1 van de 2
 1 2 Volgende > 

Monteren VTS velgen
Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5264

Gepost: 09 februari 2006 03:48 PM

Ik zit een beetje met een probleem…
Ik heb de mogelijkheid om originele xsara vts velgen te kopen, maar hier liggen 205 brede banden onder. Standaard ligt er 175 onder mn xsara 1.6i
Onder de xsara 2.0 vts, die standaard 150 kg meer weegt, liggen deze velgjes standaard met 195 brede banden.
Mijn vraag is wat jullie mening is hier over…
Zal het goed gaan, of zal het gevaarlijke situaties op gaan leveren door de extra breedte en dus de lagere druk per vierkante centimeter…

Zovast bedankt,

Xsara_Coupe

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

Gepost: 09 februari 2006 04:03 PM
  [ # 1 ]

Jups, de stalen velgen zijn nog 14 inch en de lichtmetalen velgen zijn 15 inch. Net de bandenboer gesproken. Die zegt dat met nat weer het weggedrag iets minder zal zijn, maar dat de grip met droog weer des te beter zal zijn Very Happy
In de winter gaan dr toch weer standaard 175 winterbanden onder de auto…

Xsara_Coupe

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 februari 2006 04:30 PM
  [ # 2 ]

Dan nog een vraag, raden jullie aan om de beste banden voor of achter te zetten? Achter was het toch?
Er zit namelijk een verschil in bandhoogte van de twee banden.
De beste banden, bij de huidige eigenaar voor gemonteerd, hebben maat 205/55/15 en de andere twee banden, iets ouder, zijn maat 205/50/15.
Met de door M&M gegeven calculator kom ik tot de conclusie dat de 50 banden het beste in de buurt komen van mn huidige banden.
De 55 banden wijken 4% af in omtrek en de 50 banden 0.5%.
Nu lijkt het mij voor de auto het beste om de 50 banden voor te gooien. Is het ook waar dat op deze wielen de abs-sensor en snelheidsmeter zitten?

Xsara_Coupe

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27893

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 09 februari 2006 11:04 PM
  [ # 3 ]

moet er niet een ABS sensor bij elk wiel zitten? Confused

ik heb liever de beste banden voor.
maar ik kan me voorstellen dat je met een break met een zwaardere achterkant ze liever achter heb.

verder vraag ik me af of die met 205 brede banden niet zwaarder gaat sturen..
verder zal het ook niet gunstig zijn voor het verbruik Wink
het is natuurlijk nogal een verschil Smile
zelf heb ik 195, 15” (standaard bij mij) deze geven gewoon erg veel grip. Smile

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 februari 2006 11:17 PM
  [ # 4 ]

Dat zou ook kunnen hoor, ik heb er niet echt veel verstand van hoe abs werkt.
Volgens de dealer was het iig geen vreselijk verschil.
Het zwaardere sturen en het brandstofverbruik neem ik voor lief. Ik heb hiervoor een auto zonder stuurbekrachtiging gehad, en dat is eigenlijk het enige dat ik niet miste…
Bovendien rijdt ik redelijk vaak in de cmax van mn ma die op 215 brede banden staat. Stuurt ook prima!
En als ik zo hoor dat er standaard onder een nieuwere 1.4 al 195 brede banden liggen, maak ik me helemaal geen zorgen meer over die 205!
Zaterdag ga ik kijken en ws kopen.

Xsara_Coupe

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 09 februari 2006 11:28 PM
  [ # 5 ]
Xsara_Coupe schreef:

En als ik zo hoor dat er standaard onder een nieuwere 1.4 al 195 brede banden liggen, maak ik me helemaal geen zorgen meer over die 205!
Zaterdag ga ik kijken en ws kopen.

Xsara_Coupe

ik weet niet of hiervoor misschien de stuurbekrachtiging is aangepast Wink
overigens is mijn Xsara zeker niet de lichte auto met sturen Smile

het gaat inmiddels beter met je heup begrijp ik als je voor velgen kan gaan kijken? Wink

suc6, we zien wel snel foto’s dan he? Smile

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 februari 2006 11:32 PM
  [ # 6 ]

Met mn heup gaat het wel aardig, kan weer in mn vaders auto zitten ( die is lekker hoog) en kan met krukken al weer redelijk lopen…
Mn eigen xsara kom ik jammer genoeg nog niet in Sad
Wat is dat ding laag zeg Shocked

En over die foto’s, eerst moeten de velgen nog een keer gemonteerd, maar als het zit komen ze er zeker aan. Kreeg vandaag toevallig ook bericht dat de RVS dorpellijsten binnen zijn Very Happy

