Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Binnenkort moeten alle vier de banden vervangen worden. Zoals bij velen van jullie gaat mijn voorkeur uit naar rubber uit Clermont-Ferrand - van Michelin dus.
Ik ben een ‘dynamisch bestuurder’ die veel snelweg rijdt (totaal 30.000 kilometer per jaar) en dus behalve de incidentele 170+ ook nog wel eens een bochtje wil ‘aanvallen’. Vandaar mijn vraag, Michelin Energy, Pilot Primacy of Pilot Exalto?
Uiteraard spelen bij mij ook economische overwegingen mee - behalve de aanschafprijs. Iemand suggesties?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Re: Michelin Energy, Pilot Premacy of Pilot Exalto?
DigiDaan schreef:Binnenkort moeten alle vier de banden vervangen worden. Zoals bij velen van jullie gaat mijn voorkeur uit naar rubber uit Clermont-Ferrand - van Michelin dus.
Ik ben een ‘dynamisch bestuurder’ die veel snelweg rijdt (totaal 30.000 kilometer per jaar) en dus behalve de incidentele 170+ ook nog wel eens een bochtje wil ‘aanvallen’. Vandaar mijn vraag, Michelin Energy, Pilot Premacy of Pilot Exalto?
Uiteraard spelen bij mij ook economische overwegingen mee - behalve de aanschafprijs. Iemand suggesties?
Welke maat? Voor zover ik weet is Primacy een serie voor de wat grotere banden. Excalto is sportief, moet je ook een hoop herrie op de koop toenemen. En het risic op cuppen, dat bij deze banden redelijk groot schijnt te zijn (dan gaan ze nog meer herrie maken).
Ik heb zelf Energy’s. Redelijk stil, slijtvast (laatste setje onder de Turbo D12 tot 2.5 mm versleten in dik 60.000 km) en naar mijn idee goede grip, zowel bij regen als bij droog weer. Primacies waren in mijn maat (185/60 r14) niet verkrijgbaar, dus voor mij toen geen optie.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Pilot Primacy dat is de band!
Ik was niet zo tevreden over de Energy banden onder mijn Xantia (vooral veel erg snel Autobahn werk…180km/h plus) al was de levensduur ok (voor 60.000km achter 100d) de voorbanden heb ik dus vervangen met met Michelin Pilot Primacy. Stiller op snelheid, beter bij nat.
Mijn C5 stond standaard op Pilot Primacy en dat heb ik in volle tevredenheid zo gehouden.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Zal ik dan maar de nar spelen?
De Primacy is een comfi band voor langere afstanden, een ‘touring’ band zogezegd. ‘Gummen’ gaat wel maar ik vind dat ze tamelijk snel grip gaan verliezen als het koud en nat is en de banden (achter) koud blijven. Ineens is lift-off overstuur een stuk makkelijker. Mijn referentiekader is dan de oude Energy XH1 en de Bridgestone RE720 die in mijn beleving minder snel degenereren bij lage temperatuur. Een andere overweging is dat de Primacy niet meer van de nieuwste is. Een vervanger zal misschien ook niet meer zolang op zich laten wachten.
Voordelen: De Primacy is misschien wel de juiste band voor je omdat je al met een kleinere bandwang rijdt en een beetje comfort wilt, daarbij is het de standaard band onder de Xsara2 in 195/55/15. Verder zijn ze goed stil.
De E3A Energy is een echte Michelin: Comfi, met lange levensduur en m.i. ook lekker stil. Weinig over te klagen gehad tot nu toe.
Bij de Exalto’s moet je onderscheid maken tussen de eerste (met soort van ‘V’-profiel) en de ‘PE2’ (met 4 evenwijdige afvoerlijnen in het profiel).
De eerste Exalto zou ik nu laten staan (oud type band, die blijkbaar lawaaiig is). Ik heb ‘m 4 jaar geleden (kort) onder een Rover gehad en had geen klachten, maar het feit dat het 4 jaar geleden is zegt genoeg.
De PE2 is erg goed getest in Duitsland en is eerste montage onder sportivelingen zoals b.v. de Clio 182. Waarschijnlijk sportiever dan een Primacy maar ik ken ‘m niet uit eigen ervaring. Ik heb ‘m wel overwogen voor mijn huidige auto, maar de maat was helaas niet beschikbaar.
Re: Michelin Energy, Pilot Premacy of Pilot Exalto?
mpostma schreef:
Ik heb zelf Energy’s. Redelijk stil, slijtvast (laatste setje onder de Turbo D12 tot 2.5 mm versleten in dik 60.000 km) en naar mijn idee goede grip, zowel bij regen als bij droog weer. Primacies waren in mijn maat (185/60 r14) niet verkrijgbaar, dus voor mij toen geen optie.
Kleine toevoeging: ik had het hier over Michelin Energy van het type X1H.
de Energy doet wel wat hij belooft : minder verbruik
Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005, Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
rb schreef:Een andere overweging is dat de Primacy niet meer van de nieuwste is. Een vervanger zal misschien ook niet meer zolang op zich laten wachten.
Inderdaad. Hopen dat ze rap met een vervanger komen. De huidige Premacy heb ik altijd als vrij ‘hard’ ervaren.
rb schreef:De Primacy is misschien wel de juiste band voor je omdat je al met een kleinere bandwang rijdt en een beetje comfort wilt, daarbij is het de standaard band onder de Xsara2 in 195/55/15.
Klopt, en daarom kan ik ook niet echt voor de Exalto kiezen - laawaai en waarschijnlijk slijt deze veel harder.
De Energys hebben de laatste plaats in mijn top 3 - te hard en te weinig grip in nattigheid. Als ik een Xantia had zou ik ze kopen maar niet in deze maat onder een ‘tailhappy’ Xsara…
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Pilot exalto is echt een bochtenverslinder bij droog weer, maar wat lawaaieriger en met regen wat minder in grip. Niet echt een kilometer vreter dus.
Als je veel kilometers maakt kun je het beste voor de michelin Energy E3A gaan.
Prijs per stuk; 102,20 incl verzendkosten en verwijderingsbijdrage. Moet je ze dus nog wel laten omleggen wat per 4 zo’n 30euro kost.
Primacy per stuk; 108,50 incl
exalto per stuk; 99,90 incl