de 90 pk HDI.

Zal wel te maken hebben met de turbo van de TD die meer doet dan die van de 90 pk HDI (die ook een turbo heeft, maar volgens mij te vergelijken is met de 1.9 SD van de Xantia)

De HDi is natuurlijk stiller en de ‘90’ geeft zijn koppel en vermogen redelijk geleidelijk weg. Dat i.c.m. (in de Xant) een 10% langere bak zorgt ervoor dat een 90HDi bezadigd overkomt in direct vergelijk met de 1.9XUDT. De HDI is wel zuiniger en even snel als die XUDT op papier ondanks die langere bakverhoudingen, dus met een SD heeft het niets te maken.

In een Xant Break is met belading 160 / 170 kruissnelheid geen probleem met de 90HDi met uitlopers naar 190.. Een C5 zal vanwege de hogere koets wat langzamer gaan.

Henri: als je nu tevreden bent met de SD is een 90HDi in een C5 m.i. niet te weinig. Ik zou wel zoals M&M ook aangeeft gaan voor een luxere uitrusting met iig airco. Cruisen lukt beter als je niet op een houtje hoeft te bijten Wink.
Als je wel iets meer wil hebben aan uitrusting en trekkracht en meer keuze qua aanbod is een ‘110’ een betere oplossing.

Profiel  
 
beek3762
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 02-09-2004

Gepost: 08 februari 2006 07:38 PM
  [ # 14 ]

2 x Picasso

Ik heb thuis 2 Picasso’s 90 pk hdi.

De ene rijdt mijn vrouw mee en de andere is van de zaak, en daar rijd ik mee.

Het verschil;
Die van mijn vrouw hebben we voor de vakantie iets opgekrikt door te data-tunen bij Ziptuning. Kwestie van 1,5 uur, hij leest de data uit de computer en stuurt die online naar een modificator in Duitsland. Binnen een uur heb je de data, aangepast terug. De programmeur beschikt over de fabrieksgegevens en zorgt dat je computer voortaan 110 pk levert.
Kleine ingreep en niet duur. 400 euro. Waarom deden we dat?

Ik vond ook dat 1350 kg een beetje zwaar is voor 90 pk. We kunnen niet echt over traag spreken maar vooral op vakantieritten naar Spanje met forse klimmen omhoog op de snelwegen, haakte de 90 pk een beetje af. Zeker met 4 personen, dakkoffer en vol bagage.
Tijdens dagelijks normaal gebruik was er in principe niets mis mee maar vond ik vooral het koppel wat matig.
Na de ingreep was er altijd koppel en tijdens de vakanties volop trekkracht om zonder vertraging boven te komen. Het verbruik is niet hoger geworden, eerder lager. Dat is logisch, want je hoeft veel minder te “trappen”. Ik rijd dan ook veel liever in de Picasso van mijn vrouw, dan die van de zaak. Maar die krijgt binnenkort ook deze peptalk.
Dus niet om hard te rijden, maar om rustiger te kunnen rijden, minder te pieken en meer koppel te hebben. Een echte aanrader!
Als je een nieuwe auto koopt met 90 pk, is je bijtelling lager als je achteraf 20pk bijkoopt.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 08 februari 2006 08:21 PM
  [ # 15 ]

Je kunt rustig een C5 90 PK versie nemen hoor. Dat ik zelf een 110 PK heb, doet daar niets aan af. Dat had met het uitrustingsniveau te maken. Ik heb gereden in een 90 PK en voor een rustige rijder zoals jij zegt te zijn, en waar ik me overigens ook toe reken, is dat meer dan genoeg.
alleen al dat gedoe over die domme chiptuning, bah….

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook