Zoals in een ander draadje gemeld is mijn C5V6 een van de weinigen die niet met ASR/ESP is uitgerust. Verhaal was dat de computers in het begin niet goed leverbaar waren.
Nu vroeg ik mij af of het alleen om een computer gaat en deze dus ergens bij te plaatsen is. De sensoren en actieve delen zouden er allemaal al moeten zijn (vanwege het ABS) en het enige wat er verder gebeurt is het terugregelen van het motorvermogen.
Dus uit wat bestaat het systeem eigenlijk, een computer , een schakelaar moet je natuurlijk ook hebben bij de pook en het lampje in het dashboard is er waarschijnlijk al wel. Zijn er verder nog componenten en waar zit de computer eigenlijk. Hoe communiceert ie met het motormanagement
Daarna is het natuurlijk zaak deze computer ergens op te snorren (op de sloop…). Mensen met alleen ASR zouden hier ook wat mee moeten kunnen.
Frank
C5 Tourer Exclusive THP automaat met Pack Integral
(Integraal Leer, LDWS, Navi, Hifi, Panoramadak +++) en upgrade naar RT6
Verbruik 8,8l/100 Voorheen Ph2V6: 10,9l/100
Er zijn drie verschillende computers:
ABS
ABS/ASR
en ABS/ASR/ESP
Deze zit onder het motormanagement (BSM)
Zonder ESP heb je niet alle sensoren, je mist de gyrometer/accellerometers.
(ABS/ASR kan alleen maar via de wielsensoren wielslip bepalen, terwijl ESP de exacte koers van de auto bijhoudt en corrigeert wanneer nodig.)
Alle types communiceren met de BSM en de H3 compu via multiplex.
Via multiplex krijgt ESP ook stuurhoekinfo (Com2000). Deze sensor is er als je H3+ hebt.
ABS/(ASR)/(ESP) komt van ITT-A een onderdeel van Continental:
Link
De hydraulische reminstallatie is van Teves (ook onderdeeel van Conti)
De klauwen zijn van Bosch.
(Alle info voor Ph.I)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije