hoe komt het dat je met een benzinemotor een hoger toerental kan bereiken ? En dat een dieselmotor minder snel stilvalt als je je koppeling te snel loslaat ?
Re: toerental diesel - benzine
Sigmund schreef:hoe komt het dat je met een benzinemotor een hoger toerental kan bereiken ? En dat een dieselmotor minder snel stilvalt als je je koppeling te snel loslaat ?
een diesel is een traagloper,diesel is dan ook minder explosief als benzine
die heeft een krachtigere explosie
dus grotere explosie snellere omdraai van uw cilinders dus hogere toeren
correct me if i’m wrong
en kwil het wel weten
want zo hebben ze het mij altijd geleerd
nu wil ik wel is weten of het just is of ni
kdacht dus dat het zoiet was
GRTZ
Re: toerental diesel - benzine
Sigmund schreef:hoe komt het dat je met een benzinemotor een hoger toerental kan bereiken ? En dat een dieselmotor minder snel stilvalt als je je koppeling te snel loslaat ?
stilvallen kan je regelen ook dacht ik door je rolantie aan te passen
rolantie : :
Phritz schreef:rolantie : :
Is eigenlijk “Ralenti”(frans), en dit wil niks anders zeggen dan stationair toerental…..
greetz
BIG charlie
Picasso was niet alleen een schilder…......
Diesel heeft meer koppel (trekkracht) bij lage toerentallen dus kan je makkelijker wegrijden zonder al te veel gas te geven.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
Re: toerental diesel - benzine
boonbeest schreef:Sigmund schreef:hoe komt het dat je met een benzinemotor een hoger toerental kan bereiken ? En dat een dieselmotor minder snel stilvalt als je je koppeling te snel loslaat ?
een diesel is een traagloper,diesel is dan ook minder explosief als benzine
die heeft een krachtigere explosie
dus grotere explosie snellere omdraai van uw cilinders dus hogere toerencorrect me if i’m wrong
en kwil het wel weten
want zo hebben ze het mij altijd geleerd
nu wil ik wel is weten of het just is of nikdacht dus dat het zoiet was
GRTZ
ff miereneuken.
We hebben het over ontbranding, geen explosie. Als het mengsel explodeert is ie gewoon aan het pingelen en sloop je je motor.
Het toerentallimiet ligt aan de krachtenwerking. In theorie zou je een diesel kortstondig net zoveel toeren kunnen laten maken als een benzinemotor, het is alleen erg triest omdat dat ding ontzettend hard kapot gaat. De massa van de draaiende delen is bij een diesel veel hoger dan bij een benzinemotor. Nietemin lopen moderne autodiesels steeds sneller.
Diesel ontbrandt bij hoge temperaturen en fijne verneveling uit zichzelf. Die hoge temperatuur wordt bereikt door de lucht zeer sterk te comprimeren, bij oude diesels zelfs 25 delen lucht in de ruimte van 1 (compressieverhouding 25:1). Een benzinemotor zit qua compressieverhouding tussen de 1:7 voor zeer oude motoren, naar 1:10 voor moderne motoren en 1:12 voor racemotoren. Daarboven is het eigenlijk zinloos.
Een diesel af laten slaan is wat moeilijker door het flink zwaardere vliegwiel en het feit dat een diesel automatisch gas bij geeft zodra het toerental te laag wordt.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Bij een diesel is er inderdaad al veel koppel beschikbaar bij een relatief laag toerental, waardoor de motor minder vlug afslaat.
De dieselpomp vergroot de opbrengst v.d. ingespoten brandstof(binnen grenzen) indien de belasting verhoogd wordt; dus ook als er geen gas gegeven wordt.
Een ander verschil met een benzinemotor is dat de inspuiting een tijdje doorgaat tijdens de ontbranding.
Hierdoor blijft de hoge druk op de zuigers langer behouden ondanks de volumevergroting t.g.v. omlaaggaande zuigers.
De zuigerstang brengt zodoende een grotere kracht over op de kruktap, op een moment dat deze nagenoeg horizontaal staat(moment=krachtxarm) en veroorzaakt zodoende een groot koppel(moment).
Ik dacht dat deze techniek reeds een tijdje ook toegepast wordt bij de direct ingespoten benzine motor.( HPI bij Citroën/ DGI bij Mitsubishi)