Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:Alcyone schreef:Dus ik lees hier de oplossing voor veel mensen die met falende pompen te maken krijgen?
Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?
De BX GTI van Metro2005 is al tijden aan het varken met de SB. Denk dat ik hem ff op dit topic wijs.
HEb nog wel een pomp voor em liggne (mits 1.8 8v pomp van xantia past op bx gti blok)
Heb je enig idee waar dat ding gemonteerd hoort te zitten? Volgens mij zijn de verschillen tussen de 1.9 en 1.8 niet echt heel groot. Als ik PSA was had ik de pomp lekker laten zitten waar ie zit, nokkenasaandrijving zoals op de diesels en 16V is mandatory maar wel de minst leuke oplossing.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Alcyone schreef:Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?
Ja, tenzij de Xantia Airco heeft, dan zit de HD-pomp erboven.
ZX1.4i schreef:Alcyone schreef:Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?
Ja, tenzij de Xantia Airco heeft, dan zit de HD-pomp erboven.
niet hel;maal waar, aangezien de dynamo bij een xantia ook lager zit dan een bx dynamo. De pomp hangt dus ongeveer tegen de carterpan aan.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
stoterstangen90 schreef:ZX1.4i schreef:Alcyone schreef:Waar zit de HD pomp van een Xant op de benzine XU modellen? Zelfde plek als de BX, onder de dynamo?
Ja, tenzij de Xantia Airco heeft, dan zit de HD-pomp erboven.
niet hel;maal waar, aangezien de dynamo bij een xantia ook lager zit dan een bx dynamo. De pomp hangt dus ongeveer tegen de carterpan aan.
En deze zit gemonteerd tegen dat lichtmetalen blok wat je van het onderblok af kan schroeven? Dan is het kwestie van omschroeven en klaar.
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
pompsteunen kun je altijd van het blok afschroeven en overschroeven op het bxblok. Mits je van een lichtmetalen blok naar een lichtmetalenblok en van een gietijzeren naar een gietijzeren gaat. een steun van een 1.8 gaat wel op een 1.9 of 1.6, maar die van een 2.0 gaat er niet op. die past dan weer wel op de dieselblokken.
<————mag de 130 niet staan…...........
John Blauw, de man met de gouden praatjes.
stoterstangen90 schreef:pompsteunen kun je altijd van het blok afschroeven en overschroeven op het bxblok. Mits je van een lichtmetalen blok naar een lichtmetalenblok en van een gietijzeren naar een gietijzeren gaat. een steun van een 1.8 gaat wel op een 1.9 of 1.6, maar die van een 2.0 gaat er niet op. die past dan weer wel op de dieselblokken.
Ik heb pompsteun en dynamosteun + HD pompo liggen voor een 1.8 alu blok. Alex, als je wilt kun je het wel een keer uitproberen met de spulletjes die ik nog heb liggen.
Totaal aantal Berichten: 2485
Geregistreerd: 13-05-2004
- Xantia Turbo C.T. Activa "Merak"
mpostma schreef:stoterstangen90 schreef:pompsteunen kun je altijd van het blok afschroeven en overschroeven op het bxblok. Mits je van een lichtmetalen blok naar een lichtmetalenblok en van een gietijzeren naar een gietijzeren gaat. een steun van een 1.8 gaat wel op een 1.9 of 1.6, maar die van een 2.0 gaat er niet op. die past dan weer wel op de dieselblokken.
Ik heb pompsteun en dynamosteun + HD pompo liggen voor een 1.8 alu blok. Alex, als je wilt kun je het wel een keer uitproberen met de spulletjes die ik nog heb liggen.
Lijkt me een leuk experiment
Over je stereo, bass op max!
http://www.youtube.com/watch?v=PbtdpnCrK7Y
http://www.youtube.com/watch?v=Kw6UWPaTUt0
Zo zou ik m’n motor willen starten. Ik kan dromen, nietwaar? http://www.youtube.com/watch?v=bEYEcVQklvY
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
ik heb toch werkelijk geen idee wat je hier nou eigenlijk mee opschiet.
de xantiapomp is kwalitatief nog geen 50 procent van wat de bx pomp is
dus haal op de sloop gewoon een andere en heb nog heel veel lekvrije
en snelle druk kilometers met de BX.
suc6 dennis
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
bij een diesel schiet je er wel degelijk mee op. Je houd namelijk de nokkenas lagers heel. De hd pomp sleurt nog al aan de poelie waardoor de nokkenas lagers, die hier niet voor berekend zijn, kapot gaan…
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…
Totaal aantal Berichten: 651
Geregistreerd: 12-07-2004
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- Berlingo 2.0HDI 600 4x4 dangel
- Xsara 1.6 prestige coupe
heb jij dat meegemaakt???????
en moet die xantia pomp dan niet door diezelfde nokkenas aangedreven worden??
je moet ook nog eens van v-snaar naar multigroef.
beide pompen moeten dezelfde druk opbrengen dus lijkt me de weerstand even groot tenzij je de grotere pouli gebruikt.
de laatste BX breaks diesel hadden trouwens al zo’n pomp zgn 6+2pomp
die werd wel door de krukas aan gedreven en zat dus rechts.
alleen een CITROEN rijdt als een CITROEN
Dennis van der Ven of the year
CITROEN DIEMEN
dennis van der ven schreef:heb jij dat meegemaakt???????
en moet die xantia pomp dan niet door diezelfde nokkenas aangedreven worden??
je moet ook nog eens van v-snaar naar multigroef.
beide pompen moeten dezelfde druk opbrengen dus lijkt me de weerstand even groot tenzij je de grotere pouli gebruikt.de laatste BX breaks diesel hadden trouwens al zo’n pomp zgn 6+2pomp
die werd wel door de krukas aan gedreven en zat dus rechts.
De Xantiapomp wordt vanaf de krukas aangedreven en niet meer door de nokkenas. Het lijkt mij niet dat je gaat proberen een Xantia pomp op de plaats te monteren van de BX pomp.
Ik vond het idd altijd wel een eng idee dat de nokkenas die HD pomp aandrijft. Die pomp neemt idd aardig wat kracht op en dat doet de distr. riem natuurlijk ook weer sneller slijten.
Dat de nokkanas lagers sneller zouden slijten had ik mij nog niet echt gerealiseerd. Ik had voornamelijk stilgsestaan bij de distr. riem.
Overigens heb ik ook een Xantiapomp in mijn BX op het XM blok die zoals het bij een Xantiapomp gebruikelijk is, door de krukas wordt aangedreven en voorop het blok gemonteerd is (samen met de dynamo op 1 riem). Dit is trouwens een 1uitgangs pomp met debietverdeler, zoals de eerste Xantia’s dat hadden.
bij de bx zit de pomp rechtstreeks op de nokkenas, xantia daarentegen via de krukaspoelie.
niks aan het handje daar dus.
Ja, ik heb het al 2x gezien bij mij zelf. eerste td had na 450.000 een aardig ruim lagen kan ik je zeggen.
liep nog wel redelijk goed.
m’n huidige td motor komt uit een peu 405 en draait slechts 50.000 in m’n bx met pomp via de nokkenas. ook al wat slijt sporen te zien
‘k heb nu een scenic en daarvoor een peugeot 405, maar ik mis m’n BX nog steeds…