toniclight schreef:eviltwin schreef:: beide lijken me vrij duidelijk…
Ik zie in een Espero een sedan, dat zie ik bijvoorbeeld niet in een Xm.
Het spijt me, vrees dat ik het niet met je eens benJeroen
De Espero *is* een Sedan, daar moet je juist omheen kijken, sowieso is er een Xm sedan (ik meen ook Heuliez) als dat het wat makkelijker maakt voor je om de overeenkomsten te zien.
Zoals we aan de C-triomphe kunnen zien zijn Sedans in sommige landen gewoon polulair, neit zo gek dus dat de Espero een gewone koffer had, als ze het echt gewild hadden dan was dat een hatchback geworden, de slOpel waar hij van afgeleid was, kon je ook als 5deurs krijgen.
De Xenia was de eerste Monovolume 2+2, in dat geval is het concept wel exact overgenomen voor de Rino.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
sowieso is er een Xm sedan (ik meen ook Heuliez) als dat het wat makkelijker maakt voor je om de overeenkomsten te zien.
Dat zou kunnen, ik zal eens op zoek gaan naar een plaatje van die Xm sedan. Misschien dat ik het licht dan ook zie.
Jeroen
aanvulling:
Neem aan dat het dan om deze auto gaat:
De Esparo is toch van eerdere datum dan deze sedan. Als er gelijkenis zou zijn zou ik toch eerder denken dat Heuliez een “fraaiere” Esparo heeft bedacht met deze (lelijke m.i.) Xm-creatie.
Totaal aantal Berichten: 43299
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
toniclight schreef:sowieso is er een Xm sedan (ik meen ook Heuliez) als dat het wat makkelijker maakt voor je om de overeenkomsten te zien.
Dat zou kunnen, ik zal eens op zoek gaan naar een plaatje van die Xm sedan. Misschien dat ik het licht dan ook zie.
Jeroen
die plaatjes hebben omstreeks 1990 in de autoweek gestaan, nog voor de introductie van de XM break.
Ik weet nog dat het foto’s waren van een XM berline, een sedan en een break in de kleur grijs metallic.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Espero
Gaaaaaap…. Slotje?
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Gaaaaaap…. Slotje?
Waarom een slotje?
Zie dankzij eviltwin ineens de Xm ruitjes achter bij de Espero bijvoorbeeld.
Is toch waanzinnig dat in zo’n suffe auto elementen zitten die duidelijk ook in de Xm en Xantia zitten.
Jeroen
We hebben weleens met de xant naast een espero gestaan, het is jammer dat we geen camera bij ons hadden, het ene na het andere detail kwam aan het licht.
De xantia is in 1989 ontworpen dus kan de espero nog steeds een xantia kopie zijn (bij GM hadden ze de technische onderdelen natuurlijk al jaren op voorraad )
BMW E91 30D Touring, BMW E36 320i Cabrio
Ex BX 16v, Ex AX GTI
die overeenkomst van de avetime zi ik helaas niet de reno is een op zich zelfstande auto en dat het een 2+2 is dat is een overeenkomst maar zo kan je wel erg ver gaan wie had de eerste 7 zitter enz enz
Simpele Ziel schreef:We hebben weleens met de xant naast een espero gestaan, het is jammer dat we geen camera bij ons hadden, het ene na het andere detail kwam aan het licht.
De xantia is in 1989 ontworpen dus kan de espero nog steeds een xantia kopie zijn (bij GM hadden ze de technische onderdelen natuurlijk al jaren op voorraad )
wie heb het over een kopie waarschijnelijk hebben ze gewoon de zelfde mensen aan de tekenningen gewerkt en om eerlijk te zijn denk ik ook niet dat je er achterkomt welke er nu echt eerder was
We hebben het hier echt over copien ja,
beter goed gejat dan slecht verzonnen
vooral de oosterse fabrikanten hebben hier een handje van, kijk bijv. naar de Lexus LS (S-klasse copie) of de Mazda 121 (2cv copie)
Bekijk het eens van de Koreaanse kant, je moet een auto ontwerpen die eventueel zou kunnen aanslaan in Europa, maar je begrijpt de Europese smaak niet helemaal, wat is er dan logischer dan een (halfbakken) copie te maken van een ikoon. Hun andere auto op dat moment was een Kadett met een ander naamplaatje.
