Waar zit de voorste anti-zakklep? De klep dus die ervoor zorgt dat de moderne Citroën’s niet meer zakken tijdens het stilstaan.
Gaan ze vaak stuk?
vanuit bestuurderstoel gezien linksvoor onder de radiator tegen de dwarsbalk.
nee ze gaan niet vaak stuk.
en als je last hebt van snel inzakken, is een rondje filtersreinigen LHM verversen MET SPOELEN noodzakenlijk…
ook kan je standbol zelf leeg zijn of bijna leeg of kapot.
die bol zit horizontaal achter in het midden van je achteras.
mvgr wupke
Zakt af en toe in, enkel vooraan. vooral met koud weer.
Wat is het blokje dat onderaan de rempomp vast zit?
citrods schreef:Zakt af en toe in, enkel vooraan. vooral met koud weer.
voorste hoogteregelaar vervuild
citrods schreef:Wat is het blokje dat onderaan de rempomp vast zit?
Rempomp? welk onderdeel bedoel je nu,, een rempomp bestaat niet.
je remservo? onder/achter je rempedaal?
de hogedrukregelaar? cilinder met bol welke je druk afregelt.
(evt)je verdeelblok? welke je systeemdrukken afregelt voor je remmen veren stuurbekrachting?
enz enz..
koop of download een vraagbaak,dan is het voor ons techneuten ook makkelijker te volgen doordat je de beestjes bij hun naampjes noemt.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:vanuit bestuurderstoel gezien linksvoor onder de radiator tegen de dwarsbalk.
nee ze gaan niet vaak stuk.
en als je last hebt van snel inzakken, is een rondje filtersreinigen LHM verversen MET SPOELEN noodzakenlijk…
ook kan je standbol zelf leeg zijn of bijna leeg of kapot.
die bol zit horizontaal achter in het midden van je achteras.
mvgr wupke
Mijn ervaring is dat ze wél kapot gaan. Overigens zit de anti-zak klep niet vooraan bij de radiateur, maar bij de rechterachterzijde van het voorste subframe. De bol die bij een xantia in het midden van het achterste subframe zit (en bij een XM aan de linkerbovenzijde van het achterste subframe), zit er alleen om voor rest-remdruk te zorgen als de pomp niet meer draait en heeft niets te maken met het inzakken van de auto. Deze bol is gemonteerd op auto’s een anti-inzakklep hebben omdat die de druk van het veersysteem niet kunnen gebruiken voor de remmen als de pomp uitvalt doordat de anti-inzakklep het systeem afsluit.
Gr Martijn
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Mijn ervaring is dat ze wél kapot gaan.
Dat deel ik. Nadat ik spoelvloeistof in mijn systeem gehad heb, zakt de auto veel sneller in na stilstand. Dit zou kunnen komen omdat de spoelvloeistof vuil heeft losgemaakt en dit is gaan zitten tussen de “anti-zinkkleppen” waardoor deze niet goed meer afsluiten. (volgens een expert.)
Ik heb dit meer gehoord bij Xantia’s dat het anti-zink-systeem niet meer werkt.
Jeroen
zoals gewoonlijk is de wup het er weer eens niet mee eens..
ik heb nu al diverse inzakkers genezen om te weten dat die inzakklep niet direct kapot hoeft te zijn.
bij de ene volstaat een LHM ververs beurt bij de ander een rondje bollen testen + vullen.
en soms eea in combi met spoelen.
ik moet de 1e kapotte klep nog tegenkomen.
wat de positie aangaat van de klep kon je wel eens gelijk hebben..was dus wel een vergissing..ach ja ook ik ben niet heilig..
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
zoals gewoonlijk is de wup het er weer eens niet mee eens..
Dat is alleen maar goed hoor!
Maar de theorie van het vuil tussen de kleppen dan?
De mijne is bij Cypharse geweest alles is door hen gecontroleerd, bollen opdruk, LHM vervangen na 3000 km. spoelvloeistof, etc.
Na deze behandeling zakt de auto veel sneller in. Het lijkt wel een BX!
Jeroen
tja, waar het aan ligt in jou geval weet ik zo ook niet.
enigste wat ik kan reflecteren is mn ervaring.
en ik moet de 1e kapotte zinkklep nog tegenkomen.
daarnaast ben ik absoluut geen voorstander van die spoelolie chemo bende.
sommige zweren erbij ,maar ik ben er tegen.
mijn idee in jou geval zou zijn, die chemo bende eruit LHM erin, en de zaak spoelen door de remnippels ff open te zetten.
of het werkt is 2, maar anderzijds kan er gewoon dom weinig kapot aan die antiezink klep,, dwz het kan goed zijn dat hij nog werkt, maar dat je ergens anders een flinke interne lekkage hebt, dan kan die bol bijvullen wat ie wil, maar loopt het gewoon ergens anders langs weg.
het zal niet de 1e x zijn dat er dingen vervangen worden welke het symptoom verhelpen maar niet de klacht.
vandaar dat ik er een fervent voorstander van ben om eerst het systeem schoon te maken, en dan op zoek te gaan naar de lekkage (soms erg moeilijk te vinden) en dan pas met de sleutel te keer te gaan.
gein is namenlijk ,dat als je dingen vervangt aan het HD systeem je automatisch vrij veel spoelt, immers de leidingen gaan los, daardoor kan het wel eens voorkomen dat een vervuilde klep , of een hangende nippel los komt..
ergo alles lijkt verholpen door het vervangen van X onderdeel, echter was het de spoelwerking/abnormale drukwissels die de zaak weer normaal deed werken.
mvgr wupke:PS die klep is niks meer dan een electromagneet en een klepje wat de zaak open of dicht zet,, daar kan bar weinig aan kapot .
probeer anders ff enkele leidingen van de klep even los te leggen,, laat de zaak leeg lekken ,en schroef het weer in elkaar…wie weet…
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kreazyV8wuppo schreef:
mvgr wupke:PS die klep is niks meer dan een electromagneet en een klepje wat de zaak open of dicht zet,, daar kan bar weinig aan kapot .
probeer anders ff enkele leidingen van de klep even los te leggen,, laat de zaak leeg lekken ,en schroef het weer in elkaar…wie weet…
De anti-inzakklep is puur mechanisch… Niets electronisch aan. Proberen te reinigen kan nooit kwaad natuurlijk.
Gr Martijn
Martijn de Ruijter schreef:
De anti-inzakklep is puur mechanisch… Niets electronisch aan. Proberen te reinigen kan nooit kwaad natuurlijk.
Gr Martijn
Waarom moet je dan om het systeem drukloos te krijgen dit doen met ge opende deur en contakt aan?
Zal er toch wel iets van elektronica aanhangen lijkt mij.
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Waarom moet je dan om het systeem drukloos te krijgen dit doen met ge opende deur en contakt aan?
Toch niet bij een standaard Xantia 1b/2?
Jeroen
LHM bovenop het reservoir krijg je als het rubber boven het filter uitgelubberd is. Er zijn nieuwe voor te bestellen bij de dealer als ze daar zin in hebben. Gewoon goed schoonmaken en invetten scheelt ook al.
Een paar x op en neer (hoogste en laagste stand) spoelt ook al een hoop troep los. Reservoir en filters schoonmaken met wasbenzine en een borsteltje en nadrogen met keukenpapier, en nieuw lhm erin
De deur open/dicht is een activa-only item.
De anti zinkleppen gaan inderdaad wel af en toe kapot. De mijne was een pakking uitgeknalt, alle lhm op straat.
Er zijn 2 anti-zink kleppen, 1 voor en 1 achter. De voorste zit een stukje onder het LHM reservoir aan de linkerkant ervan (als je voor de auto staat)
meer
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Kom jij uit een winterslaap van anderhalf jaar ofzo?
ik verveel me, en hee er staan nergens datums bij, dus for all I know is pagina 3 van vorige week.
Xantia 1.9TD SX 1997 Noir verni 400.000km met Xantiaclub KPH en type 1a bolletjes
http://images.spritmonitor.de/212694_3.png
Bixie schreef:
meer
dit is pic van activa toch?
want dat is niet de positie waar hij zit van een Ha 2.. meen ik toch dacht ik zo,, zal morge wel pic plakke,,
mvgr wupke