Ik heb de zoek functie gebruikt maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik ben enigzins leek, al leer ik elke keer bij.
Even de feiten op een rijtje.
- Het begon allemaal met een stugge (vooral voor) vering !!
Welke acties zijn er gedaan.
- LHM vloeistof/filters heb ik vervangen/ververst/schoongemaakt.
- De voorste veerbollen zijn toen vervangen door nieuwe bollen.
- Helaas geen verbetering.
- Hoogte regelaars voor/achter werkte nog goed.
- Bij “smeren” veerpoten constateer ik geen tot weinig verbetering.
- Veerpoten waren wat moeilijk in te drukken maar maakte geen geluid.
- Advies/constatering garage—> versleten voorste veerpoten.
- Andere veerpoten aangeschaft en er onder gezet.
- Helaas geen verbetering.
- Garage waar ik de veerpoten vandaan heb gehaald, zegt dat de
veerpoten 100 % goed moeten zijn. Deze garage zegt dat het probleem in de HD regelaar zou moeten zitten ??
- Ondertussen werkt de voorste hoogte-regelaar niet meer goed.
- HD regelaar tikt niet vaak per minuut bij stationair lopen.
Nog steeds heb ik last van zeer stugge vering.
Wie helpt mij bij dit probleem. Alles lukraak maar gaan vervangen lijkt mij niet zo’n goed idee.
-
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
Re: Wie helpt mij bij problemen met BX vering ??
Quo schreef:Ik heb de zoek functie gebruikt maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik ben enigzins leek, al leer ik elke keer bij.
Even de feiten op een rijtje.
- Het begon allemaal met een stugge (vooral voor) vering !!
Welke acties zijn er gedaan.
- LHM vloeistof/filters heb ik vervangen/ververst/schoongemaakt.
- De voorste veerbollen zijn toen vervangen door nieuwe bollen.
- Helaas geen verbetering.
- Hoogte regelaars voor/achter werkte nog goed.
- Bij “smeren” veerpoten constateer ik geen tot weinig verbetering.
- Veerpoten waren wat moeilijk in te drukken maar maakte geen geluid.
- Advies/constatering garage—> versleten voorste veerpoten.
- Andere veerpoten aangeschaft en er onder gezet.
- Helaas geen verbetering.
- Garage waar ik de veerpoten vandaan heb gehaald, zegt dat de
veerpoten 100 % goed moeten zijn. Deze garage zegt dat het probleem in de HD regelaar zou moeten zitten ??
- Ondertussen werkt de voorste hoogte-regelaar niet meer goed.
- HD regelaar tikt niet vaak per minuut bij stationair lopen.Nog steeds heb ik last van zeer stugge vering.
Wie helpt mij bij dit probleem. Alles lukraak maar gaan vervangen lijkt mij niet zo’n goed idee.
-
Probleem gevonden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Re: Wie helpt mij bij problemen met BX vering ??
metro2005 schreef:Quo schreef:Ik heb de zoek functie gebruikt maar het is mij nog niet helemaal duidelijk. Ik ben enigzins leek, al leer ik elke keer bij.
Even de feiten op een rijtje.
- Het begon allemaal met een stugge (vooral voor) vering !!
Welke acties zijn er gedaan.
- LHM vloeistof/filters heb ik vervangen/ververst/schoongemaakt.
- De voorste veerbollen zijn toen vervangen door nieuwe bollen.
- Helaas geen verbetering.
- Hoogte regelaars voor/achter werkte nog goed.
- Bij “smeren” veerpoten constateer ik geen tot weinig verbetering.
- Veerpoten waren wat moeilijk in te drukken maar maakte geen geluid.
- Advies/constatering garage—> versleten voorste veerpoten.
- Andere veerpoten aangeschaft en er onder gezet.
- Helaas geen verbetering.
- Garage waar ik de veerpoten vandaan heb gehaald, zegt dat de
veerpoten 100 % goed moeten zijn. Deze garage zegt dat het probleem in de HD regelaar zou moeten zitten ??
- Ondertussen werkt de voorste hoogte-regelaar niet meer goed.
- HD regelaar tikt niet vaak per minuut bij stationair lopen.Nog steeds heb ik last van zeer stugge vering.
Wie helpt mij bij dit probleem. Alles lukraak maar gaan vervangen lijkt mij niet zo’n goed idee.
-Probleem gevonden.
Vergewis je er wel van dat de hoogte goed wordt ingesteld door de hoogteregelaar. Te hoog of te laag kan allebei leiden tot stugge vering en bij te hoge stand van de koets bovendien een wiebelig bochtengedrag.
Het lijkt er soms op of de vering eventjes iets soepeler veert (nog steeds wel stug).
Om daarna weer een stuk stugger te veren. Ook het sturen (BX 14 geen SB) gaat dan een stukje lichter heb ik het idee.
Dit hele probleem kan dus te maken hebben met “alleen” maar een versleten hoogte-regelaar ??
Waar kun je trouwens een kapotte HD regelaar aan herkennen ? Volgens de garage was dit een mogelijke oorzaak van de stugge vering.
De hoogte-regelaar vernieuwen is dus volgens jullie het eerste wat ik zou moeten doen ?
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
nou, in ieder geval een andere halen van de sloop of onderdelenboer…proberen waard!
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Een kapotte hoogte regelaar is volgens mij te herkennen als je zelf voor op de motorkap van de auto gaat hangen en iemand anders of jezelf laat constateren dat de auto de hoogte aanpast. Ergo… naar mate er meer gewicht op de voorkant rust moet de hoogeregelaar dit corrigeren. Omhoog komen dus. Doet ie dit niet (altijd) dan functioneert de hoogteregelaar niet zoals zou moeten.
Verleden: BX 19TZI,BX 16TGI Progress,2cv6, BX 14 RE (type 1)GSA X3,GSA X1.BX GTI automatic ZX1.8i. Heden: XM 2.1 TD VSX
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Quo schreef:Het lijkt er soms op of de vering eventjes iets soepeler veert (nog steeds wel stug).
Om daarna weer een stuk stugger te veren. Ook het sturen (BX 14 geen SB) gaat dan een stukje lichter heb ik het idee.
Dit hele probleem kan dus te maken hebben met “alleen” maar een versleten hoogte-regelaar ??
Waar kun je trouwens een kapotte HD regelaar aan herkennen ? Volgens de garage was dit een mogelijke oorzaak van de stugge vering.De hoogte-regelaar vernieuwen is dus volgens jullie het eerste wat ik zou moeten doen ?
Ik had vroeger zelf ook eens zoiets met mijn bx. De auto kwam wel gewoon omhoog maar wilde niet uitveren als ik over een drempel reed.
Wel in maar niet uit.
Het fijne van regelaar was er een beetje af. Na een ritje van een uur merkte ik dat de regelaar te kort schoot doordat de voorkant langzaam inzakte zonder dat de hoogteregelaar dit corrigeerde. De neus lag dan op de grond. Een beetje roeren aan de handel in de auto deed hem weer rijzen.
Als de auto op normale rijhoogte is en je pakt de bumper voor vast om hem vervolgens een beetje op een neer te bewegen, wat merk je dan?
Weerstand? Een kleine uitslag moet je zelf met 2 vingers moeten kunnen bewerkstelligen. Of gaat dit al zwaar?
Een andere hoogteregelaar voor monteren is wel te doen als de auto op de krik staat, het is wel een beetje een gepruts omdat de dwarsbalk in de weg zit.
groet.
als je wilt doen we het hier bij mij .
al denk ik dat ik je probleem wel op een andere manier opgelost krijg.
mvgr wupke:die LHM als 2e natuur heeft.
kreazyV8wuppo schreef:als je wilt doen we het hier bij mij .
al denk ik dat ik je probleem wel op een andere manier opgelost krijg.
mvgr wupke:die LHM als 2e natuur heeft.
Wat bedoel je precies met “al denk ik dat ik je probleem wel op een andere manier opgelost krijg” ???
CX 25 GTi 1983
GSA X1 1984
Voorheen:
BX 16 Aut type 1, BX 14 Deauville + Cannes
Xantia HDi, Xsara 19 D, AX 10 E, AX 11 RE
ik zou zegge, kom langs , dan gaan we samen buzzy, en dan kan je het zelf naderhand op het forum posten.
mvgr wupke:
Quo schreef:Wat bedoel je precies met “al denk ik dat ik je probleem wel op een andere manier opgelost krijg” ???
Waarschijnlijk hetzelfde recept als voor mijn Xantia
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Houd ons niet langer in spanning!
tja, ik kan hier wel al mn truukjes ten toon spreiden, maar sommige gein houd ik voor mezelf.
daarnaast kan je sommige truukjes van me niet zomaar zelf doen.
niet dat ik mezelf omhoog wil lullen, maar ik kan vrij snel beoordelen of ik een HR (hoogteregelaar) onder de auto schoon kan maken, en gangbaar, of dat het echt nodig is om hem op de werkbank door de mangel te halen.
daarnaast is dan het stukje ervaring wat me helpt om meerdere dingen in samenhang te zien, in combinatie met de klachten..
soms kun je een storing verhelpen door te verversen en te spoelen,maar soms moet je eea wat grondiger bij de lurven nemen.
denk aan een vastzittende torsiestang, of een uitgelubberd reactiestangenstelsel (reageerd vanaf de torsiestang en stuurt de HR.)
dus om te voorkomen, dat ik nou wat zeg, van dit of dat, en Quo voort eea uit, en het werkt niet of niet naar behoren, dan is ikke de geschoten bok, en is de klacht nog niet opgelost.
vandaar mn vrijblijvende aanbod, om eea hier te doen, en samen onder de tuut te kruipen, en hem te genezen..
daarna kan Quo alles op het forum ploppen incluus foto’s als hij die maakt.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
...en als jij er een zootje van maakt mag Status dan ook fotoos maken en opt forum ploppen?
:photo :photo :photo :photo
Ries schreef:...en als jij er een zootje van maakt mag Status dan ook fotoos maken en opt forum ploppen?
:photo :photo :photo :photo
jups
mij om het eender,,,hihi.
maar ik maak er geen zooitje van,,
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ben benieuwd naar de uitslag van het probleem…
...en oftie stracx weer zo gaat——> :cx