Op dit moment weet ik niet meer wat de oorzaak kan zijn van de volgende problemen Ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven omdat ik niet zo autotechnisch ben .
Problemen :
-Zwaar sturen bij lage snelheden , b.v. bij fileparkeren , nagenoeg geen enkele stuurbekrachtiging
-Wagen komt erg langzaam op rijhoogte en blijft zowel voor als achter te laag staan .
-Wagen zakt na parkeren snel weer wat in met een sissend geluid .
-Ik merk geen verschil meer tussen sportstand en normaal (beide voelen stug aan ) oneffenheden in het wegdek zijn duidelijker te voelen .
-Heb sterk het gevoel dat ik de remmen krachtiger moet intrappen .
Na krachtig remmen ook geen of slechte stuurbekrachtiging .
Wat heb ik denk ik al uitgesloten :
-LHM was ververst bij aflevering en rij nu op spoelolie en dit maakt nagenoeg niets uit .
-Bollen alle op druk , ook voorraadbol .
Tis een XM V 6 24 uit 1998 .
Wie kan me verder helpen ?
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Controleer het niveau van de LHM even, auto in hoogste stand, dan moet het wijzertje van de LHM-pot bij het bovenste merkteken staan. Te laag? Dan bijvullen, maar vergeet niet te kijken of de LHM ergens lekt, dit kan bij de remmen, pomp, stuurbekrachtiging, lekke leiding, hoogteregelaar, kan van alles zijn. Als je ‘s morgens eerst een rondje om je auto loopt, om eens te kijken of er ergens LHM ligt, dan heb je een richtlijn, waar eventueel lekkage kan zitten. Zoek er aardig rond omheen, want bij lekkage ergens boven de achteras, loopt de LHM over de beschermplaten onder de auto. Het lijkt dan of er een remcilinder lekt, maar dat is dan niet zo. Blijf in ieder geval niet zo rijden, eerst stopt de stuurbekrachtiging er mee, maar kort daarna heb je GEEN REMMEN meer!
SUCCES met zoeken.
Ruud
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
Ruud ,
Ik heb al de LHM gecontroleerd die is O.K.
Ook lekt de XM nergens de wagen staat in een garage en de vloer daarvan is kurkdroog , ik heb ook de aansluitingen bij de bollen gecheckt .
Dank voor je snelle reactie .
Groet
Mark
enjoy flying Citroën
Totaal aantal Berichten: 825
Geregistreerd: 13-05-2005
- (Grand) C4 Picasso 1.2 Pure Tech
- C2 Furio
- DS 4 Airdream 1.6 eHdi
- 2CV Special
Dan denk ik, dat je het moet zoeken bij de pomp. Is de snaar niet aan het slippen, of gebroken? Anders kan de pomp nog overleden zijn. Pompen vind je in vrijwel iedere sloper, kijk wel even goed naar het juiste model.
Helaas hebben wij het besluit moeten nemen om het 16de Lindetreffen niet door te laten gaan, ivm wateroverlast op het terrein. Volgend jaar,4de weekend juni 2025, gaan wij een nieuwe poging doen.
markV624 schreef:Ruud ,
Ik heb al de LHM gecontroleerd die is O.K.
Ook lekt de XM nergens de wagen staat in een garage en de vloer daarvan is kurkdroog , ik heb ook de aansluitingen bij de bollen gecheckt .
Dank voor je snelle reactie .Groet
Mark
De auto kan ook interne lekkage van het hydraulisch systeem hebben. Hiervoor heeft Citroën lekleidingen gecreeërd bij veel hydraulische componenten. Als de lekstroom te hoog wordt, kan het systeem moeilijk op druk blijven.
Controleer de lekstromen van de hdyrauliek.
Als er een externe lekkage zit onder de motorkap, dan zie je daar geen flikker van als je onder de auto kijkt, omdat er een mooie plaat met isolatieschuim onder het blok geschroeft zit. Dat schuim heeft ook nog eens een flink absorberende werking. De droom van elke louge autohandelaar Bekijk anders ff of het verdeelblok nat is (tussen het motorblok en de radiateur) en of de aansluitingen bij het LHMvat nog wel netjes vast zitten.
Ik ben geen specialist, maar heb al wel een aantal lekkages bij de XM meegemaakt en woon ook in Groningen. Dus als je een paar extra ogen kunt gebruiken dan hoor ik het wel.
Animal triste post coitum
Totaal aantal Berichten: 1902
Geregistreerd: 06-10-2005
- C5 2.0 16v Exclusive automaat
klinkt behoorlijk als wat ik bij mijn xantia heb gehad. Toen was de hogedrukpomp naar z’n grootje. Ik kwam inderdaad op de a2 met 120 km/u tot de conclusie dat ik geen remmen meer had….......... en dat is NIET aan te raden. shock
laat het even goed nakijken!
Topicmove>hydrauliek.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ook even controleren of de aandrijfriem strak blijft bij draaiende motor .
De oog van de veer van mijn spanrol was uitgelopen , waardoor de riem vrij spel had en zo kon doorslippen .
Pompen voor een laatste model zijn vreselijk duur ( 700 nieuw ) en zeer moeilijk tweedehands te vinden . Dus beter even laten controleren of ze wel echt defect is .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb net ff met Mark gekeken en wat ik mij afvraag is, of dit te niet wijten zou kunnen zijn aan een slecht werkend en/of verstopt verdeelblok. Een andere vraag is, of een kapotte sbpomp een dusdanige invloed op de rest van het systeem kan uitoefenen.
De wagen staat voor in rijstand net iets hoger dan wanneer je ‘m in de laagste stand zet en corrigeert niet. Achter staat ze ook iets te laag, maar daar reageert ze wel correct. Bij het verstellen van de hoogte-standen reageert ze welliswaar traag -vooral voor-, maar ze reageert wel. Volgens mij is daarmee een defecte pomp uitgesloten.
Animal triste post coitum
als de auto nog wel snel omhoog komt ed kan je denk ik de pomp wel uitsluiten en inderdaad naar het verdeelblok kijken.
Wat bij mij overigens ook hielp: filters reinigen met remmenreiniger!
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Laatse modellen hebben GEEN verdeelblok !!
De druk voor de sturing komt recht uit de pomp ; pomp met twee metalen leidingen .
In dit gevaal éérts HYDRARINCE in het systeem doen . Heeft goed geholpen bij mij .
Als het een DIRAVI sturing is kan er wel ergens een filtertje in de leidingen zitten .
Groeten , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Walter ,
Ik rijdt op dit moment met de spoelolie , dit maakt geen verschil .
Bollen zijn alle op druk .
Ik heb nagenoeg geen stuurbekrachtiging als ik b.v. inparkeer , wel als ik ermee rijdt maar lijkt iets wat zwaarder te gaan .
Zowel voor als achter staat ze te laag en zoals Serge al meldde reageert ze voor helemaal niet als je op de motorkap druk uitoefent , achter wel en iets trager als mijn andere XM .
Als ik de wagen afsluit en het gezoem is na de klik afgelopen ( hydr kleppen ) dan is de wagen zeer stug bijna geen beweging op en neer .
Als ik de deur open doe en hoor de klik ( alle bollen zijn dan actief ) dan veert ze iets meer op en neer maar nog redelijk stug en geen echte grote uitslag .
Remmen moet ik hard intrappen en ze remt dan niet zoals normaal dat je dan als het ware met je neus tegen de voorruit zit .
Serge alsnog bedankt voor de genomen moeite !
Groet
Mark
enjoy flying Citroën
Walter ik heb geen Diravi en de XM is eeen V 6 24 uit 1998 .
Zie ook mijn eerste bericht .
Groet ,
Mark
enjoy flying Citroën
Hoeveel km zit die spoelolie er nu in???
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
Wat was de diagnose van de Citroën-dealer?
Gr Martijn