1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
XM D12 rookt te veel en hapert
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 03 maart 2006 12:50 AM

Wil graag het volgende in de groep gooien, om te voorkomen dat ik wellicht vroegtijdig een motorleven beëindig:
Mijn recent aangeschafte XM 2.1D zet bij het starten de complete straat vol rook. Ofschoon ik daar eigenlijk sch&%$ aan heb gebiedt de burgerlijkheid -en anders wel eega’s gezicht- mij, me daarover rot te schamen. Ze schokt dan bij het wegrijden en rookt nog meer dan ikzelf. Kleur uitlaatgassen is wit+blauw te noemen. Bij warme motor is de kleur duidelijk blauw, ze blijft roken. Onverbrande diesel. Er verdwijnt geen koelvloeistof en de verstuivers zijn zojuist getest en gaaf bevonden. Er blijkt te veel carterdruk te ontstaan: peilstok omhoog en duidelijk zichtbare rook spuit eruit zeg maar. Mij werd geadviseerd een andere wagen te zoeken. Dat doet pijn en ik hoop dat er een alternatief is.
Voorts, en dit kan ermee te maken hebben, begint de wagen te schokken bij een toerental van ca. 2400 rpm op de teller -onafhankelijk van de gebruikte versnelling- en is niet meer vooruit te branden. Het lijkt alsof dit bij warme motor erger wordt, en ook het zgn. onbruikbare gebied wordt groter, in een gebied tussen 1000 tot 3000. Dit lijkt me behalve irritant ook zorgwekkend.
Verder bleek het na een ritje door Frankrijk (XM go home! Vooral rond Parijs was ze duidelijk in haar element en gedroeg zich voorbeeldig, geen problemen en haar berijden was het ultieme genot, hehe) vooral bergopwaarts zeer moeizaam te gaan, van 130 naar 95 km/h en niks meer. Vermogensverlies dus. Okee, het is geen turbo maar het moet beter kunnen.
Voor we de motor afschrijven hoop ik dat joe nieuw licht op de zaak kunt werpen. Wat voor revisie dient er gedaan te worden en is het haalbaar?

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
Serge
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3212
Geregistreerd: 31-10-2004

Gepost: 03 maart 2006 12:50 PM
  [ # 1 ]

Ik heb geen idee. Maar als je onderdelen voor dat blok nodig hebt, dan weet ik een goed adres voor je en als je er een compleet nieuwe blok in wilt hangen, dan kan ik je een 2.1D12 tippen met 161dkm op de teller voor €500.

Animal triste post coitum

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 03 maart 2006 05:53 PM
  [ # 2 ]

Dank voor de tip, als ie echt kaduuk is dan doen we dat.
Het zou ook nog valse lucht kunnen zijn hoorde ik vandaag. Ga ik nog proberen te checken.

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 maart 2006 06:01 PM
  [ # 3 ]
MrWeenie schreef:

Dank voor de tip, als ie echt kaduuk is dan doen we dat.
Het zou ook nog valse lucht kunnen zijn hoorde ik vandaag. Ga ik nog proberen te checken.

Zou absoluut schokken en vermogensverlies en het roken kunnen verklaren, maar niet de carterdruk.

Profiel  
 
Simmetje
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Gepost: 05 maart 2006 12:55 AM
  [ # 4 ]

Laat even de afstelling van de dieselpomp checken. Fout afstellen kan gekke dingen veroorzaken.

Carterdruk is vaak fouteboel. Dus desondanks ben ik er bang voor…

Domme vragen bestaan niet.

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 05 maart 2006 11:56 AM
  [ # 5 ]
Simmetje schreef:

Laat even de afstelling van de dieselpomp checken. Fout afstellen kan gekke dingen veroorzaken.

Carterdruk is vaak fouteboel. Dus desondanks ben ik er bang voor…

versleten compressieveren?

Laat eens een compressietest doen!

GRG

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 maart 2006 12:07 PM
  [ # 6 ]

de carterdruk zegt genoeg,,het blok is op zn end.
vervangen of reviseren.
kop eraf carterpan eronderuit,en een rondje lagers en zuigerveren zou je nog een 100,000 km’s mee kunnen winnen,maar persoonlijk zou ik er dat andere blok intakelen.
en dit blok op de werkbank ploffen, en op het gemakje in mn vrije tijd reviseren, zodat ik na 100,000 km met het nieuwe blok, er een verse motor in kan hangen, die weer 300,000 kms mee kan.

maar ja da’s mijn idee..
edoch in de huidige motor gewoon op zn eind, dus ik zou daar geen pleuro’s mee instoppen om hem nog ff wat meer kms te laten maken.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
ieksEmmu
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3779
Geregistreerd: 25-05-2004

- XM 3.0 V6 24v
- XM 2.0i 8v
Gepost: 05 maart 2006 02:47 PM
  [ # 7 ]
kreazyV8wuppo schreef:

de carterdruk zegt genoeg,,het blok is op zn end.
vervangen of reviseren.
kop eraf carterpan eronderuit,en een rondje lagers en zuigerveren zou je nog een 100,000 km’s mee kunnen winnen,maar persoonlijk zou ik er dat andere blok intakelen.
en dit blok op de werkbank ploffen, en op het gemakje in mn vrije tijd reviseren, zodat ik na 100,000 km met het nieuwe blok, er een verse motor in kan hangen, die weer 300,000 kms mee kan.

maar ja da’s mijn idee..
edoch in de huidige motor gewoon op zn eind, dus ik zou daar geen pleuro’s mee instoppen om hem nog ff wat meer kms te laten maken.

mvgr wupke Wink


klinkt alsof je een lampje verwisselt…  Rolling Eyes  Wink

Profiel  
 
Ds23man
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1240
Geregistreerd: 30-05-2005

Gepost: 05 maart 2006 02:50 PM
  [ # 8 ]
ieksEmmu schreef:
kreazyV8wuppo schreef:

de carterdruk zegt genoeg,,het blok is op zn end.
vervangen of reviseren.
kop eraf carterpan eronderuit,en een rondje lagers en zuigerveren zou je nog een 100,000 km’s mee kunnen winnen,maar persoonlijk zou ik er dat andere blok intakelen.
en dit blok op de werkbank ploffen, en op het gemakje in mn vrije tijd reviseren, zodat ik na 100,000 km met het nieuwe blok, er een verse motor in kan hangen, die weer 300,000 kms mee kan.

maar ja da’s mijn idee..
edoch in de huidige motor gewoon op zn eind, dus ik zou daar geen pleuro’s mee instoppen om hem nog ff wat meer kms te laten maken.

mvgr wupke Wink

 

klinkt alsof je een lampje verwisselt…  Rolling Eyes  Wink

Hij doet dat gewoon tussen twee bakken koffie door met 2 vingers in zijn neus, die SuperWup!

GRG Very Happy

.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 05 maart 2006 04:40 PM
  [ # 9 ]

ik zou bijna zeggen ,kom maar op met dat ding, ik wissel het wel ff voor je.
oke het is geen dagelijkse simpele klus, maar normaliter in een garagebox, met een takel en wat luchtgereedschap ,zou je met 2 man in 2 dagen toch die hele klus voor elkaar moeten krijgen.

anderzijds,bij een XM haal je toch de neus eruit, dan is het handig sleutelen denk ik.

en dan nog, los van de wissel,, de huidige motor is op zn eind, dus of je koopt een andere, of je wisselt deze,,verhaal blijf gelijk, los van of het ff zo gepiept is..

mvgr van superwupke Laughing  Wink

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 06 maart 2006 12:43 AM
  [ # 10 ]

...Er zit bij koude motor ook nog eens een lelijk piepje in dus da’s in elk geval minimaal een lager.
Als ik jullie -zeer gewaardeerde- reacties, overigens ook uit andere draden -het onderwerp slijtage is vaker ter sprake gekomen- nu eens vergelijk dan is het toch rekken of vervangen.
Zelf heb ik er dan wel weer moeite mee, de motor en de carrosserie van elkaar te scheiden vanwege de originaliteit van de wagen. Maar ja, da’s technisch gesproken ook maar emotioneel gezever, er is al veeheel meer vervangen.
Beide klusjes vragen in elk geval om een paar dagen vrijaf, een geschikte locatie en een geoefende vrijwilliger. Na wikken en wegen denk ik dat we binnenkort toch maar moeten gaan ruilen. Dussss Serge, waar staat dat ding ?

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 maart 2006 12:52 AM
  [ # 11 ]

het is een gedachte,maar wat ik persoonlijk altijd doe bij de motorwissel is er een compleet motorpakkingset aan wagen.
dit is relatief eenvoudig daar de motor buiten de auto ligt.

dus koppakking klepseals ,krukaskeerringen enz enz…
de waterpomp distributie en dergelijke + koppelingset.

dit kost een drup meer, maar bespaard een bak geld als je het moet doen met de motor in de auto.

daarnaast kan je tijdens het monteren van het pakkingset ed, de kwaliteit van de motor goed beoordelen.
en ben je naderhand verzekerd van een degelijk motortje,en vele fijne kilometers.

en vrijwillig? tja neuh, maar je mag altijd een beroep op mn kennis van revisie doen..

mvgr wupke:die Grunn rooi wat ver uit het hoekje vind liggen,,237 km te ver dus,, Laughing  Wink

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 06 maart 2006 01:03 AM
  [ # 12 ]

Met vrijwillig bedoelde ik overigens onleesbaar tussen de lettertjes door geenszins gratis. Om nou te zeggen dat geld geen rol speelt, nee, maar deze jongen mist de expertise , een doklocatie (alleen misschien een brug voorhanden) en waarschijnlijk wat speciaal gereedschap.

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 06 maart 2006 01:03 AM
  [ # 13 ]
kreazyV8wuppo schreef:

het is een gedachte,maar wat ik persoonlijk altijd doe bij de motorwissel is er een compleet motorpakkingset aan wagen.
dit is relatief eenvoudig daar de motor buiten de auto ligt.

dus koppakking klepseals ,krukaskeerringen enz enz…
de waterpomp distributie en dergelijke + koppelingset.

Gezien de faalkans vind ik koppakking en klepseals bij de diesels preventief doen wat al te gortig. Verder kun je natuurlijk naar de onderhoudshistorie van het blok kijken indien bekend. Om die redenen heb ik bij mij indertijd de koppeling niet gedaan (net een jaar oud) en de koppakking en klepseals sowieso niet (vind ik overdreven om gelijk te doen, kans dat ik meer kapot maak dan repareer is ook nog eens aanwezig Wink). Verder wel de distributie doen als de historie onbekend is of deze er toch aan zit te komen. Riempje, rolletjes en waterpomp dus. En de keerringen (krukas + nokkenas keerringen). Nog een tip. Bij deze motor kunnen de carterventilatieslangen ook aardig gaar zijn. Kostte voor mijn Turbo D12 blok ong. 45 EUR om allemaal te vervangen en dan blijft het blok weer mooi droog. Bij mij waren ze allemaal gaar.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 06 maart 2006 01:09 AM
  [ # 14 ]
mpostma schreef:

Gezien de faalkans vind ik koppakking en klepseals bij de diesels preventief doen wat al te gortig.


kreazyV8wuppo schreef:

het is een gedachte,

wil niet zeggen dus dat je het moet doen.
en dat ik het wel doe,ligt aan mn eigenwijsheid,,maar bv met mn bix break heb ik 4 ton zonder motor ellende mee weg getuft,,alwaar de beginstand 180,000 was..tja, ieder voor zich dus..

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
MrWeenie
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 68
Geregistreerd: 05-02-2006

Gepost: 06 maart 2006 01:09 AM
  [ # 15 ]

rolletjes? alu poelies of wat anders?

Elektriek is magnifiek, maar van franse tekeningen word ik ziek

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook