Heeft iemand ervaring met het trekken van een paardentrailer met een XM? Ik heb nog totaal geen ervaring met het rijden met aanhanger en vroeg me af of een XM TCT of V6 een goede trekker voor een paardentrailer is.
Turbo CT lijkt me een prima trekker!
Trek je niet te hard op?
Vind het paard niet lekker
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Wel even goed uitzoeken of je het mag trekken, alleen rijbewijs B is beperkt en zo’n paard met wagen weegt nogal wat. xm mag toch ook maar 1300-1500 kg trekken of zo?
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 4303
Geregistreerd: 13-02-2006
- GS/GSA Cottage Break.
- Berlingo 1.9d
- ID/DS ID19P
Re: paardentrailer
cwg schreef:Heeft iemand ervaring met het trekken van een paardentrailer met een XM? Ik heb nog totaal geen ervaring met het rijden met aanhanger en vroeg me af of een XM TCT of V6 een goede trekker voor een paardentrailer is.
Ik heb zelf een V6 en heb er wel eens een auto ambulance achter gehad en de XM heeft daar geen enkele moeite mee. De V6 mag 1500 kg trekken , de turbo CT ook volgens mij.
Beide auto’s hebben evenveel koppel , dus het zal voor beide geen probleem zijn.
Ervaring van een vriend van me die bijna dagelijks met een paardentrailer rijdt is dat het met een personenauto eigenlijk niet goed te doen is. (hij heeft het weleens met een A4 TDI geprobeerd)
Een paardentrailer is namelijk een nog beroerdere aanhanger dan een caravan: Een paard weeg niet niks, heeft zijn zwaartepunt erg hoog en heeft ook nog de vervelende gewoonte te kunnen bewegen.
Ik vraag me dus af of een XM zwaar genoeg is.
zandvoorta schreef:Wel even goed uitzoeken of je het mag trekken, alleen rijbewijs B is beperkt en zo’n paard met wagen weegt nogal wat. xm mag toch ook maar 1300-1500 kg trekken of zo?
Het maakt voor het principe niks uit wat het paard weegt, zolang het paard maar niet zwaarder is dan het maximum laadvermogen van de paardentrailer.
Voor b rijbewijs geldt dat de massa leeg + het laadvermogen van de paardentrailer lager moet zijn dan het leeggewicht van de auto. Daarbij mag de combinatie niet zwaarder zijn dan 3500 kg.
Om te weten of het is togestaan met B is het is dus van belang om te weten hoe zwaar een paardentrailer is en wat het laadvermogen is.
Om te weten of de auto het kan trekken moet je weten hoe zwaar de trailer leeg is met de massa van het paard erbij. Dat mag het maximum trekgewicht van de auto niet overschrijden.
VB. Een lege paardentrailer mag je best achter de Visa hangen met BE rijbewijs.
Met B mag je achter een auto van 1500 kg een trailer hangen van max 1500 kg (massa + maximum laadvermogen).
Dus als je het wilt redden met rijbewijs B heb je een zware auto nodig.
Hierbij gelden ook nog eens de eisen van de auto zelf qua trekvermogen.
Stel nu dat je een auto hebt die welliswaar 1500 kg weegt, maar slecht 500 kg mag trekken, dan heb je nog een probleem.
Of het prettig is, een paardentrailer met een zwaar bewegend paard achter een redelijk licht voertuig als een auto is weer een ander punt. Maar ik geloof dat het in de praktijk wel goed gaat.
Vraag/PB “Caroline81” maar eens over praktijkervaringen. Als er een die er wat over moet kunnen vertellen is zij het wel.
EW schreef:Ervaring van een vriend van me die bijna dagelijks met een paardentrailer rijdt is dat het met een personenauto eigenlijk niet goed te doen is. (hij heeft het weleens met een A4 TDI geprobeerd)
.
