Harm schreef:Ach voor het betere scheurwerk heb ik dan de GTi, voor het comfortabel goedkoop km-vreten de TZD…
![]()
Een break vind ik toch eigenlijk niet zo mooi, en als ik veel moet vervoeren leen ik de transit van m’n vader
Dan hoop ik voor je dat je nooit iets hoeft te vervoeren dat niet in een BX past
Voor de rest is het niet zo moeilijk: Harm zoekt dus een mooie BX 19TZD.
Vindt het dan alleen jammer dat je niet op alle meetings met de RK-55-NV komt. Dat blijft toch een heel mooie wagen…(Maar jou kennende wordt het zeker een mooie TZD, die zo orgineel mogelijk is )
Test
Ben ook benieuwd naar wat voor TZD het gaat worden! Als je een diesel koopt om alleen relaxed mee te toeren (en wat kan je anders met een atmosferische diesel) is een automaat natuurlijk wel heerlijk!!!
ach, maar hoe goedkoop is een bxje diesel erbij dan?
Ik rijd ongeveer 30.000 per jaar met mn tzd, en hij kost me toch tegen de 300 per maand, als je ALLES meerekent… (de 500 euri aanschaf wordt dan afgeschreven over 3 jaar geloof k )
Dat de filosofie van citroen was dat een auto pas perfect is als je alles wat je niet nodig hebt eraf "designed" wil toch niet zeggen dat alles er vervolgens maar vanaf mag vallen?
psssssssst, nog een turbo diesel kopen met 125 000 km ?





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Thijsvandebles schreef:Juist, Een Turbo D is wel geinig, maar lang niet zo hufterproof als een gewone dieschel. Zeker als je een GTi gewend bent, kun je nog eens doorgassen. (Wel met warme motor uiteraard).
Valt toch wel mee? Ik hoor verdacht weinig over problemen met de turbo. Is natuurlijk wel weer een extra onderdeel dat kapot kan gaan, maar je moet wel een enorme “hufter” zijn om een Turbodiesel kapot te krijgen. Met koude motor flink gassen is slecht voor elke motor. Ik denk dat je vooral moet kijken naar het soort gebruik dat ervan gemaakt wordt. Maak je veel korte ritjes: neem een gewone diesel. Zit je veel op de snelweg of buiten de bebouwde kom: neem gerust een turbodiesel, dat beetje reserve is in de praktijk domweg gewoon lekker. Natuurlijk wel een goed onderhouden exemplaar zoeken.
....
als je het kunt betalen ... waarom niet
maak je dromen waar
psssssssst, nog een turbo diesel kopen met 125 000 km
Graag, hoe kom ik daaraan?
winnetou schreef:Thijsvandebles schreef:Juist, Een Turbo D is wel geinig, maar lang niet zo hufterproof als een gewone dieschel. Zeker als je een GTi gewend bent, kun je nog eens doorgassen. (Wel met warme motor uiteraard).
Valt toch wel mee? Ik hoor verdacht weinig over problemen met de turbo.
Het is niet zozeer de turbo die vaker kapot gaat. De cilinderkop wil bij turbodiesels makkelijker scheuren, zeker (maar mogelijk niet alleen) bij hufterig gebruik. Dat is eigenlijk het voornaamste serieuze aandachtspunt. Turbo’s kunnen natuurlijk ook wel kapot maar met goed behandelen (geleidelijk op temperatuur laten komen en weer laten afkoelen) zou je al een hoop onheil moeten kunnnen voorkomen.
Andere extra zaken die een turbodiesel extra heeft en een normale diesel niet, gaan niet zo vaak kapot in mijn opinie (of het moet het boosterkitje van de brandstofpomp bij Lucas pompen zijn dat recent geleden weer eens ter sprake kwam).
Verder heeft natuurlijk alles te lijden van de extra trekkracht als die ook wordt aangesproken. Dat soort slijtage is natuurlijk erg lastig concreet te maken. Misschien vaker moeten vervangen van banden en/of remblokken.
Ik weet van mezelf wel dat ik geen hufter ben en het ding altijd netjes zal behandelen, maarja, heeft de vorige eigenaar dat ook gedaan?
ik heb het ook gedaande snelste en de langzaamste zx is eigenlijk wel grappighet enige nadeel is dat m’n diesel niet zo superzuinig is 1 op 14 ipv 1op17 . maar ik bespaar toch een berg brandstof want de zx 2.0 verbruikt zo’n 1op10 en de diesel is gewoon goedkoper.
Citroen saxo 1.4 vts asics
citroen xsara picasso caractere
Re: een Diesel voor Erbij?
Harm schreef:Graag jullie advies, commentaar en hulp bij het volgende.
Ik rijd nu een 19 GTi uit 1987. Geweldig fijne BX! Ik kocht ‘m met 147.000 km, ik ben intussen al over de 190.000 gegaan. Hij gaat akelig hard naar de 2 ton dus.
Nou gaat de GTi nooit meer weg, ik heb er al zo veel geld in gestopt dat dat ook eigenlijk niet meer kan. Bovendien is ‘t zo’n geweldig leuke BX om te rijden, die blijft dus.
Alleen is 35.000 km per jaar best veel. En hoewel ik het idee heb dat zelfs zo’n oud beestje het alleen maar fijn vindt om veel (lange stukken) te rijden, gaat het wel erg hard als ie nog 10 jaar bij me blijft.
Nou heb ik eens zitten rekenen. Stel dat ik een diesel erbij koop, en 25.000 in de diesel en 10.000 in de gti ga rijden. Dan ben ik nog altijd bijna 400 euro per jaar goedkoper uit, als je alle vaste kosten meerekent en brandstof.
Wat zouden jullie doen? Gewoon een diesel erbij kopen?
Ik zou het niet doen, je hebt natuurlijk niet alleen je brandstofkosten, ook je wegenbelasting, je verzekering en vooral niet te vergeten: 2x onderhoudskosten en 2x apk !
Denk dat het je uiteindelijk tegen gaat vallen hoeveel je uiteindelijk bespaard.
Ik heb met hetzelfde dillema gezeten maar ik blijf gewoon lekker 25.000 per jaar rijden met de GTI (die bij de laatste tankbeurt weer een gezonde dorst had )
Maar, je moet het zelf weten natuurlijk
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Ik zou het niet doen, je hebt natuurlijk niet alleen je brandstofkosten, ook je wegenbelasting, je verzekering en vooral niet te vergeten: 2x onderhoudskosten en 2x apk !
Denk dat het je uiteindelijk tegen gaat vallen hoeveel je uiteindelijk bespaard.
Wegenbelasting en verzekering zaten al in mijn berekening, en als je alleen dat meerekent is het 369 euro goedkoper, bij 25.000 in de diesel en 10.000 in de GTi.
Onderhoud en ellende heb ik niet meegerekend, maar goed, een beetje geld mag ‘t wel kosten omdat ‘t ook hobby is





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Tsja, dan is de suggestie van LPG natuurlijk ook niet te versmaden. Als je toch van plan bent de GTI zo lang mogelijk te houden…. Laat er dan een mooie LPI installatie in zetten met ringtank op de plaats van het reservewiel! Is nu een investering, maar met de huidige prijzen verdient zich dat vrij vlot terug. En hoewel ik een diesel heerlijk vind rijden is het eigenlijk geen vergelijk met de GTI. Want ik blijf erbij: de allerlekkerste BX is en blijft toch de GTI zonder kat!!!
Natuurlijk is diesel rijden niet te vergelijken met mijn vuile GTi, daarom wil ik er van allebei ook eentje
De GTi voor de pretritjes, lekker scheuren en de diesel voor lange ritten die goedkoop moeten zijn
Een TZD heeft vrijwel alle optie’s die je in een BX kunt krijgen….zoals electr. ramen, stuurbekr, CV met AB….enz.
Ik heb vooral met de turbodiesels cylinderkop-problemen gehad, niet met de gewone D.
Wel kunnen ze nogal eens motorolie lekken.
Er staan er genoeg te koop op Marktplaats en Speurders, zag ik.
Moet voor pakweg 500 euro kunnen.
En je hebt al genoeg ervaring met de BX, dus verder weet je wel waar je allemaal op moet letten. (veersysteem en zo).