Er wordt zelfs op dit forum wel eens gemakkelijk over de Xm gedacht, maar, feit is dat het de ultieme uiting is van Bertone styling, dat er 330.000 mensen zo gek waren een dergelijk scherpgesneden designstatement aan te schaffen is al vreemd zat, dat er een stel Koreanen de Xm interessant genoeg vonden om te copieren, tja dat kan je alleen maar waarderen.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
eviltwin schreef:We hebben het hier echt over copien ja,
beter goed gejat dan slecht verzonnen
vooral de oosterse fabrikanten hebben hier een handje van, kijk bijv. naar de Lexus LS (S-klasse copie) of de Mazda 121 (2cv copie)
Bekijk het eens van de Koreaanse kant, je moet een auto ontwerpen die eventueel zou kunnen aanslaan in Europa, maar je begrijpt de Europese smaak niet helemaal, wat is er dan logischer dan een (halfbakken) copie te maken van een ikoon. Hun andere auto op dat moment was een Kadett met een ander naamplaatje.
Er wordt zelfs op dit forum wel eens gemakkelijk over de Xm gedacht, maar, feit is dat het de ultieme uiting is van Bertone styling, dat er 330.000 mensen zo gek waren een dergelijk scherpgesneden designstatement aan te schaffen is al vreemd zat, dat er een stel Koreanen de Xm interessant genoeg vonden om te copieren, tja dat kan je alleen maar waarderen.
Die espero is niet gekopieeerd door daewoo, maar gewoon ook ontworpen door Bertone. Koreanen hebben in de begintijd heel wat auto’s door ilailaanse ontwerphuizen laten ontwikkelen. Denk eens aan de eerste achterwielaangedreven Pony’s. Ontworpen door Italdesign Giugiaro
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
ook goed, een van Bertone’s ondergeschikten plundert het werk van de meester en voila een Koreaan.
Pininfarina doet dit ook wel ‘s, zie p406c vs f456.
Giorgio Guigiaro evenzo: Grande Punto vs 3200GT
In al deze gevallen is het niet eenduidig aan te geven of het de naamgever van het designhuis zelf was of een van de werknemers die het ontwerp heeft gemaakt. De beroemde BMC pininfarina prototypen waren het werk van Leonardo Fioravanti, bijv. Die is pas later zelf bekend geworden.
Maar voor de Xm staat dit wel vast, Bertone zelf heeft de eerste schets gemaakt.
(zie mijn eerdere link)
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Mensen, het gaat er niet om wie wat ontworpen heeft maar gewwoon domweg welke andere automerken er op Citroëns lijken qua uiterlijk. Styling-elementen mag ook.
Schijt aan originaliteit.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Lelijke Eend schreef:Mensen, het gaat er niet om wie wat ontworpen heeft maar gewwoon domweg welke andere automerken er op Citroëns lijken qua uiterlijk. Styling-elementen mag ook.
Andersom mag ook?
Ik wil nog wel even de Berlingo (ook Bertone) noemen. Dit typische ontwerp voor een bestelwagentje is eigenlijk door iedereen nagemaakt.
Jeroen
Ja, andersom mag ook.
Schijt aan originaliteit.
eviltwin schreef:de Rino Espace is een copie van een BX MPV van Heuliez (de naam Espace is trouwens ook gejat van Heuliez nml. van een Sm ‘spyder’.
De Renault Espace was eerder dan de BX MPV volgens mij.
Zie hier voor de BX MPV.
Ami 8 Club (1970)
ex: 2CV (‘79) | Dyane (‘81) | GS (‘79) | AX (‘95) | 17 x BX