Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Als er 6 slangen onder de afdekplaat onder de motor lopen, duidt dit dan op een LPI /G3 installatie? Systeem is van Koltec uit 2001.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 6330
Geregistreerd: 07-07-2004
- XM V6 Exclusive Aut
- 2CV Club
Het gaat om een franse XM waarvan alleen een foto van het motorruim beschikbaar is, vandaar deze vraag.
Groet,
L
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ga je eindelijk gassen, Lucas….
Is het een franse auto?
Ik vraag me af of daar de term G3 wel gevoerd word, en dus zal je hem in nederland moeten laten keuren.
Emiel
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Lucas Unger schreef:Het gaat om een franse XM waarvan alleen een foto van het motorruim beschikbaar is, vandaar deze vraag.
Groet,
L
Lucas,
een auto die in frankrijk op lpg is gezet krijg je in nederland niet op kenteken, tenzij de GEHELE lpg installatie aan ALLE nederlandse eisen voldoet.
Ook is er voor een XM v6 met SE9J4 motor nooit een G3 certificaat afgegeven.
Ik heb een aantal slechte ervaringen met het invoeren van franse auto’s voorzien van een franse lpg installatie.
Een G3 code krijg je al helemaal niet…...
succes
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 820
Geregistreerd: 10-04-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDiF Exclusive
Koltec-Necam is een Nederlandse fabrikant van LPG installaties. Koltec is onder andere de oem leverancier van Volvo voor de BiFuel systemen welke zeer hoog aangeschreven staan.
Het betreft waarschijnlijk een GSi installatie. Dit is een installatie met dampgasinspuiting. In een Omega MV6 is deze G3.
Koltec is vooral een oem leverancier en ik kan me niet voorstellen dat de onderdelen in NL anders zijn als in FR. Dit lijkt me economisch gezien niet zo interessant.
Tot voor kort moest er voor een motor/gas installatie combi een keuring worden gedaan bij TNO. Als deze akkoord was, dan werd er G3 op gezet. Als je combi wel aan de G3 norm voldoet, maar niet is gekeurd dan had je pech. Bij de ES9J4 heeft PSA deze moeite niet genomen. TNO keuring was nogal aan de prijs, dus werd niet gedaan.
Nu ligt het wat simpeler. Voldoet je motor aan de 94/12 norm (dat is als er geen E2, U9, S6 etc. achter staat) en je LPG installatie aan de G3 norm en komt ie door de viergastest dan krijg je G3 op je kenteken.
Ik zou de gok nemen. V6 op gas is het beste van twee werelden. De betaalbaarheid van diesel met het comfort en de sound van de V6.
Domme vragen bestaan niet.