heb je al over de prijs gepraat?
jawel, en garantie enzo, maar het blijft nog steeds veel geld
Tsja, ‘k weet niet eens wat ze ervoor vragen… Maar goed, je moet natuurlijk geen enorm bedrag uit gaan geven aan een BX die niet eens helemaal 100% naar je zin is.
Harm schreef:jawel, en garantie enzo, maar het blijft nog steeds veel geld
Het kan ook voor veel minder. Eind vorig jaar heb ik nog een TZD Turbo Break Service aangeschaft, bouwjaar 1993, voor €50,-.
Beestje reed prima en met wat kleine reparaties wassie ook nog wel weer APK-klaar te maken. Had pas 350000km gelopen.
Deze service Break is inmiddels gestript en afgevoerd.
Mijn onderdelenmagazijn is weer op peil.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.





















Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
macnail schreef:winnetou schreef:Tsja, dan is de suggestie van LPG natuurlijk ook niet te versmaden. Als je toch van plan bent de GTI zo lang mogelijk te houden…. Laat er dan een mooie LPI installatie in zetten met ringtank op de plaats van het reservewiel! Is nu een investering, maar met de huidige prijzen verdient zich dat vrij vlot terug. En hoewel ik een diesel heerlijk vind rijden is het eigenlijk geen vergelijk met de GTI. Want ik blijf erbij: de allerlekkerste BX is en blijft toch de GTI zonder kat!!!
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf heb ik 2 jaar in een katloze ‘86-er GTi gereden en dat beviel me prima. Ook vanwege het aantal km’s ben ik overgestapt op een ‘92-er TZD Turbo.
Op dit moment rijd ik al zo’n dikke 3 jaar met deze diesel en ik moet zeggen, kheb er geen seconde spijt van.
Tuurlijk is een GTi sneller weg bij het stoplicht, maar accelererend in de 5 bij 120 km/u op de snelweg, dan kan een GTi alleen maar de achterkant van mijn TZD Turbo zien, en een top van 180km/u hoef je ook niet voor te schamen.Harm, als je voor een diesel kiest zou ik zeggen: zoek een mooie TZD Turbo, dat komt wat meer in de buurt van jouw GTi.
@Macnail: ik heb dezelfde route gevolgd hoor. Had een 87-er GTI, ben daarna vooral vanwege de kilometers in een TZD Turbo gaan rijden omdat ik niet teveel wilde inleveren op prestaties. Ik denk overigens niet dat een turbodiesel een GTI zoek zal rijden op de tussenacceleratie, een GTI levert vrijwel net zoveel koppel (pakweg 170 Nm, turbo D is 180 Nm) over een veel breder toerengebied. Ik heb net als jij geen moment spijt gehad van de overstap, maar feit blijft dat de GTI toch vooral een leuk speledingetje was, terwijl de turbodiesel veel meer een lekkere supercruiser is voor veel kilometervreten. Kortom, ze hebben hele andere karakters, en daar moet Harm zich niet op verkijken. Daarom is de optie van LPG in zijn GTI er eentje om niet direct te vergeten.
Buiten dat, ik kan een (turbo)diesel in een BX van harte aanbevelen aan Harm. Als het echt gaat om een extra auto voor de kilometers, gewoon doen.
Ik geloof dat Harm niet echt gecharmeerd was van GPL in zijn GTi. Gas is nog altijd om op te koken zeg maar…
En het ging Harm ook niet om een auto erbij te kopen die zuiniger is, maar wel dezelfde prestatie´s heeft als zijn GTi. Het ging erom een relaxte cruiser erbij te zoeken voor de lange baan. Om op deze wijze wat dure benzine en zijn in goede staat verkerende GTi te sparen.
Dan kun je inderdaat kiezen voor een TZD Turbo, maar zoek je een relaxt stuk rij°ijzer, dan komt een ´gewone´ TZD meer in de buurt denk ik. En dan natuurlijk wel met cruise control.
Test
Een bx rijdt anders prima op LPG en je tankt wel voor 50 cent, nog altijd de helft van diesel!
Dan heb je de inbouwkosten (1500 euro) en de extra wegenbelasting er zo weer uit.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
metro2005 schreef:Een bx rijdt anders prima op LPG en je tankt wel voor 50 cent, nog altijd de helft van diesel!
Dan heb je de inbouwkosten (1500 euro) en de extra wegenbelasting er zo weer uit.
Daar spaar je de GTI niet mee en dat was nu geloof ik wel een belangrijke factor. Om over de gebruikelijke nadelen van LPG maar te zwijgen.
mpostma schreef:metro2005 schreef:Een bx rijdt anders prima op LPG en je tankt wel voor 50 cent, nog altijd de helft van diesel!
Dan heb je de inbouwkosten (1500 euro) en de extra wegenbelasting er zo weer uit.Daar spaar je de GTI niet mee en dat was nu geloof ik wel een belangrijke factor. Om over de gebruikelijke nadelen van LPG maar te zwijgen.
dat is waar
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
mpostma schreef:metro2005 schreef:Een bx rijdt anders prima op LPG en je tankt wel voor 50 cent, nog altijd de helft van diesel!
Dan heb je de inbouwkosten (1500 euro) en de extra wegenbelasting er zo weer uit.Daar spaar je de GTI niet mee en dat was nu geloof ik wel een belangrijke factor. Om over de gebruikelijke nadelen van LPG maar te zwijgen.
Juistem!
Test
]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf heb ik 2 jaar in een katloze ‘86-er GTi gereden en dat beviel me prima. Ook vanwege het aantal km’s ben ik overgestapt op een ‘92-er TZD Turbo.
Op dit moment rijd ik al zo’n dikke 3 jaar met deze diesel en ik moet zeggen, kheb er geen seconde spijt van.
Tuurlijk is een GTi sneller weg bij het stoplicht, maar accelererend in de 5 bij 120 km/u op de snelweg, dan kan een GTi alleen maar de achterkant van mijn TZD Turbo zien, en een top van 180km/u hoef je ook niet voor te schamen.
Harm, als je voor een diesel kiest zou ik zeggen: zoek een mooie TZD Turbo, dat komt wat meer in de buurt van jouw GTi.
@Macnail: ik heb dezelfde route gevolgd hoor. Had een 87-er GTI, ben daarna vooral vanwege de kilometers in een TZD Turbo gaan rijden omdat ik niet teveel wilde inleveren op prestaties. Ik denk overigens niet dat een turbodiesel een GTI zoek zal rijden op de tussenacceleratie, een GTI levert vrijwel net zoveel koppel (pakweg 170 Nm, turbo D is 180 Nm) over een veel breder toerengebied.
@Winnetou: Als voorbeeld stelde ik ook accelererend bij 120km/u in de 5, dus niet terugsxhakelen. Reken maar dat de GTi het dan bar moeilijk heeft om de TZD Turbo bij te houden.
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:]
Ben ik het niet helemaal mee eens. Zelf heb ik 2 jaar in een katloze ‘86-er GTi gereden en dat beviel me prima. Ook vanwege het aantal km’s ben ik overgestapt op een ‘92-er TZD Turbo.
Op dit moment rijd ik al zo’n dikke 3 jaar met deze diesel en ik moet zeggen, kheb er geen seconde spijt van.
Tuurlijk is een GTi sneller weg bij het stoplicht, maar accelererend in de 5 bij 120 km/u op de snelweg, dan kan een GTi alleen maar de achterkant van mijn TZD Turbo zien, en een top van 180km/u hoef je ook niet voor te schamen.Harm, als je voor een diesel kiest zou ik zeggen: zoek een mooie TZD Turbo, dat komt wat meer in de buurt van jouw GTi.
@Macnail: ik heb dezelfde route gevolgd hoor. Had een 87-er GTI, ben daarna vooral vanwege de kilometers in een TZD Turbo gaan rijden omdat ik niet teveel wilde inleveren op prestaties. Ik denk overigens niet dat een turbodiesel een GTI zoek zal rijden op de tussenacceleratie, een GTI levert vrijwel net zoveel koppel (pakweg 170 Nm, turbo D is 180 Nm) over een veel breder toerengebied.
@Winnetou: Als voorbeeld stelde ik ook accelererend bij 120km/u in de 5, dus niet terugsxhakelen. Reken maar dat de GTi het dan bar moeilijk heeft om de TZD Turbo bij te houden.
By the way: heb je mijn oude Gti-klokkenwinkeltje al ingebouwd??
11x BX/ 1x 2CV6/ 3x Xantia/ 3x ZX en nog heel veel andere merken.
Nu Xsara Break Phase 2 1.6 16V “Comfort” en Honda VF1000 Interceptor 1985.
macnail schreef:
@Winnetou: Als voorbeeld stelde ik ook accelererend bij 120km/u in de 5, dus niet terugsxhakelen. Reken maar dat de GTi het dan bar moeilijk heeft om de TZD Turbo bij te houden.
Een schone GTI is dan zeker niet sneller dan de turbodiesel. Tot de 100 is de gti wel duidelijk sneller. Turbodiesel heeft dudelijk meer tijd nodig om op stoom te komen en wordt gehandicapt doordat de powerband van een gti veel breder is.
De kogel is door de kerk, het wordt een TZD S die in Brielle bij de dealert staat. Voor veel te veel geld, maar het is precies wat ik zoek: van binnen en van buiten als nieuw, 135.000 km, elektrisch open dak, rijdt goed, en zelfs de deauville velgen zijn nog als nieuw.
De komende maanden zullen we zien of ik zojuist mijn eigen financiële graf heb gegraven en een ellendebak heb gekocht.
Verder nog wat bijzonderheden:
Grijze TZD-stoelen met zwarte plastic achterkanten, maar zwart dashboard, zwart plastic op de deurpanelen. Erg mooie combinatie eigenlijk wel. Verder: in 2004 geimporteerd uit Duitsland (vandaar de lage km-stand, ander belastingklimaat), een vreemd dieselblok met EGR (Marten leg eens uit waarom het blok zo anders is dan verwacht ) en 4 winterwielen in de kofferbak.
Originele plip aanwezig, maar knopje eraf gevallen (oeps). Linker deurslot kapot en toerenteller werkt niet.
Als het allemaal loopt zoals de bedoeling is ga ik ‘m volgende week zaterdag ophalen, dan komen er wel foto’s enzo
Bij luveto dus die heeft eerst in spijkenisse gestaan voor 3500 !!! euro en daarna is ie naar brielle verhuisd en heeft men de prijs verlaagd.
Gefeliciteerd iig. Hij zag er schitterend uit.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX