Goed, de laatste tijd reed de auto dus perfect.
Vandaag echter een aardig akkefietje dat te denken geeft. We stopten bij een benzinestation om de banden even op te pompen. Ik liet de motor draaien uit gemakzucht maar mijn vriendin eiste dan wel dat ik hem op de parkeerrem zette. Dit deed ik de laatste tijd niet, maar nu dus wel.
De banden bleken allemaal net iets te zacht, dus goed dat ik gestopt was. Na het oppompen reden we weg met de auto van de rem. Ik weet nog dat ik tegen mijn vriendin zei: hij rolt nu echt beter!
Enkele seconden kwamen we bij de afslag voor de snelweg. In de bocht naar rechts voor de oprit moest ik relatief hard remmen voor mijn plots remmende voorganger. Eenmaal op de snelweg trok ik door naar 130, waarbij het stuur wiebelig aanvoelde en de auto schokte. Gelukkig was er binnen 5 minuten een afslag naar een wegrestaurant waar we stopten. De rook kwam nu van rechts onder de motorkap vandaan, een sterke lucht van verbrand metaal.
De wegenwacht gebeld, die vaststelde dat de rem rechtsvoor was blijven klemmen. De remschrijf was 45 minuten na de stop nog bloedheet en blauw door slijtage. Moet vervangen worden volgens hem.
Nu zei de meneer van de wegenwacht dat het de parkeerrem was die was blijven hangen. Na het wiel eraf gehaald te hebben duwde hij tegen een dingetje (mijn excuses voor de ontechnische termen) dat nog veel verder terug kon, om aan te geven hoe vast de boel zat.
Goed. Ik twijfel er niet aan dat de rem rechtsvoor aanliep, zoveel is duidelijk.
- Maar hebben XM´s inderdaad hun parkeerrem op de voorwielen? Volgens mij komt de achterkant omhoog als je achteruit rijdt op de parkeerrem.
En dat niet alleen. Ik weet juist zeker dat me opviel dat de auto bij het wegrijden bij het benzinestation zo lekker rolde. Het lijkt mij veel logischer dat de remklauw vast bleef zitten toen ik moest remmen voor mijn voorganger. En als het dit is:
- heeft iemand anders dan ooit zoiets meegemaakt of ervan gehoord?
Tot slot:
- wat moet er vervangen worden na dit akkefietje?
Volgens de ANWB´er in ieder geval de remschijf en het bovengenoemde onderdeel van de rem, aangezien deze niet door de volgende APK komen. Leuk natuurlijk, voor een pasgekochte auto die net een nieuwe APK had, maar dat terzijde.
- Als de reminrichting in zijn geheel aan één kant vervangen moet worden, moet dat dan ook niet aan de andere kant?
- Kan zo´n gebeurtenis ook te maken hebben met een defecte hydroliek?
- Ik gebruikte de laatste tijd de parkeerrem niet en de gewone rem minder omdat ik niet in de stad rij en veel op de snelweg. Zoals gezegd is het schokken bij lagen snelheden waar de auto eerst last van had de laatste tijd verdwenen. Kan dit met elkaar te maken hebben, liep de rem aan?
Let wel: ik stel deze vragen omdat ik officieel nog steeds garantie heb bij de garage. Ik heb geen zin me te laten afschepen. Wie helpt? Bvd.
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
De XM heeft de parkeerrem inderdaad op de voorwielen.
Een met enige regelmaat voorkomend probleem is het volgende;
De remcilinder is rond. In de rand hiervan zitten vier uitsparingen. Op het binnenste remblok aan elke kant zit een nokje. Dit nokje moet in een van de voornoemde uitsparingen vallen. Het komt wel eens voor dat een remblok wat losschiet met als gevolg dat het nokje op het remblok niet meer in een van de uitsparingen valt en continu tegen de schijf drukt. De rem loopt dan dus aan. Ik heb het zelf ook eens gehad. Een paar andere remblokjes was in mijn geval genoeg.
Groet,
L
Re: Rem bleef vast zitten…
Oei. Vervelend.
Soweiso is het niet fris als de rem is blijven hangen. Het kan door een vastzittende handremkabel gekomen zijn. Voor het mechaniek is het beter om het wel frequent te gebruiken. Het blijft dan wat soepeler en beter in beweging.
Als je pech hebt moet de klauw, de remblokken en de schijf vervangen worden aan die kant. Als je remmerij aan de andere kant ook al redelijke slijtage heeft is het beter die kant ook te vervangen (schijf + blokken). Als namelijk een deel van de schijf verroest of gegroefd is, krijg je ongelijke remwerking wanneer aan de andere kant splinternieuw materiaal is gemonteerd.
Als gevolg hiervan kan ook nog eens je wiellager te warm geworden zijn waardoor het vet eruit gelopen kan zijn. Dit is als het echt heel heet is geworden. Maar dit soort gevolgschade is moeilijk te claimen.
HEt kan met de hydrauyliek te maken hebben als de rem aanloopt doordat de zuiger niet goed terugkomt. Dit kan gebeuren als of de remservo niet goed werkt, of wanneer door vervuiling de remzuiger niet terugbeweegt. DAt die remservo niet goed werkt op dit punt is trouwens zeldzaam. Ik denk dat het gewoon heeft gelegen aan een te stroef bewegende of te strak gestelde handremkabel.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
In ieder geval kun en moet je naar die garage teruggaan!!
Je zegt de auto pas te hebben en derhalve zou ik er niet zelf aan beginnen te prutsen zodat ze daar over zouden kunnen gaan beginnen te zeuren.
Een voorrem mag natuurlijk niet zomaar zonder reden aanlopen, ook niet na een keer de handrem te hebben gebruikt of krachtig te moeten hebben geremd.
Ik zou er dus verder niet aankomen maar naar de garage terug (officiële dealer?) gaan.
succes
R
Ries schreef:In ieder geval kun en moet je naar die garage teruggaan!!
Je zegt de auto pas te hebben en derhalve zou ik er niet zelf aan beginnen te prutsen zodat ze daar over zouden kunnen gaan beginnen te zeuren.
Een voorrem mag natuurlijk niet zomaar zonder reden aanlopen, ook niet na een keer de handrem te hebben gebruikt of krachtig te moeten hebben geremd.Ik zou er dus verder niet aankomen maar naar de garage terug (officiële dealer?) gaan.
succes
R
Precies: zowieso aanspraak maken op garantie, maar het kan geen kwaad om over de juiste info te beschikken, bij het claimen van garantie. We kunnen TS daar mooi mee helpen zo.
ernie schreef:Ik kan niet uit je verhaal halen of je voordat je stopte flink hebt doorgereden en dus waarschijnlijk behoorlijk hebt geremt.
Ik weet wel dat als ik voor m’n werk met rij-training bezig ben dat er zo’n beetje de doodstraf op staat als we de handrem gebruiken bij het wisselen van chauffeur als we een aantal rem-acties hebben gedaan.
Dit omdat het al een aantal keren is gebeurd dat ze de rem er niet meer af kregen (iets met hitte en vastplakken)
Ik zou in ieder geval niet in de garantie periode zelf gaan sleutelen omdat hiermee je garantie komt te vervallen (buiten nood rep. om thuis te komen natuurlijk)succes
Er is nadat ik het pompstation verliet en voordat ik ermee de snelweg opging eenmaal goed mee geremd. Daaraan voorafgaand is ongeveer een kwartier gereden met weinig extreems: polderlandschap met rotondes. Voor wat betreft de rit na het banden oppompen: de voorligger ging voor de bocht naar rechts redelijk hard in de remmen en ik als achterligger dus ook, hoewel niets overdrevens. Tot dat moment rolde auto goed(voor zover ik het me kan herinneren en over niet langer dan een kilometer na het oppompen v/d banden). De totale tijd tussen pompstation en noodstop was 5 minuten, wat dus uiteindelijk voldoende bleek voor een aanzienlijke hoeveelheid rook, stank en overhitte remmen.
Vandaag de auto weggebracht, ze zullen ernaar kijken en deden niet moeilijk. Blijft het natuurlijk vervelend dat ik weer mijn parkeervergunning op naam van mijn liefelijke oude ZX 1.4i heb moeten zetten (elders gestald), maar dat terzijde. Fantastisch beestje trouwens, die ZX…
Geen gebeef, ik zweef…
ernie schreef:het verhaal van mij gaat om de rit tot het pompstation en dan met kokende kemmen de handrem er op zetten die dan vervolgens vast blijven zitten.
Als ik jou verhaal hoor is deze theorie dus niet van toepassing op jou.Hou ons maar op de hoogte, wie weet leren we (in ieder geval ik) er nog wat van.
Groetjes Ernie
Uh, met kokende remmen de handrem erop? Buiten het feit dat het begrip “kokende remmen” mij wat overdreven lijkt , ben ik de mening toegedaan dat het remsysteem daar prima tegen moet kunnen.
Als je met een flinke aanhanger erachter in de bergen de heuvel af komt denderen, dan flink moet afremmen bij het dorp, wil je de combinatie ook veilig op de helling kunnen zetten.
De garage meldde me net dat de rem rechtsvoor was blijven hangen doordat de handremkabel stuk is. Die wordt onder de garantie vervangen, remklauw en remschijf zouden nog goed zijn. Ze bezwoeren me dat als het anders was ze die gewoon vervangen hadden.
Weet niet goed wat ik ervan moet denken. Toen ik stopte kwam er wel een heleboel rook vanaf. Dat kan toch niet goed wezen?
Geen gebeef, ik zweef…
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Zwarte Limo schreef:De garage meldde me net dat de rem rechtsvoor was blijven hangen doordat de handremkabel stuk is. Die wordt onder de garantie vervangen, remklauw en remschijf zouden nog goed zijn. Ze bezwoeren me dat als het anders was ze die gewoon vervangen hadden.
Weet niet goed wat ik ervan moet denken. Toen ik stopte kwam er wel een heleboel rook vanaf. Dat kan toch niet goed wezen?
kunnen alleen de remblokjes zijn geweest…
Re: Rem bleef vast zitten…
mpostma schreef:Het kan door een vastzittende handremkabel gekomen zijn.
Postma 12 punten :cheer4
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004
- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
ik bedenk me dat ik met mn Lada Niva ook eens een vastgelopen voorrem had, langs de snelweg gestopt… de schijf gaf in het donker, gewoon licht van de hitte, ben naar huis gereden, rem weer vrij gemaakt en gewoon blijven rijden, niks aan de hand verder… Is natuurlijk wel Russisch staal…
Kan je niet naar een tweede garage of ANWB checkpunt ofzoiets?
Quote
gloeiendheet, voor mij is dit het zelfde zelfs ik weet dat remmen niet kunnen koken zoals water
Dit kan dus wel, er zijn meerder vormen van fading:
ofwel er gaat water koken in je hydrolische vloeistof (niet echt veelvoorkomend met LHM, maar bij klassieke remssystemen met DOT-4 of DOT-5 vloeistof wel, omdat dit spul zwaar hydroscopisch is)
je schijven worden te heet (daarvoor zijn geventileerde schijven uitgevonden, maar ook koolstof of keramische)
de hydrolische vloeistof gaat koken, frituurolie heeft een hoger kookpunt dan LHM, maar hoe hoog LHM exact zit weet ik ook niet, ff nazoeken. SChijven en blokken ontwikkelen warmte, die kunne dit ook afgeven aan de LHM. Dit probleem zie je overigens eerder wanneer je over een circuit gaat met HP, maar dan niet in de remmen, maar in de veerpoten.
meest voorkomend: je blokken worden te heet (kunnen zelfs “verglazen”) De remvertaging gaat achteruit, tijdens de AMS-test met de C6 was er sprake van lichte fading, na tien volbeladen noodstops vanaf 100km/h (hierna zijn je remmen echt roodgloeiend) neemt de remkracht met 10% af, niet echt veel, maar voor de AMS genoeg om over te gaan zeiken
Overigens is een goed afgestelde Xm voorrem geschikt als noodrem (verplicht ivm HP), komt hij echt vast te zitten, dan rijd je niet zo maar door. Van een beetje aanlopen worden ze wel heet, stinken doet het ook, maar je schijven zijn er niet zo maar stuk van, blokken ook niet. Voor het verglazen moet je wel oppasen, dit moet aan de blokken te zien zijn.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
ieksEmmu schreef:ik bedenk me dat ik met mn Lada Niva ook eens een vastgelopen voorrem had, langs de snelweg gestopt… de schijf gaf in het donker, gewoon licht van de hitte, ben naar huis gereden, rem weer vrij gemaakt en gewoon blijven rijden, niks aan de hand verder… Is natuurlijk wel Russisch staal…
Kan je niet naar een tweede garage of ANWB checkpunt ofzoiets?
Tja, de oude vraag. Een ANWB-keuring is wel gezaghebbend maar hoeveel weten ze daar van citroentjes? Ik wil bijvoorbeeld ook wel weten of de juiste bollen erin zitten. Sowieso moet ik voor een keuring de tijd vinden om de auto weg te brengen, want de komende maanden heb ik hem elke dag nodig. Erg vervelend allemaal.
Geen gebeef, ik zweef…
eviltwin schreef:
meest voorkomend: je blokken worden te heet (kunnen zelfs “verglazen”) De remvertaging gaat achteruit, tijdens de AMS-test met de C6 was er sprake van lichte fading, na tien volbeladen noodstops vanaf 100km/h (hierna zijn je remmen echt roodgloeiend) neemt de remkracht met 10% af, niet echt veel, maar voor de AMS genoeg om over te gaan zeiken
Overigens is een goed afgestelde Xm voorrem geschikt als noodrem (verplicht ivm HP), komt hij echt vast te zitten, dan rijd je niet zo maar door. Van een beetje aanlopen worden ze wel heet, stinken doet het ook, maar je schijven zijn er niet zo maar stuk van, blokken ook niet. Voor het verglazen moet je wel oppasen, dit moet aan de blokken te zien zijn.
Ok, ik denk dan wel een idee te hebben wat er precies gebeurde. Toen ik wegreed bij het tankstation liep de rem aan maar te weinig om het te merken. Naarmate ik verder reed werd de boel heet en zette uit, waardoor de wrijving en de remwerking toenam totdat ik er op de snelweg echt last van kreeg en rokend moest stoppen.
Of de blokken nu verglast zijn is een vraag die alleen de garage kan beantwoorden. Zij zeggen dus van niet of in ieder geval niet in die mate dat ze vervamgen moeten worden. Maar betekent dat dat de remblokken nog even goed zijn als voor het incident, dat ze nog even goed remmen en even lang meegaan? Het lijkt me toch dat er ten minste enige vorm van schade moet zijn.
Geen gebeef, ik zweef…
Anwb is niet goed voor je Citroën, ze weten niet alles.
Zweef effe langs Oldenhage, hij is eerlijk en niet te duur.
ik heb nog geen probleem gehad zoals hier is beschreven, maar wat ik wel merk is dat mijn rem (voorrem, beide zijden) na het remmen steeds de klauw erop houdt… en pas na enkele meters laat ie langzaamaan de rem weer los.
Ik heb anders geen problemen met warmgelopen remschijven, maar op zich is het een vreemde situatie…
heeft iemand dit al voor gehad?