Xsara_Coupe

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 09 februari 2006 11:37 PM
  [ # 7 ]
Xsara_Coupe schreef:

Wat is dat ding laag zeg Shocked

gelukkig wel Cool

(wel vervelend voor jou dan nu even natuurlijk)

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 09 februari 2006 11:39 PM
  [ # 8 ]

Mij kan die normaal gesproken ook niet laag genoeg zijn hoor Very Happy
Heerlijk is dat!
Alleen mn moeder vindt dat niet zo leuk.
Die heeft hem een keer mee naar haar werk genomen omdat de cmax kapot was en heeft daarna gezworen nooit meer dat ding mee te nemen Very Happy

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 11 februari 2006 08:06 PM
  [ # 9 ]

Met de velgen is het jammer genoeg niets geworden Crying or Very sad

De velgen hadden aanzienlijk meer schade dan eerst gezegd, en de achterbanden waren van het merk uniroyal en bovendien zo goed als versleten.
Wordt mij dus te kostbaar, en wil bovendien alleen maar hele nette spullen onder mn auto hebben.
Het viel me ook tegen dat de verkoper niet eens de moeite had genomen de velgen te poetsen. Zo zwart heb ik ze nog nooit gezien Shocked
Als iemand nog een setje Le Mans velgen weet te staan, ik houdt me aanbevolen. Vindt ze nog steeds errug mooi!

Xsara_Coupe

Edit: Het moeten natuurlijk le mans velgen zijn Surprisedops: ipv monte carlo

Profiel  

Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 7097

Gepost: 11 februari 2006 08:11 PM
  [ # 10 ]

Om even terug te komen op het verhaal, welke banden voor?

Volgens een slip instructeur kun je het beste de goede banden achter hebben, dit omdat je een onderstuur actie beter in de hand hebt dan een overstuur actie.

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 11 februari 2006 08:14 PM
  [ # 11 ]
Simpele Ziel schreef:

Volgens een slip instructeur kun je het beste de goede banden achter hebben, dit omdat je een onderstuur actie beter in de hand hebt dan een overstuur actie.

je moet er gewoon voor zorgen dat al je banden goed zijn Wink

Profiel  

Xsara Coupe
> 5000 berichten

Gepost: 11 februari 2006 08:17 PM
  [ # 12 ]
Simpele Ziel schreef:

Dit verhaal dacht ik ook gehoord te hebben. Goed om toch nog ff te horen. En citroenc2, niet alle banden slijten even hard Wink
Tuurlijk moeten al je banden goed zijn, maar er zijn er meestal wel twee beter…

Xsara_Coupe

Profiel  

kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563

Gepost: 11 februari 2006 08:19 PM
  [ # 13 ]
Xsara_Coupe schreef:
Simpele Ziel schreef:

Dit verhaal dacht ik ook gehoord te hebben. Goed om toch nog ff te horen. En citroenc2, niet alle banden slijten even hard Wink
Tuurlijk moeten al je banden goed zijn, maar er zijn er meestal wel twee beter…

Xsara_Coupe

klopt maar gewoon wat vaker wisselen en dan gaat het wel redelijk gelijk op de slitage

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten

- CX 25 GTi Turbo 2
Gepost: 11 februari 2006 09:19 PM
  [ # 14 ]

de meningen zijn er altijd al beetje verdeelt over geweest.

ik denk zelf dat je onder de Xsara vooraan beter banden kan hebben.
de Xsara is een ondersturende auto, dus vooraan wil je zoveel mogelijk grip. en ook met remmen heb je je voorwielen harder nodig, netals met optrekken natuurlijk.

ik heb nog nooit iets van overstuur op een Xsara gemerkt.
behalve als de handrem wordt gebruikt natuurlijk Very Happy

Profiel  

EW
> 5000 berichten
Totaal aantal Berichten: 5008

Gepost: 11 februari 2006 10:34 PM
  [ # 15 ]

Kan uit ervaring vertellen dat je de beste banden achter moet hebben.

Twee redenen:
inderdaad: de genoemde slip in extreme gevallen
en: door elke keer de nieuwe banden achter te monteren en de achterbanden naar voor te verplaatsen is de kans dat je op gecupte achterbanden komt te rijden een stuk kleiner (zo lang zitten ze er dan niet) en bovendien: je hoeft nooit meer dan twee banden te vervangen en dat vindt de portomonee vaak erg lekker.

Profiel  

1 van de 2
 1 2 Volgende > 

© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook