na een weekje gaat het inmiddels bekende lampje weer knipperen.
nu ook hier contactspray in gedaan cq de contacten een paar keer in/uit-elkaar geschoven doch geen verbetering…...
mischien dan toch de stekker van de airbag in het stuur maar ff controleren:
he heb ik geen zin in ops: dan die contacten in het middenconsole maar ff solderen en ja hoor: het lampje blijft uit…...
p.s. blijkbaar is die contact/reinigings-spray ook niet zaligmakend :photo
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Na 10 jaar moeten er trouwens nieuwe airbags in volgens het instructieboekje…eens kijken of ze er bij mijn garage aan denken over een paar maanden.
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Texter schreef:Na 10 jaar moeten er trouwens nieuwe airbags in volgens het instructieboekje…eens kijken of ze er bij mijn garage aan denken over een paar maanden.
ha ha ha ha dat mee je toch niet? die airbag doet het na 20 jaar nog wel!
die 10 jaar is slechts een manier van de fabriekant om onder eventuele garantie claims vandaan te komen!
lekker laten zitten. een airbagje kost 500 euro per stuk….
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman771 schreef:een airbagje kost 500 euro per stuk….
nou ik doe er wel een dekamarkt zakkie in dan
waterman771 schreef:
ha ha ha ha dat mee je toch niet?
De pyrotechnische gordelspanners moeten trouwens ook vervangen worden…
Lucas Unger schreef:Die sleepring zit achter het stuur. Het stuur loshalen is vrij eenvoudig. Je kunt voor demontage het volgende als richtlijn gebruiken.
-Accu los.
-Kwartiertje wachten voor de zekerheid.
-Aan de achterkant van het stuur zitten twee gaten. Hier in zitten schroeven, ik geloof dat Torx 27 past.
-Je draait deze schroeven los.
-Je kunt de Airbag-unit nu loshalen. Let op, hier zit een draadje van het ontstekingsmechanisme aan vast. Je kunt dit stekkertje voorzichtig loshalen.
-Je kunt nu het stuur loshalen en daarna kun je bij de sleepring.
Om het onderste aansluitkabeltje van de sleepring (en daarmee de sleepring zelf) weg te halen is het overigens makkelijk om ook de onderste stuurhuisbeplating te demonteren met de 5 torx schroefjes.
De sleepring is overigens geen echte sleepring met een contact dat over een baan sleept, maar meer een bakje spaghetti:
Zoals op de foto te zien was het draadje bij mijn XM op meerdere plaatsen gebroken, wat resulteerde in een brandend airbag lampje. Vandaag heb ik een nieuwe ‘sleepring’ besteld.
Aardig detail is wel dat ook op dit onderdeel uit 1996 nog steeds het Talbot symbool tussen dat van Peugeot en Citroen staat:
wat kun je (af)stellen met dat wieletje/schroefje op de 2e foto :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:wat kun je (af)stellen met dat wieletje/schroefje op de 2e foto :
Dat wieltje zorgt er voor dat het geheel (en daarmee het stuur!) blokkeert na 2,5 omwentelingen naar links of rechts, zodat het draadje binnenin niet te veel belast wordt. Om te voorkomen dat je niet ver naar links of rechts kun sturen is het van belang het ding te monteren bij rechtuitstaande voorwielen en dan moeten de pijltjes van dat wieltje en van de grijze kartelring op de eerste foto naar elkaar wijzen, zoals ook blijkt uit het gele stickertje.
cwg schreef:citroen23 schreef:wat kun je (af)stellen met dat wieletje/schroefje op de 2e foto :
Dat wieltje zorgt er voor dat het geheel (en daarmee het stuur!) blokkeert na 2,5 omwentelingen naar links of rechts, zodat het draadje binnenin niet te veel belast wordt. Om te voorkomen dat je niet ver naar links of rechts kun sturen is het van belang het ding te monteren bij rechtuitstaande voorwielen en dan moeten de pijltjes van dat wieltje en van de grijze kartelring op de eerste foto naar elkaar wijzen, zoals ook blijkt uit het gele stickertje.
het is me (nu) duidelijk
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
cwg schreef:Vandaag heb ik een nieuwe ‘sleepring’ besteld.
Die ‘sleepring’ kost bij Citroen EUR 125 ex btw! Omdat ik had afgesproken het onderdeel niet te bestellen als het meer dan 100 EUR zou kosten, kon ik nog naar alternatieven zoeken. Afgelopen week kwam ik een duitse aanbieding voor EUR 40 tegen:
Beetje vreemd, de verkoper denkt dat het uit een Fiat komt en denkt dat het een startmotor schakelaar is? Maar goed, deze verkoper reageert niet, helaas.
Dan de Peugeot dealer in Voorburg. Telefonisch wist ie te melden dat ie het ding zelfs op voorraad had en dat voor EUR 80, wat een enorm verschil. Maar dat ding was gemaakt met meerdere aansluitingen en ik wilde niet het risico lopen dat ie niet paste. Dus uiteindelijk toch maar bij Citroen besteld, het stomme is dat het onderdeel nummer exact hetzelfde is als het ding met meerdere aansluitingen bij Peugeot.
Vervangen ging vandaag gelukkig gemakkelijk.