Afgelopen zaterdag de koppeling van een AX1.1i type-2 uit 1991 vervangen.
Plaat en drukgroep waren echt helemaal op, het vervangen ging prima op een 2 kolomsbrug in een hobbyhal.
Er is echter een probleem, de AX wil niet meer starten, de startmoter slaat niet aan.
We hebben bij de eerste 2 pogingen een tik/klik gehoord en daarna niets meer.
Het kan toch niet zijn dat we de startmotor verkeerd hebben aangesloten? dat kan maar op één manier volgens mij. De draden die erop gaan, hebben een oog wat op de draadeinden van de dynamo past, dat kan dus niet verkeerd gedaan zijn.
Alle zekeringen zijn nog goed, incl één zekering onder de motorkap aan de linkerkant (bestuurderskant) vlakbij een soort relais. Nou heb ik iemand al horen roepen, het startrelais? is dit het startrelais.
Het zal toch niet zo zijn dat heel toevallig de startmotor is gesneuveld?
Aanduwen/slepen heeft ook niet geholpen, maar dit werkt volgens mij toch niet bij een injectie motor.
Ik heb nu echt een gevoel van “Operatie geslaagd, Patient overleden”
ik neem aan dat de motor nog vlot rond kan? je hem door zijn versnelling kan duwen en er niets geblokkeerd zit?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Aanduwen/slepen kan bij een injectie net zo goed als een carb.
Wou de motor wel rond bij de duw/sleeppoging? En wou de startmotor daarna ook niet?
Zit er niet, zoals Paso oppert, misschien iets geblokkeerd?
Het kan ook toeval zijn omdat de startmotor al slecht was. Heb je, toen de startmotor er onder vandaan was, deze ook even gekontroleerd? (onder het motto: ik ben er nu toch) -> Zaken als: is de bendix ganbaar en gesmeerd etc…
De bedrading kan maar op 1 manier erop: Dikke voeding vanaf de accu (en eventueel laadstroomkabel van dynamo) met kabeloog onder de grote koperen moer (sleutel 12-14) en de stuurdraad met oogje onder de kleine moer (sleutel 7 - 9) of met kabelschoentje (verschilt weleens per type startmotor). De moer op het kabeloog moet goed aangetrokken, anders verlies je veel vermogen aan warmte door overgangsweerstand. (kan erg heet worden)
`verum ipsum factum’
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Accu plus pool goed vast?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Accu plus pool goed vast?
Lampjes op het dashbord, koplampen, zelfs de aanjager doet het.
Aanduwen, slepen en startkabels hebben niets opgeleverd.
Koppeling zit goed neem ik aan, als je de auto in zijn 1 zet, kun je hem niet meer duwen, we horen verder ook geen rare of enge mechanische geluiden . Voorheen kon je schakelen wat je wil, maar de auto kwam niet van zijn plek, de koppeling was dus echt helemaal op.
Zou de kabelboom die achter de motor loopt niet kaduuk zijn?
Het beestje is inmiddels al 15 jaar oud.
ZX1.4i schreef:
Koppeling zit goed neem ik aan, als je de auto in zijn 1 zet, kun je hem niet meer duwen
en als je hem in zijn 5 zet?
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als het goed is loopt er een dikke plus van je pluspool naar je starter. Die zit op een M8 boutje vast. ( meet je daar 12 volt?)
Er naast zit een dun draadje op een lipje. Als je dat draadje eraf haalt kan je met een ander draadje of een schroevendraaier 12volt op dat lipje zetten ( door de M8 bout door te verbinden met het lipje) Nu MOET je startmotor gaan draaien, anders is je startmotor kapot!
Als je motor nu niet aanslaat is er iets anders ook niet goed.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Als het goed is loopt er een dikke plus van je pluspool naar je starter. Die zit op een M8 boutje vast. ( meet je daar 12 volt?)
Er naast zit een dun draadje op een lipje. Als je dat draadje eraf haalt kan je met een ander draadje of een schroevendraaier 12volt op dat lipje zetten ( door de M8 bout door te verbinden met het lipje) Nu MOET je startmotor gaan draaien, anders is je startmotor kapot!
Als je motor nu niet aanslaat is er iets anders ook niet goed.
Handige tips, eens kijken of ik ze binnenkort eens kan uitproberen.
@paso, deze AX heeft geen 5, maar in zijn 4 kun je de auto prima duwen.
Totaal aantal Berichten: 296
Geregistreerd: 25-04-2005
- ZX 1.8 Break aura
Meet eens of er wel spanning staat op de draden naar de startmotor staat??
Rien
kakanox schreef:Startmotor heb ik wel voor je liggen, maar dit klinkt meer als een timingprobleem.. getande riem misschien een paar tandjes verkeerd?
Type-2 heeft een DIS-ontsteking standaard vlgs mij, die hebben weinig problemen..
We hebben niet aan de D-riem gezeten en die heeft er ook niets mee te maken, de startmotor slaat gewoon niet aan
Vandaag heb ik even een medeforumlid en collega gesproken, volgens hem kun je de monopoint niet starten dmv aanduwen.
Hij had wel de tip om er een andere accu in te hangen, een kapotte accu kan zelfs met startkabels voor problemen zorgen. Als er een kapotte cel aanwezig is, klapt de accu gewoon inelkaar, dit kun je eigenlijk makkelijk meten door een multimeter op de accu en starten, zakt de spanning in, dan is de accu rot.
PS: Niet alle Typen-2 hebben DIS ontsteking, vanaf 93 of 94 pas, deze 91er heeft gewoon een verdeelkap.
Natuurlijk kun je een monopoint wel aanduwen, alleen als er een automatische bak onder hangt niet…
Gewoon contact aan, auto in z’n twee, gang maken en koppeling symphatiek op laten komen…
Moet ‘ie natuurlijk wel voldoende accuspanning hebben om in ieder geval de ontsteking te laten werken…
Op welk moment of aan de hand van wat begint de ECU dan in te spuiten?
Want als je het contact aanzet, word er niets ingespoten, pas als de startmotor gaat draaien begint de injector in te spuiten.
Op de één of andere manier heeft dit met elkaar te maken
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij als de motor rondgaat en de TDC sensor de ecu een puls geeft!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43286
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Volgens mij als de motor rondgaat en de TDC sensor de ecu een puls geeft!
AX van 1991 heeft geen TDC sensor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25593
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ok zeg maar waar hij dan zn puls vandaan krijgt. Alleen uit de onsteking?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:Ok zeg maar waar hij dan zn puls vandaan krijgt. Alleen uit de onsteking?
Dat vraag ik mij ook af :
Wat de TDC sensor betreft, die zit er wel op, maar word niet gebruikt, de motor heeft een ouderwetse verdeelkap.