zit ik wat leuke classic foto’s door te snuffelen…........
bron:
en opeens verd&*^#& wat doet die drukregelaar in een maserati merak :
zelfs de ontlastschroef is nu duidelijk te zien
iemand ......... die het weet :
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
De merak en de SM zijn technisch “zusjes”. Dus ook met een HP-veersysteem.
patje74 schreef:De merak en de SM zijn technisch “zusjes”. Dus ook met een HP-veersysteem.
waar staat dat HP voor :
dus de merak is ook hydraulisch geveerd
ik wist dat het “zusjes” waren maar dit…...........
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
ik zie toch echt een schroefveer aan de linkerkant , dus geen hp vering zou ik zeggen.
maar de remmerij kan ermee bediend worden?
xsara 1.6 16v break
ex- xm tct vsx
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroen23 schreef:waar staat dat HP voor :
dus de merak is ook hydraulisch geveerd
Hydro Pneumatisch
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Jeroen28 schreef:ik zie toch echt een schroefveer aan de linkerkant , dus geen hp vering zou ik zeggen.
maar de remmerij kan ermee bediend worden?
Daar schiet mij inderdaad iets te binnen! Was het niet alleen de remmerij?
patje74 schreef:Jeroen28 schreef:ik zie toch echt een schroefveer aan de linkerkant , dus geen hp vering zou ik zeggen.
maar de remmerij kan ermee bediend worden?
Daar schiet mij inderdaad iets te binnen!
ik zou zeggen: volgens mij is die merak echt niet NIET hydraulisch geveerd
het kan ook niet vanwege de koppeling want het is een handgeschakelde bak
maar euh pneumatisch heeft niks met luchtdruk te maken
gewoon: hydraulisch geveerd niks HP-geveerd
heel gauw vergeten dat HP ops:
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
citroen23 schreef:
maar euh pneumatisch heeft niks met luchtdruk te maken
gewoon: hydraulisch geveerd niks HP-geveerd
heel gauw vergeten dat HP ops:
Wat zit er bovenin je bollen dan?
oke,............nou snap ik waar je heen wilt
denk inderdaad dat die drukregelaar erinzit voor de remmen kan haast niet anders
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
citroen23 schreef:oke,............nou snap ik waar je heen wilt
denk inderdaad dat die drukregelaar erinzit voor de remmen kan haast niet anders
En volgens mij de koppeling!
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Totaal aantal Berichten: 786
Geregistreerd: 22-03-2005
- 2CV 2cv6
- C3 1.6 e-Hdi
Ik was twee maand terug nog in Brummen en had hem daar zien staan, is echt een mooie auto nog. Maar goed, ik kan mij Jeremy Clarkson nog herrineren die er 1 voor 10.000 pond had gekocht…..
dat was niet best…
Maar het is een mooie auto en jawel eigenlijk toch stiekem een Citroen
Groeten Flying Duckman
Citroen 2CV6 Zwart (08-1982)
DS 3 So Chic (08-2017)
(en nog een Saab 900i)
Totaal aantal Berichten: 591
Geregistreerd: 20-11-2004
- C5 2.2 HDIF TOURER Exclusive
Bij een Merak is de remmerij hydraulisch, bij een Bora is de stoel niet verstelbaar, maar kun je de pedalen hydraulisch verstellen. Dit komt allemaal uit het tijdperk dat citroen maserati had overgenomen. (als ik het me allemaal goed herinner.)
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Hogedruksysteem is enkel voor de remmen .
De hydraulische pompjes van de koppeling zijn ook gevuld met LHM olie maar niet op hoge druk .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
de Merak had ook een tijdje het dashboard van de SM
EDIT, Foto’s:
maar dat zijn wel pracht auto’s die Maserati Merak en Maserati Bora
wbogaerts schreef:Hogedruksysteem is enkel voor de remmen .
De hydraulische pompjes van de koppeling zijn ook gevuld met LHM olie maar niet op hoge druk .
Walter
En dit dan:
After draining and refilling the hydraulic system on a Merak, the clutch pedal was found to be solid, caused by incorrect bleeding of the system. To bleed the system it is necessary to press both clutch and brake pedals simultaneously. Bleeding should commence with the longest pipe and continue with each bleed point in turn, working back towards the shortest pipe run. It is recommended that this procedure be performed regularly - especially as the hydraulic system is vital to the safe operation of these cars.
Bron: Maserati resource center
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
FLYING DUCKMAN schreef:Ik was twee maand terug nog in Brummen en had hem daar zien staan, is echt een mooie auto nog. Maar goed, ik kan mij Jeremy Clarkson nog herrineren die er 1 voor 10.000 pond had gekocht…..
dat was niet best…Maar het is een mooie auto en jawel eigenlijk toch stiekem een Citroen
maar ja; 10000 pond is omgerekend ongeveer 25000 euro en de hier afgebeelde moet 30000 opbrengen maar ja dan heb je ook een gerestaureerde merak met o.a. rvs uitlaat,airco etc,etc….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.