Hallo medezwevers,
Ik had ff zin om er tussenuit te gaan, geïnspireerd door de Olympische Spelen. Altijd al een sportfan geweest, dus ik wilde er wel eens bij zijn. Zeker omdat er dit decennium geen Spelen zich meer afspelen in Europa.
Dus heb ik het volgende gedaan:
Zaterdag 18 februari 2006:
‘s Ochtends vertrokken uit Schiedam en ‘s avonds om 7 uur aangekomen in een Formule 1 Hotel in Grenoble.
Gereden kilometers: 1.094 km
Zondag 19 februari 2006:
- Vertrek uit Grenoble.
Al snel de eerste schitterende bergen gezien:
- Italiaanse grens overgestoken door de Fréjustunnel.
Daar zijn de eerste sneeuwfoto’s gemaakt:
- Even gestopt in het dorpje Susa voor een foto van de 444.444 km:
- Aankomst in Turijn.
Daar heb ik in de stromende regen wat rond gereden en de olympische sfeer opgesnofen. Echt de hele stad staat in het teken van die 5 ringen en daar zijn ze maar wat trots op, en terecht.
Hier wat sfeerbeeldjes uit Turijn:
De BX in het centrum:
Wat verdere sfeerbeelden van Turijn:
Uiteraard nog even geprobeerd om om 17.00 uur de Oval Lingotto binnen te komen voor de 1.000 m schaatsen voor vrouwen, maar helaas was het uitverkocht. En om nou buiten de € 300 te gaan betalen op de zwarte markt was me toch een beetje te veel.
Dus stapte ik weer de auto in, om een beginnetje te maken met de weg terug naar huis. Toen de snelweg van Turijn naar Milaan genomen terwijl de regen overging in sneeuw. Enooorme chaos op de snelweg, vooral omdat Italianen niet kunnen rijden en omdat er overal wegwerkzaamheden waren. Toen bij Lugano de grens met Zwitserland overgegaan.
In Zwitserland ging het pas echt goed sneeuwen. Men kon niet harder rijden dan 40 km/h.
Toen weer wat winterfoto’s gemaakt. Helaas niet echt scherpe foto’s, maar dat komt omdat het zo hard aan het sneeuwen was, dat m’n camera (op statief) moeite had om scherp te stellen:
Toen was het zo’n 23.00 uur. Bij dat wegrestaurant hoorde ik wat mensen overleggen of het nog wel verstandig was om verder te rijden…
Toch maar weer in de BX gestapt en verder gereden. De lijnen op de weg waren niet meer te zien en nog steeds was harder rijden dan 60 km/h niet mogelijk.
Ineens ging de snelweg heel steil omhoog en stopte iedereen aan de kant (waar ongeveer de vluchtstrook was, al kon je dat totaal niet meer zien). Daar zag ik de meesten hun sneeuwkettingen tevoorschijn halen. Ook ik stopte om de kettingen om te doen. Helaas had ik een setje kettingen gekocht uit de middeleeuwen en lukte het allereerst niet om ze om te leggen (de kettingen waren trouwens ook niet compleet…) maar ook vond ik het te link om ermee te rijden. Ik voelde duidelijk dat de sluitingen van de ketting aan de binnenzijde tegen de veerpoot en de veerpootretourleidingen zou schuren.
Het sneeuwde echter zo extreem hard met zulke grote vlokken, dat de alles en iedereen direct werd ingesneeuwd (zeker 10 cm sneeuw op het dak van de auto in minder dan 30 minuten).
Toen aan de andere kant van de snelweg ineens 3 grote sneeuwschuivers de weg daar vrijmaakten, keek iedereen elkaar aan van: “Waarom komen die nou niet aan onze kant van de snelweg?”
Wel heel apart hoe iedereen ineens verbroedert aan de kant van de snelweg.
Toen uiteindelijk de sneeuwschuivers wel ook aan onze kant van de snelweg kwamen, werd het pas echt lachen. Omdat iedereen op de vluchtstrook stond, schoven de sneeuwschuivers alle sneeuw tot op een meter hoogte op en stond iedereen pas echt goed ingebouwd
Ik zag dat alle moderne auto’s met sneeuwkettingen niet uit hun benarde posities kwamen en heb toen de BX maar een standje hoger gezet en nogmaals geprobeerd om de BX zonder kettingen door de sneeuwwal te rijden. Dat ging vrij lastig omdat het erg steil omhoog liep. Met spinnende wielen de BX maar in z’n 2 te zetten en toen lukte het ineens om door de sneeuwwal te rijden en op de linker baan te geraken. Dat was ook de baan die het meeste sneeuwvrij was gemaakt.
Hier wat foto’s van hoe dat er in het donker uitzag. Let ook op de grootte van de sneeuwvlokken
Toen reed ik op de linkerbaan lachend iedereen voorbij die stond te klungelen met kettingen.
Uiteindelijk bovenaan de helling gekomen, kwam ik achter de sneeuwschuivers terecht. Daar nog eens een foto gemaakt:
Na die heuvel ging iedereen de weg af om te pitten. Ik ging nog ff een stukje door want ik vermaakt me wel in de sneeuw op een lege snelweg. Ik was inmiddels ook de sneeuwschuivers gepasseerd en kon dus volop genieten van lekker glijden en slippen over de besneeuwde snelweg. Er waren geen lijnen te zien, dus zolang je tussen de vangrails blijft is er niks aan de hand. Ook merkte ik dat ik baat had gehad van de sneeuw die eerder deze winter in Nederland is gevallen. Ik had toen al eens geoefend met het rijden over besneeuwde wegen.
Vlak voor de Sint Gotthardtunnel even wat uurtjes geslapen bij een wegrestaurant. Voor het slapengaan nog even een foto gemaakt van de hevige sneeuw:
Gereden kilometers: 651 km
Maandag 20 februari 2006:
Op deze schitterende zonnige maandag even het Engebergdal in gereden ter hoogte van Luzern. Ik ben daar in 2005 vaak geweest met mijn werk als reisleider, dus het was even wat plekjes bekijken die ik kende.
Daar een paar foto’s gemaakt, die toch wel behoren tot de mooiste die ik ooit heb gemaakt, hoe belabberd mijn simpele digitale cameraatje ook is:
Daarna via Luzern en Basel weer Frankrijk in gegaan.
Daar nog even een oude bekende (webmaster van het Franse BX-forum) ontmoet in de buurt van Strasbourg, om via Luxmburg weer terug te keren in Schiedam.
Gereden kilometers: 958 km
In 3 dagen heb ik 2.703 km gereden en veel leuke plaatsen gezien en heerlijk in de sneeuw gespeeld met de BX.
Tijd voor het volgende uitje met de BX (morgen naar Fryslân )
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
mooie trip!
en mooie foto’s natuurlijk.
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Mooie trip (was je niet moe of zo?? )
technisch triviaal: Ik zie op die foto op de Franse snelweg de snelheidsmeter 120 aangeven en de toerenteller 3000. Heb je een andere bak eronder zitten, of verkeerde bandenmaat o.i.d.?
Hee Wouter, mooie foto’s.
Enne, als je me de filmpjes mailt,dan zet ik ze (bewerkt) op mijn site.
rb schreef:Mooie trip (was je niet moe of zo?? )
Sja, op zich wel, maar in een BX word ik niet zo snel moe hoor.
rb schreef:technisch triviaal: Ik zie op die foto op de Franse snelweg de snelheidsmeter 120 aangeven en de toerenteller 3000. Heb je een andere bak eronder zitten, of verkeerde bandenmaat o.i.d.?
De snelheidswijzer geeft iets minder aan dan dat ie zou moeten doen. Vanavond nog onthouden trouwens dat bij 120 km/h de toerenteller 3100 à 3200 tpm aangeeft.
Bandenmaat is gewoon 185 onder standaard GTI-velgen. Voor zover ik weet zit de originele bak er nog onder. Al is de koppeling wel eens vervangen.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
@rb: normal zou zijn 3200 tpm @ 120 km/h. Dit is geen dramtisch verschil natuurlijk, waarschijnlijk veroorzaakt door onnnauwkeurigheid.
Trouwens, de bandenmaat verandert niks aan de verhouding tussen toerenteller en snelheidsmeter omdat je snelheidsmeter deze meetfout niet kan zien (meet de snelheid van de aandrijfas). Met een GPS zou je het verschil wel zien indien te grote of te kleine banden gemonteerd zijn.
Ik zag gisteren nog met de sleutelmeeting dat Wouter gewoon 185/60 R14 Michelin XH1 op BX Sportvelgen heeft liggen: een uistekende keus, wat mij betreft
@Wouter: het verbaast me echt dat je het zonder daadwerkelijke montage van sneeuwkettingen hebt kunnen redden op deze banden. Hoewel je profiel nog vrij redelijk was, is de grip in de sneeuw vaak gelijk ver te zoeken op zomerbanden. Gave trip. Overigens “had” je ‘s-avonds wellicht nog wel de huldiging van Erben Wennemars (brons 1000 mtr) kunnen meepikken Meja, da’s mosterd na de maaltijd.
In elk geval een mooi tripje. Schitterend, die bergen in de sneeuw.
Je wilt ook niet weten hoe je op zomerbanden (mijn voorbandjes zijn echt niet super meer, ze kwamen maar net door de APK heen. Achterbandjes zijn wel erg goed) slipt op sneeuw. Bij die helling op de snelweg was het echt zo hard mogelijk gassen (snelheidsmeter ging richting de 60 km/h terwijl ik nog steeds stilstond). Daarmee maakte ik alleen wat sneeuw vrij om weer wat asfalt te zien… Dan lukte het enigszins om de BX in beweging te zetten.
Maar of dat allemaal goed was voor de bandjes…. Nouja, ze moeten toch eens vervangen worden.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
De foto’s in dit topic werkten niet meer, dus heb ik ze even terug gezet.
Bij gebrek aan sneeuw in Nederland blijft het leuk om deze foto’s terug te zien.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
En natuurlijk al die nieuwe mensen hier die het nog niet gelezen hadden
Misschien een beetje laat maar toch…
Mooie foto’s en fantastische omgeving (ben deze zomer zelf in Lugano e.o. geweest).
Waarom ik Frans rijd?
Waarom niet?
Hier vond ik nog een filmpje (eigenlijk een compilatie van 3 kortere filmpjes):
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Wat was die TZD toch een leuke bak! Erg inspirerend om deze foto’s nog eens te zien: over iets meer dan een week ga ik zelf met de rode TZD Turbo richting Noord Italie voor een ski-vakantie. Ik heb er zin an!
Als het even kan, moet je ook wat foto’s van jouw rode schicht in de sneeuw maken. Besneeuwde bergen met een BX ervoor kun je niet echt in Nederland fotograferen.
Fijne vakantie alvast.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Dank je, zal ik doen. Het is overigens Zwitserland geworden, de groepsreis die ik had geboekt in Noord Italie ging niet door wegens gebrek aan deelnemers. Ik zit nu in Grindelwald. Prima sneeuwcondities, ondanks de nogal hoge temperaturen. De rode schicht deed het weer prima, heb in Duitsland vrij rustig gereden vanwege de harde wind. Toch weer 1:18,9 gescoord, ze blijft me verbazen. Als ik terug ben moet ik eens uitzoeken hoe dat werkt, foto’s op het forum plaatsen (jaja, ondanks dat ik hier al een tijdje rondzweef weet ik nog niet hoe dat werkt ops: ).
Totaal aantal Berichten: 3865
Geregistreerd: 08-05-2006
- BX 16V MK2
- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Daar heb ik ruim 10 jaar geleden ook eens gezeten met m’n ouders, volgens mij reden ze toen ook nog BX. Dat is toch vlakbij Lauterbrunnen?
Fijne vakantie nog, Winnetou.
Als je foto’s hebt mag je ze in een nieuw topic zetten. Ik ben nu al benieuwd naar foto’s van die mooie rooie van je.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX