Net onderweg naar mijn werk even bij een zekere fastfoodketen in de Drive geweest. Dus ik sta daar een minuutje of 3 a 4 stationair te draaien bij het etenafwachtloketje. Gaat daar plots het overtemperatuur lampje aan. Op hetzelfde moment kreeg ik mijn eten, en rolde rustig naar een parkeerplaatsje, en zette de motor af. Ik hoorde geen FAN draaien, dus die en/of het thermocontact zijn sowieso gaar. Ik eerst maar even eten, en de motor wat af laten koelen. Na een minuut of 5 eerst maar eens het contact aangezet. Lampje uit, en metertje weer richting de 90 graden gevallen. Tot zover niet zoveel aan de hand. Dus ik rustig wegrijden, niet te veel toeren, zoveel mogelijk in de versnelling uitrollen, zodat de waterpomp wel lekker doordraait, maar er niet teveel hitte ontwikkeld wordt. Meter bleef rond de 95 graden hangen. Toen moest ik wachten voor een verkeerslicht. Meter klom weer omhoog, en weer lampje aan. Verkeerslicht op groen, ik weer rustig weg. Lampje ging niet uit, toch maar aan de kant. Motor afgezet, kap open, staat mijn radiator over de dynamo heen te pissen. Hoop rook en sensatie enz. Dus eerst maar eens even afwachten….Radiator dop voorzichtig eraf, hoop sissen, en tenslotte een fonteintje, dus gauw dop er weer op. Er zat behoorlijke kracht achter, dus vrees enigzins dat het mijn koppakking behelst>>Druk uit een cylinder.
Af laten koelen, en voorzichtig doorgereden. Meter bleef nu wel rond de 90 graden hangen, (omdat ik bij een aantal verkeerslichten door donker-oranje ben gereden>>Ik wou niet stoppen). Na een paar KM op mijn werk aangekomen, zonder kleerscheuren. Radiatordop piste nu niet meer, maar als je er ook maar een millimeter aan draaide begon deze wel flink te sissen. Nu weet ik niet of alle GTi’s dat hebben, maar bij mijn dieseltjes zit er lang zoveel druk niet op het koelsysteem.
Ook werdt de kachel niet meer warm. Nu was die nooit echt warm, verder dan lauwe lucht kwam hij niet.
Ik moet nu eerst werken, tot half 1 vannacht, en zal dan wel weer zien. Alles is dan volledig afgekoeld, en ik zal eerst de vloeistoffen checken. Olie in water en andersom, en natuurlijk de niveau’s.
Ongetwijfeld zijn er hier mensen die dit kennen, ik hoor graag de ervaring van anderen. Ik zal vanavond voor ik van mijn werk wegrij hier nog even kijken, misschien heeft er toch iemand stiekem de gouden tip!! Tot die tijd maar afwachten, en morgen even kijken hoe en wat.
Ik kan me niet voorstellen dat dit zo hoort, na 4 minuten stationair draaien een hete motor. Wel is de fan en/of het thermocontact stuk, dus dat werkt natuurlijk ook niet bevordelijk…
Test
Hallo Thijs,
Dit klinkt als een verstopte radiateur. Voel voor de zekerheid of de radiator gelijkmatig warm wordt. Zo liep mijn diesel ook een keer binnen 3 km warm, in de winter met een koude start. . . Dat zou ook kunnen verklaren dat de ventilator niet draait.
Om uit te sluiten dat het koppakking is: naast de check op wederzijdse genegenheid tussen koelwater en olie moet ie dan ook borrelen. Koud starten met de dop eraf en even wat gas geven. Als het stroomt is het goed, als het borrelt is het mis.
Trouwens, een lekke koppakking BLIJFT pissen, hoor! Kijk trouwens uit voor je dynamo met dat pissen van de radiateur, daar heb ik namelijk 2 dynamo’s mee vernaggelt (leergeld, noemen ze dat ).
Ook komt het wel voor dat na het ontluchten een bel ergens blijft zitten, die kan dan ook ervoor zorgen dat het lijkt dat de koppakking erdoor is
Waarschijnlijk klinkt het meeste bekent, maarjah, als niemand reageert heb je zowiezo geen gouden tip…
Groeten,
Jan
Ik zou sowieso bij voorbaat al het thermocontact kortsluiten zodat de fan continu blijft draaien.
