PSA Peugeot Citroen heeft haar definitieve jaarcijfers van 2005 bekend gemaakt. Wereldwijd heeft zij in 2005 3,39 miljoen auto’s verkocht; 0,4% meer in vergelijking met 2004.
In West-Europa werden 2,36 miljoen Peugeot’s & Citroëns verkocht, een daling van 2,7 procent. Het gecombineerde marktaandeel Peugeot en Citroën komt hierdoor neer op 14,3% in west Europa (een lichte daling met 0,3 % ten opzichte van 2004). In de rest van de wereld namen de verkopen echter met 8,4% toe, en werden er voor het eerst meer dan 1 miljoen voertuigen afgeleverd bij de klant.
De bestverkochte Citroën over 2005 is de Citroen C4 met 239.000 stuks, gevolgd door de Xsara Picasso (185.000 stuks).
Het bedrijfsresultaat voor 2005 is vastgesteld op 1,94 miljard (3,4% van de omzet), ruim een half miljard minder als in 2004. Deze daling is vooral veroorzaakt door de automobielentak van het bedrijf. Want hoewel de verkoop van auto’s ongeveer gelijk is gebleven (door stabiele vraagmarkt, en scherpe concurrentie), zijn de kosten voor promotie en ruwe materialen toegenomen. Ook moest PSA voldoen aan nieuwe (kostbare) milieustandaarden van de EU.
Voor 2006 blijft PSA optimistisch. Er wordt hoop gevestigd op de lancering van de nieuwe Peugeot 207, en toegenomen verkopen van de vorig jaar geïntroduceerde modellen (C1, C6, Peugeot 107, 1007 en 407-Coupé). Hierdoor wordt er verwacht dat de verkopen binnen Europa weer stijgende lijn gaan vertonen. Ondanks de prognose dat onderdelen verder in prijs zullen stijgen, en dat er voldaan moet worden aan nieuwe milieueisen van de EU, wil men toch de productiekosten verder terug dringen.