Dat is echt onzin
Wij hebben een ford scorpio 2.0i en die sleurt het met gemak! Het enige wat je moet doen is steunveren plaatsen. En dan komt een eventueel probleem bij de XM om de hoek kijken. Kan je met een XM in de hoogste stand blijven rijden of is dat geen stand om in te rijden. Want de rijstand lijkt me te veel veren met een variabele kogeldruk. Een paard beweegt namelijk
Een aanhanger inclusief belading moet IMO lichter zijn dan de auto die er voor staat. Zolang je recht uit tuft maakt het nog niet zoveel uit maar bij veel wind of andere probleempjes moet je echt voor veiligheid gaan…
Paardentrailers heb je er in diverse uitvoeringen:
1 paard: (heet officieel 1,5 paards)
1100 kilo (komt nauwelijks meer voor)
1300 kilo
2 paards:
1600 kilo (komt nauwelijks meer voor)
1800
2000
Dit is gewicht inclusief laadvermogen.
Met een XM kan je dus in theorie met een 1,5 paards trailer rijden zonder je E rijbewijs. En met je E rijbewijs een tweepaardstrailer met 1! paard er in.
Bij de Xantia zijn er maar een paar die het mogen trekken. Bijvoorbeeld die HDi exclusive. Van de nieuwere types weet ik het niet zo goed C4 kan het iig en C5 en C6 vast ook wel.
Die combinaties kom ik alleen nooit op de weg of wedstrijden tegen. Pas wel een XM maar ik ken de XM niet goed genoeg om te zeggen of ie nou in de hoogste stand stond of niet.
Caroline81 schreef:
Wij hebben een ford scorpio 2.0i en die sleurt het met gemak! Het enige wat je moet doen is steunveren plaatsen. En dan komt een eventueel probleem bij de XM om de hoek kijken. Kan je met een XM in de hoogste stand blijven rijden of is dat geen stand om in te rijden. Want de rijstand lijkt me te veel veren met een variabele kogeldruk. Een paard beweegt namelijk
Leuk punt van die hulpveren. Daar wil ik wel ff op ingaan.
Waarom heb je die steunveren nodig bij de Scorpio? Om te voorkomen dat ie gaat doorzakken achter of om de vering stugger te maken zodat ie minder deint aan de achterkant?
Als je de XM in sportstand zet (hydractief he) dan zal de vering behoorlijk steviger worden en weinig deinen. De hoogte houdt ie uiteraard altijd constant.
De hoogte wordt altijd constant gehouden, dus als de hulpveren voor de scorpio daarvoor zijn, dan kun je dat idee bij de XM vergeten.
Het is een misverstand om te denken dat de XM (of een andere hyraulique) stugger wordt als je hem in de hogere stand zet. Het enige wat je doet is de auto hoger zetten, maar je maakt em niet stugger. De hogere standen zijn ook niet echt bedoeld om mee te rijden. Alleen over zeer slecht terrein en met beperkte snelheid.
PS. handig dat je de massa’s erbij gezet hebt. Dat verduidelijkt voor mij al een hoop.
Totaal aantal Berichten: 7904
Geregistreerd: 31-08-2003
- C4 (2004-heden) Cactus 1.2 Puretech Shine
- 2CV AZU B
- 2CV AK400 LAAG
- 2CV spécial zdz
- Ami 8 service tolée
- Méhari 2+2
- Overig ND P 350
- AX GTi
- Overig NYD P 450
Een kennis van me heeft speciaal een XM D12 gekocht voor zijn paardentrailer. De hydropneumatische vering is er perfect voor. Gewoon in de rijstand rijden. Hij rijdt er zo al jaren mee. Gaat prima. Alleen niet snel (D12) De XM doet het beter dan de scorpio en de R25 die hij ervoor had.
mpostma schreef:Het is een misverstand om te denken dat de XM (of een andere hyraulique) stugger wordt als je hem in de hogere stand zet. Het enige wat je doet is de auto hoger zetten, maar je maakt em niet stugger. De hogere standen zijn ook niet echt bedoeld om mee te rijden. Alleen over zeer slecht terrein en met beperkte snelheid.
:
Ik weet niet waar je heen wilt, maar zet een Citroën een standje hoger en ze rijdt als een snijplank.
Animal triste post coitum
Serge schreef:Ik weet niet waar je heen wilt, maar zet een Citroën een standje hoger en ze rijdt als een snijplank.
hoe rijdt een snijplank?
Probleem was met name dat we niet over de megadrempel kwamen zonder de katalysator te slopen. En sindsdien hebben we ook een stuk minder last van het stuiteren wat Joplin doet het eerste kwartier in de trailer. Dus gewoon stugger.
Sportstand klinkt alvast gunstig. Ik heb mijn trailer ook weleens met een transporter en een petrol getrokken en ik moet zeggen dat een iets hogere trekhaak ook al wel fijner is. Maar niet te idioot hoog natuurlijk(boxer groentekar versie) want dat wordt de druk op de achterbanden van de trailer zoveel meer.
Maar als iemand het wil komen testen als het ergens in de loop van de week mooi weer is: Welkom uiteraard. Ik wil wel weereens naar het bos
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
mpostma schreef:
Het is een misverstand om te denken dat de XM (of een andere hyraulique) stugger wordt als je hem in de hogere stand zet. Het enige wat je doet is de auto hoger zetten, maar je maakt em niet stugger.
Marten, kan je dat eens een beetje uitdiepen? Wat gebeurt er dan? Wordt de veergang simpelweg korter? En zit hij in zijn hooste stand aan het maximum, waardoor er gewoon “geen” veegang meer is?
patje74 schreef:mpostma schreef:
Het is een misverstand om te denken dat de XM (of een andere hyraulique) stugger wordt als je hem in de hogere stand zet. Het enige wat je doet is de auto hoger zetten, maar je maakt em niet stugger.
Marten, kan je dat eens een beetje uitdiepen? Wat gebeurt er dan? Wordt de veergang simpelweg korter? En zit hij in zijn hooste stand aan het maximum, waardoor er gewoon “geen” veegang meer is?
Gaat wel iets offtopic zo he..
Als je hem iets hoger zet (dus de hoge tussenstand), dan komt er meer LHM in de cilinder. Het membraam blijft grofweg even ver ingedrukt. Alleen komt de auto hoger te staan.
Zet je hem in de hogere stand (tegen de aanslag), dan heb je een ander geval te pakken. In dat geval wordt het membraam wel helemaal ingedrukt tot het maximum (de hoogteregeling wordt in feite overruled) en dan heb je totaal geen vering meer.
Er zijn met de auto in de hoogste stand nog een paar tussen vormen mogelijk. Stel dat je net zoveel druk inlaat dat de auto de maximum stand bereitk, dan is het membraam nog nietmaximaal ingedrukt en zal ie nog gewoon veren. Laat je nu extra druk in (wat automatisch gebeurt) dan kan de auto niet verder omhoog (immers, hoogste punt is bereikt), maar de hoogteregelaar laat er nog wel extra druk bij. Nu kan de LHM alleen nog maar ruimte vinden door het membraam in te drukken. Dit gaat door tot de de druk in de cilinder gelijk is aan de systeemdruk. Dan is het membraam zover in gedrukt dat je totaal geen vering meer hebt.
sportstand heb niks met een aanhanger te maken en niet elke xm heeft sportstand
verder elke citroen met bollen kan goed een aanhanger trekken vanwege het feit dat de wagen constate rijhoogte heb je hoeft alleen te kijken of de auto de aanhanger mag trekken verder maakt het niet uit of je er een 4x4 voor zet of een personen wagen
citroenc2 schreef:sportstand heb niks met een aanhanger te maken en niet elke xm heeft sportstand
verder elke citroen met bollen kan goed een aanhanger trekken vanwege het feit dat de wagen constate rijhoogte heb je hoeft alleen te kijken of de auto de aanhanger mag trekken verder maakt het niet uit of je er een 4x4 voor zet of een personen wagen
Dat van die constante rijhoogte begrijp ik niet.
Je veert toch! Dan is de rijhoogte niet constant… Een Vitara bijvoorbeeld is een walgelijke bak om mee over een drempel te gaan maar een paardentrailer trekken gaat een stuk prettiger omdat ie zo stug geveerd is.
Dat verhaal van marten snap ik al helemaal niet. Maar ik heb dan ook alleen maar met een bx met die standjes gespeeld.