Aangezien ik binnenkort mijn rijbewijs hoop te halen moet er uiterraard een citroen komen. Nu ben ik sléchts een student ( ) en kan ik dingen als aantal km’s, verzekering en brandstofverbruik wel inschatten. Maar nu vraag ik mij af wat een ieder per maand aan onderhoud kwijt is? Gaat vooral om de Bx, Xantia en XM rijders onder ons. Wil circa 15 000 tot 20 000 km per jaar maken,
Ben ben vooral benieuwd of er veel verschil zit tussen onderhoudskosten van een ax en een xm.. :
in afwachting van reactie
Ik heb het laatst eens bestudeerd:
Voor zowel de 205 als de Xantia waren wij bij 50.000/jaar ongeveer 5ct/km aan onderhoud kwijt
Wat kun je zelf? Jaarlijkse APK kost je zo’n €35,- , verder iedere 10.000 een onderhoudsbeurtje. Als je dat zelf doet ben je vaak wel klaar voor onder de €80,-
Natuurlijk komen er nog wel veel dingen bij die eigenlijk ook binnen het normale onderhoud vallen. Distributieriem, remmen, banden, accu en ga zo maar door.
De prijzen hiervoor zijn echt heel wisselend. Doe je alles zelf heb je een distributieset vervangen voor onder de €100,-. Laat je alles doen kost ‘t je toch zo’n €300,-
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Als je een auto koopt die je niet bekend is, dan is het onderhoud van vooral het eerste jaar erg moeilijk te voorspellen.
Maar op zich bespaar je al een berg als je de reguleren beurten zelf doet. Dus, wat kan/wil je zelf?
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
voge schreef:Wat kun je zelf? Jaarlijkse APK kost je zo’n €35,- , verder iedere 10.000 een onderhoudsbeurtje. Als je dat zelf doet ben je vaak wel klaar voor onder de €80,-
Als je 20.000 per jaar doet dan kan je de tussenbeurt van 10.000 makkelijk laten vervallen wat mij betreft. Gewoon 1x per jaar groot onderhoud.
Het onderhoud kan van jaar tot jaar natuurlijk fors verschillen. Als er inderdaad een distributieriem bijkomt of remblokken en schijven vervangen dan zit je zomaar een paar honderd euro hoger.
Ik zou echt in mijn papieren moeten duiken om wat kosten van onderhoudsbeurten voor je op te zoeken. Dat houd je nog tegoed van me.
Steek anders eens je licht op bij de ANWB die hebben richtprijzen voor onderhoudskosten en bandenonderhoud van vele type auto’s. Zijn bijvoorbeeld de Autokampioen waarin elek keer 2e handsauto’s worden beschreven incl. kosten.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
vind niet dat je zomaar een beurt kan laten vallen ik rij 50000km per jaar en elke 10000 krijgt deze een beurt voorkomen is beter dan genezen
Re: Onderhoudskosten
Ijs schreef:ons. Wil circa 15 000 tot 20 000 km per jaar maken,
Ben ben vooral benieuwd of er veel verschil zit tussen onderhoudskosten van een ax en een xm.. :
in afwachting van reactie
Grofweg 15 ct per km ben je snel kwijt all in. Hoef je niet gek voor te doen. Dus met 15.000 km kom je al op 2250 EUR /jaar = een kleine 200 EUR per maand. Een hoop geld voor een student.
Reken maar: verzekering (duur voor 18 jarige), wegenbelasting.
Aanschaf (niet zo veel voor een gemiddelde oude Citroen)
Onderhoud (wel veel voor een gemiddelde oude Citroen). Zelf doen bespaart een hoop, mits je het kan.
Voor een XM zijn de kale onderdelen in de regel ong. 2 a 3 x zo duur als voor een AX en bovendien zit er veel meer op dat kapot kan gaan.
Factoren die belangrijk zijn om de gaten te houden:
je bespaart het meeste door het aantal kms in de perken te houden. Als je student bent, heb je wslk ook OV. Gebruik de auto slim: geen ritjes die je ook makkelijk met fiets of OV kan doen.
Met het kopen van de juiste auto bespaar je ook een hoop. Dit is misschien wel het moelijkste. Want juist het inschatten van een auto is heel moeilijk. Hele volksstammen laten zich oplichten en betalen een vermogen voor een wrak en moeten er dan nog veel geld insteken om het achterstallig onderhoud weg te werken. Het resultaat: mensen die uithuilen op consumenten- en autoforums. Niet gelijk toehappen dus (echte buitenkansjes kom je zelden tegen en zeker niet bij de eerste auto waar je gaat kijken) en neem goed geinformeerd en sceptisch gezelschap meekijken.
Het goedkoopst is toch een AX of 205. Betaal je misschien iets meer voor dan een gare BX, maar ik denk dat je door de lagere vaste en variabele kosten de aanschafprijs snel heb terugverdiend.
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Even hierop inhakend: de AX staat algemeen bekend als een vrekkenmobiel numero uno. Ik zou persoonlijk gaan shoppen voor een AX 1100 of een AX diesel, een diesel haal je er toch wel vrij snel uit en AX-en op LPG zijn zeer zeldzaam (ben ze zelf nog nooit tegengekomen). Ze zijn bijzonder licht, en daardoor erg goedkoop in belasting. Ze zijn goedkoop, en daardoor voordelig met verzekeren. En tot slot zeer zuinig, en daardoor goedkoop om te rijden. Onderhoudsgevoelig kunnen ze wel zijn, dus het blijft zaak om naar een goed onderhouden exemplaar te zoeken en het onderhoud zoveel mogelijk zelf te doen, wat bij een AX best te doen moet zijn.
Mocht het je niet zoveel uitmaken waar je in rijdt, dan is (jaja, het is een beetje vloeken in de kerk ) een Suzuki Swift of een Daihatsu Charade zeker ook een goede optie. Al is de AX wel veel comfortabeler, en persoonlijk vind ik de AX domweg een ontzettend leuk karretje met hele goede rij-eigenschappen. En ze zijn ruimer dan je denkt…
En een BX? Valt goedkoop aan te komen, en goed onderhouden 1400’s zijn ook nog wel te vinden. Maar weet goed waar je aan begint in zo’n geval, als je een enigszins brakke exemplaar aanschaft ben je al snel veroordeeld tot de bedelstaf, wat je als student natuurlijk zoveel mogelijk moet voorkomen.
Om even op patrick zijn vraag te beantwoorden, ik ben technisch redelijk op de hoogte en heb/neem de tijd voor dit soort dingen. Ik denk dat ik veel zelf kan doen met hulp van het forum uiterraard .
Wat marten zegt zit natuurlijk wat in, je hebt een OV gebruik hem dan ook. Maar 3 kwartier langer uitslapen is ook niet verkeerd..
De kosten die ik hier dan ook vraag zijn alleen gebasseerd op onderhoud en niet op verzekering, belasting en brandstof. Dit zijn dingen die ik daadwerkelijk kan uitrekenen (heb daar tevens een leuk excel bestand van gemaakt)
Ik heb voor onderhoud per jaar zo’n 500 euro over, ik wil zoveel mogelijk zelf doen.(lukt dat?) Mijn keuze gaat desondanks alle kosten uit naar de XM. Ik weet dat dit absoluut geen goedkope auto is, maar dan maar wat minder rijden. Ik wil niet omhoog gevallen overkomen maar ik zie het echt niet zitten om in 205/ax formaat te rijden. We rijden in style of niet ... ops: (voel je niet aangesproken )
Totaal aantal Berichten: 4569
Geregistreerd: 09-08-2004
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Voor die €500,- kom je een heel eind. Zolang je geen rare dingen hebt, kan je daar het reguliere onderhoud wel van doen lijkt mij.
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
citroenc2 schreef:vind niet dat je zomaar een beurt kan laten vallen ik rij 50000km per jaar en elke 10000 krijgt deze een beurt voorkomen is beter dan genezen
Even een beetje off-topic, maar toch een reactie hierop.
In 1992 was de onderhoudsinterval voor de 1.9D 10.000 km. Dat werd later opgerekt naar 15.000 km en zit volgens mij nu op 20.000 km. Ik heb de laatste jaren de kleine onderhoudsbeurten van de ZX overgeslagen en een keer per jaar, of na 20.000 km groot onderhoud laten plegen. Dat bevalt uitstekend. Voor mijn Xantia houd ik dat ook aan.
Al heb ik net een dynamo moeten laten vervangen: 425 euro incl. een aantal uren in-en uitbouw van diverse onderdelen. Tjonge wat is die motorruimte volgebouwd. Boel geld, maar wel een nieuwe. Dat dan weer wel.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zijn er nog meer mensen die onderhoudskosten bijhouden, die ze wellicht willen delen
Ijs schreef:Zijn er nog meer mensen die onderhoudskosten bijhouden, die ze wellicht willen delen
Gemiddeld over 5 jaar met zelf doen en ong. 25.000 km per jaar zit ik rond de 1500 EUR per jaar aan onderhoud.
500 EUR/jaar onderhoudbudget met een XM? en dan nog eens 20.000 km per jaar. Sorry, lamenielache….
Het grappige van een low-budget XM (en ook van een dure XM) is dat moeilijk is in te schatten wat er precies kapot gaat. Met een beetje mazzel koop je een XM voor 1500 EUR, rijdt er een jaar in, doe er vrijwel niets aan en dan is na een jaar gaar en rijp voor de sloop. Of je onderhoudt em wel netjes en dan hoef je na dat jaar (na er pakweg 1000 EUR ingestoken te hebben) geen “nieuwe” te kopen voor 1500 EUR maar kun je met je bestaande XM er weer een jaar tegenaan.
Nu kun je met een beetje mazzel misschien best goedkoop uit zijn als je de juiste XM koopt, je adresjes en de techniek goed kent. Maar de meesten gaan gigantisch het schip in (financieel). Als je het voor over hebt en je cacluleert het in… no problem. Maar als je weinig gebudgetteert had, is het een beetje jammer.
Ijs schreef:]Ik wil niet omhoog gevallen overkomen maar ik zie het echt niet zitten om in 205/ax formaat te rijden. We rijden in style of niet ... (voel je niet aangesproken )
Even ongezouten. Ja, je komt behoorlijk omhoog gevallen over. Ik zou uberhaupt eerst eens wat rij ervaring opdoen voor je over verschillende auto’s gaat oordelen.
Ijs schreef:Zijn er nog meer mensen die onderhoudskosten bijhouden, die ze wellicht willen delen
Tja, ben dus net weer begonnen…....
maar die 5ct/km die ik eerder noemde sloegen op dealer/garageonderhoud.
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
Ijs schreef:Zijn er nog meer mensen die onderhoudskosten bijhouden, die ze wellicht willen delen
Wat denk je hiermee op te schieten?
Iedereen weet wel wat 1 kleine + 1 grote beurt kost. De rest van de onkosten zijn variabel. Dat hangt dus gewoon van de staat van de auto af.
Iemand anders zijn onderhoudskosten zeggen dus meer over de stat van zijn auto dan over hetgeen jij kan verwachten.
Ik zou dan ook nooit uitgaan van andermans onkosten! Wees gewoon reeel, een auto kost geld, en kan onverwachts veel gaan kosten. Ook bijvoorbeeld 1 week na aanschaf. Dit is een gok, kan jij je die gok veroorloven, dan moet je het doen. Kan je dit niet, koop dan lekker een AX, 205 of wat dan ook. Het geld dat je bespaart met je brandstofkosten + belasting houd je dan over voor onderhoud.