Uit ervaring kan ik je vertellen dat als de koppakking stuk is, er druk blijft staan op het koelsysteem, je echt niet evr komt, want dan blijft de koelvloeistof er uit stromen.
Kan mij dat van een aantal jaar geleden nog wel herinneren. Mijn moeders TZi kreeg een lekke koppakking, en het water stroomde er met 5 liter per 30 seconden uit ongeveer. Dus de hooftafdichting kan ik waarschijnlijk wel uitsluiten. Ik voel persoonlijk meer voor de theorie van Chinco.
Die radiateur maar eens aan een onderzoekje onderwerpen…
Test
Begrijp ik uit je verhaal dat de radiateur via de overdruk stond te pissen?
of was het een gaatje (waarsch niet)
Overdruk in het systeem dus, de theorie van het niet goed warm worden van de kachel relaterend aan een verstopte radiateur kan waar zijn, echter heb ik nog nooit meegemaakt dat ie dan zo’n gigantische overdruk produceerd!
Ik verdenk dus ook de koppakking ervan!
succes
Emiel
Het is me niet helemaal duidelijk of ie alleen uit het overdrukventiel in de radiateurdop spoot of dat de radiateur gewoon goed lek is.
Simpelste zou gewoon het thermocontact zijn. Dooverbinden die hap en als het probleem daarna is opgelost weet je genoeg.
Het lijkt me wel handig om alles weer even goed te onluchten. Test verder even of de radiateur idd heet wordt en of je genoeg doorstroming hebt. Het kan zijn dat je thermostaat niet open geaat en dat daardoor de radiateur niet heet wordt vanwege te weinig doorstroming.
Ik vind het ook wel weer vreemd dat je kachel niet warm wordt. Had ie dat altijd al of sinds kort ineens? Als ie dat al eerder had kan het zijn dat ie vestopt is, maar ook kun je idd denken aan luchtbellen.
Nja, volgens mij heb je nu wel weer genoeg info met het commentaar van mede commenters om aan de slag te gaan. Koppakking acht ik ook niet uitgesloten, maar dan zou ik toch eerst zeker willen weten dat de rest goed is.
Probleem alweer opgelost.
Het was de thermostaat die raar deed. Ging wel open, maar ook weer dicht. Radiator werdt dus wel warm, en ik verdacht dus de thermostaat niet. In mijn kachelradiator zat echt een enorme luchtbel, die met een heftige BLOB loskwam. Vervolgens ging er bijna anderhalf (!) liter water in. Sindsdien wordt de kachel ook eindelijk warm. Deze auto heeft dus gewoon minstens een half jaar met een lege kachelradiator gereden!!
Al die tijd werdt de koude kachel toegeschreven aan de airco die niet helemaal jovel werkt. Ik moet nu echt een sigaret opsteken om te roken in die auto! Een nieuwe thermostaat boodt solaas, de oude heeft even in een pannetje op het gasfornuis gestaan, en toonde aan mij zijn vreemde gedrag. Open gaan, en weer dicht, dan weer open, dan weer dicht. (Meer dicht dan open in superkokend water).
Dus ik kan het gas weer lekker opentrekken, en het nog warm hebben ook!!
EDIT: Net mijn zus aan de lijn, de 16TZi heeft een lekke koppakking. Dus toch een koprevisie deze week….
Test
Gelukkig maar! Ben blij dat het meevalt, had zelf ook niet de koppakking verwacht, want de Gti reed/rijd nog best lekker!
Mooi man! Was elk probleem maar zo snel gevonden en opgelost.
mpostma schreef:Mooi man! Was elk probleem maar zo snel gevonden en opgelost.
Als iedereen nou even handig was als ik…...
Test
Thijsvandebles schreef:mpostma schreef:Mooi man! Was elk probleem maar zo snel gevonden en opgelost.
Als iedereen nou even handig was als ik…...
Dan reden er nu nog heel wat mooie bxen rond
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX